Merisja schreef:'t Was een speciale uitzending van zwangere vrouwen in Kameroen. Wát een ellende; sowieso de omstandigheden waaronder deze vrouwen moeten bevallen, maar ook de hoge sterftecijfers van moeders en kinderen. Vooral een kindje van ruim 1 jaar, dat maar 5 kilo woog, heeft me echt aangegrepen, dat zielige gehuil...honger, honger, honger. Die oogjes toen hij eten kreeg; het liefst zou je al die kinders oppakken en mee naar huis nemen...maar ja, da's ook niet echt een oplossing

Hey, dat ligt naast Nigeria!
Een stel dat na ons een kindje adopteerde kreeg een dochter, die zo ondervoed was, dat ze op een leeftijd van 1,5 jaar nog geen 4,5 kg woog. Het is echt vreselijk om te zien. Kindjes met honger, brrrr, toen wij zoonlief ophaalden, werd er een kindje naar het tehuis gebracht, waarvan ik me afvroeg of het nog wel leefde. Het was meer botten dan kind.
Die kinderen kun je alleen oppakken en mee naar huis nemen, wanneer er geen ouders meer zijn. Als er helemaal niemand meer is voor die kinderen, vind ik oppakken en meenemen trouwens een prima optie. (Voordat mensen schrikken: uiteraard alleen als aan alle voorwaarden is voldaan en het kind geen kansen meer heeft op een liefdevol gezin in het land van herkomst, laat dat duidelijk zijn).
Ja, vreselijk om te zien. Echt zo erg.
In het binnenland van Nigeria waren we bij een dokter, die vertelde, dat zijn nicht was overleden tijdens de bevalling. Ze kreeg een bloeding en werd naar het dorpsziekenhuisje gebracht. Daar kreeg ze een bed, maar op dat moment was er niet genoeg contant geld om een arts te betalen. Ze heeft daar gewoon liggen doodbloeden. In een andere kliniek kwamen een moeder en haar kleine dochter voor een hiv-test. Ik zat te wachten daar en op nog geen halve meter naast me kregen ze de uitslag: positief. Ze hadden een paar dagen gereisd om in de kliniek te komen. Toen ze weg waren zei de arts doodleuk tegen me 'die zijn over een paar jaar dood.' Woonden te afgelegen om aan medicatie te komen. De angst in de ogen van die moeder, die haar kuchende en graatmagere dochtertje zachtjes op haar schoot wiegde...
Ach. Zo zijn er zoveel verhalen. In het echt is het nog aangrijpender. Want dan kun je het niet alleen zien, je voelt en ruikt het ook.
Wees blij, dat je door zo'n aflevering gegrepen wordt. Dat betekent dat je een menselijk gevoel hebt. Het zou wat zijn, als het je niks zou doen, zeg!