talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 08:46

Bumba schreef:Ik hoop dat het bij jullie anders zal zijn dan bij ons hoor, want onze kinderen zitten op een Algemeen Christelijk KDV/BSO, maar daar hoor ik toch soms ook wel woorden, die bij ons niet mogen worden gezegd! Volgens mij is het niet veel anders dan bij een "gewoon" KDV. Ik moet zeggen dat dit KDV gekozen heb, omdat deze het dichtste bij ons huis is en niet om de Christelijke identiteit, omdat ik al gehoord had dat dat wel erg tegenviel.

Ik maak mij ook geen illusies hierover, maar wat ze zullen in ieder geval meer meekrijgen dan ze nu meekrijgen. Het zit niet dicht bij ons in de buurt, maar dat is de school ook niet waar ze heen gaan, dus rijden moeten wij toch :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jul 2011 08:56

Misschien dat ik het voor mezelf wel goed praat hoor, maar ik denk serieus dat ik Jurian tekort zou doen als ik hem altijd thuis zou laten zijn. Hij is zo'n heerlijk sociaal kind dat zo geniet van kinderen om hem heen. En die zijn hier in de buurt niet. nouja, die zijn er wel, maar die zitten ook op een kdv, dus zijn er overdag meestal niet. En ik laat hem ook nog niet op straat spelen. Op het kdv heeft hij altijd kinderen om zich heen, een veilige speelomgeving. Hij geniet er enorm.
Dat is voor ons nu ook nog de reden dat we nog niet over durven stappen op een gastouder. We betalen ons blauw aan het kdv, een gastouder is voor ons waarschijnlijk een stuk voordeliger, maar ik vind het moeilijk om Jurian daar weg te halen, en wie weet bij een gastouder te brengen waar amper kinderen zijn.

Maargoed, misschien is het een beetje goed praten, want ik heb er soms best moeite mee om hem weg te brengen, omdat ik dan denk dat het mijn plicht is om thuis te zijn voor hem, maar aan de andere kant weet ik dus wel dat het voor hem een feest is op het kdv, en voor mezelf om te werken :)
Het is wel zo dat we liever geen BSO wilden, dat voelde voor ons niet zo goed, omdat hij dan na een hele dag op school ook nog eens in een enorme groep terecht komt en van alles moet. Gelukkig heeft mijn schoonzus aangeboden om hem op te halen van school, ook tussen de middag, dus is hij gewoon bij zijn eigen familie waar hij zich thuis voelt, en waar het wat rustiger is. Maar het is nog afwachten hoe dat gaat werken voor hem natuurlijk. En wie weet is mijn man dan zo ver dat hij zelf Jurian kan halen van school. Dat zou helemaal ideaal zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jul 2011 09:22

Waarom zijn het veelal de moeders die het voor zichzelf goed moeten praten? Hoe doen de vaders dat eigenlijk?

Waarom zou je het goed moeten praten, MissF?! Je hebt toch neem ik aan met zorg een opvang uitgekozen. Jurian heeft het naar zijn zin? Nou, lijkt me een mooie constructie?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 09:31

Galateia schreef:Waarom zijn het veelal de moeders die het voor zichzelf goed moeten praten? Hoe doen de vaders dat eigenlijk?

Omdat moeders elkaar erop aanspreken. Hier in dit topic gebeurt dat ook en heeft men het over 'kinderen dumpen'. Je wordt in refo kringen nog steeds als een ontaarde moeder gezien als je blijft werken. Je wilt niet weten hoe vaak mij al uit kerkelijke kringen de vraag is gesteld dat ik met 3 kinderen toch zeker wel zou stoppen met werken en echt op het onfatsoenlijke af. Mannen hebben dat probleem toch veel minder omdat het maatschappelijk 'normaler'wordt gevonden dat zij blijven werken.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 09:37

ajl schreef:
Omdat moeders elkaar erop aanspreken. Hier in dit topic gebeurt dat ook en heeft men het over 'kinderen dumpen'. Je wordt in refo kringen nog steeds als een ontaarde moeder gezien als je blijft werken. Je wilt niet weten hoe vaak mij al uit kerkelijke kringen de vraag is gesteld dat ik met 3 kinderen toch zeker wel zou stoppen met werken en echt op het onfatsoenlijke af. Mannen hebben dat probleem toch veel minder omdat het maatschappelijk 'normaler'wordt gevonden dat zij blijven werken.

Moet je maar aan ze vragen of "de deugdelijke huisvrouw" uit spreuken 31 ook thuis zat... de enige die daar zat was de man, in de poort...
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 09:45

Lees de reactie van Schelpje nog eens na;)! Dan snap je misschien beter waarom ik niet zo erg voor kdv ben. 'In groep 6 waren ze al zooooo zelfstandig, jubelden de moeders, ze konden met de sleutel om hun nek hoor.
Ze vergeten even de keren dat ik zo'n jong heb opgevangen, omdat hij in tranen voor de deur stond, geen brood in de kast, sleutel kwijt, gevallen....'

Ik ben heus niet zo ouderwets dat een moeder maar 1 recht in huis heeft (het aanrecht :wink: ) Mijn moeder was altijd thuis wanneer wij thuis uit school kwamen. Dan stond er een glaasje drinken en een koekje klaar! Je verhaal kwijt kunnen, heerlijk! Zoiets vergeet je nooit!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 09:52

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik bewust niet op die opmerking gereageerd heb, omdat ik het tenenkrommend vind. Ik ken namelijk niemand in mijn naaste omgeving die zijn/haar kind van 9 of 10 jaar alleen thuis laat terwijl de moeder en vader aan het werk zijn. Ik denk dat dat niet tekenend is voor een werkende ouder, maar meer voor dat individuele gezin. Daarbij gaat een kind van 9 jaar niet meer naar een kdv, maar kan het normaliter gewoon op school overblijven met een lunchpakketje en aangezien er steeds meer scholen komen met een continuerooster zal dat ook de tendens zijn in de toekomst.

Uit de hele zin die je geciteerd hebt, blijkt wel de afweer en het verwijt naar mensen die andere keuzes maken. Ook kinderen die naar een bso of kdv gaan krigjen thuis de gelegenheid om hun verhaal kwijt te kunnen. En of dat nu om 1600 uur is als de school uitgaat of om 1700 uur als de moeder met kinderen thuiskomen, ik denk niet dat daar het verschil inzit.
Laatst gewijzigd door ajl op 12 jul 2011 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 09:59

Niet het afweer of verwijt maar een nuchtere constantering. En de waarheid is altijd hard zoals gebleken..!!

Heb je echt nog zoveel aandacht als je de hele dag hard gewerkt hebt en je komt moe thuis? Ik zie het in mijn fam. wel! De kinderen die altijd maar worden weggebracht zijn veel onrustiger! En kom nu niet aan met 'ieder kind is anders'. Het valt me gewoon op!!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 jul 2011 10:03

Volgens mij zijn er hier op t forum nog maar weinig moeders die niet (part-time) werken.
Ikzelf werk niet trouwens, maar de meeste (jonge :puh:) moeders van dit forum werken volgens mij er wel naast.

Mijn man heeft trouwens ook gunstige werktijden.
Hij gaat straks de ene week de oudste naar school brengen,
en de andere week haalt hij haar op.
Niet dat ik dat niet kan, maar hij vindt dat leuk. ;)

Ach ja, ieder regelt het op zijn manier.
Ik ben iig blij dat ik niet hoef te werken, en dus mijn kinderen niet naar een KDV hoeven. :)

Maar als iemand anders dat wel goed vindt gaan, waarom niet.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 10:09

Noir schreef:Niet het afweer of verwijt maar een nuchtere constantering. En de waarheid is altijd hard zoals gebleken..!!

Welke waarheid?? De door jouw gekozen waarheid is wat anders dan de feitelijke waarheid dat het niet overal zo gaat.

Noir schreef:Heb je echt nog zoveel aandacht als je de hele dag hard gewerkt hebt en je komt moe thuis? Ik zie het in mijn fam. wel!!

Ja, heb de volle aandacht voor de kinderen, omdat ik het eten de avond van te voren al klaarmaak zodat ik het alleen nog hoef aan te zetten. De tafel heb ik ook al gedekt, dus ik heb de volle aandacht voor de kinderen om die te knuffelen en hun verhalen te horen. Na het eten gaan ze lekker in bad en onder de douche en daarna nog uitgebreid beiden apart voorlezen en pas daarna ga ik naar beneden om de dingen op te ruimen en eten voor de dag erna klaar te maken.

Noir schreef: De kinderen die altijd maar worden weggebracht zijn veel onrustiger! En kom nu niet aan met 'ieder kind is anders'. Het valt me gewoon op!!

Nu doe je het weer 'kinderen die altijd worden weggebracht. Het gemiddelde kind gaat 2 hoogstens 3 dagen naar het kdv of bso. Dus niet altijd. En inderdaad soms zijn ze drukker, maar lang niet altijd. Ik denk dat een kind dat 's middags de hele middag met zijn vriendjes heeft geravot altijd drukker zijn dan als het de hele middag voor de tv heeft gehangen of in zijn eentje heeft geknutseld.

N.B. Zou je misschien iets minder uitroeptekens willen plaatsen? Dat komt nogal schreeuwerig over.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 12 jul 2011 10:14

Kijk Ajl, hoe jij je kinderen opvoedt, moet je zelf weten! Maar ik zou ze nooit naar het kdv sturen. Omdat ik geloof dat het niet ten goede komt. Maar dat mag ik niet denken want jij zegt dat dat beter is wanneer kinderen naar het kdv gaan. Wij hebben thuis geen tv dus de kinderen zullen daar ook nooit voor hangen. Bij ons spelen ze buiten en wanneer het regent spelen ze aan de tafel een spel.
Mijn moeder is altijd thuis geweest en daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.

Sorry wanneer mijn schrijfstijl op jou niet zo fijn overkomt maar iedereen is weer verschillend in het schrijven. De een heeft 1 talent en de ander 10!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 12 jul 2011 10:19

Noir schreef:Niet het afweer of verwijt maar een nuchtere constantering. En de waarheid is altijd hard zoals gebleken..!!

Heb je echt nog zoveel aandacht als je de hele dag hard gewerkt hebt en je komt moe thuis? Ik zie het in mijn fam. wel! De kinderen die altijd maar worden weggebracht zijn veel onrustiger! En kom nu niet aan met 'ieder kind is anders'. Het valt me gewoon op!!

Kom op zeg, wat een klinklare onzin. Ik ken zat kinderen waarvan moeder thuis is die erg onrustig zijn en ik ken zat kinderen waarvan moeder werkt die rustig zijn. Kom eerst maar eens met een wetenschappelijk raport of iets dergelijks voordat je dit soort geneuzel en zelfgemaakte conclusies de wereld inslingerd.
De enige periode in zes millenia dat de wereld bestaat dat moeders niet mee hoefden te verdienen zijn de jaren 70 - 90 geweest van de afgelopen eeuw, en dan ook slechts enkel in Nederland! Daarvoor en ook weer daarna hebben moeders altijd gewerkt en hard gewerkt ook.
Was laatst een onderzoek geweest waarvan de conclusie was dat kinderen in de huidige tijd beter aandacht krijgen van ouders dan vroeger ook al werkt de moeder.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 10:23

Noir schreef:Kijk Ajl, hoe jij je kinderen opvoedt, moet je zelf weten! Maar ik zou ze nooit naar het kdv sturen. Omdat ik geloof dat het niet ten goede komt. Maar dat mag ik niet denken want jij zegt dat dat beter is wanneer kinderen naar het kdv gaan. Wij hebben thuis geen tv dus de kinderen zullen daar ook nooit voor hangen. Bij ons spelen ze buiten en wanneer het regent spelen ze aan de tafel een spel.
Mijn moeder is altijd thuis geweest en daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.

Sorry wanneer mijn schrijfstijl op jou niet zo fijn overkomt maar iedereen is weer verschillend in het schrijven. De een heeft 1 talent en de ander 10!

Je hoort mij niet zeggen dat het beter is voor kinderen als zij naar het kdv gaan. Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel uitmaakt als er ook een andere stabiele omgeving is voor een kind waar het heengaat. Op het kdv waar onze kinderen zijn, zitten al jaren dezelfde juffen die ontzettend goed op de dpecifieke en individuele behoeftes van het kind inspringen. En dat is voor ons een reden om onze kinderen bv. niet naar de oppas in de kerk te doen, omdat ze daar helemaal murw vandaan kwamen, omdat daar geen enkele regelmaat is en elke keer een andere juf.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat er allemaal onwaarheden over het kdv gezegd worden door mensen die er geen enkele ervaring mee hebben, behalve dan dat ene ( negatieve) voorbeeld dat zij kennen.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 12 jul 2011 10:29

Er wordt hier nu heel lelijk gedaan over een kdv, maar kinderen moeten op een gegeven moment toch ook naar school? Daar wordt toch ook niet over gezanikt? Er zijn ook landen (in Europa) waar kinderen al heel vroeg naar school gaan. Kan dat dan ineens wel zonder dat er over ontaarde moeders wordt gesproken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 10:31

Ik heb een mooi boekje: moeders in de Bijbel. Daar worden een aantal moeders uit de Bijbel in beschreven. Wat schieten wij dan tekort ! Want vrijwel iedereen heeft het beste met zijn kind voor, voor het tijdelijke. We sparen bij wijze van spreken het brood uit eigen mond, om ons kind een goede opleiding te laten volgen.
Maar dan nu voor het eeuwige ! Als je tot je door laat dringen wat het betekent om moeder te mogen worden, zul je je wel 3 x achter de oren krabbelen om het toe te vertrouwen aan een ander. Aan een dagverblijf waar niet gebeden wordt, geen liedjes gezongen worden, als alleen de K3 of kabouterliedjes.
Wat je zaait van jongs af aan, zul je oogsten.
Als er echt noodzaak is dat beide ouders moeten gaan werken, dus niet als het gaat om alleen maar zo veel mogelijk geld te vergaren, zou oma of een lieve tante de eerste optie zijn. Ook zijn er wel christelijke creches, maar die zijn (nog) dun gezaaid.
Ik weet niet of het toeval is, maar in onze familie waren ook werkende moeders, daar zijn de kinderen zonder uitzondering op hun 18e de deur al uit. Hier moet ik ze bijkans het nest uitduwen :D
Onze kinderen zijn wat ouder en ik krijg regelmatig te horen dat ze het maar wat fijn vonden dat ik er gewoon altijd voor hen was. Mijn leven heeft echt niet stilgestaan hoor. Ik heb gestudeerd in de avonduren, gewoon thuis, is heel goed mogelijk met computer en internet. En ik heb GENOTEN met hoofdletters van het opgroeien van hulpeloos wurmpje tot de kerels van 1.85 die me boven het hoofd gegroeid zijn.
En ondanks dat ik er dag en nacht mee bezig was, vloog de tijd. Het is zo voorbij :?
Als je je kind ten doop hebt gehouden, besef dan eens waar je JA op hebt gezegd ! Denk erom, de Heere komt erop terug.

Terug naar “Archief”