wil niet zeggen dat men het Geestelijke kan begrijpen.

Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:...
Beetje jammer, deze reactie. Je polariseert flink tussen "links en rechts" binnen de GKV. het "snoeshanen die rare fratsen willen" over mensen die veranderingen willen zegt erg veel. Maar als je dat over de rechterflank zou zeggen worden ze niet serieus genomen enzo? Misschien moeten we beginnen met wat Jezus leert: Elkaar behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. En daarbij hoort dan ook de erkenning dat veranderingen die mensen links of rechts willen, niet maar rare fratsen zijn.... maar dat ze wel degelijk kunnen komen uit hun liefde voor God en dienst aan Hem. Ik krijg bijna het idee dat linkse christenen geen oprechte bedoelingen kunnen hebben en rechtse christenen wel. (en sommige linkse christenen hebben die houding ook). Dan kan je al snel niet meer samen door 1 deur omdat je elkaars bedoelingen / motivatie zwart maakt.
...
Dat is een genoemd argument, waarbij als eerste je smaak een enorme rol speelt. Jij krijgt er een nare bijsmaak van, jij vindt het troep. Maar waarom willen mensen het toch graag zingen? Kan dat toch vanuit hun geloof en het willen uiten van hun geloof, zijn? En wat is theologische troep? Ik kan mijn liefde voor mijn vrouw kenbaar maken door een hoogstaand poëtisch gedicht te schrijven en te citeren. Maar ze wil ook wel eens gewoon een "ik hou van je" van me horen. Dan kan je zeggen: Dat laatste is poëtische troep, laagdrempeliger, simpeler. Maar het komt net zo goed uit het hart en ik denk dat ze er minstens zo blij mee is. En zo willen sommige gelovigen ook wel eens gewoon zingen dat ze van Hem houden. (iets wat in de Psalmen overigens geregeld ook gebeurt). Daarnaast is het goed om te beseffen dat niet iedereen in de kerk het zelfde IQ heeft als jij en daarom soms ook veel meer aan die "minder hoogstaande theologische liederen" hebben dan jij. We moeten niet alleen ons eigen belang voor ogen hebben maar ook dat van de ander.
Dat is een genoemd argument, waarbij als eerste je smaak een enorme rol speelt. Jij krijgt er een nare bijsmaak van, jij vindt het troep. Maar waarom willen mensen het toch graag zingen? Kan dat toch vanuit hun geloof en het willen uiten van hun geloof, zijn? En wat is theologische troep?
Juliah schreef:
Waarom houden er meer mensen van de muziek van Marco Borsato en André Hazes dan van Bach of Buxtehude?
Men kan m.i. niet ontkennen dat er met de verandering van lied- en muziekkeuze ook een verandering van de inhoud plaatsvindt? Het gaat in de Psalmen soms ook zeker om het lofzingen van de Heer, maar die toon van Psalm 13, of 14, of die verzen van Ps 139 die bijna nooit gezongen worden, zie je dat ook in Opwekking terugkomen?
Wat ik zelf ervaar is dat de heiligheid van God bij behoorlijk wat Opwekkingsliederen in het geding komt, neem nu teksten als : U vult mij, U draagt mij, u geeft mij hoop, ik zweef op uw wind, etc etc. Daar mis ik een bepaalde nederigheid, die bijvoorbeeld wel in de gezangen van het LvdK naar voren komt ( Gez 289, 329, 460).
En dan hebben we nog niet eens de muzikale kwaliteit van de liederen! Veel liederen hebben een clichematige melodie, waarop men behoorlijk snel uitgekeken is. Daarnaast zijn de tekst en de melodie vaak ook niet op elkaar afgestemd, met als ultiem voorbeeld Ps 130 (waar het dus wel het geval is).
schaapje schreef:Uit welke richting is het oordelen begonnen? alsof opwekkingsliederen nederigheid missen door
bepaalde teksten.
Waarom zingen en God aanbidden met liederen en psalmen en die woorden uitdrukken van eeuwen
geleden?
Als we bidden doen we dat toch ook in onze eigen woorden?
We kunnen het zingen voor God zien als bidden op een melodie (simpel gezegd) zo zie en ervaar
ik het wel.
Voor mij mogen mensen zingen wat ze prettig vinden en zich er goed bij voelen, God ziet
toch het hart aan.
Zou de Here God niet alle liederen psalmen, en opwekkingliederen aanhoren en er blij mee zijn ?
quote="Juliah"
O o, we gaan elkaar toch geen verwijten maken?
En waarom lezen in een boek met teksten van wel 20 eeuwen oud?
Er zullen allicht best mooie opwekkingsliederen zijn die wel een notie van nederigheid bevatten,
maar er zijn er nu eenmaal ook die dat missen! Van mij mag je die prima zingen,
maar ze horen m.i. niet thuis in de 'gereformeerde eredienst'
(in de breedste zin van het woord). Net zoals dat 'prettig voelen'. Emoties en het bredere spirituele spelen nu eenmaal in evangelische en charismatische kringen een grote(re) rol dan bij gereformeerden.
Daar zijn de liederen ook op ingespeeld (melodie, soms ophitstend)
, die aanbidding vooraf ed.
Dat emotionele element heeft m.i. niet zo'n grote plaats bij traditionele protestanten.
Alles hangt natuurlijk samen met wat men gewend is, waarin men is opgegroeid.
Maar die schat van eeuwenoude liederen, die bevatten ook een bepaalde geloofstaal en soms verheven uitdrukkingen. Voor mij zit daar ook kracht in, in melodie en tekst.
Dan vind ik, heel persoonlijk, de nieuwe opwekkingsliederen soms maar stijlloos, met name uitdrukkingen als 'Prachtige God' of 'Heer u bent mijn doel' en 'Ik hunker naar Uw liefde' (ik denk altijd ik hunker naar een lekker koud witbiertje, maar niet naar de Heer).
quote="Juliah"Pardon? Lees nu nog eens je eigen voorgaande reacties.
Oordeel aub niet dat ondergetekende 'God niet prachtig vindt' enzovoorts.
Blijkbaar begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Dat is namelijk de vorm en de woordkeuze. Voor mij heeft het woord prachtig zeg maar geen goddelijke lading,
Code: Selecteer alles
maar vind ik een perzisch tapijt, of een schilderij van Rembrandt prachtig. 'Prachtige God' vind ik persoonlijk gewoon een onhandige uitdrukking.
En over dat emotieloze: lees dat nog maar eens een keer. Waar beweert iemand dat de gereformeerden emotieloos zijn?
Iets van balk en splinter?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten