schaapje schreef:Eigenlijk heb ik dat steeds al geproefd uit jouw postings hier op dit forum.
Zo heel vaak is het niet aan bod gekomen en die keren dat het aan bod kwam had ik idd hetzelfde standpunt.
Zo'n standpunt van een belijdend katholiek is ook niet zo heel verwonderlijk dar er gewoon een uitspraak over gedaan is tijdens het tweede Vaticaanse concilie.
----------
De Islam
De Kerk beschouwt ook met hoogachtig de Moslims, die de éne, levende en uit zichzelf bestaande, barmhartige en almachtige God aanbidden, de Schepper van hemel en aarde, die gesproken heeft tot de mensen. Zij trachten zich met heel hun hart ook aan zijn verborgen raadsbesluiten te onderwerpen, zoals Abraham, op wie het Islamitisch geloof zich zo graag beroept, zich aan God onderwierp. Hoewel zij Jezus niet als God erkennen, vereren zij Hem toch als profeet, en zij eren zijn maagdelijke Moeder Maria, die zij soms zelfs met godsvrucht aanroepen. Bovendien verwachten zij de dag van het oordeel, waarop God de mensen zal doen verrijzen en hun zal vergelden naar werken. Daarom staat een hoogstaand zedelijk leven bij hen zeer in achting en vereren zij God, vooral door gebed, aalmoezen en vasten.
Mogen ook in de loop der eeuwen tussen Christenen en Moslims veel onenigheid en vijandschap zijn voorgekomen, de heilige Synode spoort thans allen aan het verleden te vergeten, zich ernstig toe te leggen op wederzijds begrip, en gemeenschappelijk de sociale rechtvaardigheid, de zedelijke waarden, de vrede en de vrijheid te verdedigen en te bevorderen in het belang van alle mensen.
NOSTRA AETATE
Verklaring over de houding van de Kerk tegenover niet-christelijke godsdiensten
2e Vaticaans Concilie - Verklaring
-------------
Hieruit blijkt maar weer eens Faramir wat voor jou het lijden van Onze Here Jezus Christus waard
is en wat het voor jou betekent als Hij zegt Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven.
Daar heb ik in deze geen uitspraken over gedaan. Het blijkt maar weer eens hoe jij je christelijkheid in praktijk brengt door anderen uitspraken of gedachten in de mond te leggen die niet gedaan zijn.
Wat jij zegt over de moslims die in hun Allah (god) geloven en een ander "kijk" op God hebben,
betekent dus, als het dezelfde God zou zijn wat ik proef uit jouw woorden, dat die God tegen zichzelf verdeeld is.
Nee, dat betekend dat ik uiterst consequent ben en de Bijbel serieus neem waarin staat dat er maar 1 God is. Dat wij mensen verder verschillende visies op die ene God hebben doet aan de realiteit van 1 God niets af. Een meergodendom (direct of indirect) hang ik niet aan.