Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MissVis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2005 21:05

Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor MissVis » 23 mei 2011 20:34

Verwijderd
Laatst gewijzigd door MissVis op 25 jan 2019 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Schitterønt

Faramir

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Faramir » 23 mei 2011 20:40

Ik zie eigenlijk een groot consistentie probleem. Wel internet, maar geen TV? Op internet kun je vele malen meer vuiligheid en wereldse dingen tegenkomen, ongewild, dan op TV. Of wat te denken van een krant? Ook maar verbieden? Of (mobiele) telefonie? Wat te denken van het openbaar vervoer, ook allemaal wereldse dingen kom je daar tegen. Moet je je niet tot de club behorende vrienden ook maar gedag zeggen?

Heel veel sterkte overigens topicstarter met je probleem. Ik hoop dat ze een beetje realiteitszin in zich hebben tijdens het gesprek en de fouten in de logica wel inzien.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Cicero » 23 mei 2011 20:45

Dat laatste kun je redelijkerwijs niet verwachten, omdat het volgens mij officieel beleid is om tv-bezitters van het avondmaal te weren. Ook open internet is verdacht trouwens.

Ik zie twee opties: tv wegdoen als je in die kerk wilt blijven of tv houden en wegwezen daar.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor esli » 23 mei 2011 21:01

Mag je wel open internet hebben en aan het avondmaal? Dan zou je in een gesprek aan kunnen geven of het ok is als je open internet hebt ipv. de tv. Wellicht hebben ze dan ook door dat het verbieden van een televisie onzin is, nu internet er is.
Persoonlijk zou ik overigens niet kunnen functioneren in een kerk waar je persoonlijke verantwoordelijkheid zo klein mogelijk gemaakt worden of waar leden zo gewantrouwd worden dat ze er van uitgaan dat jij niet goed met je tv om kunt gaan. Dus persoonlijk zou ik niet lid willen zijn van zo'n kerk.
Wellicht moet je concluderen dat je niet in deze gemeente past. Als je niet mee mag doen met het avondmaal wordt het wel moeilijk om lid te blijven lijkt me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2011 21:06

Dat is een moeilijke kwestie missvis ! Je zult moeten kiezen vrees ik. Wanneer je belijdend lid van de ger gem bent, weet je dat je bepaalde wettische regels krijgt opgelegd. Dit komt voor jou niet uit de lucht vallen ! En dan kun je 2 dingen dingen, er maling aan hebben, openlijk ervoor uit komen, met dit resultaat.
De k.r. staat in zn recht, hoe krom ook.
Wil jij je tvtje kunnen houden, dan zul je een ander kerkverband moeten zoeken. cgk bijv, die heb je ook en zijn minder streng. Je zet zelfs openlijk je woonplaats erbij, ik vrees dat bepaalde gemeenteleden je hier zullen herkennen :shock: met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
MissVis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2005 21:05

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor MissVis » 23 mei 2011 21:37

esli schreef:Persoonlijk zou ik overigens niet kunnen functioneren in een kerk waar je persoonlijke verantwoordelijkheid zo klein mogelijk gemaakt worden of waar leden zo gewantrouwd worden dat ze er van uitgaan dat jij niet goed met je tv om kunt gaan.

Je slaat de spijker op zijn kop. Zo voel ik het nou ook. Ik vind zelf namelijk dat ik er wel verantwoord mee om ga.

schelpje3 schreef:Dat is een moeilijke kwestie missvis ! Je zult moeten kiezen vrees ik. Wanneer je belijdend lid van de ger gem bent, weet je dat je bepaalde wettische regels krijgt opgelegd. Dit komt voor jou niet uit de lucht vallen !

Nee, inderdaad niet. Ik had beter gewoon wel de TV weg moeten halen toen er huisbezoek kwam. Had ik nou maar naar m'n moeder geluisterd...

schelpje3 schreef:Wil jij je tvtje kunnen houden, dan zul je een ander kerkverband moeten zoeken. cgk bijv, die heb je ook en zijn minder streng. Je zet zelfs openlijk je woonplaats erbij, ik vrees dat bepaalde gemeenteleden je hier zullen herkennen :shock: met alle gevolgen van dien.


Ja, dat had ik ook door, dus dat heb ik al verwijderd. :) Ik vraag alleen maar om advies over een bepaalde kwestie. 8-[

Een ander kerkverband zoeken, hmm, dat is ook een hele keuze. Een aatal jaar geleden heb ik in deze kerk belijdenis gedaan en als volwassene gedoopt. Toen voelde ik in mijn hart dat het goed was. En nu dit.
De Here weet wat er in mijn hart leeft. Maar misschien heeft dit allemaal wel een bepaalde reden.
Schitterønt

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor esli » 23 mei 2011 21:40

Nou, ik vind het in ieder geval super goed van je dat je je tv hebt laten staan. Het is toch wel heel hypocriet om die weg te zetten. Daarbij vind ik dat je juist in de gemeente eerlijk naar elkaar moet kunnen zijn.
Succes in het maken van keuzes!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor meribel » 23 mei 2011 21:46

wat een lastige situatie!
De tv weghalen zou idd hypocriet zijn, vind ik wel een soort van liegen eigenlijk. ( je spreekt het niet uit, maar insinueert dat je geen tv hebt maar hebt hem wel )
Maarja wat nu....je bent het duidelijk niet eens met het geentv-beleid, maar met de overige voorwaarden die de kerkenraad stelt aan de avondmaalsgang wel? Indien er meer dingen zijn waar je niet mee eens bent die nog fundamenteler zijn zou ik me toch eens verdiepen in andere kerkverbanden als ik jou was....is dit het enige waar je niet mee eens bent zou ik eerlijk gezegd de tv wegdoen, als er een tv in de weg staat tussen jou en het avondmaal, geef dat ding een schop?


( maar ik ben een buitenstaander, want niet lid van de gergem en het ook niet eens met de voorwaarden die daar gesteld worden )

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 21:51

MissVis schreef:Nee, inderdaad niet. Ik had beter gewoon wel de TV weg moeten halen toen er huisbezoek kwam. Had ik nou maar naar m'n moeder geluisterd...


Tja, dat had je dan toch ook niet lekker gezeten, toch?

Top Gear is trouwens een goede reden om een televisie te hebben. Maar goed, als je toch besluit de tv weg te doen, zijn alle programma's die je graag kijkt wel op internet te vinden als download. Misschien een lichtgrijs gebied maar er is vast ook wel een site te vinden waar je er nog voor kunt/mag/moet betalen.

Als je interesse hebt moet je maar even pb-en voor een lijstje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Justinus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2011 20:13

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Justinus » 23 mei 2011 22:00

Ik ben heel verdrietig dat dit soort zaken nog steeds gebeuren. Ik ben geen GerGem-er, begrijp dat dit soort opvattingen als 'normaal' worden beschouwd. Vroeger kwamen deze opvattingen ook in mijn kerk voor, men is gaan inzien dat niet de tv maar de mens het kwaad is. Ter vergelijking: internet/computer is m.i. veel beschadigender dan de tv! Echter, het is de mens die de tv én de computer aan zet! Overigens: zijn de kerkdiensten en religieuze programma's die op de tv worden uitgezonden anders dan de uitzendingen van de RO?

Gebruikersavatar
MissVis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2005 21:05

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor MissVis » 23 mei 2011 22:10

Mortlach schreef:Top Gear is trouwens een goede reden om een televisie te hebben.

:lol: Vind ik ook!

Mortlach schreef:Maar goed, als je toch besluit de tv weg te doen, zijn alle programma's die je graag kijkt wel op internet te vinden als download.

Ja, en dat is het hem nou net. Dan kan ik net zo goed m'n tv houden.

meribel schreef:Maar ja wat nu....je bent het duidelijk niet eens met het geen tv-beleid, maar met de overige voorwaarden die de kerkenraad stelt aan de avondmaalsgang wel? Indien er meer dingen zijn waar je niet mee eens bent die nog fundamenteler zijn zou ik me toch eens verdiepen in andere kerkverbanden als ik jou was....
Er spelen inderdaad nog wel meer dingen. Ik ben niet voor niks als kind niet gedoopt. Maar ik weet niet of ik daar nu hier zoveel over moet uitweiden. Ik wil niet teveel weggeven, wat iemand anders al zei, dat je misschien herkend wordt met alle gevolgen van dien.
Schitterønt

Gebruikersavatar
MissVis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2005 21:05

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor MissVis » 23 mei 2011 22:11

Justinus schreef:Overigens: zijn de kerkdiensten en religieuze programma's die op de tv worden uitgezonden anders dan de uitzendingen van de RO?

Wat bedoel je met RO?
Schitterønt

Justinus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2011 20:13

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Justinus » 23 mei 2011 22:19

RO = Reformatorische Omroep. Dit is de omroep die ik naast de reguliere christelijke omroep(en) een groot deel van de dag op mijn computer beluister. Ook zie ik soms de video-uitzendingen van de RO. Wat is nu het daadwerkelijk verschil tussen de RO-video-uitzendingen en de tv-uitzendingen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 22:22

MissVis schreef: :lol: Vind ik ook!


En ze zijn allemaal terug te kijken, alle seizoenen. De Australische variant is trouwens ook erg goed, de Amerikaanse wat minder. :-)

Ja, en dat is het hem nou net. Dan kan ik net zo goed m'n tv houden.


Tja, de oplossing is verre van ideaal, maar als je nou echt je televisie weg 'moet' doen, dan hoeft dat geen belemmering te zijn. Sterker nog, door via internet te kijken ontloop je al die vervelende reclames. Als ze ook je internetverbinding gaan controleren, dan wordt het wel wat lastiger. Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel van die ouderlingen stiekem nog een tv op zolder hebben staan.

Ik heb al bijna een jaar geen televisie meer, maar kijk gewoon alles via internet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Justinus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2011 20:13

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Justinus » 23 mei 2011 22:59

Mortlach schreef:
... Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel van die ouderlingen stiekem nog een tv op zolder hebben staan.


Deze opmerking vind ik niet jé van het. Ik kan me echt niet voorstellen dat zoiets realistisch is! Zeker als grap bedoeld?!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten