Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Horeb » 23 mei 2011 16:34

vandaag blijkt na de eerste kamerverkiezingen dat de SGP een zeer belangrijke rol zal gaan vervullen in de wetgeving van ons land.
nooit eerder kon een Christelijke partij zijn stempel zo sterk drukken op de landspolitiek. wordt dan toch weer de hand van God gevonden in de politiek van Nederland?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 16:40

Tijd voor een regeringscrisis, lijkt me...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2011 16:47

Horeb schreef:vandaag blijkt na de eerste kamerverkiezingen dat de SGP een zeer belangrijke rol zal gaan vervullen in de wetgeving van ons land.
nooit eerder kon een Christelijke partij zijn stempel zo sterk drukken op de landspolitiek. wordt dan toch weer de hand van God gevonden in de politiek van Nederland?

Ik hoop het !
Ik vind het wel opmerkelijk dat slechts 1 stem zoveel verschil kan maken.
Dat een godloze partij een partij met Godvrezende mensen zo hard nodig heeft.
Ik weet niet of de vergelijking klopt, maar dit doet mij denken aan het landje Israel. Heel klein, maar het is nog nooit gelukt om het onder de voet te lopen.
SGP is en blijft klein, maar weg te krijgen ? Nee.
Laten wij om wijsheid bidden voor de SGP partijleden. God is nog steeds een God van Wonderen.

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 23 mei 2011 16:48

Horeb schreef:vandaag blijkt na de eerste kamerverkiezingen dat de SGP een zeer belangrijke rol zal gaan vervullen in de wetgeving van ons land.

Dat valt reuze mee. Ook nu zal het dit kabinet net zoals ze vanaf dag 1 al doen een zo breed mogelijk draagvlak in beide kamers te krijgen. Daarnaast heef de eerste kamer slechts een controlerende taak.
nooit eerder kon een Christelijke partij zijn stempel zo sterk drukken op de landspolitiek. wordt dan toch weer de hand van God gevonden in de politiek van Nederland?

Het spijt me zeer, maar zo'n beetje alle andere huidige christelijke partijen (CDA en CU) en hun voorlopers hebben meer stempels veel sterker gedrukt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor JeeWee » 23 mei 2011 17:30

Tja, D66 wikt en God beschikt...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Optimatus » 23 mei 2011 17:47

Horeb, sinds 1919 heeft er op 8 jaar na altijd een christelijke partij in de regering gezeten, dus je triomfalisme is totaal overbodig en getuigt van een onthutsend gebrek aan kennis van Neerlands parlementaire historie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Wullimpie » 23 mei 2011 17:48

1e kamer 1 zetel
2e kamer 2 zetels

Wordt de invloed van de SGP nu niet een beetje overdreven.
Sommigen doen alsof ieder ogenblik de theocratie kan worden ingevoerd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Horeb » 23 mei 2011 17:51

Optimatus schreef:Horeb, sinds 1919 heeft er op 8 jaar na altijd een christelijke partij in de regering gezeten, dus je triomfalisme is totaal overbodig en getuigt van een onthutsend gebrek aan kennis van Neerlands parlementaire historie.

ik denk dat wij een onthutsend verschil van mening hebben over wat "christelijk" is

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Horeb » 23 mei 2011 17:53

Wullimpie schreef:1e kamer 1 zetel
2e kamer 2 zetels

Wordt de invloed van de SGP nu niet een beetje overdreven.
Sommigen doen alsof ieder ogenblik de theocratie kan worden ingevoerd.

nee, beslist niet.
nooit eerder heeft de SGP zoveel politieke waarde gehad als nu. ze kunnen als nooit tevoren zaken blokken maar zelfs de regering aansturen bij nieuwe wetgeving maken. dat is een unieke situatie waar we als gereformeerden erg blij en dankbaar voor zijn

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 23 mei 2011 18:09

Horeb schreef:ik denk dat wij een onthutsend verschil van mening hebben over wat "christelijk" is

In dat geval kunnen we ons ook wel afvragen of de SGP wel 'christelijk' is. Het vertegenwoordigd slechts een kleine subgroep binnen een kleine subgroep van het christendom.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Horeb » 23 mei 2011 18:28

Faramir schreef:In dat geval kunnen we ons ook wel afvragen of de SGP wel 'christelijk' is. Het vertegenwoordigd slechts een kleine subgroep binnen een kleine subgroep van het christendom.

je kunt wel stellen dat voor de "christelijke" partijen in Nederland ook opgaat wat God in Zijn woord sprak tegen Israël ter dezer dagen............



2 Kon 17,15
Daartoe verwierpen zij Zijn inzettingen, en Zijn verbond, dat Hij met hun vaderen gemaakt had, en Zijn getuigenissen, die Hij tegen hen betuigd had, en wandelden de ijdelheid na, dat zij ijdel werden, en achter de heidenen, die rondom hen waren, van dewelke de HEERE hun geboden had, dat zij niet zouden doen gelijk die.

alleen de SGP wenst nog te wandelen naar de geboden en inzettingen van Gods woord. in alle gebrek........maar met een zuivere intentie.
ik acht het niet onmogelijk dat God het zegenen wil.

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 23 mei 2011 19:03

Horeb schreef:je kunt wel stellen dat voor de "christelijke" partijen in Nederland ook opgaat wat God in Zijn woord sprak tegen Israël ter dezer dagen............



2 Kon 17,15
Daartoe verwierpen zij Zijn inzettingen, en Zijn verbond, dat Hij met hun vaderen gemaakt had, en Zijn getuigenissen, die Hij tegen hen betuigd had, en wandelden de ijdelheid na, dat zij ijdel werden, en achter de heidenen, die rondom hen waren, van dewelke de HEERE hun geboden had, dat zij niet zouden doen gelijk die.

alleen de SGP wenst nog te wandelen naar de geboden en inzettingen van Gods woord. in alle gebrek........maar met een zuivere intentie.
ik acht het niet onmogelijk dat God het zegenen wil.

Ken je dat verhaal over dat kleine dorpje in Gallië wat dapper weerstand bood tegen de Romeinen? Een leuk en spannend verhaal, maar niet op waarheid gebaseerd.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor TKF » 23 mei 2011 19:11

Vandaag was het verkiezingsdag. Voor de Eerste Kamer. Ik heb daarom de live-uitzending op politiek24 gevolgd. Als politicoloog wil je toch niets missen.

We weten allemaal dat verkiezingen officieel geheim zijn, maar zeker deze keer is dat informeel natuurlijk niet. Ik wil daarom een interessante kwestie aansnijden. Toen de uitslagen binnendruppelden vanmiddag kwam ik iets vreemds tegen. In Zuid-Holland heeft een SGP'er niet op de SGP gestemd, maar op de VVD. (Het andere verschil was een D66'er die op de PvdA gestemd zou hebben). Het doel van de SGP lijkt mij duidelijk; steun voor het kabinetsbeleid in de ruil voor bepaalde punten, consessies op het SGP beleid zoals handhaving van het verbod op godslastering en geen uitbreiding van de koopzondagen.

Er bestond ook de mogelijkheid om bepaalde SGP'ers op de ChristenUnie te laten stemmen, zodat er een extra christelijke zetel in de Eerste Kamer kwam, met dus een grotere nummerieke christelijke steun in het parlement. Maar dan moest de SGP steun voor het kabinetsbeleid laten schieten.

Ik komt tot enkele interessante overwegingen.

1. De SGP geeft (in de huidige situatie) steun aan een libertaire (!) partij maar krijgt daarmee informeel steun voor bepaalde punten die ik noemde. Hiermee verlaat de SGP de positie van constructieve principe-partij, zoals Kersten en Zandt het bedoeld hadden en wordt het een machtspartij, zoals de andere partijen, waaronder ook de ChristenUnie, die deelnam in een coalitie. De SGP wordt nu de informele tweede gedoogpartij.

2. De SGP had op de ChristenUnie kunnen stemmen en daarmee het nummerieke christelijke geluid, alhoewel iets anders dan de SGP, kunnen versterken. De ChristenUnie had ook de SGP steun kunnen verlenen voor een tweede zetel. De samenwerking was niet optimaal en daarom is dit waarschijnlijk niet gebeurd.

3. De SGP had zich ook democratisch kunnen opstellen en niet kunnen deelnemen aan de koehandel om de zetels in de Senaat. Diverse lijsttrekkers noemden vandaag expliciet de samenwerkingsafspraken tussen de diverse partijen. Stemmen worden nu omgedraaid terwijl mensen op een andere partij gestemd hadden. De helft van de SGP-stemmers in Zuid-Holland worden nu vertegenwoordigd door een libertaire VVD'er.

Zonder hier zelf even op door te gaan ben ik benieuwd naar de reacties hierop. Ik constateer een historische verandering bij de SGP.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Flappie » 23 mei 2011 19:50

Ach laten we niet overdrijven, de SGP is een stabiele club die geen gekke dingen gaan doen noch gekke dingen voor elkaar gaan krijgen. Het is veel verheugelijker dat die irritante PvdA'ers ver van de macht zitten en hun tomeloze naiviteit en betweterigheid nu niet kunnen botvieren 8)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor Bertiel » 23 mei 2011 19:58

TKF schreef:V. De helft van de SGP-stemmers in Zuid-Holland worden nu vertegenwoordigd door een libertaire VVD'er.


yep, inderdaad, te belachelijk voor woorden. Denkt de SGP nu echt dat als de VVD in een eventueel volgende kabinet geen steun van de SGP nodig heeft, nog één moment de SGP-beginselen in hun besluitvorming meeneemt? Christelijke stemmen verkwanseld voor een machtspositie, de SGP zeer onwaardig. Ik moet bij de volgende stemmingsronde er nog eens goed over nadenken of ik wel SGP wil stemmen!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten