Celibaat

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Celibaat

Berichtdoor Race406 » 21 mei 2011 07:45

Pastoor rotzooit jarenlang ongestraft met kinderen
Ik zal geen heel verhaal houden wat ik hiervan vind, dan ben ik namelijk wel ff bezig en ik denk dat de bewoordingen die ik hiervoor heb onder zware censuur vallen... :wink:
Kort en goed: Celibaat afschaffen of niet?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Re: Celibaat

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2011 08:25

Race406 schreef:Pastoor rotzooit jarenlang ongestraft met kinderen
Ik zal geen heel verhaal houden wat ik hiervan vind, dan ben ik namelijk wel ff bezig en ik denk dat de bewoordingen die ik hiervoor heb onder zware censuur vallen... :wink:
Kort en goed: Celibaat afschaffen of niet?

De discussie kan pas starten zodra jij (als topicstarter) of een ander het verband tussen zedenmisdrijven met kinderen en het celibaat kan aantonen. Ik wens je daarbij heel veel succes want tot op heden hebben eigenlijk alle wetenschappelijke onderzoeken anders aangetoond.

Nadat jij of een ander dat verband heeft aangetoond kunnen we de volgende stap nemen en dat is kijken of wij (als forumgemeenschap) enige invloed kunnen uitoefenen op de afschaffing van het celibaat. En in hoeverre kun je iets afschaffen wat mensen zich vrijwillig laten opleggen of zichzelf opleggen (zowel binnen als buiten de Kerk)? Maar goed, dat zijn latere stappen, laat eerst maar eens het verband aangetoond worden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Celibaat

Berichtdoor schaapje » 21 mei 2011 09:49

Het gaat hier om pedofielen, en er zijn toch heel veel pedofielen getrouwd.
En als ze geen kinderen van de straat durven plukken, dan zijn ze instaat
hun eigen kinderen te misbruiken, dat horen we maar al te vaak.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Celibaat

Berichtdoor esli » 21 mei 2011 10:04

Volgens mij komt misbruik het meest voor in gezinnen. Ook maar afschaffen?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Celibaat

Berichtdoor xsidd » 21 mei 2011 10:10

Beste mensen,

Waar ik aan moet denken zijn de volgende woorden uit de Bijbel.

Dat er leringen van demonen zullen zijn, die het trouwen verbieden.

Groeten Xsidd

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: Celibaat

Berichtdoor studentjehhs » 21 mei 2011 11:01

Als er een direct verband zou bestaan tussen celibaat en kindermisbruik dan werpt dat een morele vraag bij mij op.
Het celibaat wordt door veel christenen gezien als de 'oplossing' voor homosexuelen. Als dat celibaat kindermisbruik veroorzaakt vraag ik mij wel af wat dan erger is. Overigens geloof ik zelf niet in een direct verband. Het kan wel een factor zijn die medebepalend is.

Faramir

Re: Celibaat

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2011 11:09

xsidd schreef:Beste mensen,

Waar ik aan moet denken zijn de volgende woorden uit de Bijbel.

Dat er leringen van demonen zullen zijn, die het trouwen verbieden.

Groeten Xsidd

Graag de vindplaats erbij vermelden. Het liefst eigenlijk het citaat in de context. Zoeken op zowel biblija.net als google levert namelijk niets op.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Celibaat

Berichtdoor Flavius » 21 mei 2011 11:16

Faramir schreef:Graag de vindplaats erbij vermelden. Het liefst eigenlijk het citaat in de context. Zoeken op zowel biblija.net als google levert namelijk niets op.
1 Timoteüs 4
1 Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren.
2 Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaars, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid,
3 die het huwelijk verbieden en hen dwingen tot onthouding van voedsel dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten.


Enfin. Mijn mening over het celibaat is dat ik vind dat het géén verplichting moet [kan] zijn. Je vindt in de Bijbel geen enkel grond om priesters te verbieden te trouwen, wel vind je in de Bijbel grond om uit eigen keuze niet te gaan trouwen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Re: Celibaat

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2011 11:21

Flavius Constantinus schreef:1 Timoteüs 4
1 Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren.
2 Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaars, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid,
3 die het huwelijk verbieden en hen dwingen tot onthouding van voedsel dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten.


Enfin. Mijn mening over het celibaat is dat ik vind dat het géén verplichting moet [kan] zijn. Je vindt in de Bijbel geen enkel grond om priesters te verbieden te trouwen, wel vind je in de Bijbel grond om uit eigen keuze niet te gaan trouwen.

Juist en priester wordt je uiteindelijk toch door een eigen keuze.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Celibaat

Berichtdoor Flavius » 21 mei 2011 11:28

Faramir schreef:Juist en priester wordt je uiteindelijk toch door een eigen keuze.
Want jij hebt statistieken van mensen die priester willen worden, maar die het uiteindelijk niet worden omdat ze willen trouwen/een gezin willen hebben?

Op deze manier zorg je er naar mijn mening voor dat mensen die een gezin willen maar óok God willen dienen d.m.v. een priesterschap, dat niet kunnen. En als we de Bijbel erbij pakken, is er ook géén enkele reden om deze mensen te verbieden priester te worden - wat nu dus wel gebeurd.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Re: Celibaat

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2011 11:43

Want jij hebt statistieken van mensen die priester willen worden, maar die het uiteindelijk niet worden omdat ze willen trouwen/een gezin willen hebben?

Ik ken meerdere mensen die er uiteindelijk voor hebben gekozen zich niet te laten wijden tot priester omdat ze idd niet konden leven met het celibaat en vervolgens pastoraal werker zijn geworden of een ander beroep hebben gekozen.

Maar jij hebt neem ik aan officiële kerkelijke documenten waaruit blijkt dat de katholieke Kerk mensen dwingt de 6+ jarige opleiding tot priester te volgen en vervolgens ook mensen dwingt om zich te laten wijden tot priester? Indien je niet over dergelijke documenten beschikt is het namelijk een nogal onzinnige vraag aan mij.

Op deze manier zorg je er naar mijn mening voor dat mensen die een gezin willen maar óok God willen dienen d.m.v. een priesterschap, dat niet kunnen. En als we de Bijbel erbij pakken, is er ook géén enkele reden om deze mensen te verbieden priester te worden - wat nu dus wel gebeurd.

God kun je dienen op vele manieren en zijn alle gelovigen niet priesters van God? Je hoeft geen priester te zijn als je God wil dienen, ook niet in de katholieke Kerk.

Maar goed, hier hebben we al eerder een gesprek over gehad, ik heb geen zin in een herhaling van zetten. Daarnaast is dit een heel ander topic.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Celibaat

Berichtdoor Flavius » 21 mei 2011 15:04

Faramir schreef:Ik ken meerdere mensen die er uiteindelijk voor hebben gekozen zich niet te laten wijden tot priester omdat ze idd niet konden leven met het celibaat en vervolgens pastoraal werker zijn geworden of een ander beroep hebben gekozen.

Maar jij hebt neem ik aan officiële kerkelijke documenten waaruit blijkt dat de katholieke Kerk mensen dwingt de 6+ jarige opleiding tot priester te volgen en vervolgens ook mensen dwingt om zich te laten wijden tot priester? Indien je niet over dergelijke documenten beschikt is het namelijk een nogal onzinnige vraag aan mij.
De Kerk dwingt niemand tot priesterschap, inderdaad. Maar dat is natuurlijk geen argument.

Faramir schreef:God kun je dienen op vele manieren en zijn alle gelovigen niet priesters van God? Je hoeft geen priester te zijn als je God wil dienen, ook niet in de katholieke Kerk.
Wederom geen argument om het celibaat te behouden. God heeft ook nergens het celibaat ingevoerd, dus waarom zou de kerk dat wél doen? Ik kan mij voorstellen dat zij verwacht dat een priester zich volledig met God bezighoudt, maar verplichten dat zij niet ten huwelijk mogen gaan - iets dat juist heilig is volgens God?

Maar goed, je hebt er blijkbaar geen zin in om er over te praten - noch menselijk, noch op Bijbelse grond.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Celibaat

Berichtdoor Pasker » 21 mei 2011 16:22

Race406 schreef:Pastoor rotzooit jarenlang ongestraft met kinderen
Ik zal geen heel verhaal houden wat ik hiervan vind, dan ben ik namelijk wel ff bezig en ik denk dat de bewoordingen die ik hiervoor heb onder zware censuur vallen... :wink:

Het is dan natuurlijk wel weer fijn dat we met het oordeel waarmee wij oordelen óók geoordeeld zullen worden.

Kort en goed: Celibaat afschaffen of niet?

Als daarmee het probleem uit de wereld zou zijn dan is daar misschien wat voor te zeggen.

Als argument vóór het Celibaat zou ik de woorden van Paulus aan willen halen: 1 Kor.7: Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen. 33 Maar hij, die getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan aardse zaken, hoe hij zijn vrouw zal behagen, en hij is verdeeld.

En wat te denken van de woorden van Jezus: Luc 14,26
Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.


Maar veel Christenen hangen zelf nog te veel aan het vleselijke (zondige) leven en om de aandacht van zich zelf af te leiden grijpt men de zonde van een Pastoor aan.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Celibaat

Berichtdoor Flavius » 21 mei 2011 16:29

Pasker schreef:Als daarmee het probleem uit de wereld zou zijn dan is daar misschien wat voor te zeggen.

Als argument vóór het Celibaat zou ik de woorden van Paulus aan willen halen: 1 Kor.7: Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen. 33 Maar hij, die getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan aardse zaken, hoe hij zijn vrouw zal behagen, en hij is verdeeld.

En wat te denken van de woorden van Jezus: Luc 14,26
Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.


Maar veel Christenen hangen zelf nog te veel aan het vleselijke (zondige) leven en om de aandacht van zich zelf af te leiden grijpt men de zonde van een Pastoor aan.
Dat zijn sterke 'argumenten' voor het celibaat. :mrgreen:

Maar mij gaat het overigens niet zozeer om het idee dat iemand celibatair wil leven, maar meer om het gegeven dat het verplicht wordt door een instituut om in dienst te zijn. Maar goed, ik moet toegeven dat ik nu niet meer zo zeker ben van mijn standpunt.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Re: Celibaat

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2011 17:00

Flavius Constantinus schreef:De Kerk dwingt niemand tot priesterschap, inderdaad. Maar dat is natuurlijk geen argument.

Wel degelijk een weerlegging van jouw argument.
Maar goed, je hebt er blijkbaar geen zin in om er over te praten - noch menselijk, noch op Bijbelse grond.

Dat is jouw mening. Op oa deze site zie je een heldere uiteenzetting die een ander standpunt belicht: http://www.catholic.com/library/Celibac ... sthood.asp
En in het Nederlands: http://www.catholica.nl/archief/2132/ce ... esterschap


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten