Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 16:21

Als de kinderen iets aan mij komen vragen zeg ik eigenlijk al snel dat het goed is en overleg ik niet altijd met mijn man

werkt hier eveneens zo, maar ik zeg daar wel bij dat ik gewoon de mening/opvattingen van mijn man ken, dus altijd in dat verlengde handel ( we hebben het hier niet over een extra koekje bij de thee neem ik aan, maar over belangrijke zaken ) dan blijft in dat geval de man nog steeds hoofd/eindverantwoordelijk?

Ik denk dat volgens de scheppingsorde de man buitenshuis werkt

is dat een stelling of jouw mening?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 09 mei 2011 20:07

schelpje3 schreef:Ik denk dat volgens de scheppingsorde de man buitenshuis werkt, de vrouw thuis is, de man het hoofd is, de vrouw zich min of meer schikt. Zoiets ?? :D

kom op zeg, dat is de afgelopen 30 jaar misschien zo binnen de refo wereld geweest, maar daarvoor nooit, maar dan ook nooit voorgekomen. M'n ene oma moest garnalen gaan pellen in de garnalenschuur, en m'n andere oma moest bollen gaan pellen in de bollenschuur, en dan praat ik over jaren 50!!!
En als je een Bijbels argument wil hebben dan moet je spreuken 31 maar lezen.
Inkomen en opvoeding is een gezamenlijke taak en het verhaal dat enkel de man buiten de deur mocht werken is door onverantwoordelijke mannen verzonnen die de opvoeding het liefst volledig over lieten aan de vrouwen! Helaas, helaas zie ik dit nog steeds voorkomen, waar mannen in het weekend (als ze heel de week al weg zijn) nog te besodemieterd zijn om een poepluier te verschonen als hun vrouw in de buurt is!!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2011 21:21

schelpje3 schreef: Ook refovrouwen zijn inmiddels te geemancipeerd geworden.

Te geëmancipeerd? Wat is dat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 21:23

meribel schreef:is dat een stelling of jouw mening?

Nee dat is niet mijn mening. Althans, niet zo zwart wit. Zelf hebben wij er voor gekozen dat mijn man full time werkte en ik de kinderen verzorgde. Nu zijn ze groter, de jongste is bijna 15 en werk ik parttime.
Kinderen zomaar in een creche stoppen, dus dat leidsters hen opvoeden, ben ik voor mezelf, dus mijn eigen kinderen, op tegen.
Als de omstandigheden zo komen te liggen, dat bijv mijn man werkeloos zou geworden zijn en moeilijk aan een baan had kunnen komen, had ik werk gezocht. Al is mijn man niet echt het verzorgende type #-o maar goed, nood breekt wet.
Gelukkig was het niet nodig. Ik was graag thuis, maar dat is wat anders dan thuisZITTEN.
Dus mijn mening is: per echtpaar/gezinssituatie bekijken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 21:24

Mortlach schreef:
Te geëmancipeerd? Wat is dat?

Naar reformatorische maatstaven :D

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 09 mei 2011 21:32

schelpje3 schreef:

Als de omstandigheden zo komen te liggen, dat bijv mijn man werkeloos zou geworden zijn en moeilijk aan een baan had kunnen komen, had ik werk gezocht.

Zo is het dus bij ons gegaan, ik werkte parttime, mijn man raakte z'n baan kwijt en net op dat moment kwam er een project waardoor ik fulltime aan de slag kon. Ik heb een betere opleiding en daardoor (en door andere omstandigheden) ook betere kansen op een baan, dus zo is het gebleven. We zijn er blij mee, het geeft veel rust dat hij altijd thuis is, de kinderen naar school brengt enzo.
Dus misschien is het niet volgens de scheppingsordening, maar ik geloof niet dat het verkeerd is. In onze situatie is dit de enige? beste? mogelijkheid
Neeltje Jans

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 mei 2011 22:33

gaat het hier over dat vrouwen maar 3 rechten hebben... ](*,)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 mei 2011 02:41

pas met de industriele revolutie is er een grote doorbraak gekomen met buitenshuiswerken. daarvoor was wonen en werken veel meer geintegreerd. in landen waar de industrie nog niet verheersend is zie je nog veel ambachtslieden die in de winkel wonen. wel zo handig voor de 24/7 maatschappij, zolang de deur openstaat zijn klanten welkom. met schaalvergroting (supermarkt, shoppingmall) wordt wonen van werken gescheiden en moeten meer kinderen de ouders missen.

ik ben wat man/vrouw betreft trouwens van het ouderwetse stempel :) gelukkig een vrouw gekregen die al voor het huwelijk aangaf dat ze ervoor kiest zich aan haar man te onderwerpen. wow, wat een verantwoording legde ze daar in mijn handen. niet dat ze onderdanig is of zo. en ze zal me gerust de waarheid zeggen. maar als we ergens verschillend over denken en we komen er niet uit, dan laat ze mij de beslissing. aan mij de taak om in alles vrouwlief te eren, dus ook in de keuzes die ik maak.

bijbels gezien denk ik dat vrouwen meer ruimte hebben dan dat ze vaak krijgen. ik zou 'de scheppings orde' dan ook niet zonder meer op de gemeente willen leggen.
in het gezin hoort 'de scheppingsorde' omgeven te zijn met liefde en vertrouwen. van heel veel zaken kan je het niet opeisen, wel aan de andere geven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 09:14

Janvanverweg schreef:ik ben wat man/vrouw betreft trouwens van het ouderwetse stempel :) gelukkig een vrouw gekregen die al voor het huwelijk aangaf dat ze ervoor kiest zich aan haar man te onderwerpen. wow, wat een verantwoording legde ze daar in mijn handen. niet dat ze onderdanig is of zo. en ze zal me gerust de waarheid zeggen. maar als we ergens verschillend over denken en we komen er niet uit, dan laat ze mij de beslissing. aan mij de taak om in alles vrouwlief te eren, dus ook in de keuzes die ik maak.

:shock: Ik sta heirvan echt met mijn oren te klapperen. Dit ken ik dus absoluut niet. Ik ga naar een refo kerk, maar zelfs mijn oma's waren niet zo als jij omschrijft. Dat waren volkomen zelfstandige boerenvrouwen die hun eigen bankpas hadden en eigen keuzes maakten in het leven. Als er een conflict was, werd er een keuze gemaakt en er net zo lang over gesteggelt totdat er een keuze was. Dat werd zeker niet aan de man over gelaten.

En ik maak ook mijn eigen keuzes. Ik blijf werken, ook nu ik zwanger ben van de derde. Ik heb niet voor niets een academische studie gedaan. Stoppen met werken als je gaat trouwen en kinderen krijgt, vind ik in de huidge maatschappij eigenlijk naïef. De sociale zekerheid is niet meer wat er geweest is en een weduwepensioen is voor vrouwen geboren na 1955 niet meer van toepassing. Vind maar eens een baan als je al tijden uit het arbeidsproces bent en kinderen hebt. Wie zorgt er dan voor het inkomen en de betalingen? Daargelaten dat ook scheidingen in de refowereld steeds meer voorkomen en het recht op alimentatie ook niet eeuwigdurend is.

Ook de keuze het gebruik van anti conceptie ligt volgens mij bij de vrouw. Zij wordt zwanger en moet bevallen en de draad weer oppakken. Ik denk dat er weinig mannen zijn die weten wat voor impact dat voor een vrouw is. Mijn man en ik willen heel graag kinderen, maar hij legt de keuze van stoppen met anticonceptie bij mij. En ik denk ook dat de keuze voor een eventuele volgende zwangerschap ook bij mij ligt en niet bij hem.

Dat 'leven volgens de scheppingsorde'zie ik eigenlijk meer iets wat in latere tijden geïnterpreteerd is, waarin vooral de vouw gezien werd als onbewaam tot het maken van keuzes.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 09:17

[
schelpje3 schreef:
Kinderen zomaar in een creche stoppen, dus dat leidsters hen opvoeden, ben ik voor mezelf, dus mijn eigen kinderen, op tegen.

Deze interpretatie van een creche klopt dus echt niet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 09:26

Ajl, mijn oren klapperen ook. Dat je als vrouw of als man - maakt niet uit - zegt, dat je je onderwerpt aan de ander en belangrijke beslissingen overlaat aan de ander. Dat je dat als wederhelft prettig vindt, zo'n ongelijkwaardige relatie (want daar komt het in wezen op neer), dat kan ik moeilijk begrijpen.

Wat ik ook wel eens in deze discussie zou willen noemen: mannen die de verantwoordelijkheid nemen voor huishouden en gezin. Ik vind echt dat dit nog te weinig gebeurt: mannen hebben ook een huishouden en hebben ook kinderen. Vader zijn is meer dan alleen maar een inkomen verdienen en weinig thuis zijn. Ik vind juist dat veel mannen daarin te weinig verantwoordelijkheid nemen. Maar dat is heel persoonlijk.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 09:27

@ajl,

Wat je voorgaand schreef ban ik helemaal mee eens, ik denk dat de vrouw jaren lang
in onderdruktte positie heeft moeten leven, door een verkeerd interpreteren van de Bijbel.

Maar wat ik wel zie dat de man vanuit de Bijbel het hoofd is van het gezin, de verantwoordelijkheid
draagt, en zoals de Bijbel zegt (weet de tekst niet) priester is van zijn gezin.
Ik vind dat in veel gezinnen totaal niet meer terug, soms lijkt het dat de mannen onderdanig
zijn aan de vrouwen, ik bedoel ze nemen hun taak niet op zoals de Bijbel bedoelt en volgen
hun vrouwen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 10 mei 2011 09:31

schelpje3 schreef:Kinderen zomaar in een creche stoppen, dus dat leidsters hen opvoeden, ben ik voor mezelf, dus mijn eigen kinderen, op tegen.

Ga eerst eens op een creche kijken en kom dan terug met je mening. Mijn kind gaat er een paar dagen in de week met veel plezier heen en wordt echt gewoon door mij opgevoed hoor! Jouw beeld is compleet misplaatst zoals ajl ook zei!

Ik kan gewoon niet geloven wat ik hier lees over de scheppingsorde e.d. Ik ben blij dat mijn man mij anders ziet!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 09:32

Bertiel schreef:Inkomen en opvoeding is een gezamenlijke taak en het verhaal dat enkel de man buiten de deur mocht werken is door onverantwoordelijke mannen verzonnen die de opvoeding het liefst volledig over lieten aan de vrouwen! Helaas, helaas zie ik dit nog steeds voorkomen, waar mannen in het weekend (als ze heel de week al weg zijn) nog te besodemieterd zijn om een poepluier te verschonen als hun vrouw in de buurt is!!

Ik had het zelf zo kunnen verwoorden 8)

Waar ik me trouwens wel vaak over verbaas, is hoe die gezinnen met zo'n traditionele verdeling rond komen. Als mijn man fulltime zou werken en ik helemaal niet, dan zouden we echt niet rond komen. En wij leiden een heel normaal leven, ik denk zelfs dat wij erg eenvoudig leven in vergelijking met anderen. Als ik fulltime zou werken, zou het trouwens wel lukken. Maar mijn man heeft echt een prima baan, hoor, gewoon een normale gemiddelde baan. Maar door beiden parttime te werken (ik wel iets meer dan mijn man, gelukkig altijd iemand thuis voor onze zoon en toekomstige andere kids) hebben we het goed genoeg, gelukkig. Maar toch blijft bij mij altijd de verwondering: hoe doen die gezinnen dat?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 09:33

Ik denk dat je samen de verantwoordelijkheid voor het gezin draagt en dat niet als vrouw zijnde bij je man neer kan leggen. Ik denk dat het in tijden van de bijbel anders was, omdat het voor een vrouw veel gevaarlijker was om op jacht te gaan en te zorgen voor het eten/inkomen. Mede door de lichamelijke werkzaamheden die gedaan moesten worden en de vele kinderen die de vrouwen kregen.

Nu kan je dat volgens mij niet meer zeggen. Mijns inziens zorg je samen voor een inkomen en voor de kinderen en samen doe je de dingen die in huis en tuin moeten gebeuren. Dat ook hierin een bepaalde verdeling ontstaat lijkt mij logisch, maar het is niet logisch dat een vrouw automatisch het huishouden doet, omdat zij enkel en alleen vrouw is.
Laatst gewijzigd door ajl op 10 mei 2011 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”