Het Kerkgebouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Het Kerkgebouw

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2011 13:44

Rijdend door Nederland kom je veel kerkgebouwen tegen. De hele oude, duidelijk aanwezig, moderne, dat je soms 2 x moet kijken eer dat je in de gaten hebt dat het een kerkgebouw is. Wat heeft jullie voorkeur ? En noem eens een kerk die volgens jou prachtig is. Maar ook die lelijk zijn, of niet passen in de omgeving.
Wij bezoeken regelmatig een oude kerk, Dordrecht, Schiedam, Gouda, Amsterdam, dus die al eeuwen hebben doorstaan.
Wij kerken in een gebouw dat net een halve oud eeuw is. Met weinig karakter helaas.
Moet een kerk alleen functioneel zijn of moet je duidelijk verwijzingen kunnen zien naar Bijbelse verhalen en voorstellingen ?
Echt een voorkeur voor 1 bepaalde kerk heb ik niet, maar over het algemeen zou ik het liefst kerken in een zeer oude kerk.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor meribel » 30 apr 2011 14:18

ik vind die hele oude kerken absoluut prachtig, meestal zijn het ook monumenten en natuurlijk de moeite waard om bewaard te blijven ( alhoewel we in nl er wel heel erg veel hebben, dus je daar wsl ook een keuze in moet gaan maken )
echter als gemeente ben ik blij dat ik in een moderner gebouw kerk, als ik kijk naar hoeveel het kost om zo'n oud gebouw te onderhouden en warm te stoken in de winter enz. ( ondanks dat een deel vaak gesubsidieerd wordt ), vind ik het fijn dat bij ons die kosten een stuk lager zijn en dat overig geld gebruikt kan worden voor bijv. diakonale doelen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schaapje » 30 apr 2011 14:37

Och schelpje hoe kom je hier nou op ?

Tja ik zie ook wel mooie gebouwen en ook minder mooie, eigenlijk let ik er niet zo
op, ik woon aan de rand van de stad. Die moderne gebouwen spreken me ook niet zo aan.
Ik ben een keer voor een trouwerij in een heel oud klein kerkje geweest en dat vond
ik erg mooi en veel sfeer hebben.

Maar wij zitten in een school, die huren we,... zijn wel opzoek naar een geschikt gebouw
maar de centjes hè. :(
Het lijkt me geweldig een eigen gebouw te hebben. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2011 14:40

schaapje schreef:Och schelpje hoe kom je hier nou op ?

Tja ik zie ook wel mooie gebouwen en ook minder mooie, eigenlijk let ik er niet zo
op, ik woon aan de rand van de stad. Die moderne gebouwen spreken me ook niet zo aan.
Ik ben een keer voor een trouwerij in een heel oud klein kerkje geweest en dat vond
ik erg mooi en veel sfeer hebben.

Maar wij zitten in een school, die huren we,... zijn wel opzoek naar een geschikt gebouw
maar de centjes hè. :(
Het lijkt me geweldig een eigen gebouw te hebben. :D

Hoe ik hier op kom ?
Als ik in een andere, vooral voor mij vreemde plaats rijd, let ik op de omgeving (ja ook op het verkeer hoor :wink: ) en dan zie je soms de meest vreemdsoortige gebouwen.
Een kerk is allang geen gebouw meer met een schuin dak en een toren erop.
De architekt laat volgens mij wel eens zijn fantasie de vrije loop.
Ik reed laatst langs een kerk, een traditioneel gebouw trouwens, waarin een aantal appartementen zal worden gevestigd.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schaapje » 30 apr 2011 14:51

Als je in een school moet kerken dan zit er veel werk aan vast met de boel
klaar zetten voor de dienst, tafels weg zetten stoelen sjouwen en klaar zetten,
Voor de kleuters en de zondagsschool als klaar zetten.
En alles moet na de dienst weer op zijn plaats. :shock:

Ik vind het zelf geen sfeer hebben zo,n school....maar als de dienst en het zingen
eenmaal begint heb ik het niet meer zo in de gaten, waar we zitten. :wink:
Maar het blijft behelpen, in ieder geval is het in de winter niet koud. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2011 15:01

schaapje schreef:Als je in een school moet kerken dan zit er veel werk aan vast met de boel
klaar zetten voor de dienst, tafels weg zetten stoelen sjouwen en klaar zetten,
Voor de kleuters en de zondagsschool als klaar zetten.
En alles moet na de dienst weer op zijn plaats. :shock:

Ik vind het zelf geen sfeer hebben zo,n school....maar als de dienst en het zingen
eenmaal begint heb ik het niet meer zo in de gaten, waar we zitten. :wink:
Maar het blijft behelpen, in ieder geval is het in de winter niet koud. :D

Dat wil ik best geloven, het is niet anders, het moet.
Is er in de buurt niets te huur ? Soms kun je bij een bestaande gemeente szondags de kerk huren, maar het nadeel is dat je dan niet echt de gangbare tijden hebt. Dus smorgens half 9 bijv. of smiddags 2 uur.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schaapje » 30 apr 2011 15:11

Nee...is niet echt een goed idee, we wonen bijna allemaal dicht bij elkaar in de buurt.
En de kerken zijn midden in de stad, dan krijgen we weer het probleem hoe sommige
zonder auto daar komen, en parkeerplaatsen is ook moeilijk denk ik.
Ach we redden ons wel en wie weet wat de toekomst biedt :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Peter_K
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:29

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Peter_K » 30 apr 2011 15:29

Als ik oordeel op praktisch nut dan is een moderne kerk gewoon veel handiger, ruimte wordt meestal beter benut, het is makkelijk warm te stoken/ventileren/rolstoel geschikt te maken.

Aan de andere kant vind ik de oude traditionele kerkgebouwen veel mooier. Ze zijn simpelweg prachtig, de kerkbanken, torens, erkerramen, houten kansels, etc. Daarnaast is het ook wel een beetje identiteit wat er verloren gaat. Als je een heel moderne kerk naast een heel moderne moskee plaats zie je naar mijn idee niet veel verschil. Het zou me dan ook niets verbazen als islam en christendom ooit in hetzelfde gebouw wordt gepropt. Even de kleedjes opruimen en stoelen neerzetten en je hebt een kerk. :shock:

Echter, ik denk we als Nederlanders ons al gelukkig moeten prijzen met het feit dat er diensten worden gehouden en gebouwen zijn. Dat betreft gaat dit topic echt om een luxeprobleem. :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schaapje » 30 apr 2011 15:34

Helemaal mee eens Peter K ..we hebben in Nederland als we klagen het
meestal over een luxe probleem :)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Janvanverweg » 30 apr 2011 17:39

soms droom ik ervan dat al die gebouwen verdwenen zullen zijn.
dat de kerk weer uit discipelen bestaat en dat de collecte voor 100% aan evangelisatie en diakonie besteed kan worden.
dat de kerkzaal niet meer bepaalt hoe de samenkomst vorm krijgt.
dat de grote van het gebouw het belang van het geloof in die streek afschaduwt

voor mij het mooiste plekje waar ik de kerk gezien heb? in een zgn 'sweatshop' een fabriek waar illigalen uitgebuit worden onder armzalige omstandigheden. opeengepakt in een vies stinkend slaap verblijf zonder ventilatie. zingend van hun opgestane Heer, elkaar bemoedigend met gebeden, elkaar financieel helpend als er iemand naar het ziekenhuis moest en de collecte was voor 'de zending'.

ook heb ik goede herinneringen aan een kerk die samenkwam in een kamer van 3 bij 4 meter. er woonde een gezin in en een aantal vrijgezelle vrouwen. er moest bij toerbeurt gelapen worden omdat er niet genoeg ruimte was. elke dinsdag kwam de kerk samen. alles zat op de grond en als een baby wat deed werd er tijdens de dienst wat broekjes doorgegeven :) laatkomers keken door het raam of zaten drie diep in de gang. niemand kon preken, daarom lazen ze elkaar uit de bijbel voor wat hen aangesproken had die week en deelden ze getuigenissen hoe God hen die week geholpen had. ruim de helft van de tijd waren ze in gebed voor elkaar en voor hun ongeloige familieleden, werkgevers en vrienden. zonden (veel alceho problemen) werden in de samenkomst beleden. boze echtgenoten kwamen de dienst soms verstoren :)

ik ben al jaren uit de streek weg waar ik dit wekelijks mee mocht maken. uiterlij gezien waren deze kerkjes vieze, gore stinkende hokken waar in nederland nog geen varken mag wonen. maar wat een liefelijke geur verspreide de gemeente daar. en wat groeide de gemeentes!

ik kan heus wel de esthetische schoonheid van een gebouw zien, maar voor mij blijven het omhulsels en zit de kerk er hopelijk in. ik wordt triet dat kerken stoppen omdat de kosten van het omhulsel niet meer op te brengen valt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2011 17:49

Het mooiste vind ik een oude kerk. Bij voorkeur rijkelijk versierd met glas in lood, muurschilderingen enz enz. Ik heb echter geen bezwaar tegen nieuwe kerken die een stuk onderhoudsvriendelijker zijn. Wat ik belangrijker vind is de indeling. Het tabernakel voorin achter het altaar en kerkbanken/stoelen waar je de mogelijkheid hebt om te knielen.

Riska

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Riska » 30 apr 2011 21:00

Een mooie oude kerk heeft mijn voorkeur. In Amsterdam kerkte ik daar (Westerkerk).
Nu, in mijn woonplaats is het een kerk die in 1969 in gebruik is genomen.
Niet te groot, waardoor het toch iets vertrouwds is.
Er is binnen de Hervormde gemeente de oude Grote Kerk en een gebouw wat ik heel verschrikkelijk vind - groot, hoog, ik heb het wel eens een 'omgebouwd gymnastieklokaal' genoemd - wat het beslist niet is...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor esli » 30 apr 2011 23:07

Ik voel me meer thuis in moderne gebouwen, al vind ik de symboliek in oude (vaak katholieke kerken) ook wel erg mooi.

Wij hebben ook kerk in een school. En dat is, net wat schaapje zegt, wel behelpen soms. Aan de andere kant voldoet de school voor onze gemeente denk ik toch het beste. Wij hebben tijdens de dienst bijvoorbeeld al 5 kinderclubs. In een school is daar gewoon ruimte voor en ik denk dat er weinig kerkgebouwen zijn, met nog minstens 5 aparte zaaltjes.

Gebruikersavatar
Africa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:32
Locatie: Somewhere

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor Africa » 01 mei 2011 14:21

Ach, ik kerk in een kerk van 40 jaar oud ongeveer en soms vind ik het jammer dat ik niet in een dorpskerk of oude kerk zit.
Maar waar gaat het eigenlijk om, om Gods boodschap die je hoort of de schoonheid van een gebouw?
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor LeChat » 01 mei 2011 19:22

Da's duidelijk, het gaat om de boodschap. Maar daarom mag je toch nog wel een mening hebben over 'je' kerkgebouw of over kerkgebouwen in het algemeen?
Ik kijk als het ware met kunstgeschiedenisogen naar al die oude kerken, probeer te achterhalen uit welk tijdperk ze stammen en in welke stijl ze gebouwd zijn, of er nog wat van het muurschilderwerk over is, etc. Nieuwe kerken hebben weer hun eigen schoonheid, mits goed gebouwd, met een goede architect. Sommige kerken zijn zo vaak verbouwd en uitgebreid dat ze erg hokkerig worden, da's niet mooi (en vaak ook niet praktisch).
Nieuwere kerken in het algemeen zijn, zoals al meerderen schreven, vaak wel praktischer. Pas waren wij bij een concert in de (oude) Grote Kerk in Veere en daar was het echt behoorlijk koud, dat lijkt me lastig concentreren op de preek.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten