The Passion Gouda (2011)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

annelove2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:31

The Passion Gouda (2011)

Berichtdoor annelove2 » 21 apr 2011 22:17

Vanavond het grote evenement The Passion in Gouda. (eo/rkk)

Het lukte mij niet het hele programma te kijken omdat ik moest werken..
Ik kwam er dus ook niet goed achter of ik erachter kon staan of niet...

Diegenen die het gezien hebben!
Wat vinden/vonden jullie?

Spot, romantisering, of juist een geweldige vorm van bekendmaking van het evangelie?!
(70% van de jongenen weet niet wat pasen inhoud)

of laat ik gewoon zeggen, zat de boodschap van Pasen erin?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor meribel » 21 apr 2011 23:07

ik heb het niet kunnen zien, maar zit te overwegen om het terug te kijken op uitzendinggemist
ik ben benieuwd wat de reacties hier zijn en of dat de moeite waard is.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor jaapo » 22 apr 2011 00:14

Ik heb de tweede helft gezien. Mooi! Maar je moet wel kijken naar de doelgroep. Ik hoor daar niet bij, ook al omdat ik eerst naar de Witte Donderdag-dienst was. Voor de doelgroep was dit een mooie vorm van de Boodschap brengen. Eigentijds, maar wat is er mis mee? Ik heb geen spot erin gezien. Ik geloof, dat Gods Geest ook op deze manier werkzaam is. Als er van de duizenden toeschouwers en thuiskijkers maar 10 of 20 verder denken en wellicht de bijbel erop naslaan en anders ertegenaan gaan kijken, is het een goede gebeurtenis geweest.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor jaccootje85 » 22 apr 2011 00:21

Ik heb het eerste stukje gezien...
Ik vond het apart om het zo te horen/zien. Sowieso die 'wereldse' liedjes tussendoor... Ergens vond ik het niet bij elkaar passen... Maar gezien de doelgroep is het wel vrij duidelijk wat de inhoud van het Paasevangelie is. Al werden er soms wel stukjes overgeslagen... Kleine passages. Die miste ik wel, maar het publiek waarschijnlijk niet. De boodschap was wel duidelijk volgens mij (wat ik uit het eerste stukje kon halen). Toen ik moest gaan werken was het verlichte kruis nog niet bij het podium aangekomen. Dus ik weet niet wat er allemaal nog zou komen... :-k
Szent az Úr

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor esli » 22 apr 2011 06:11

Ik vond het erg mooi! Heb de hele uitzending gezien en ik was wel onder de indruk. Ik was aan het begin vooral even verbaasd over de bekende Nederlandse popnummers. Maar de teksten pasten (bijna altijd) erg goed bij de momenten waarop ze gezongen werden. Verder zorg je op deze manier voor veel herkenning bij de doelgroep, dus dat vind ik ook wel weer erg goed bedacht. De boodschap kwam duidelijk naar voren en werd ook persoonlijk gemaakt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor meribel » 22 apr 2011 06:16

ik heb het inmiddels bekeken via uitzendinggemist, en ik vond het zeker indrukwekkend, maar ook wel weer heel erg verdrietig dat eigenlijk niemand die hanna verboom interviewde getuigde over Jezus. Eerst kwam er een Joods meisje, die vond het vooral mooi dat we allemaal zo in liefde geloven( benadrukte dat ze zelf niet in Jezus gelooft ) , toen een moslim jongen die kwam omdat hij respect had maar en passant vertelde dat Jezus een profeet was, en vervolgens hoopte ik op een christen maar toen waren het alleen maar mensen die het wel "een mooi verhaal" vonden, of voor de sfeer kwamen.
Afijn, ze hebben nu allemaal het Evangelie gehoord, gezien, enzovoorts, dus wie weet wat dit nog brengt.

( ik hoorde trouwens ergens dat de motivatie om "wereldse" liedjes te zingen ook is dat als je volgende keer dat ene liedje van stef bos, marco borsato of bijv. guus meeuwis hoort, je dan weer terugdenkt aan het Evangelie )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2011 07:06

Helaas ik vondt/vindt het nogal spottend, hier kan ik dus niet achter staan.
Maar goed er zullen vast mensen zijn die dit helemaal het einde vinden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor schaapje » 22 apr 2011 07:27

Ik heb ook twijfels of dit wat uit kan werken bij mensen, ik denk dat het evangelie alleen
gebracht kan worden door iemand die weet waar ie het over heeft.
Maar je weet het nooit God is machtig. :!:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2011 08:50

God heeft Zich door de eeuwen heen altijd in voor mensen van de desbetreffende periode verstaanbare taal geopenbaard.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2011 09:10

Ik heb er een heel ambivalent gevoel over.
Enerzijds is het prachtig dat het lijdensverhaal onder de aandacht wordt gebracht van een groep die je anders nooit bereikt. Ik zag dat er gisteren 960.000 mensen naar de uitzending hebben gekeken.
Hoe vaak krijg je die in de kerk?

Verder geloof ik dat God machtig is om alles te gebruiken om mensen naar zich toe te trekken.
De bedoeling erachter, en die van de makers vertrouw ik. De producent is Jacco Doornbos, dezelfde als van programma's als 'Op zoek naar God'

En toch...
De diepte en de heiligheid van dit Lijden is zo groot dat ik er moeite mee heb om het zo plat neergezet te zien worden. Nee, het is geen oordeel. Dat is aan God.
Ik heb er voor gebeden, of God dit wil gebruiken om Zijn koninkrijk nog groter te maken en mensen tot Hem te trekken.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor Speedy » 22 apr 2011 09:23

JeeWee schreef:Ik heb er een heel ambivalent gevoel over.
Enerzijds is het prachtig dat het lijdensverhaal onder de aandacht wordt gebracht van een groep die je anders nooit bereikt. Ik zag dat er gisteren 960.000 mensen naar de uitzending hebben gekeken.
Hoe vaak krijg je die in de kerk?

Verder geloof ik dat God machtig is om alles te gebruiken om mensen naar zich toe te trekken.
De bedoeling erachter, en die van de makers vertrouw ik. De producent is Jacco Doornbos, dezelfde als van programma's als 'Op zoek naar God'

En toch...
De diepte en de heiligheid van dit Lijden is zo groot dat ik er moeite mee heb om het zo plat neergezet te zien worden. Nee, het is geen oordeel. Dat is aan God.
Ik heb er voor gebeden, of God dit wil gebruiken om Zijn koninkrijk nog groter te maken en mensen tot Hem te trekken.


Hoe kijk jij dan aan tegen het entertainment-gehalte in verhouding tot wat je hier boven zegt?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2011 09:41

Optimatus schreef:God heeft Zich door de eeuwen heen altijd in voor mensen van de desbetreffende periode verstaanbare taal geopenbaard.

Inderdaad.
Ik vond het prachtig, alhoewel ik het zelf niet gezien heb.
Ik was naar de Witte Donderdagvering, die overigens prachtig was. Toen ik thuiskwam was mijn vrouw dit programma aan het kijken en zij vond het prachtig. Zij komt zelden in de kerk en behoorde volgens mij dus prima tot de doelgroep. Fijn dat dit programma oa mijn vrouw en vele anderen heeft weten te bereiken met het evangelie.

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor Annet76 » 22 apr 2011 10:27

Optimatus schreef:God heeft Zich door de eeuwen heen altijd in voor mensen van de desbetreffende periode verstaanbare taal geopenbaard.

Inderdaad.
Ik vond het prachtig, alhoewel ik het zelf niet gezien heb.
Ik was naar de Witte Donderdagvering, die overigens prachtig was. Toen ik thuiskwam was mijn vrouw dit programma aan het kijken en zij vond het prachtig. Zij komt zelden in de kerk en behoorde volgens mij dus prima tot de doelgroep. Fijn dat dit programma oa mijn vrouw en vele anderen heeft weten te bereiken met het evangelie.[/quote]

Mee eens!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2011 14:58

annelove2 schreef:Vanavond het grote evenement The Passion in Gouda. (eo/rkk)

Het lukte mij niet het hele programma te kijken omdat ik moest werken..
Ik kwam er dus ook niet goed achter of ik erachter kon staan of niet...

Diegenen die het gezien hebben!
Wat vinden/vonden jullie?

Spot, romantisering, of juist een geweldige vorm van bekendmaking van het evangelie?!
(70% van de jongenen weet niet wat pasen inhoud)

of laat ik gewoon zeggen, zat de boodschap van Pasen erin?


Vooral de boodschap van Goede Vrijdag, van Pasen een klein beetje. (ze zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden)

Ik vond het mooi, het verhaal werd uitgebeeld, zij het in een modern jasje.... en aangezien de meeste Nederlanders helemaal niet weten van Goede Vrijdag of Pasen inhoud is dat goed. Ik vond de muziek ook passend, vrij integer en ingetogen, het zat goed in elkaar. Wel vond ik de uitleg van het verhaal, wie Jezus echt was, wat het doel van Zijn dood was en dat het ook voor ons was, erg dun, dat is wel een gemiste kans. Toch hoop ik dat het mensen aan het denken zet, ze zich er meer in gaan verdiepen en dat gaan ontdekken. Dat ze het Bijbelverhaal wat ze er bij hebben gekregen ook gaan lezen..... en Hem mogen leren kennen of terug bij Hem komen.... en hun liefde voor Hem groeit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: The Passion Gouda

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2011 16:36

annelove2 schreef:of laat ik gewoon zeggen, zat de boodschap van Pasen erin?


Nee, de boodschap van Pasen zat er niet in.
Het ís ook nog geen Pasen.
Ook de Mattheus Passion eindigt in het graf...

Dit eindigde in ieder geval nog met de woorden van de man die Jezus speelde vanaf de toren van de Sint Jan:

Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug
Geef mij nu de nacht, ik geef je hem morgen terug
Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel de weg met jou

Kijk mij nu eens aan, nee zeg maar niets je mag best zwijgen
Het valt nu nog zwaar, maar ik weet dat ik jou kan krijgen
Dit hoeft nooit meer te gebeuren, als je bij me blijft vannacht
Want dan zal je zien, als jij straks wakker wordt dat jij weer lacht

Geef mij het gevoel, dat ik er weer bij hoor voortaan
Ik ga met je mee, want ik laat je nu nooit meer gaan
Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug
Geef mij nu de nacht, ik geef je hem morgen terug
Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel de weg met jou

Geef mij het gevoel, dat ik er weer bij hoor voortaan
Ik ga met je mee, want ik laat je nu nooit meer gaan
Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug
Geef mij nu de nacht, ik geef je hem morgen terug
Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel de weg met jou
Met jou met jou met jou...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 77 gasten

cron