Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
1a2b3c schreef:En vele andere teksten zijn voorbij gekomen waar men niets mee doet.
Liever wordt vastgehouden aan een hele theorie, die je opgebouwd tussen de regels door moet lezen, dan dat men gewoon leest wat er staat en de directe en duidelijke teksten nemen voor wat ze zijn.
Schelpje en Riska haken af.
Geen argumenten meer.
Op refoforum gaat er een slot op en wordt het hele onderwerp gewist, wanneer het over de doop gaat, want ook daar winnen de geloofsdopers de discussie met hun overtuigende argumenten.
Mijn prangende vraag blijft echter, waarom is de mens zo'n volgzaam schaap dat hij altijd datgene gelooft wat zijn ouders hem bijbrengen en inprenten?
want 90% van alle mensen hier zo zeker de geloofsdoop verdedigd hebben als ze in een baptistenfamilie opgevoed waren!
Mijn hele leven heb ik dit ''sacrament'' bij babies als onbetekenend beschouwd, omdat de deelnemende partij er niets vanaf weet.Ik kan daar gewoon niets aan doen!
mohamed schreef:Dat is ook waarom er zoveel verschillende denominaties zijn.
Optimatus schreef:Mochten wij kinderen krijgen, dan zullen zij gedoopt worden in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest.
Het is alleen de vraag of die ook hun naam verbinden aan die doop! iedereen kan wel zeggen dat ze iets namens iemand doen, maar als ze het niet doen zoals die dat wil dan ontbreekt de goedkeuring.Faramir schreef:quote="Optimatus"]Mochten wij kinderen krijgen, dan zullen zij gedoopt worden in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest.[/quote
Ondanks dat onze visie op de doop een klein beetje verschilt kan ik dit volledig beamen. Indien mijn vrouw en ik gezegend worden met kinderen dan zullen wij er zorg voor dragen dat zij gedoopt worden in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
de babydoop geeft valse zekerheid en geen enkele garantie op wat dan ook
Tja, je gelooft dus ook dat het brood van het avondmaal letterlijk het lichaam van Jezus is? En dat de beker letterlijk het bloed van Jezus is? Zo nee, waarom niet? Mag jij wel mensenvlees eten en mensenbloed drinken? Of klopt dat opeens niet met jouw idee? Natuurlijk is dit sacramentstaal. Hetzelfde geldt voor de doop: het afwassen van de zonden (Hand. 22:16) gebeurt immers ook niet door doopwater an sich, maar door het bloed van Christus.Janvanverweg schreef:en weer een nieuw woord geleerdde doop is het bad der wedergeboorte. wacht dat strookt niet met mijn idee... oohh ik moet het als sacramentstaal zien, dan kan ik het op een andere manier uit leggen. er wordt natuurlijk bedoelt dat de doop een teken is van de wedergeboorte die al of niet ooit eens in de toekomst plaats gaat vinden. Stom van me dat ik dat noot zo begrepen heb
![]()
Ja, waarom niet? Je gelooft het zelf namelijk ook. Ik neem aan dat je het onderscheid kent tussen een minder inzicht hebben in de Schrift en moedwillig liegen en de boel saboteren? Je kunt veel van de kerkvaders zeggen, maar niet dat ze niet bereid waren om voor hun geloof desnoods de marteldood te sterven. Mede door hen is aan ons de Bijbel overgeleverd (bewaard, gekopieerd enz.), dezelfde Bijbel als waaruit jij leest. Dus ik vind ze betrouwbaar als ze zeggen dat de doop van kinderen teruggaat op de tijd van de apostelen, terwijl ik me niet gebonden weet aan elk theologisch inzicht dat ze hadden.Janvanverweg schreef:als emand theologie niet klopt, dan is de praktijk die op die theologie volgt onverdacht? kom op zeg!
Ja, dat geloof ik ook.Janvanverweg schreef:ik antwoord je duidelijk, maar daar ga je niet op in!!! de bijbel leert in alle leerstellige gedeelten dat de doop op geloof volgt!
Uit de geschiedenis van de gevangenbewaarder (1 van de 3 huisteksten) probeer je te weten te komen wie precies lid was van dat huisgezin. Maar dat is helemaal niet de bedoeling. V.w.b. de gevangenbewaarder kun je daartoe misschien nog wel een poging wagen, maar voor de andere huisteksten (Lydia in Hand. 16:14-15, N.B. hetzelfde hoofdstuk als van de gevangenbewaarder, en het huisgezin van Stefanus in 1 Kor. 1:16) kun je dat onmogelijk doen, want daar staat verder geen informatie bij.Janvanverweg schreef:in dit topic heb ik al eerder aangetoond dat dit argument geen steek houdt! ik zal het nogmaals herhalen:
...
pas als je durft te beweren dat babies dit kunnen doen mag je ook beweren dat babies op grond van dit soort tekst gebruik gedoopt mogen worden.
hiermee heb ik afdoende bewezen dat er geen babies gedoopt werden!
Het bad der wedergeboorte zonder wedergeboorte, het afwassen der zonde zonder bekering ; daar val ik over. de babydoop komt niet met deze teksten overeen. dat beargumenteer ik , maar ook daar ga je niet op in.elbert schreef:Hetzelfde geldt voor de doop: het afwassen van de zonden (Hand. 22:16) gebeurt immers ook niet door doopwater an sich, maar door het bloed van Christus.
je prbeert weer de zaak af te leiden. ik heb het hier over een specifiek punt waarin ze een verkeerd inzicht hebben en vandaaruit handelen. dat handelen vindt jij dus geen probleem. wel ik wel. ik kijk wel beter uit om mijn auto te laten repareren bij een monteur die denkt dat de versnellingsbak achter de knalpijp hoort te zitten. zelf als die monteur maar een of twee generaties verwijdert is van de vakschool.elbert schreef:Janvanverweg schreef:
als iemands theologie niet klopt, dan is de praktijk die op die theologie volgt onverdacht? kom op zeg!
Ja, waarom niet? Je gelooft het zelf namelijk ook. Ik neem aan dat je het onderscheid kent tussen een minder inzicht hebben in de Schrift en moedwillig liegen en de boel saboteren?
dat de vroege kerk fout zat is duidelijk, daarom is het nog niet goedelbert schreef:Nogmaals: als je betere bronnen hebt die ondubbelzinnig aantonen dat de vroege kerk de doop van kinderen verwierp, laat ze dan maar zien. Die bronnen zijn er niet. Sterker nog: de eerste die met de moderne bezwaren tegen de kinderdoop op de proppen kwam, was Pelagius (eind 4e eeuw). Maar met zulke medestanders (hij werd als ketter veroordeeld) heb je geen tegenstanders meer nodig.
gelooft een kind van een gelovige dan en een kind van een ongelovige niet? waar baseer je dat op????? en waar staat in de bijbel dat het niet uitmaakt wie er gelooft zolang er maar in de familie een gelovige aanwezig is? wat een kolder! de leerstellige teksten gaan allemaal over persoonlijk geloof van een individu. op dat persoonlijk geloof mag er gedoopt worden.elbert schreef:a, dat geloof ik ook. Daarom wordt niet elk kind gedoopt, maar alleen de kinderen van de gelovigen. De ouders zijn (tot de kinderen zelf kunnen spreken) de mond van hun kinderen (een Bijbels principe overigens en ook iets wat elke goede ouder in praktijk brengt).
schaapje schreef:Ze kwamen elke zondag uitgebreid lunchen, in die jaren hebben we heel en heel veel
over het geloof en de bijbel en over de liefde en rechtvaardigheid van God gesproken.
Let wel ik heb het over een jaar of vier, ze zijn ook in de tijd getrouwd.
Door die gesprekken waar mijn schoonzoon bijna nooit aan deel nam, kwamen ze met
het idee om mee te gaan naar mijn gemeente (idee van mijn schoonzoon) hij had zijn
oren dus goed open staan
Na ongeveer 2 jaar hebben ze samen besloten zich te laten dopen en gaan nu, met inmiddels
2 kinderen naar een gemeente in hun eigen woonplaats.
Ik heb al die jaren voorbede gedaan voor ze in de vaste overtuigen dat het Gods plan
was ze te redden.
in die overtuiging heb je gelijk; het is Gods wil. helaas wil dit niet inhouden dat dit wonder altijd gebeurt. dat heeft niets met God of de bidder te maken, maar met de keuze van de nog ongelovige.schaapje schreef:Ik heb al die jaren voorbede gedaan voor ze in de vaste overtuigen dat het Gods plan
was ze te redden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten