sexuele voorlichting peuters..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Re: sexuele voorlichting peuters..

Berichtdoor LauraC » 28 mar 2011 13:27

*Annet* schreef:
LauraC schreef:Gelukkig nooit meegemaakt :oops: Jij wel?

ja

nu zijn we daar te oud voor
;)
Ligt er denk ik wel aan hoe oud je binnenlopende kind is toch? Bij Michael (kans is nihil maar toch) zou ik gewoon snel wat aanschieten en terug naar zijn bedje brengen. Gewoon niks erover zeggen en als hij wat vraagt, zeggen dat papa en mama lekker aan het kroelen waren ofzo :oops: Als je kind 5 is tsja...dan wordt het wat genanter. Ik zou er iig geen 'ding' van maken hoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2011 15:00

Maar als ze ouder zijn (puber) ben je bang voor bepaalde geluiden. Kun je de deur wel dichthouden, maar ze horen toch wel "iets".
Onze oudste bleek wel eens iets gehoord te hebben en zat in geuren en kleuren dit aan zijn jongere broertje te vertellen, de volgende ochtend. :oops:
Ik sloop weer naar boven, want wist ff niet wat ik zou moeten zeggen. Toen ik 10 minuutjes later beneden kwam, hadden ze het gelukkig ergens anders over en beiden begonnen er niet meer over, pffft

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 mar 2011 15:50

schelpje3 schreef:Maar als ze ouder zijn (puber) ben je bang voor bepaalde geluiden. Kun je de deur wel dichthouden, maar ze horen toch wel "iets".
Onze oudste bleek wel eens iets gehoord te hebben en zat in geuren en kleuren dit aan zijn jongere broertje te vertellen, de volgende ochtend. :oops:
Ik sloop weer naar boven, want wist ff niet wat ik zou moeten zeggen. Toen ik 10 minuutjes later beneden kwam, hadden ze het gelukkig ergens anders over en beiden begonnen er niet meer over, pffft

Die van ons was toen jaar of 4-5. Ik heb vreselijk gelachen. Nu zijn ze inmiddels wat ouder, de puberleeftijd heeft zijn intree gedaan en dan zit ik ook wel es met wat ze misschien merken...
ja, dat is mijn mening dan he.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2011 16:09

*Annet* schreef:
schelpje3 schreef:Maar als ze ouder zijn (puber) ben je bang voor bepaalde geluiden. Kun je de deur wel dichthouden, maar ze horen toch wel "iets".

Die van ons was toen jaar of 4-5. Ik heb vreselijk gelachen. Nu zijn ze inmiddels wat ouder, de puberleeftijd heeft zijn intree gedaan en dan zit ik ook wel es met wat ze misschien merken...

Wat dat betreft vind ik dit soort dingen ingewikkelder worden. Je kunt het niet meer afdoen met een grapje of smoesje. En pubers willen dit helemaal niet weten van hun ouders, net zo min als ik dit wil weten van mijn kinderen. Raar is dat toch. Met vriendinnen praat ik er open over, met schoondochter niet :oops:
Met dochter wel in het algemeen over seks, maar niet over persoonlijke dingen hiervan.
Ik hoor van vrienden die oudere kinderen hebben, precies hetzelfde. Het wordt waargenomen als de kids op kamp zijn, een nachtje logeren. Maar dan wordt het weer zo "moeten". Misschien heb je dan net geen zin, moe, hoofdpijn, de bekende smoes :-oo

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mar 2011 19:17

Over het lezen: verschillende hebben hun informatie gehaald uit krantjes als Yes etc. Heeft dit je beeld van sexualiteit beïnvloed?
Ik zou niet meer weten hoe het krantje waar ik vroeger het één en ander in heb gelezen zou heten, maar achteraf had ik bepaalde dingen liever niet gelezen, het was niet echt een heel reëel/gezond beeld wat daar gegeven werd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 mar 2011 19:20

Daar zou ik me echt niet zoveel zorgen over maken.
Ik sliep op zolder, zonder echte deur, keek zo op de overloop (niet de kamers binnen :lol: )
De slaapkamer deur van mn ouders was altijd open en toch kreeg ik een broertje. Hoe wie wat en waar wil ik ook niet over denken verder, maar ik vind/vond het nog steeds niet gek dat ze 'het nog deden/doen' ofzo :wink:

maar volgens mij dwalen we een beetje af :lol:

Ik heb het gelukkig niet uit tijdschriften en ik hoop dat ik mijn kinderen ook 'voor' ben op dat punt. Maar volgens mij moet je wel steeds eerder beginnen met voorlichting :shock:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 mar 2011 19:36

ik las ook altijd die verhalen in tijdschriften ( vooral in de bieb, want thuis hadden we ze niet ) en ik stond echt stomverbaasd van de bijzondere vragen die erin stonden! maar ik wist wel wat normaal was ( dankzij voorlichting van mijn moeder ) dus wist ook dat wat daar stond abnormaal was.

eerder las ik trouwens hoe je bij een meisje de vagina noemt, thuis hadden de jongetjes een plassertje en de meisjes een sneetje,( daar lijkt het bij meisjes ook op )
maar zelf leer ik mijn dochters gewoon vagina aan ( vind het geen raar woord ) en voor jongens een plasser.

laatst vroeg mijn dochter voor het eerst ( 4 jaar ) hoe die baby er dan eigenlijk uit komt en toen heb ik gewoon gezegd via dat ene gaatje van onder( ze weet dat er 3 uitgangen zijn, dat had ze al eens eerder gevraagd ) , als je gaat bevallen wordt dat speciaal voor de baby even groter zodat die erdoor past. Vond ze interessant maar niet shocking ofzo.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 mar 2011 19:43

TheKeimpe schreef:Over het lezen: verschillende hebben hun informatie gehaald uit krantjes als Yes etc. Heeft dit je beeld van sexualiteit beïnvloed?

Dacht dat het altijd fantastisch zou wezen maar de kwaliteit verschilt in de praktijk wel eens.

Ik zou niet meer weten hoe het krantje waar ik vroeger het één en ander in heb gelezen zou heten, maar achteraf had ik bepaalde dingen liever niet gelezen, het was niet echt een heel reëel/gezond beeld wat daar gegeven werd.

Je kunt er soms ook wat van opsteken om es wat te varieren zeg maar. :-oo Het blad Yes was wel heel leerzaam op dat gebied. :mrgreen:

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 28 mar 2011 19:45

:lol: wel jammer dan, als je er nu al te oud voor bent...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 mar 2011 19:53

Het blad Yes is opgehouden te bestaan dus.......

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 mar 2011 19:54

*Annet* schreef:Het blad Yes is opgehouden te bestaan dus.......

geen variatie meer?

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 28 mar 2011 20:10

ik kan het zo snel niet weervinden maar wie noemde nou dat boekje papa, mama en ik??
vanaf welke leeftijd schat je in dat dit ongeveer kan??
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 mar 2011 20:28

Dat zei ik

De plaatjes zijn heel lollig enzo maar niet echt iets voor een peuter. Mijn zoon van 10 vind het erg leuk

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2011 20:46

meribel schreef:eerder las ik trouwens hoe je bij een meisje de vagina noemt, thuis hadden de jongetjes een plassertje en de meisjes een sneetje,( daar lijkt het bij meisjes ook op )
maar zelf leer ik mijn dochters gewoon vagina aan ( vind het geen raar woord ) en voor jongens een plasser.

Het viel mij ook op hoeveel weerstand er lijkt te zijn tegen het woord vagina...

laatst vroeg mijn dochter voor het eerst ( 4 jaar ) hoe die baby er dan eigenlijk uit komt en toen heb ik gewoon gezegd via dat ene gaatje van onder( ze weet dat er 3 uitgangen zijn, dat had ze al eens eerder gevraagd ) , als je gaat bevallen wordt dat speciaal voor de baby even groter zodat die erdoor past. Vond ze interessant maar niet shocking ofzo.

Volgens mij is er bijzonder weinig dat door een 4 jarige als schokkend zal worden ervaren, maar goed, ik heb daar verder (helaas soms) geen ervaring mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mar 2011 20:58

Mortlach schreef:Volgens mij is er bijzonder weinig dat door een 4 jarige als schokkend zal worden ervaren, maar goed, ik heb daar verder (helaas soms) geen ervaring mee.

Meestal vragen ze het als ze aan het spelen of knutselen zijn. Tussendoor.

Terug naar “Archief”