Libië

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Libië

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2011 23:10

schaapje schreef:
Als je een boek over Daniël gaat lezen heb je de beste keuze gedaan !:)

:D

Zodra ik de rest uit heb, belooft.

Je schijnt echter wel het idee te hebben dat als ik dat boek wat je in gedachten heb eenmaal gelezen heb, ik het ook eens zal zijn met wat erin staat. Waarom is dat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 mar 2011 23:20

off topique-smile Beste knap, zo snel!
Morgen even snoeien dus...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 00:20

Het was natuurlijk wel te verwachten dat op een refo-site het binnen de kortste keren over de eindtijd zou gaan, maar goed, excuses voor het off-topic gaan.

Terug naar het topic: Het is, denk ik, goed dat men de steun en betrokkenheid van de Arabische Liga zoekt en dat Frankrijk het voortouw lijkt te gaan nemen. Zo voorkomt met dat het lijkt alsof Amerika (weer) een moslimland overhoop haalt.

De kritiek van burgerslachtoffers, hoe vreselijk ook, vind ik wat vreemd. Zeker met al die mogelijkheden om doelen vanaf grote afstand uit te schakelen kun je nooit zeker zijn of er niet ergens een verdwaalde herder of menselijk schildmannetje rondscharrelt. Khadaffi zijn gang laten gaan had ongetwijfeld meer burgerslachtoffers opgeleverd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2011 21:03

Boekenlezer schreef:Inmiddels hebben diverse landen gemeend in te moeten grijpen. Of dat zo'n goed idee is, daar heb ik mijn twijfels bij. Gaddafi zal ongetwijfeld andere normen en waarden hanteren dan bij ons gewoon is, maar wat komt er voor in de plaats...? Is Irak er na Saddam Hoessein zo veel beter op geworden, dankzij die dromen van Bush over het vestigen van de democratie daar? Welnee, het is er alleen maar veel erger geworden.

Ik ben het eens met de ingreep die nu plaatsvindt. Gadaffi heeft een grens overschreden die niet overschreden had moeten worden. Gadaffi heeft zo'n beetje iedereen tegen zich in het harnas gejaagd en dat wordt nu eindelijk afgestraft.

Het verschil met Irak is, dat er in Libië een volksopstand woedt. Het volk wil van Gadaffi af. Gadaffi slaat met gruwelijk geweld terug en nu is het tijd dat landen, die democratie een warm hart toedragen, laten zien dat men vrijheid en democratie niet slechts met de mond belijdt, maar ook wil verdedigen of uitbreiden - op het moment dat de bevolking er om vraagt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 mar 2011 10:20

Optimatus schreef:Het verschil met Irak is, dat er in Libië een volksopstand woedt. Het volk wil van Gadaffi af. Gadaffi slaat met gruwelijk geweld terug en nu is het tijd dat landen, die democratie een warm hart toedragen, laten zien dat men vrijheid en democratie niet slechts met de mond belijdt, maar ook wil verdedigen of uitbreiden - op het moment dat de bevolking er om vraagt.
In Irak was er in 1991 ook een volksopstand tegen Saddam Hussein. Toen greep het westen niet in en werd de opstand bloedig neergeslagen. Nu grijpt het westen wel in, maar komen we mogelijk in een patstelling terecht: een opdeling van Libië in oost- en west, met mogelijk een langdurige strijd. Vandaar ook dat de VS eigenlijk zo snel mogelijk van het commando over de no-fly zone af wil. Dan mogen dit keer de Europese landen eens het vuile werk opknappen. Het is trouwens ook wel typisch dat de Europese landen nu weer ruziën over dat commando.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 23 mar 2011 10:29

Tja, Libie is voor europa zo van belang voor de Olie en ook voor andere delfstoffen. Hoe anders had deze kolonel het zo lang uit kunnen houden. En wat wel aardig is deze kolonel heeft geen euro's of dollars in zijn kluizen liggen maar gewoon goud. Kortom hij is van niemand afhankelijk. Hij zorgde redelijk voor zijn onderdanen, dus de grote vraag is "Wat willen de opstandelingen nu bereiken? Wat zijn hun doelstellingen?"

En waarom staat Nederland zo vooraan om mee te helpen? Blijkbaar hebben we daar heel veel belangen zitten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 mar 2011 11:38

Speedy schreef:Hij zorgde redelijk voor zijn onderdanen, dus de grote vraag is "Wat willen de opstandelingen nu bereiken? Wat zijn hun doelstellingen?"
Hetzelfde wat wij ook hebben? Vrijheid, democratie enz.

Speedy schreef:En waarom staat Nederland zo vooraan om mee te helpen? Blijkbaar hebben we daar heel veel belangen zitten.
In elk geval 1 helicopter die we terugwillen. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 mar 2011 13:24

elbert schreef:
Optimatus schreef:Het verschil met Irak is, dat er in Libië een volksopstand woedt. Het volk wil van Gadaffi af. Gadaffi slaat met gruwelijk geweld terug en nu is het tijd dat landen, die democratie een warm hart toedragen, laten zien dat men vrijheid en democratie niet slechts met de mond belijdt, maar ook wil verdedigen of uitbreiden - op het moment dat de bevolking er om vraagt.
In Irak was er in 1991 ook een volksopstand tegen Saddam Hussein. Toen greep het westen niet in en werd de opstand bloedig neergeslagen. Nu grijpt het westen wel in, maar komen we mogelijk in een patstelling terecht: een opdeling van Libië in oost- en west, met mogelijk een langdurige strijd. Vandaar ook dat de VS eigenlijk zo snel mogelijk van het commando over de no-fly zone af wil. Dan mogen dit keer de Europese landen eens het vuile werk opknappen. Het is trouwens ook wel typisch dat de Europese landen nu weer ruziën over dat commando.

Er was in 1991 geen enkel mandaad om in te grijpen. De no-fly zone kwam pas later en die is gehandhaafd.
Europa gedraagt zich helaas wederom als een stel kwakende kikkers in een kruiwagen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 mar 2011 18:20

Optimatus schreef:
elbert schreef:

Er was in 1991 geen enkel mandaad om in te grijpen. De no-fly zone kwam pas later en die is gehandhaafd.
Europa gedraagt zich helaas wederom als een stel kwakende kikkers in een kruiwagen.

En nog steeds is er geen leiderschap. De NAVO kan alleen officieel leider zijn, als alle landen ermee instemmen en dat gaat volgens mij niet gebeuren.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2011 21:34

Optimatus schreef:...en nu is het tijd dat landen, die democratie een warm hart toedragen, laten zien dat men vrijheid en democratie niet slechts met de mond belijdt, maar ook wil verdedigen of uitbreiden - op het moment dat de bevolking er om vraagt.

Het gaat er wat mij betreft niet om dat er in een land democratie heerst, maar dat er goed bestuur is. Beter een ondemocratische maar goede bestuurder, dan een democratische wanorde.
Hitler is ook ooit via democratische weg aan de macht gekomen. Uitroeiïng van christenen in een land door een democratisch gekozen regering lijkt mij evenmin toe te juichen.

Of Gaddafi een goed bestuurder is, is weer wat anders. Aan die bewering wil ik me niet direct wagen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 mar 2011 00:29

Democratie is een samenstel van twee woorden (griekse). Demos en kratos. Volk en kracht.......
Vrij vertaald dus ....de kracht van het volk.......
Wat die betekenis betreft hebben wij nog niet gezien waar dat toe kan leiden.
Het wordt in deze tijd wel steeds duidelijker, waar dat toe kan leiden.......de kracht van het volk........
Ben het met Boekenlezer eens.
Beter een alleenheerser die het g(G)oed met het volk voorheeft, dan de openbaring van...de kracht van het volk......

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 mar 2011 09:40

Optimatus schreef:
elbert schreef:

Hoor ik hier een 'pvv' geluid? :shock:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mar 2011 10:26

learsi schreef:Beter een alleenheerser die het g(G)oed met het volk voorheeft, dan de openbaring van...de kracht van het volk......
Dat is prachtige theorie, maar noem eens een voorbeeld uit de laatste honderd jaar waarin dat goed werkte? Ik kan zo gauw geen goed voorbeeld vinden.
Dan ben ik het eerder met Churchill eens die zei dat democratie de beste van alle slechte staatsvormen is.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 mar 2011 20:09

Het Goede voorbeeld komt van zelf :idea:

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 20 okt 2011 12:28