40 dagen voor Pasen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Africa
Sergeant
Sergeant

40 dagen voor Pasen

Berichtdoor Africa » 05 mar 2011 22:43

Van de week hoorde ik een kennis van mij zeggen dat ze nu nog tussendoortjes mocht omdat ze volgende week in de 40 dagen voor Pasen ging vasten. Dat betekende voor haar geen tussendoortjes, voor iemand anders na het avondeten niets meer eten. Dus echt iets niet eten wat je gaat missen. In de Roomse kerk wordt er meer aandacht aan besteed dan in de Protestantse kerken.
Nu vroeg ik me af wat voor functie dit vasten nog heeft, het heeft m.i. vooral te maken met bewustwording.
Gaan jullie hier ook aan meedoen en hoe staan jullie hier tegenover?

O.a. Kerk in Actie heeft een campagne

Website van 40dagentijd
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Faramir

Re: 40 dagen voor Pasen

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2011 00:16

In de katholieke Kerk wordt er idd meer aandacht aan besteed dan in protestantse kerken. Alhoewel er de laatste jaren wel een verandering te bespeuren is in het protestantisme ten gunste van de grote vasten.

Ik vast en doe dat om toe te leven naar het hoogfeest van Pasen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mar 2011 09:22

@Faramir hoe vast je? niet snoepen? En eet je woensdag helemaal niet? Ik ben nu een boekje van Anselm Grün aan het lezen over vasten. Ik vind het wel boeiend, maar weet niet of het voor mij werkt. Ik denk dat ik alleen maar aan eten ga denken als ik helemaal niets mag eten en zie niet hoe dat me dichter bij God kan brengen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2011 11:18

Lalage schreef:@Faramir hoe vast je? niet snoepen?

Wat voor een invulling ik aan de vasten ga geven heb ik nog niet op papier gezet. Maar oa zal erin verwerkt worden dat ik slechts drie sobere maaltijden per dag eet zonder verdere versnaperingen. Geen frisdrank. Op vrijdagen sowieso geen vlees (maar dat tracht ik normaal ook niet te eten op vrijdag). Dagelijks in de Bijbel lees. Minder tv/computer. Meer tijd voor familie/vrienden uittrek.
En eet je woensdag helemaal niet?

Ik werk fulltime. Helemaal niet eten is slecht voor je lichaam. Ik zal zowel in de ochtend als in de middag 1 boterham eten met een glas water. Normaal gesproken eet ik 's avonds dan enkel een kleinere maattijd met groente en aardappels. Woensdagavond ben ik echter bij mijn schoonouders en dus zal ik ook vlees/vis eten.
Maar aswoensdag en goede vrijdag zijn normaal gesproken wel de dagen dat ik het strengst vast.
Ik ben nu een boekje van Anselm Grün aan het lezen over vasten. Ik vind het wel boeiend, maar weet niet of het voor mij werkt. Ik denk dat ik alleen maar aan eten ga denken als ik helemaal niets mag eten en zie niet hoe dat me dichter bij God kan brengen.

Je hoeft ook niet flauw te vallen om dichter bij God te komen. Doorgaans heb ik in de vastentijd altijd het gevoel van honger en vaak een beetje last van de maag wat mij constant aan het doel herinnert. Maar je moet jezelf niet gaan uithongeren, het doel is niet om af te vallen. ;) Je hoeft bijvoorbeeld niet op de islamitische manier te vasten, zo hebben christenen dat nooit gedaan in de veertigdagentijd. Hoe je het wel gaat doen kun je helemaal zelf invullen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mar 2011 12:23

Wij kregen vandaag een blad mee vanuit onze gemeente: Op weg naar Pasen in 40 dagen. Een bijbelrooster en een blad met Bijbelverhalen voor de kinderen in de laatste week voor Pasen. Ziet er allemaal erg mooi uit. Wij gaan ook proberen om dit blad te gaan gebruiken.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 07 mar 2011 22:43

Ik zal niet specifiek meedoen aan deze actie, maar af en toe er bewust voor kiezen om te vasten werkt voor mij erg goed.

En dan inderdaad niet met doel om af te vallen maar om dichter bij God te komen. Bijvoorbeeld door 2 weken geen tv en pc te gebruiken als het niet nodig is. In feite, al je kleine dagelijks verslavinkjes even aan de kant zetten en je helemaal richten op God.

Ik ben zelf protestants en ken slechts 1 protestant meer uit mijn gemeente die vast. Laatst een bijbelstudie over gehad en daar zagen meer mensen het nut van vasten in, maar of ze het daadwerkelijk gaan doen is natuurlijk een tweede :)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 15:21

ik hoor heel weinig over vasten, en heb er eigelijk niet veel over gedacht
mijn broer vast soms, maar dan om moeilijke keuzes, dat vind ik wel goed.
hij eet dan alleen brood.
ik heb er nooit over nagedacht, dat mensen voor pasen gaan vasten.
er zit wel wat in.
Ik denk dat het er aan ligt wat je doet. en hoe
of het werkt, en dat dat ook bij iedereen verschillend is.
ik doe aan de lijn, en vind dan al lastig om veel te laten staan.
en ik denk dat als ik op die manier gaan vasten, ik het niet 100% doe voor het geloof
maar het is wel goed, om er over na te denken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mar 2011 20:53

Ik ben net naar de kerk geweest en heb voor het eerst een askruisje op mijn voorhoofd gekregen. Het was een erg mooie viering, ingetogen maar de liederen vond ik erg goed en passend. Het werd me duidelijk dat de vastentijd een tijd van bezinning is, dat je stilstaat bij hoe je leeft en wat daarin wel en niet goed is. Of je dit doet door niet te eten, minder te eten, anders te eten of juist door je van andere dingen te onthouden is persoonlijk. De nadruk lag ook best wel op bidden.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 13 mar 2011 18:31

Ik ben er ook niet mee opgevoed, maar vasten in welke vorm dan ook in de 40-dagen-tijd spreekt mij minder aan, omdat ik van mening ben, dat je altijd sober moet leven en overbodige overdaad moet mijden. En in die ti9jd geen tv of internet vind ik ook een beetje een loos gebaar. Ook hier: het hele jaar is soberheid ook bij tv en internet gepast; het hele jaar door alert zijn op verkeerde invloeden die er zeker in zitten. Als je echt hierop tegen bent, dan helemaal geen tv of internet of andere wereldse zaken. Dat er extra soberheid en bezinning is in de erediensten in deze tijd, vind ik wel zinvol. Het kerkelijk jaar heeft een ritme, wat nodig is om je geloof diep te beleven en te belijden. Overigens ben ik wel opgevoed in de gewoonte om feesten als bruiloften en partijen in de Stille Week te vermijden en daar heb ik nog wel wat mee. Maar eigenlijk zou Goede Vrijdag ook een dag van inkeer en dus een vrije dag moeten zijn. Maar dat is allang niet meer zo. De economie dendert gewoon door , ook bij de christenen en christelijke politieke partijen. En dan in de week voor Pasen: Avondmaal op Witte Donderdag, alleen Bijbellezing op Goede Vrijdag, Eerst verst8illing en dan vreugde in de dienst van de Paasnacht en het feestelijke van de Paasmorgen. Mooier en dieper dan de Kerstdiensten! Maar dat is persoonlijk, zoals ook de gevoelens bij de 40-dagen-tijd en vasten enz.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 14:12

Lalage schreef:Ik ben net naar de kerk geweest en heb voor het eerst een askruisje op mijn voorhoofd gekregen. Het was een erg mooie viering, ingetogen maar de liederen vond ik erg goed en passend. Het werd me duidelijk dat de vastentijd een tijd van bezinning is, dat je stilstaat bij hoe je leeft en wat daarin wel en niet goed is. Of je dit doet door niet te eten, minder te eten, anders te eten of juist door je van andere dingen te onthouden is persoonlijk. De nadruk lag ook best wel op bidden.

Deed Grete dienst?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”