Christen zijn en je stemkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Sabra » 22 feb 2011 09:46

Optimatus schreef:De kans dat ik CDA stem, is minimaal, neigend naar nul.

En leg je je functies bij de partij dan ook neer en zeg je je lidmaatschap op?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 feb 2011 09:49

Spons schreef:Van de VVD hoef je niks te verwachten, marktwerking... nou dat ga je zien straks bij het spoor... de energie maatschapijen. En nu dus de post die je als verloren kan beschouwen... Oma's van 60 70 jaar, kinderen van 14 die het doen, er komt nog meer bij kijken... en je moet echt hard werken in de meest bizarre omstandigheden.. en dan is er zo'n oetl....l die zegt dat ik neit hard werk... ](*,)

Gezien het feit dat jij heel makkelijk stelt dat militairen weten dat de dood een wezenlijk onderdeel van hun beroep is, weet jij sinds enkele jaren dat concurrentie een wezenlijk onderdeel van jouw beroep is, daar de postmarkt is vrijgegeven. Daarom gaf ik je maar eens een koekje van eigen deeg.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 feb 2011 15:38

Ik denk dat mensen, wier baan op de tocht staat, zich terecht zorgen maken over wat er kan komen. Als je inkomen op de tocht staat, heeft dat invloed op je gemoedstoestand. Ik vind het dan ook niet bepaald vriendelijk om daar zo bot over te doen.

En ik zie mij als CDA lid niet genoodzaakt te stemmen op het CDA als het CDA in mijn ogen aan een onzalig regeringsavontuur begonnen is. De minderheid die tegen deze regeringsdeelname gestemd heeft, was dermate groot om mijn lidmaatschap niet per direct bij het grofvuil te zetten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 feb 2011 17:21

Optimatus schreef:Ik denk dat mensen, wier baan op de tocht staat, zich terecht zorgen maken over wat er kan komen. Als je inkomen op de tocht staat, heeft dat invloed op je gemoedstoestand. Ik vind het dan ook niet bepaald vriendelijk om daar zo bot over te doen.

Dan is het raar van onze postbode om problemen die anderen kennen/hebben wel te bagatelliseren.

En ik zie mij als CDA lid niet genoodzaakt te stemmen op het CDA als het CDA in mijn ogen aan een onzalig regeringsavontuur begonnen is. De minderheid die tegen deze regeringsdeelname gestemd heeft, was dermate groot om mijn lidmaatschap niet per direct bij het grofvuil te zetten.

Jammer dat je wat anders gaat stemmen. Het kabinet doet het mijns inziens vooralsnog heel aardig en verdient zeker de steun van de CDA-leden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 feb 2011 18:06

Als één postbode bepaalde zaken bagatelliseert, is dat geen reden om dat ook te doen.

Ik vind het kabinet tot op heden weinig visie op 's lands toekomst vertonen. Wel word ik beroerd van mensen als Verhagen, Wilders, Leers, Schippers en Opstelten die heel enthousiast vooral de PVV-kiezer paaien, maar zelf ook weten dat zij zaken als arbeidsmarkt, huizenmarkt en onderwijs niet of nauwelijks visionair toekomstbestendig durven te maken.

Intussen gaan "we" wel weer naar Afghanistan voor een kansloze missie die veel geld gaat kosten. Hoe leg je uit aan ouders van "PGB-kinderen" of aan mensen die nog meer eigen bijdragen voor gehandicaptenvoorzieningen uit dat we miljoenen uit gaan geven aan een missie die op voorhand kansloos is? In zes weken leren halve Afghaanse boeven echt niet lezen, schrijven, de Afghaanse wet kennen en met een UZI schieten (dat laatste zal wel lukken, maar daar hebben ze geen Nederlanders voor nodig).

Kortom: deze regering maakt geen keuzen die ons land versterken, maar lijkt zich verder blind te staren op de zogenaamde "onveiligheid" in dit land.

En het CDA? In plaats van in de luwte van constructieve oppositie een duidelijke koers met een duidelijke politieke leiding op te bouwen levert deze partij zich uit aan de spaarzucht van de VVD en aan een partij die niet eens een partij is, maar een verzameling deels omstreden Kamerleden met Wilders aan het roer.

Zolang dit regime aan de macht is, stem ik uitsluitend bij lokale verkiezingen op het CDA.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 feb 2011 22:29

@ Optimatus,
Ben ik benieuwd, wat stem je dan wel?
Ikzelf neig nog steeds naar de CU, maar vind het lastig omdat ze op zoveel provinciale niveaus samenwerken met SGP, en die "gedoogsteunt" de huidige regering waar ik weer op sommige vlakken moeite mee heb.
Maar ja, wat anders dan CU, is voor mij de vraag, en niet stemmen vind ik ook geen optie want daarvoor vind ik een stem te waardevol ( onzinnig natuurlijk, want wat maakt mijn stem nu uit maar goed zo voelt dat nou eenmaal )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 feb 2011 23:16

Ik twijfel enorm tussen CU en PvdA. Kies ik principieel christelijk, dan kies ik voor een partij met een homostandpunt uit de renaissance. Kies ik strategisch voor de grootste oppositiepartij, dan kies ik voor een even stuurloze partij als het CDA.

De SP is geen optie.
GroenLinks en D66 steunen de missie in Kunduz (CU ook overigens) en daar heb ik grote moeite mee.
SGP is geen optie, die depanneren dit regime en hebben een homostandpunt uit de prehistorie.

Wat hebben we dan nog over? Een ouderenpartij, een dierenpartij en iets lokaals in Zuid-Holland.

Hoera.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 feb 2011 23:23

achja,
ik heb ooit wel eens serieus overwogen op de pvddieren te stemmen....die zijn in ieder geval goed voor dieren denk je dan.....en ik was het ook met hun ethische standpunten wel eens....maar uiteindelijk toch niet gedaan..
ik zal anders hun partijpunten maar eens gaan bekijken ( ik stem ook in z-h)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 feb 2011 23:26

ok bekeken,
viel me op dat ze ( betreft zuid-holland ) als standpunt hebben:
meer vegetarische producten in de kantine van het provincie huis en één keer in de week geen vlees serveren....

ik ga toch nog maar even verder oriënteren..

Boekenstek
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Boekenstek » 22 feb 2011 23:30

Bestaat de Boerenpartij nog? #-o
Lijkt me wel wat? Wie heeft dat stokje overgenomen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 feb 2011 23:35

Bestaat niet meer, stukje wikipedia:
Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 1977 haalde de Boerenpartij nog maar één zetel
Bij de verkiezingen in 1981 deed de partij mee onder een nieuwe naam: Rechtse Volkspartij (RVP). Hiermee werd geen enkele zetel gehaald. Na 1982, toen Koekoek ook zijn (enige) raadszetel in de gemeenteraad van Ede verloor, raakte de partij in de vergetelheid.

Boekenstek
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Boekenstek » 22 feb 2011 23:55

Ga ik hem denk ik maar weer oprichten.

Ik twijfel nog, boerenpartij of boekenpartij.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 feb 2011 08:39

Optimatus schreef:

Ik vind het kabinet tot op heden weinig visie op 's lands toekomst vertonen. Wel word ik beroerd van mensen als Verhagen, Wilders, Leers, Schippers en Opstelten die heel enthousiast vooral de PVV-kiezer paaien, maar zelf ook weten dat zij zaken als arbeidsmarkt, huizenmarkt en onderwijs niet of nauwelijks visionair toekomstbestendig durven te maken.

Het kabinet is nog geen half jaar op weg, en jij verlangt nu al voorstellen op al deze terreinen? Daarnaast is veiligheid niet iets dat enkel de PVV-stemmer aantrekt, maar ook andere kiezers. In Berkenwoude is het wellicht erg veilig wonen, maar in grote steden zijn er tal van veiligheidsproblemen.

Intussen gaan "we" wel weer naar Afghanistan voor een kansloze missie die veel geld gaat kosten. Hoe leg je uit aan ouders van "PGB-kinderen" of aan mensen die nog meer eigen bijdragen voor gehandicaptenvoorzieningen uit dat we miljoenen uit gaan geven aan een missie die op voorhand kansloos is? In zes weken leren halve Afghaanse boeven echt niet lezen, schrijven, de Afghaanse wet kennen en met een UZI schieten (dat laatste zal wel lukken, maar daar hebben ze geen Nederlanders voor nodig).

Ik ben ook niet per definitie voorstander van de missie in Afghanistan, maar ik kan het standpunt van de minister-president begrijpen. Nederland neemt ook internationaal zijn verantwoordelijkheid, en dat is mijns inziens wel prijzenswaardig. Overigens is jouw argumentatie er een van de gemiddelde PVV-er. Blijkbaar heb je toch meer affiniteit met die partij dan jezelf denkt.

Kortom: deze regering maakt geen keuzen die ons land versterken, maar lijkt zich verder blind te staren op de zogenaamde "onveiligheid" in dit land.

Misschien zou jij eens in de deelgemeente Feyenoord in Rotterdam-Zuid moeten gaan wonen, of Slotervaart in Amsterdam. Dan praat je wel anders over veiligheid. Jij weet helemaal niet wat onveiligheid betekent, omdat je in een perifeer gebied woont.

In plaats van in de luwte van constructieve oppositie een duidelijke koers met een duidelijke politieke leiding op te bouwen levert deze partij zich uit aan de spaarzucht van de VVD en aan een partij die niet eens een partij is, maar een verzameling deels omstreden Kamerleden met Wilders aan het roer.

Er is niets mis met spaarzucht, tenzij je toekomstige generaties wil belasten schulden die de afgelopen jaren zijn aangegaan. Nederland voldoet niet aan de normen van de EMU, en dat is zorgwekkend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2011 13:45

Sabra schreef:
Optimatus schreef:

Het kabinet is nog geen half jaar op weg, en jij verlangt nu al voorstellen op al deze terreinen? Daarnaast is veiligheid niet iets dat enkel de PVV-stemmer aantrekt, maar ook andere kiezers. In Berkenwoude is het wellicht erg veilig wonen, maar in grote steden zijn er tal van veiligheidsproblemen.

De politie moet bezuinigen en tegelijk meer gaan presteren. Er wordt veel geld uitgestoken voor een kompleet batiljon biggenbrigadiers. Natuurlijk is dierenmishandeling erg, maar laat daar dan een aantal reguliere agenten op letten. Dierenmishandeling kan een indicatie voor andere mishandeling zijn. Echter, de belofte voor extra agenten wordt nu al niet meer nagekomen. Ja, er wordt achter de burelen personeel weggehaald - personeel dat nodig is om aangiftes op te nemen.

Criminaliteit verplaatst zich naar het platteland. Het is natuurlijk niet acceptabel dat een gebied van ruim 50.000 inwoners in het weekeinde wordt afgedekt door één auto met twee agenten. (Midden-Holland). De regio Gouda heeft een personeelstekort van 25 procent (naar eigen zeggen, toestand 2009) over de HELE linie, dus niet alleen op straat, maar ook achter de burelen). Maar er komt geen extra geld, terwijl Gouda toch een oogappeltje van de PVV is.

De regeringsverklaring, om nog even op het gebrek aan visie in te gaan, staat stijf van de veiligheid, maar investeren in onderwijs en het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek (hypotheken boven de 500.000 euro hoef je echt niet te subsidieëren) of de arbeidsmarkt (ontslagrecht!), maar ook een constructief Europa-beleid (een economische unie zonder politieke unie blijft een zwakke speler op het wereldtoneel), het zijn allemaal zaken waar dit kabinet mijns inziens niet genoeg aan werkt.

Sabra schreef:

Ik ben ook niet per definitie voorstander van de missie in Afghanistan, maar ik kan het standpunt van de minister-president begrijpen. Nederland neemt ook internationaal zijn verantwoordelijkheid, en dat is mijns inziens wel prijzenswaardig. Overigens is jouw argumentatie er een van de gemiddelde PVV-er. Blijkbaar heb je toch meer affiniteit met die partij dan jezelf denkt.

Ik was voor de missie in Uruzgan, op grond van wat ik van mensen hoorde die ik er over sprak en die er geweest zijn (als militair). Ik herinner me over Kunduz een gesprek op TV met een Duitse commandante:

Vraag: "Leren de cursisten in zes weken lezen, schrijven, Afghaans recht en gedegen wapenbeheersing?"
Antwoord: "Dat is wel de bedoeling."
Vraag: "Maar leren ze het ook echt?"
Antwoord: "Dat is wel de bedoeling."

Ik durf hieruit te concluderen dat die Duitsers er ook geen vertrouwen in hebben.

Sabra schreef:

Misschien zou jij eens in de deelgemeente Feyenoord in Rotterdam-Zuid moeten gaan wonen, of Slotervaart in Amsterdam. Dan praat je wel anders over veiligheid. Jij weet helemaal niet wat onveiligheid betekent, omdat je in een perifeer gebied woont.

Perkouw ligt op een kleine drie kwartier fietsen van Gouda. Ik ben in Gouda op school gegaan, dichtbij en in Oosterwij (we hadden twee locaties). Ik kèn Gouda en ik wéét dat Gouda niet het toonbeeld van veiligheid is. Echter, dat laat zich oplossen door een nul-tolerantie-beleid en het vervangen van de plaatselijke officier van Justitie (mening van zowel de burgemeester van Bergambacht (die ook met deze OvJ te maken heeft) als van diverse politiefunctionarissen die ik hierover gesproken heb). Voorts moet je eens nadenken over een spreidingsbeleid. Dat is decennia onbespreekbaar geweest. Concentratie van groepen is nooit goed. Vergeet niet dat Feijenoord (let op de spelling, voetbal is elders) altijd een "zwakke wijk" geweest is. Vroeger zat daar ook niet het meest ontwikkelde deel van Rotterdam.

Sabra schreef:
In plaats van in de luwte van constructieve oppositie een duidelijke koers met een duidelijke politieke leiding op te bouwen levert deze partij zich uit aan de spaarzucht van de VVD en aan een partij die niet eens een partij is, maar een verzameling deels omstreden Kamerleden met Wilders aan het roer.

Er is niets mis met spaarzucht, tenzij je toekomstige generaties wil belasten schulden die de afgelopen jaren zijn aangegaan. Nederland voldoet niet aan de normen van de EMU, en dat is zorgwekkend.

Niemand heeft om de afgelopen crisis gevraagd. Echter, door het bezuinigen op voorzieningen die gehandicapten, scholieren en studenten raken, leg je de rekening niet bij diegenen die deze crisis mede veroorzaakt hebben: banken en speculanten. Intussen moeten we wel weer naar de pijpen van financiële markten dansen, terwijl die aankloppen bij de staat als er gedoe is. Een sterke politieke Europese unie kan dergelijke toestanden mede het hoofd bieden. Tel daarbij op dat er steeds economische "luchtbellen" ontstaan, mede dankzij gebrek aan regelgeving of juist een overvloed hieraan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 feb 2011 14:24

Optimatus schreef:De politie moet bezuinigen en tegelijk meer gaan presteren. Er wordt veel geld uitgestoken voor een kompleet batiljon biggenbrigadiers. Natuurlijk is dierenmishandeling erg, maar laat daar dan een aantal reguliere agenten op letten. Dierenmishandeling kan een indicatie voor andere mishandeling zijn. Echter, de belofte voor extra agenten wordt nu al niet meer nagekomen. Ja, er wordt achter de burelen personeel weggehaald - personeel dat nodig is om aangiftes op te nemen.

Als je vorige week naar minister Opstelten had geluisterd, dan kan door het maken van een efficiencyslag meer blauw op straat komen, tot wel anderhalf uur per dag per fte.

Criminaliteit verplaatst zich naar het platteland.

Onveiligheid betreft niet enkel criminaliteit maar ook slecht ingerichte en slecht onderhouden wijken, vuil op straat, etc.

Het is natuurlijk niet acceptabel dat een gebied van ruim 50.000 inwoners in het weekeinde wordt afgedekt door één auto met twee agenten. (Midden-Holland). De regio Gouda heeft een personeelstekort van 25 procent (naar eigen zeggen, toestand 2009) over de HELE linie, dus niet alleen op straat, maar ook achter de burelen). Maar er komt geen extra geld, terwijl Gouda toch een oogappeltje van de PVV is.

Dat is inderdaad een verkeerde ontwikkeling, maar ik vraag mij af in hoeverre je dat dit kabinet mag aanrekenen. In mijn ogen niet.

maar investeren in onderwijs

Alle investeringen en vernieuwingen van de afgelopen 20 jaar ten spijt is het onderwijs eerder achteruit gehold dan vooruit gegaan. Extra investeren leidt niet automatisch tot verbetering.

en het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek (hypotheken boven de 500.000 euro hoef je echt niet te subsidieëren)

Er is al lang uitgerekend dat dat symboolpolitiek is en dat dit de schatkist vrijwel niets oplevert.

of de arbeidsmarkt (ontslagrecht!)

Dat moet verspoepeld worden?

maar ook een constructief Europa-beleid (een economische unie zonder politieke unie blijft een zwakke speler op het wereldtoneel), het zijn allemaal zaken waar dit kabinet mijns inziens niet genoeg aan werkt.

Een politieke unie leidt tot een verminderde autonomiteit van Nederland en daar ben ik op tegen. Zeker nu blijkt dat veel Zuid-Europese landen niet in staat zijn goed op hun financien te passen of op basis van bedrog lid zijn geworden van de EMU, moeten wij juist negatief staan ten opzichte van verdere Europese integratie. Samenwerken op economisch terrein is prima, maar verder dient te integratie niet te gaan.

Optimatus schreef:Ik was voor de missie in Uruzgan, op grond van wat ik van mensen hoorde die ik er over sprak en die er geweest zijn (als militair). Ik herinner me over Kunduz een gesprek op TV met een Duitse commandante.

Ik was ook al tegen de missie in Uruzgan.

Optimatus schreef:Niemand heeft om de afgelopen crisis gevraagd. Echter, door het bezuinigen op voorzieningen die gehandicapten, scholieren en studenten raken, leg je de rekening niet bij diegenen die deze crisis mede veroorzaakt hebben: banken en speculanten. Intussen moeten we wel weer naar de pijpen van financiële markten dansen, terwijl die aankloppen bij de staat als er gedoe is. Een sterke politieke Europese unie kan dergelijke toestanden mede het hoofd bieden. Tel daarbij op dat er steeds economische "luchtbellen" ontstaan, mede dankzij gebrek aan regelgeving of juist een overvloed hieraan.

Ik zie niet in dat een sterke politieke Unie kan bijdragen aan het voorkomen of bestrijden van problemen in de financiele sector. Dit komt omdat Noord- en Zuid-Europese landen nu eenmaal een andere mentaliteit bezitten als het om 's lands financien gaat.

Terug naar “Archief”