schaapje schreef:@Optimatus
Ik wil wel geloven dat jij als protestant niet antirooms bent, want anders wordt je niet meer
uit genodigd om orgel te spelen.

Ik heb geen reden om niet te spelen in andere kerkgenootschappen dan het mijne. God laat Zich ook in de RKK vinden. Degenen die beweren dat dit niet zo is, WILLEN Hem daar niet vinden of, erger, willen verhinderen dat anderen Hem daar vinden. Feitelijk gaan zij bepalen wie God waar mag vinden en pretenderen, gewild of ongewild, voor God te gaan bepalen waar Hij Zich vinden laat - en dat is nogal aanmatigend, naar mijn mening.
En Bastiaan, als je niet tot een kerkgenootschap behoort, dan kun je moeilijk van WIJ spreken. Wij - mensen die behoren tot een kerkgenootschap en daarmee tot de Kerk - vormen een gemeenschap. Mensen die daar buiten staan, om welke reden dan ook, kunnen niet over wij spreken als zij daarmee een kerkgenootschap bedoelen waar zij geen deel van uitmaken.
Vervangingsleer is niet van toepassing. Het is veeleer zo dat het jodendom een kleine groep mensen is die op het station staan te wachten op de Trein die reeds gepasseerd is. Daarmee is het jodendom feitelijk irrelevant geworden voor het christendom, behoudens als oorsprong van het christendom. Het jodendom is te vergelijken met de oude spelling, toen wij nog visch en deelen schreven in plaats van vis en delen. Het christendom is actueel, het jodendom is voltooid verleden tijd voor de christen. Het jodendom (en de islam) blijft derhalve in allerlei riten (zoals het verminken van kleine jongens) hangen (het wordt tijd dat dit in Nederland verboden wordt, net als ritueel slachten), maar Gode zij dank mogen wij onze jongens en meisjes dopen in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.