GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: GKV

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2011 17:23

Beide (zij het niet gelijktijdig).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 jan 2011 17:33

Optimatus schreef:Beide (zij het niet gelijktijdig).

Dan raad ik je aan Paulus brief aan de gemeente eens te lezen over de rol en plaats van de vrouw !

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2011 17:42

Ach ja, er deugt ook helemaal niks van de kerk en van ons als kerkgangers.
Laat er nu een VROUW als predikant hebben gestaan in mijn gemeente en laat ze nu ontzettend veel mensen tot zegen zijn geweest in verkondiging en pastoraat... Hoe is het mogelijk...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2011 17:45

Blijkbaar tellen Hulda en Debora ook niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2011 18:00

En de vrouwen aan wie Jezus bij de Opstanding het eerst verscheen...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 jan 2011 18:03

Optimatus schreef:Blijkbaar tellen Hulda en Debora ook niet.

1 Cor 14:34 en 1 Tim 2:12.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2011 13:23

BigSmile schreef:En dan lees ik net in het ND dat er in een GKV-rapport is geconcludeerd dat het ambt van diaken voor een vrouw Bijbels is.

Dat gaat weer flink wat discussies opleveren. Helaas :(

Je geeft de feiten niet goed weer. De conclusie is dat het Bijbel is dat de vrouw diaken is, mits men de functie van diaken losmaakt van regeertaken. Praktisch zou dat inhouden dat de vrouwen dus geen deel uitmaken van de kerkenraad (en zuch dus niet bezig houden met het regeren van de kerk). Volgens de kerkorde is een diaken geen opziener van de gemeente en dan is dat dus wel mogelijk.

Bastiaan30 schreef:
Optimatus schreef:Blijkbaar tellen Hulda en Debora ook niet.

1 Cor 14:34 en 1 Tim 2:12.

Dat gaat dus over leiding geven, opziener zijn, onderwijzen / gezag hebben. Dat is bij diaconaat niet aan de orde (mits je dan de diaconale functie loskoppelt van de regering van de kerk.)

1 Tim 3 vanaf vers 8 tot 12 is dan een sterker argument.

Beste lijkt me een systeem waarbij een of twee mannelijke diakenen leiding geven aan en toezicht houden op een groep mannen en vrouwen die diaconale functies uitoefenen. Die een of twee mannen nemen deel in de kerkenraad en houden zich met leiding geven op diaconaal vlak bezig en daaronder is er ook voor vrouwen ruimte om hun gaven in te zetten voor de kerk, wat heel Bijbels is (en ook praktisch er handig, gezien het tekort aan ambtsdragers in veel gemeenten). En zo koppel je diaconale taken los van het regeren en onderwijzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2011 14:35

Ik begrijp niet dat vrouwen als Debora en Hulda wel mochten onderwijzen, maar vrouwen in het Nieuwe Testament niet. Zou Paulus wellicht een inschattingsfout kunnen hebben gemaakt?

Los daarvan: het is vrij duidelijk dat vrouwen even goed kunnen onderwijzen en regeren als mannen. Moet er dan talent worden vergooid omwille van Paulus? Dat lijkt mij niet correct.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jan 2011 21:09

In een artikel las ik dit:

"Een Bijbels-bevindelijke prediking wordt óók binnen de GKV gevonden."

Ik vind dat een uitermate interessante opmerking. Ik zag dat zelf altijd anders.
Al ken ik inderdaad wel een predikant uit mijn GKV-tijd die wel eens behoorlijk bevindelijke accenten kon zetten. Maar ik beschouwde hem eigenlijk als een uitzondering. Onterecht dus, als ik afga op die zin in dat artikel?

Misschien iemand anders hier, die hierover wat concreets aan toe weet te voegen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jan 2011 21:13

hoi,
ik ben een gkv-er,
naar mijn idee is de prediking zeer bijbels-bevindelijk,
wat voor idee heb jij erover ? ( want ik weet niet zo goed wat voor voorbeeld ik nu moet noemen )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2011 14:01

Het kan op zich best, dat er in de GKV vragen in de prediking worden gesteld, die je als bevindelijk kan aanmerken. Al zal het dan zonder twijfel op een andere manier gaan, dan hoe het bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeenten gebeurt.

Hoe ik de prediking in de GKV op dit punt zou moeten beoordelen, zou ik niet weten, want ik hoor die niet meer. Ik zit nu in de HHK. In het verleden bekeek ik het door de bril van toen. Daar durf ik niet meer klakkeloos op af te gaan.
Recent ben ik één keer in een GKV geweest. Dat was toen het kind van mijn broer werd gedoopt. En ja, daar kwam zeker wel wat in voor wat je als bevindelijk aan kunt merken. De dominee wees op de houding van Ester, zoals die te lezen staat in Ester 4:16: "Moet ik omkomen, goed, dan zal ik omkomen." De dominee verbond daaraan de vraag hoe dat met ons is, als wij het een en ander voor ons geloof over zouden moeten hebben.
Ik vond het ook wel een goede preek. Je zult ze ook wel slechter horen in de GKV, is mijn inschatting.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 jan 2011 21:37

hoi boekenlezer,
weet je, eigenlijk interpreteerde ik bevindelijk als traditioneel/bijbelvast, zoals de "buitenwereld" vaak ziet; erg streng.
maar volgens de van dale ( ja, sorry, ik ben niet zo'n talenwonder/ookwel boekenlezer ) staat "op grond van een religieuze ervaring"
dus tsja, en volgens wiki valt gkv onder orthodox en de gergem onder bevindelijk, maar wat nu precies het verschil is weet ik eigenlijk niet.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 30 jan 2011 21:55

meribel schreef:hoi boekenlezer,
weet je, eigenlijk interpreteerde ik bevindelijk als traditioneel/bijbelvast, zoals de "buitenwereld" vaak ziet; erg streng.
maar volgens de van dale ( ja, sorry, ik ben niet zo'n talenwonder/ookwel boekenlezer ) staat "op grond van een religieuze ervaring"
dus tsja, en volgens wiki valt gkv onder orthodox en de gergem onder bevindelijk, maar wat nu precies het verschil is weet ik eigenlijk niet.

beschouwelijk zou een heel wat passendere term zijn dan bevindelijk.
Ik vind het ook nogal hoogmoedig eigenlijk, het zegt zoiets als, WIJ hebben de religieuze ervaring ontvangen, nou ja, die paar % dan die het Avondmaal durven te vieren.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 jan 2011 22:23

ik begrijp van bastiaan30 dat het bevindelijke betekend dat er gepreekt wordt dat je het "behouden zijn" alleen kan baseren op een bepaalde religieuze ervaring?
want in dat geval wordt er in de gkv niet bevindelijk gepreekt. ( weer een eerder antwoord op boekenlezer )

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 31 jan 2011 08:59

@ meribel, de ervaring is bij bevindelijkheid idd wel erg belangrijk. Ik heb aardig wat GKV diensten meegemaakt, maar ik zou de GKV echt niet bij de bevindelijke kerken plaatsen.

Terug naar “Archief”