Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 20:31

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Het is eigenlijk in een ander verband gezegd.
In de geneeskunde bijv. artsen kunnen steeds meer, maar moeten ze alles kunnen ?
Vroeger overleed iemand na een korte coma, nu kan iemand jaaaaren als een plant liggen vegeteren. Daar zijn schrijnende voorbeelden van. In feite kunnen ze iemand aan de apparaten in leven houden. Daarmee gaan we op de troon van God zitten. Hij bepaalt het tijdstip van onze geboorte EN ons overlijden.

Daarom moeten ontwikkelingen op dat gebied ook hand in hand gaan met de ontwikkeling van een juiste ethiek. Bijvoorbeeld in het geval een paar jaar geleden van Terry Chivago waarvan alle artsen zeiden dat ze geen enkele kans op herstel meer had, maar waarvan de familie toch wilde doorbehandelen.

Maar goed, er komen mensen ook terug na een korte coma. Ik heb een collega die ooit door suikerziekte in coma is gegleden. Het is toch behoorlijk wreed om dan te zeggen: tja, sorry, we helpen niet want dan gaan we op Gods troon zitten. Trouwens, wat dan met inentingen? Het zetten van een gebroken been? Elk ingrijpen in de gezondheid is toch op Gods troon zitten dan? Waarom het ene wel maar het andere niet. Jezus wekte Lazarus zelfs op uit de dood. Je kunt zeggen, ja, maar dat was God zelf, maar in dit geval was het wel 'toevallig' dat ze net in de buurt waren...

Wat je zegt trouwens is wat vreemd. Als God echt wil dat iemand overlijdt, dan is een hart-longmachine toch niet voldoende om dat tegen te gaan?

Even off topic wil ik eraan toevoegen, dat het nieuws mij bereikte dat er een zgn euthanasiekliniek zou moeten komen :shock:
Welke arts wil daar werken ? Alleen maar mensen helpen sterven ! Gruwelijk. Wat is de waarde van de eed dan ?

Ik kan me voorstellen dat dat zwaar werk is, maar aan de andere kant help je die mensen wel, al klinkt het cru. Het gaat wel om ondraaglijk en uitzichtsloos lijden. Het is juist de waarde van de eed tot de logische conclusie doorgevoerd.

Een oom van mij is geeuthenaseerd en ik kan je vertellen dat hoe erg het ook is, er simpelweg geen andere mogelijkheid was. Het was sowieso nog maar een kwestie van dagen, met een slokdarm die helemaal was weggevreten door kanker daalt je levensverwachting nogal drastisch, dus de optie was euthenasie of nog een paar dagen creperen (morfine hielp niet meer) en dan op 'natuurlijke' manier sterven. Ik ben blij, trots en dankbaar dat alle betrokkenen de beslissing hebben kunnen nemen.

Als je mag weten dat je geboorte-uur en stervens-uur bepaald is, geeft dat een bepaalde "rust". We kunnen geen el aan onze lengte toedoen, geen dagen toevoegen. Persoonlijk heb ik wonderen mogen ervaren wat dat betreft. Wat menselijk bijna onmogelijk leek, gebeurde wel !
Daarom, ik ga naar de reguliere dokter, in de wetenschap dat zijn hand bestuurd wordt door de Heere. Ik heb dat ook mogen ervaren zo, dat is heel bijzonder om het daar mee eens te worden. Ook al gaat dit niet goed, ik geef het over ! Dat is niet te beschrijven en ik heb dat nu ook niet, op dit moment ! Als de Heere komt om mijn man of kind, of mezelf ! te halen, dan begrijp ik het niet ! Maar het kan soms zo'n rust geven je over te geven aan Zijn wil. Uw wil geschiede ! Maar dan dit te doorleven, dat gaat wel wat verder dan het enkel te bidden !

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 21:04

schelpje3 schreef:Daarom, ik ga naar de reguliere dokter, in de wetenschap dat zijn hand bestuurd wordt door de Heere.

Als dat daadwerkelijk het geval is, waarom moet die dokter dan eerst 9 jaar studeren?
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 21:52

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Daarom, ik ga naar de reguliere dokter, in de wetenschap dat zijn hand bestuurd wordt door de Heere.

Als dat daadwerkelijk het geval is, waarom moet die dokter dan eerst 9 jaar studeren?

Een predikant ook :wink: weliswaar geen 9 jaar, maar toch....
We moeten de middellijke weg volgen, dus niet naar kwakzalvers en zelf-benoemde dokters gaan. Wie ziek zijn hebben de medicijnmeester van node. Volstrekt bijbels !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2011 00:45

schelpje3 schreef:Als je mag weten dat je geboorte-uur en stervens-uur bepaald is, geeft dat een bepaalde "rust". We kunnen geen el aan onze lengte toedoen, geen dagen toevoegen.

Precies, dus als iemand in een coma raakt en met een hart-longmachine in leven wordt gehouden, is dat blijkbaar precies Gods bedoeling, toch? Maar daarmee is je opmerking dat het op Gods troon willen zitten is een holle frase geworden. Je kunt simpelweg niet op Gods troon gaan zitten, juist omdat dat stervensuur al vast staat.

Het is allemaal zo nietszeggend en nodeloos verwarrend. Als iemand een hartaanval krijgt en je doet geen hartmassage, was blijkbaar dat moment zijn stervensuur; als je wel hartmassage kent en toedient, en de man leeft nog 10 jaar verder, was na 10 jaar pas zijn stervensuur. Moet je nou wel of niet hartmassage geven? Uiteraard wel, en dat hele bepaalde stervensuur gewoon vergeten maar tegelijkertijd de rust die het geeft bewaren.

Persoonlijk heb ik wonderen mogen ervaren wat dat betreft. Wat menselijk bijna onmogelijk leek, gebeurde wel !
Daarom, ik ga naar de reguliere dokter, in de wetenschap dat zijn hand bestuurd wordt door de Heere. Ik heb dat ook mogen ervaren zo, dat is heel bijzonder om het daar mee eens te worden. Ook al gaat dit niet goed, ik geef het over ! Dat is niet te beschrijven en ik heb dat nu ook niet, op dit moment ! Als de Heere komt om mijn man of kind, of mezelf ! te halen, dan begrijp ik het niet ! Maar het kan soms zo'n rust geven je over te geven aan Zijn wil. Uw wil geschiede ! Maar dan dit te doorleven, dat gaat wel wat verder dan het enkel te bidden !

Loslaten is een hele kunst. Geloof helpt ons die kunst te oefenen en beoefenen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 11:13

Werp al je bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor ons, dus alle zorgen en vragen....

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 jan 2011 12:05

Misschien moeten we het weer over evolutie gaan hebben......
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 14:03

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Als je mag weten dat je geboorte-uur en stervens-uur bepaald is, geeft dat een bepaalde "rust". We kunnen geen el aan onze lengte toedoen, geen dagen toevoegen.

Precies, dus als iemand in een coma raakt en met een hart-longmachine in leven wordt gehouden, is dat blijkbaar precies Gods bedoeling, toch? Maar daarmee is je opmerking dat het op Gods troon willen zitten is een holle frase geworden. Je kunt simpelweg niet op Gods troon gaan zitten, juist omdat dat stervensuur al vast staat.

Het is allemaal zo nietszeggend en nodeloos verwarrend. Als iemand een hartaanval krijgt en je doet geen hartmassage, was blijkbaar dat moment zijn stervensuur; als je wel hartmassage kent en toedient, en de man leeft nog 10 jaar verder, was na 10 jaar pas zijn stervensuur. Moet je nou wel of niet hartmassage geven? Uiteraard wel, en dat hele bepaalde stervensuur gewoon vergeten maar tegelijkertijd de rust die het geeft bewaren.

Persoonlijk heb ik wonderen mogen ervaren wat dat betreft. Wat menselijk bijna onmogelijk leek, gebeurde wel !

Loslaten is een hele kunst. Geloof helpt ons die kunst te oefenen en beoefenen.

He wat een zure :? reactie zeg. Je vindt het wel lekker om te overdrijven he ? Ik schreef: DE MIDDELLIJKE weg. Uit ervaring weet ik dat 99 procent van de artsen integer handelt en zeker geen dingen doet die tegen deze orde ingaat. Dat is ook precies wat ik bedoelde met mijn uitspraak, dat wetenschap vermeerdering smart vermeerdering betekent. We kunnen soms TEveel. Er zijn zeer schrijnende gevallen die tussen elke grens inliggen. Wie zegt waar de ziel van deze mensen is ? Als hun borst op en neer gaat en bloed circuleert ? Ik weet het niet.
Dus wie ziek is, gaat naar de dokter. Krijgt behandeling. Christenen bidden of de Heere de handen van de chirurg wil besturen, of de medicatie wil zegenen. Aan Zijn zegen is alles gelegen ! Soms gaat het niet zoals wij willen, of snappen de artsen het ook niet. Sterft iemand totaal onverwachts, of herstelt iemand die ongeneeslijk ziek was. Het is een Zegen als wij ons afhankelijk weten van Hem die boven leven en dood staat en niet ENKEL van de artsen. Dat zijn nl ook maar mensen, met beperkte kennis.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 jan 2011 14:16

haring schreef:Misschien moeten we het weer over evolutie gaan hebben......

Precies, de discussie gaat teveel off topic. Er is veel ruimte in dit topic, maar laat het wel over evolutie etc. gaan.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2011 15:50

Ok, om dan even terug te komen... Iemand zei dat er geen bewijs was voor evolutie. Ik reageerde met enkele linkjes waar je evolutie voor je ogen ziet gebeuren. Ben benieuwd naar de reactie daarop.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 jan 2011 09:44

Ik ben geen kenner van het creationisme en vraag me dus af wat het precies is.

Geloof je als creationist (1) in een scheppingsdaad van God of geloof je dat (2) de aarde is ontstaan zoals beschreven is in Genesis 1,2 en 3 (Dat is dan inclusief die scheppingsdaad)

Bij variant 2 heb ik wel een aantal vragen namelijk. Dit weekend heb ik het begin van Genesis een keer gelezen en mij viel op dat het, mijns inziens, nogal veel elementen van een mythe of dichterlijke vrijheid bevat.

bijvoorbeeld: de tuin van Eden. Gen 3:24:
En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.
Variant 2 impliceert dat er nog ergens op deze aarde een tuin moet zijn, waar de cherubs met een zwaard staat en een levensboom aanwezig is. Het lijkt erop dat in Gen 3 dan ook een andere wereld is bedoeld (in het oosten impliceert: aan het einde van de wereld)
die niet meer voor mensen toegankelijk is. Het lijkt op de wereld waar die riddermuis uit Narnia aan het eind van film 3 naartoe gaat. :wink:
Maar dan gaat het dus niet over de schepping van de aarde, zoals wij die kennen en lijkt variant 2 mij niet waarschijnlijk.

Graag hoor ik of dit creationisme is of dat het iets anders is. Alvast bedankt

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 24 jan 2011 11:25

Mortlach schreef:Ooit was relativiteit ook een minderheidsstandpunt - het had 1 aanhanger, Einstein - maar wist door zijn verklarende en voorspellende kracht de meerderheid te overtuigen en de rest is geschiedenis. Kijk, wil een idee worden opgenomen, dan moet het beter werken dan het bestaande idee. Dat wordt wel wat lastig als je idee aantoonbaar onwaar is, erger nog: intern inconsistent is. Dit komt nogal eens voor bij met bijvoorbeeld JongeAardegeologie. Die komen met modellen waarbij bepaalde aardlagen op hetzelfde moment uiterst buigzaam maar ook ontzettend stijf zijn... Niet gek dat zo'n model het niet redt.

Alhoewel ik de relativiteitstheorie niet wil vergelijken met de JongeAardegeologie. Volgens mij zijn er wel veel aanhangers van de relativiteitstheorie, maar er zijn er maar weinigen die de theorie echt begrijpen.

Wat ik soms jammer vind is dat een bepaalde theorie die veel opgeld doet in de wetenschap op een gegeven moment soms aan bepaalde kritiek niet meer mag worden blootgesteld. Het is jammer dat dan de macht van het getal zo sterk geldt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 12:10

Sjaakje schreef:Alhoewel ik de relativiteitstheorie niet wil vergelijken met de JongeAardegeologie. Volgens mij zijn er wel veel aanhangers van de relativiteitstheorie, maar er zijn er maar weinigen die de theorie echt begrijpen.

100 jaar geleden misschien, maar tegenwoordig is het gewoon basisstof hoor. Ik kan je de beginselen van relativiteit zelfs vrij simpel uitleggen. Als men een deeltjesversneller werkend krijgt, begrijpt men echt relativiteit wel.

Wat ik soms jammer vind is dat een bepaalde theorie die veel opgeld doet in de wetenschap op een gegeven moment soms aan bepaalde kritiek niet meer mag worden blootgesteld. Het is jammer dat dan de macht van het getal zo sterk geldt.

Natuurlijk mag je kritiek hebben, maar kritiek op evolutie is ongeveer hetzelfde als kritiek hebben op de theorie dat de Aarde een afgeplatte bolvorm heeft. Daarbij moet je als je kritiek wilt hebben eerst zorgen dat je heel goed begrijpt waar je kritiek op hebt, en dat ontbreekt er nog wel eens (lees, haast altijd) aan bij creationisten. En je moet er ook tegen kunnen dat je kritiek kritisch tegen het licht wordt gehouden en eventueel als onzinnig wordt afgewezen.

antoon

Berichtdoor antoon » 24 jan 2011 13:10

Je zou de ongezouten kritiek van evolutionistische geleerden op de theorie ook in aanmerking moeten nemen, er zijn er die het een verhaaltje voor het slapen noemmen ...er zijn er die het tegenovergesteld aan het gevonden bewijs noemen enz.
daar moet je dan ook tegen kunnen. wie kaatst moet de bal verwachten

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 13:18

Mortlach schreef:Hoho, afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. Dus tenzij men heel Loch Ness leegpompt en voor de zekerheid de bodem uitgraaft, kun je niet zeggen dat er geen Nessie is.

Even hier op terugkomend, ik besefte van het weekend dat mijn onderscheid tussen God en Nessie niet zo'n goed onderscheid was.

Een beter onderscheid is dit:
Er zijn wel mensen die een relatie met God hebben, ik heb nooit mensen gehoord die een relatie met Nessie hebben. En natuurlijk is ook dit onderscheid subjectief, want sommige wetenschappers beweren dat het hebben van een relatie met God ook maar een psychisch waanidee is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2011 16:34

TheKeimpe schreef:Een beter onderscheid is dit:
Er zijn wel mensen die een relatie met God hebben, ik heb nooit mensen gehoord die een relatie met Nessie hebben.

Moet je eens met de mensen gaan praten die bij Loch Ness in de buurt wonen... :wink:

En natuurlijk is ook dit onderscheid subjectief, want sommige wetenschappers beweren dat het hebben van een relatie met God ook maar een psychisch waanidee is.

Er zijn ook een hoop mensen die 'een relatie hebben' met Vishnu, of met Gaia de Aardmoeder. En vroeger met Zeus, wodan, Osiris, etc. Het zegt allemaal niet zo veel. Het kan inderdaad een waanidee zijn, maar qua wanen lijkt het me dan toch een van de minst lastige. Het feit dat men door het richten van magnetische velden op bepaalde delen van je brein een 'religieuze ervaring' in je kunnen opwekken is voor mij veelbetekend. Maar goed, dat maakt het allemaal nog niet onwaar.

Het valt alleen buiten de wetenschap omdat die zich per definitie bezighoudt met het natuurlijke. Zelfs als je onomstotelijk bewijs voor het bestaan van God (de christelijke) zou hebben, zou er nog geen plaats voor zijn binnen de wetenschap.

Terug naar “Archief”