Kerstfeest?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Kerstfeest?!

Berichtdoor Pasker » 18 jan 2011 10:48

Als de Kerk een bedehuis wil zijn voor alle volken dan lijkt mij dat de Roomse Kerk met hun veelal mooie "Missen" dichter bij de onkerkelijke staat dan de veelal ingetogen en vaak zelfvoldane protestanten.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2011 11:17

Pasker schreef:Als de Kerk een bedehuis wil zijn voor alle volken dan lijkt mij dat de Roomse Kerk met hun veelal mooie "Missen" dichter bij de onkerkelijke staat dan de veelal ingetogen en vaak zelfvoldane protestanten.

Wat dus niets met Kerstfeest te maken heeft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 11:18

Tja helemaal of-topic
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 jan 2011 12:32

Na alle negatieve berichten van de Refo kant over Kerstfeest als een heidens feest mag een positief bericht van de Roomse Kerst-Mis toch ook niet ontbreken.
Ook bekend is dat veel niet meer praktiserende Roomsen wèl nog naar de Kerst-Mis gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2011 12:56

Pasker schreef:Na alle negatieve berichten van de Refo kant over Kerstfeest als een heidens feest mag een positief bericht van de Roomse Kerst-Mis toch ook niet ontbreken.
Ook bekend is dat veel niet meer praktiserende Roomsen wèl nog naar de Kerst-Mis gaan.

Er zijn een aantal mensen die zich onbeschaamd profileren en hun gelijk willen halen ja. Maar voor de grootste groep is Kerst - Kerst, wat er ook over gezegd wordt.

Niet alleen de RK zit vol met Kerst, vrijwel alle kerken puilen uit met de Kerstavond/Kerstnachtdienst.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 jan 2011 15:44

Pasker schreef:Na alle negatieve berichten van de Refo kant over Kerstfeest als een heidens feest mag een positief bericht van de Roomse Kerst-Mis toch ook niet ontbreken.

om toch maar even te reageren !

Ik denk dat Refo's ook de essentie van kerst inzien , alleen zien zij een kerstboom en veel eten en kadootjes niet passen in het bijbelse beeld wat zij hebben. En ik kan me als protestant daar aardig in vinden !

Met kerst puilen kerken zo wie zo uit ... want dat geeft voor vele niet gelovige zo'n sfeer... maar waar je ze de rest van het jaar niet ziet....

Tsja en we zitten hier niet op een rooms forum... anders sticht je zelf maar een rooms forum op :-oo

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2011 16:04

Spons schreef:Ik denk dat Refo's ook de essentie van kerst inzien , alleen zien zij een kerstboom en veel eten en kadootjes niet passen in het bijbelse beeld wat zij hebben. En ik kan me als protestant daar aardig in vinden !
Daar hoef je geen "Refo" voor te zijn. Bij ons in huis kwam nooit een cadeautje - daar was Sint voor of je verjaardag.
Wel een boek - dat was al op de zondagsschool. In mijn tijd (begin jaren '50) hadden we een groot Kerstfeest met verhaal en zo van de zondagsschool, en je kreeg dan een boek (veel W.G.v.d.Hulst!), en een netje met een sinaasappel, een koekje en nog iets wat ik niet meer weet.
Ik kom uit de midden-orthodoxie.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 jan 2011 17:04

Spons:
Ik denk dat Refo's ook de essentie van kerst inzien , alleen zien zij een kerstboom en veel eten en kadootjes niet passen in het bijbelse beeld wat zij hebben. En ik kan me als protestant daar aardig in vinden !

Overdaad schaadt is een bekend gezegde maar het omgekeerde ook. Trouwens, is Kerstmis niet bij uitstek een aanleiding om het ware Licht te vertellen.
Ben zelf trouwen niet RK maar meer Oud.Gerf/Ger/NH

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jan 2011 17:14

Pasker schreef:Als de Kerk een bedehuis wil zijn voor alle volken dan lijkt mij dat de Roomse Kerk met hun veelal mooie "Missen" dichter bij de onkerkelijke staat dan de veelal ingetogen en vaak zelfvoldane protestanten.

Wat is dat voor een rare opmerking? De Kerk is er voor alle volkeren. Dat heeft niets met onkerkelijkheid te maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 jan 2011 00:38

Wat dan, zullen we zeggen; Zet ze de kerk uit?
Of, zullen we de kerk wat uit moeten zetten?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 jan 2011 11:06

Pasker schreef:Ben zelf trouwen niet RK maar meer Oud.Gerf/Ger/NH

Oud Gereformeerd Gereformeerd Nederlands Hervormd? Nieuw kerkgenootschapje? ;-)

Klinkt een beetje als de "Oud Orthodox Hersteld Gereformeerde Gemeente op Voortgezette Hervormde grondslag buiten verband in herstelde oprichting artikel 78 paragraaf 6 sub a4 lid bz in evangelisch katholiek verband" :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2011 14:19

in Nederland
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 jan 2011 16:30

Optimatus schreef:in Nederland

En Noord-Amerika :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 jan 2011 16:32

Oftewel: Proost... Om al die namen en redenen voor afscheiding te begrijpen moet je aardig :0~ zijn..

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 jan 2011 16:58

Dit topic gaat over kerst. Kerst hebben we inmiddels achter ons gelaten en ik vraag me eigenlijk af wanneer er een topic geopend wordt over pasen inclusief allerlei verwijzingen naar bijvoorbeeld een keizer Augustinus enz enz.

Terug naar “Archief”