Hoe iemand bedanken die je helpt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor michielboy » 17 jan 2011 17:10

Hallo

Ik ben depri en erg onzeker en er is aardig wat gebeurd in m'n verleden,

Ik kon nooit echt bij iemand mijn problemen kwijt,
Maar sinds kort praat ik vaak met een vriendin van mij over mijn problemen, en ze geeft me tips,

Ik ben haar erg dankbaar dat ze me wil helpen, maar ik ben wel bang, dat het ooit fout gaat tussen onze vriendschap(kont omdat ik erg onzeker ben) wat kan ik daar aan veranderen?

En hoe kan ik haar bedanken dat ze me helpt, en naar me luistert,
niet gereformeerd wel lid

Gebruikersavatar
Liesjuh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jan 2011 19:24

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor Liesjuh » 17 jan 2011 17:28

Laat diegene merken dat je dankbaar bent, geef een klein geschenk bijvoorbeeld of zeg het gewoon..
Liesjuh!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2011 18:16

gewoon zeggen : "ik vind het fijn dat ik zo goed me je kan praten. Bedankt daarvoor"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2011 19:28

Zorg dat je niet overdreven bedankt, Mortlach z'n suggestie lijkt me een goed idee. Als het mooi weer is kun je haar een ijsje aanbieden...

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor michielboy » 17 jan 2011 23:09

Zeggen is denk ik inderdaad het beste, en Miss wat chocola geven?
niet gereformeerd wel lid

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2011 23:36

michielboy schreef:Zeggen is denk ik inderdaad het beste, en Miss wat chocola geven?


Dat kan, maar zou ik niet doen. Dat maakt er meteen een heel ding van en dat is het niet.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom je het wilt, die chocola geven. Je schreef dat je bang bent dat het fout gaat en de vriendschap over gaat. Met een chocolaatje kun je dat 'gevaar' (let op de dikke aanhalingstekens) niet wegnemen.

Je zegt dat je onzeker bent en vraagt wat je daaraan kunt doen. Eigenlijk is dat simpel: niet meer onzeker zijn. Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je kijkt naar je situatie heb je niets om onzeker over te zijn. Blijkbaar vindt ze je aardig en wil ze vrienden met je zijn, anders was ze het niet. Wat je doet werkt dus blijkbaar gewoon goed, gewoon jezelf zijn dus.

Als je merkt dat je onzekerheid echt onredelijke vormen aanneemt, zou je altijd eens kunnen kijken of professionele hulp iets voor je is. Zo'n vriendin is natuurlijk leuk, maar ze is geen psycholoog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor michielboy » 18 jan 2011 15:35

Mortlach schreef:
michielboy schreef:Zeggen is denk ik inderdaad het beste, en Miss wat chocola geven?


Dat kan, maar zou ik niet doen. Dat maakt er meteen een heel ding van en dat is het niet.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom je het wilt, die chocola geven. Je schreef dat je bang bent dat het fout gaat en de vriendschap over gaat. Met een chocolaatje kun je dat 'gevaar' (let op de dikke aanhalingstekens) niet wegnemen.

Je zegt dat je onzeker bent en vraagt wat je daaraan kunt doen. Eigenlijk is dat simpel: niet meer onzeker zijn. Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je kijkt naar je situatie heb je niets om onzeker over te zijn. Blijkbaar vindt ze je aardig en wil ze vrienden met je zijn, anders was ze het niet. Wat je doet werkt dus blijkbaar gewoon goed, gewoon jezelf zijn dus.

Als je merkt dat je onzekerheid echt onredelijke vormen aanneemt, zou je altijd eens kunnen kijken of professionele hulp iets voor je is. Zo'n vriendin is natuurlijk leuk, maar ze is geen psycholoog.

Ja Oke, ik moet gwn iets speciaals geven als ze jarig is(op 15juni)

Ik heb ook met haar vader gepraat(die is dominee)
En hij zei dat ik professionele hulp moes gaan zoeken, en uit de bijbel moes gaan lezen
niet gereformeerd wel lid

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2011 15:41

Michielboy, fijn zo'n vriendin ! En ook haar vader ! Wees er zuinig op. Zeg gewoon tegen dat meisje dat je haar ontzettend aardig vindt, dat ze alleen al naar je luistert ! Je hoeft niets te kopen, misschien later, idd als ze jarig is, goed kijken en luisteren waar zij van houdt.
Welke geur vindt zij lekker ? (parfum)
Wat is haar lievelingsbloem ?
Misschien haat ze chocola, wordt ze dik van.
Je hebt van de leuke winkeltjes, waar ze allerlei hebbedingetjes verkopen, veel meisjes zijn daar dol op, maar.... ook dat moet je even uitzoeken. Als je op haar kamer mag komen, goed rondkijken !

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor christien » 18 jan 2011 15:46

michielboy schreef:
Mortlach schreef:
michielboy schreef:Zeggen is denk ik inderdaad het beste, en Miss wat chocola geven?


Dat kan, maar zou ik niet doen. Dat maakt er meteen een heel ding van en dat is het niet.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom je het wilt, die chocola geven. Je schreef dat je bang bent dat het fout gaat en de vriendschap over gaat. Met een chocolaatje kun je dat 'gevaar' (let op de dikke aanhalingstekens) niet wegnemen.

Je zegt dat je onzeker bent en vraagt wat je daaraan kunt doen. Eigenlijk is dat simpel: niet meer onzeker zijn. Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je kijkt naar je situatie heb je niets om onzeker over te zijn. Blijkbaar vindt ze je aardig en wil ze vrienden met je zijn, anders was ze het niet. Wat je doet werkt dus blijkbaar gewoon goed, gewoon jezelf zijn dus.

Als je merkt dat je onzekerheid echt onredelijke vormen aanneemt, zou je altijd eens kunnen kijken of professionele hulp iets voor je is. Zo'n vriendin is natuurlijk leuk, maar ze is geen psycholoog.

Ja Oke, ik moet gwn iets speciaals geven als ze jarig is(op 15juni)

Ik heb ook met haar vader gepraat(die is dominee)
En hij zei dat ik professionele hulp moes gaan zoeken, en uit de bijbel moes gaan lezen


Fijn dat je zo'n vriendin hebt die naar je wilt luisteren. Maar het lijkt me verstandig om het advies van haar vader op te volgen.
Dat wil niet zeggen dat je dan niet meer met haar hoeft te praten, maar hou wel in je achterhoofd dat zij geen professionele
hulpverlener is. (Je moet haar niet 'opzadelen' met dingen die zij misschien ook niet aankan) p.s dit zeg ik heel voorzichtig!
Sterkte!

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor michielboy » 19 jan 2011 09:43

Miss heb ik het al verpest, Miss heb ik al te veel problemen en gevoelens verteld
Want we stuurde elkaar vaak Hyves berichten, ik stuurde er zaterdag ook 1 maar heb nog steeds niks terug, zondag zei ze dat ze die bericht maandag ging beantwoorden, maar nog steeds niks

En toen ik haar gister ging bellen zei ze die bericht gister avond ging beantwoorden, maar heb nog Niks:'s

Ze is nu ziek thuis dus ze heeft alle tijd,
niet gereformeerd wel lid

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 12:19

michielboy schreef:Miss heb ik het al verpest, Miss heb ik al te veel problemen en gevoelens verteld
Want we stuurde elkaar vaak Hyves berichten, ik stuurde er zaterdag ook 1 maar heb nog steeds niks terug, zondag zei ze dat ze die bericht maandag ging beantwoorden, maar nog steeds niks

En toen ik haar gister ging bellen zei ze die bericht gister avond ging beantwoorden, maar heb nog Niks:'s

Ze is nu ziek thuis dus ze heeft alle tijd,

Probeer niet te veel haar te claimen ! Ik heb ook wel eens van die mensen, dan hebben ze een mail aan mij gestuurd en verwachten diezelfde dag nog een antwoord.
Dat lukt niet altijd en je hebt ook wel eens gewoon geen zin :wink:
Als zij zich verstikt gaat voelen door jou, maakt ze zich van jou los en ben je haar kwijt.
Probeer dus een beetje afstand te houden en geduld :D

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 15:48

Michiel, jongen, doe het rustigjes aan.
Maak je niet teveel zorgen om jullie vriendschap, dat zorgt alleen maar voor spanningen.
Hoe relaxter jullie relatie is, hoe groter de kans dat die intact blijft.

Je hebt een goede gesprekspartner waar je je verhaal bij kwijt kunt. Wees daar zuinig op. Het is helemaal niet verkeerd om haar eens te zeggen dat je het fijn vindt dat ze naar je wil luisteren en dat het je oplucht als jullie een goed gesprek hebben gehad.
Maar ga jezelf geen dingen in je hoofd halen. Je bent vrij onzeker, merk ik in je berichtjes. Daar is niets mis mee, iedereen is immers wel eens onzeker, maar probeer het allemaal een beetje te relativeren.

Als zij op haar gemak een berichtje terug wil sturen in plaats van binnen een dag, gun haar dan die tijd.
Hoe moeilijk het ook is, probeer je onzekerheid opzij te zetten en haar niet te claimen, zoals hierboven al wordt aangegeven.

En vergeet niet dat jullie ook lol moeten hebben samen!
Het leven is meer dan alleen ernst.

Hou je taai he!
En gewoon tegen haar zeggen dat je het fijn vindt dat je bij haar terecht kan. Stelt ze vast op prijs!
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor michielboy » 19 jan 2011 16:58

Ik denk inderdaad, dat ik gwn moet wachten totdat zij iets terug stuurt, en niet haar elke dag smse,

Ik ga haar meer ruimte geven, want ik heb het idee, dat ik al te veel van de gevraagd heb, en haar te vaak gesmst enz,
niet gereformeerd wel lid

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 17:00

Jij leert snel :wink:

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Hoe iemand bedanken die je helpt?

Berichtdoor christien » 19 jan 2011 18:10

michielboy schreef:Ik denk inderdaad, dat ik gwn moet wachten totdat zij iets terug stuurt, en niet haar elke dag smse,

Ik ga haar meer ruimte geven, want ik heb het idee, dat ik al te veel van de gevraagd heb, en haar te vaak gesmst enz,



Lijkt me heel verstandig! Volgens mij claim je haar erg, ook zij heeft haar prive / vrije tijd e.d.
In je begin post schrijf je dat je goede vrienden bent, en zij luisterd naar je problemen.
Maar wat is je doel met deze vriendschap, wil je het bij vriendschap houden of verwacht je er meer van?
(dit lees ik uit je berichten) Probeer eerst eens met professionele hulp 'stabiel' te worden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten