Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Horeb » 14 jan 2011 19:20

Ik lees nogal eens dat mensen God de schuld geven van alle kwade en boze dingen op deze wereld. ook in de trend van........"als er een God bestaat was dit nooit gebeurd"
velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.

In de bijbel staat op diverse plaatsen wat over deze dingen.........hoe denken wij hier over op een refoforum?
Is God Almachtig, Rechtvaardig en Heilig ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 19:24

Open deur?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor JeeWee » 14 jan 2011 19:27

Een wagenwijd open deur!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2011 19:35

Ik word er moe van als mensen zo over God denken, en eigenlijk wil ik de discussie
niet aangaan. Want het is; of je kent God en je hebt een bepaald beeld (zover dat kan)
of je kent Hem niet, en dan probeer je Hem belachelijk te maken en Hem zeker de
schuld van alles te geven.

Altijd hoor je weer; als er een God bestaat waarom is er dan zoveel ellende in de wereld,
Als je het probeert uit te leggen zijn er maar weinigen die het aannemen, de mensen zijn
gewoon geestelijk blind.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Roselynn

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Roselynn » 14 jan 2011 19:36

schaapje schreef:Ik word er moe van als mensen zo over God denken, en eigenlijk wil ik de discussie
niet aangaan. Want het is; of je kent God en je hebt een bepaald beeld (zover dat kan)
of je kent Hem niet, en dan probeer je Hem belachelijk te maken en Hem zeker de
schuld van alles te geven.

Altijd hoor je weer; als er een God bestaat waarom is er dan zoveel ellende in de wereld,
Als je het probeert uit te leggen zijn er maar weinigen die het aannemen, de mensen zijn
gewoon geestelijk blind.

m.v.g.
Mee eens :!:

black light
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2011 15:51

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor black light » 14 jan 2011 19:49

Dan zal ik maar die deur eruit trappen.

God heeft niet de schuld, want hij doet niets fout, want de definitie "fout"bepaald hijzelf.
Hij heeft er voor gekozen om de mensen de mogelijkheid te geven om te zondigen, als hij dat niet gewild had, waren we willoze zombies.
En je kan zelf ervoor kiezen welke weg je gaat, dat is je eigen keuze, dus de grote boze wereld is het gevolg van een hoop mensen die niet de kant van God kiezen.
Maar je kan natuurlijk wel zeggen, het is de schuld van god, had ie maar ervoor moeten zorgen dat het niet kan gebeuren.
Maar ja, dat mag je in refo-land niet zeggen.
En om maar een beetje bijbels te blijven, "nog een kleine tijd, bla bla bla" :D

En zeg nou zelf, dit heb je waarschijnlijk nog nooit zo gehoord :wink:
Velen weten niet wie God is, Voor sommigen is Hij alles, Voor anderen niets meer, en een enkeling is Hem kwijt.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2011 19:53

Volgens mij mag je refo-land bijna alles zeggen, gelukkig maar :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Berjan

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Berjan » 14 jan 2011 21:46

Om het Bijbels te houden: Lees eens Jesaja eens, daarin staat heel duidelijk: "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Jesaja 45:7


Dus OF Jehova is dus zelf ook verantwoordelijk voor het kwade OF Jehova had een grote mond. Wat willen de Christenen?

Ik word vrij moe van mensen die anders beweren, ze kennen gewoon het OT niet genoeg mede door het NT beeld wat ze hebben van Jehova.

Terwijl je in principe eerst het OT moet lezen, en dan pas het NT.

Zal wel weer kritiek op komen, maar dat neem ik maar voor lief :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2011 00:21

black light schreef:Hij heeft er voor gekozen om de mensen de mogelijkheid te geven om te zondigen, als hij dat niet gewild had, waren we willoze zombies.


We hadden ook niet hoeven bestaan, dat is nog een 3de mogelijkheid.

En je kan zelf ervoor kiezen welke weg je gaat, dat is je eigen keuze,


Joh, de mens is dus toch wel zelf tot iets in staat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2011 00:30

Horeb schreef:... velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.


Goed, om dan toch maar even de discussie op gang te brengen....

Een groot deel van alle zwangerschappen wordt op geheel natuurlijke wijze geaborteerd door het moederlichaam. Dat weet niet iedereen maar dat is een feit. Als je vervolgens gelooft dat de ziel wordt ingelegd op het moment van bevruchting en dat dan ook de erfzonde in werking treedt, is het dus zo dat de ziel van het ongedifferentieerd klompje cellen dat na twee weken sterft door God geoordeeld wordt. En aangezien het klompje cellen Jezus niet heeft kunnen aannemen als redder, staat het een eeuwigdurend vuur te wachten en dat heet dan rechtvaardigheid.

Nu kun je natuurlijk allerlei dingen fantaseren dat God speciaal voor die gevallen dispensatie verleent, maar probeer dat maar eens Bijbels te onderbouwen. Ik wil helemaal geloven dat wij schamele mensen Gods rechtvaardigheid niet kunnen bevatten, maar die rechtvaardigheid kan toch niet MINDER zijn dan de menselijke rechtvaardigheid?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jan 2011 00:47

Mortlach schreef:
Horeb schreef:... velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.


Goed, om dan toch maar even de discussie op gang te brengen....

Een groot deel van alle zwangerschappen wordt op geheel natuurlijke wijze geaborteerd door het moederlichaam. Dat weet niet iedereen maar dat is een feit. Als je vervolgens gelooft dat de ziel wordt ingelegd op het moment van bevruchting en dat dan ook de erfzonde in werking treedt, is het dus zo dat de ziel van het ongedifferentieerd klompje cellen dat na twee weken sterft door God geoordeeld wordt. En aangezien het klompje cellen Jezus niet heeft kunnen aannemen als redder, staat het een eeuwigdurend vuur te wachten en dat heet dan rechtvaardigheid.

Nu kun je natuurlijk allerlei dingen fantaseren dat God speciaal voor die gevallen dispensatie verleent, maar probeer dat maar eens Bijbels te onderbouwen. Ik wil helemaal geloven dat wij schamele mensen Gods rechtvaardigheid niet kunnen bevatten, maar die rechtvaardigheid kan toch niet MINDER zijn dan de menselijke rechtvaardigheid?

He nee, denk je dat nu echt ?
Er sterven ook baby's die net geboren zijn, wij moeten dat laten rusten en niet met onze beperkte kennis er over oordelen.
Bij de katholieken moeten baby's snel gedoopt worden, anders gaat het niet goed.
Maar bij de reformatorische leer is dat niet.
Jij praat over God als menselijk, zoals wij dat zouden doen, maar wij kunnen ons de Almacht van Hem niet voorstellen.
Waarom dit, waarom dat ? Niet doen. WaarTOE ?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 15 jan 2011 00:54

@Mortlach

Hoe kan jij nou weten wanner een ziel in een, zoals jij dat noemt, klompje cellen komt.

En ja..God's rechtvaardigheid is veeeel groter dan die van de mensen, ... zou jij je leven
geven woor een mens die niet deugd?

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2011 01:17

schaapje schreef:@Mortlach

Hoe kan jij nou weten wanner een ziel in een, zoals jij dat noemt, klompje cellen komt.


Het is niet mijn idee hoor, van die ziel. Ik dacht dat dat zo'n beetje tot het standaard christelijke gedachtegoed behoorde.

En ja..God's rechtvaardigheid is veeeel groter dan die van de mensen, ... zou jij je leven
geven woor een mens die niet deugd?

m.v.g.


Nee, dat is het dus niet als de ziel van een ongeboren kind eeuwig (!) wordt gestraft omdat het Jezus niet heeft aangenomen als redder. Het feit dat dat kind Jezus nog helemaal niet KAN aannemen (wegens fysiek gebrek aan hersenen) doet daar niet aan af (want die situatie wordt niet behandeld in de Bijbel). Ja, ik weet dat ik uitga van de aller-, allerzwaarste variant van het christelijke gedachtegoed, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die met dat gedachtengoed leven.

Gods concept van rechtvaardigheid kan toch niet KLEINER zijn dan dat van de mens? Je gaat je bijna afvragen waarom God toch al die zielen blijft creeëren, (250 per seconde) als 99,9% toch in de eeuwige vuurpoel verdwijnt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2011 01:20

schelpje3 schreef:Er sterven ook baby's die net geboren zijn, wij moeten dat laten rusten en niet met onze beperkte kennis er over oordelen.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als er dan weer eens iemand roept: "Niemand komt tot de Vader dan door mij!", dan houdt dat impliciet een oordeel in. Het ongeboren kind kan Jezus onmogelijk kennen, zeker niet als er nog geen hersenen zijn om dat kennen in te laten plaatsvinden, en kan dus ook niet tot de Vader komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schaapje » 15 jan 2011 01:28

Alle zielen behoren God toe, staat in de Bijbel.

En een ongeboren kind of peuter of kleuter of kind die geen bewustte zonden heeft,
komt in de hemel om het zomaar eens uit te drukken,
God kan doen wat Hij wil, Hij is souverein. ik heb geen enkele twijfel.

Ik vind het triest dat jij zo klein denkt over God.

Of misschien vind jij je zelf beter dan God dat kan ook natuurlijk, ik ken er nog zo één
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten