Lichaamstaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

black light
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2011 15:51

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor black light » 12 jan 2011 17:20

J.A. schreef:
black light schreef:
schaapje schreef:@Klaasje
Ik weet het niet Klaasje of je gelovig bent, als dat wel zo is dat weet je toch
dat je er mag zijn, en dat je ook heel belangrijk bent.
Groetjes


Even tellen, dat is er dus één (voor sommigen 3)
En dat op de zoveel miljoen, die ene spreek je 1 of 2 keer per dag, de rest vaker.
Voor die ben je opeens niet zo belangrijk en een "foutje" ,succes.
Mensen zijn gewoon beesten die kunnen denken over hun daden.
Lichaamstaal is primitief dierlijk gedrag, zodra je dat in gaat zien, kan je de zin "en het was zeer goed" 3dubbel dik onderstrepen, en met name het woordje "was"

Klinkt nogal negatief allemaal, maar ik heb er niets mee, helaas wel mee te maken.
En dat heeft weer als reden dat men niet kan bedenken dat niet iedereen werkt zoals hij/zijzelf.
En dus moet je maar een beetje de boel beduvelen, om het een beetje makkelijker te maken.

Regel één, doe alsof je God ben.(en het liefst een beetje meer)
Regel twee, Als men begint over je teruggetrokken gedrag, bedenk dat men het gewoon niet snapt.
Regel drie, draaf niet te ver door, dat heet "arrogant"
Regel vier, zorg dat ze meer last hebben van je dan jezelf.

En nu stop ik maar voordat het op de 10 geboden begint te lijken.
Het citaat was alleen een beginnetje, dit verhaal is er geen reactie op.


Waar haal je het dikgedrukte vandaan??? Rare vergelijking :?


Dat heb ik gewoon van me zelf, ik heb nou eenmaal niemand nodig om zelf te kunnen denken.
Voor als je het nog diepzinniger wilt, wie wou er als eerste meer dan god zijn?
Velen weten niet wie God is, Voor sommigen is Hij alles, Voor anderen niets meer, en een enkeling is Hem kwijt.

Roselynn

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Roselynn » 12 jan 2011 17:24

Regel één, doe alsof je God ben.(en het liefst een beetje meer)
Regel twee, Als men begint over je teruggetrokken gedrag, bedenk dat men het gewoon niet snapt.
Regel drie, draaf niet te ver door, dat heet "arrogant"
Regel vier, zorg dat ze meer last hebben van je dan jezelf.

En nu stop ik maar voordat het op de 10 geboden begint te lijken.
Het citaat was alleen een beginnetje, dit verhaal is er geen reactie op.[/quote]

Waar haal je het dikgedrukte vandaan??? Rare vergelijking :?[/quote]

Dat heb ik gewoon van me zelf, ik heb nou eenmaal niemand nodig om zelf te kunnen denken.
Voor als je het nog diepzinniger wilt, wie wou er als eerste meer dan god zijn?[/quote]

Sorry, maar ik denk dat je hier niet zo veel mee kunt. Ik volg het niet helemaal, eigenlijk helemaal niet :roll:

black light
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2011 15:51

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor black light » 12 jan 2011 17:38

Roselynn schreef:Regel één, doe alsof je God ben.(en het liefst een beetje meer)
Regel twee, Als men begint over je teruggetrokken gedrag, bedenk dat men het gewoon niet snapt.
Regel drie, draaf niet te ver door, dat heet "arrogant"
Regel vier, zorg dat ze meer last hebben van je dan jezelf.

En nu stop ik maar voordat het op de 10 geboden begint te lijken.
Het citaat was alleen een beginnetje, dit verhaal is er geen reactie op.

Waar haal je het dikgedrukte vandaan??? Rare vergelijking :?

Dat heb ik gewoon van me zelf, ik heb nou eenmaal niemand nodig om zelf te kunnen denken.
Voor als je het nog diepzinniger wilt, wie wou er als eerste meer dan god zijn?


Roselynn schreef:Sorry, maar ik denk dat je hier niet zo veel mee kunt. Ik volg het niet helemaal, eigenlijk helemaal niet :roll:


Je hoeft het ook niet te volgen :)
Alleen wel juist quoten. [-X
Laten we maar verder gaan over meer goeie tips over lichaamstaal, is veel nuttiger lijkt me.
Velen weten niet wie God is, Voor sommigen is Hij alles, Voor anderen niets meer, en een enkeling is Hem kwijt.

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Petra777 » 12 jan 2011 19:05

Maak oogcontact. Kan heel moeilijk zijn als je verlegen bent, maar is wel heel belangrijk in het contact met anderen.
Sla je armen niet om je heen, maar laat ze gewoon naar beneden hangen.
Wat je ook nog kunt doen: met jezelf afspreken om in elk geval twee mensen aan te spreken die je niet kent. (je kunt
ook oefenen in de trein ;)). Mijn eigen ervaring is dat mensen daar meestal goed op reageren. Die positieve ervaringen kun je dan weer gebruiken om met meer zelfvertrouwen anderen tegemoet te treden...
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Liesien
Luitenant
Luitenant
Berichten: 600
Lid geworden op: 17 sep 2004 20:03
Contacteer:

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Liesien » 12 jan 2011 21:07

Mortlach schreef:
MissF schreef:Accepteren dat je zo bent? Dat helpt ook al een hoop. Als je anders wilt zijn dan je bent, dan straal je dat ook uit. mensen hebben dat zo snel door. Of zeg het desnoods gewoon tegen iemand: ik vind dit of dat een beetje lastig.
veel mensen vinden dat juist positief, als je daar eerlijk over bent.


Ik zou het juist andersom doen: net doen alsof je NIET verlegen bent, als je dat een paar weken volhoudt, zul je zien dat je 'vanzelf' ook echt minder verlegen bent.


En hoe doe je dat Mortlach? Ben je jezelf dan niet enorm aan het overschreeuwen (stel dat het al lukt).

En ja, ik heb zelf ook ervaring met gesloten zijn/verlegen zijn, vooral met mensen die ik niet goed ken of een groep mensen. Heb dan geen enkel idee meer wat ik moet zeggen. Daardoor is m'n stage vorig jaar ook verkeerd gelopen, omdat ik heel ongemotiveerd overkwam. Tsja. Ik bedenk me altijd maar dat ik wel goed naar mensen kan luisteren ;) Neemt niet weg dat het heel lastig is en echt een probleem kan zijn.


Klaasje, ben je voor iedereen gesloten of voor bijvoorbeeld een groep mensen of onbekende mensen?
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2011 23:48

Liesien schreef:En hoe doe je dat Mortlach? Ben je jezelf dan niet enorm aan het overschreeuwen (stel dat het al lukt).


Ja, maar aangezien je normaal op fluistertoon werkt, komt dat redelijk in het midden uit.

En ja, ik heb zelf ook ervaring met gesloten zijn/verlegen zijn, vooral met mensen die ik niet goed ken of een groep mensen. Heb dan geen enkel idee meer wat ik moet zeggen. Daardoor is m'n stage vorig jaar ook verkeerd gelopen, omdat ik heel ongemotiveerd overkwam. Tsja. Ik bedenk me altijd maar dat ik wel goed naar mensen kan luisteren ;) Neemt niet weg dat het heel lastig is en echt een probleem kan zijn.

Klaasje, ben je voor iedereen gesloten of voor bijvoorbeeld een groep mensen of onbekende mensen?


Het is zeker een echt probleem, daar wil ik niets aan af doen. Het is belangrijk uit te zoeken waar je bang voor bent. Vaak is die angst volkomen onredelijk (heb daar helaas wel ervaring mee) en dan is het dus een kwestie van jezelf overtuigen dat die angst ongegrond is. Maar zolang je geen tegenvoorbeelden opwekt (door niet verlegen te doen) krijg je geen positieve impulsen.

Het kan zijn dat je vindt dat je niks te zeggen hebt of dat mensen dat toch niet interessant vinden (laag zelfbeeld), het kan zijn dat je bang bent dat er een conflict ontstaat. Allebei hele echte problemen, maar zeker wat aan te doen.

psychologen zeggen wel eens: "weet je wat het verschil is tussen iemand die verlegen is maar net doet alsof hij/zij dat niet is, en iemand die niet verlegen is? ... 6 maanden!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

klaasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2011 23:47

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor klaasje » 13 jan 2011 00:12

En ja, ik heb zelf ook ervaring met gesloten zijn/verlegen zijn, vooral met mensen die ik niet goed ken of een groep mensen. Heb dan geen enkel idee meer wat ik moet zeggen. Daardoor is m'n stage vorig jaar ook verkeerd gelopen, omdat ik heel ongemotiveerd overkwam. Tsja. Ik bedenk me altijd maar dat ik wel goed naar mensen kan luisteren Neemt niet weg dat het heel lastig is en echt een probleem kan zijn.


Klaasje, ben je voor iedereen gesloten of voor bijvoorbeeld een groep mensen of onbekende mensen?


Nee, bij vrienden en bekenden ben ik niet verlegen. Wel gesloten misschien. Tis vooral bij mensen die ik niet goed ken. Bv mensen uit de kerk. 1 keer in de zoveel tijd ist koffie drinken na kerktijd. Maar durf daar echt niet heen te gaan, want dan vraag ik me af: Bij wie moet ik gaan zitten, wat zullen ze denken van me, en wat als m'n kindjes niet zo braaf zijn, wat moet ik zeggen??? Dus sommige situaties ontloop ik gewoon.
Maar dat kan niet altijd. personeeluitjes, daar word je gewoon verwacht. In 1 woord: Vreselijk!! Dagen van tevoren maak ik me zenuwachtig. En ik vind er gewoon niets aan. Voel me altijd beetje verloren en alleen.

En dat zit me dwars, ik wil dat veranderen. Maart het lukt niet...

black light
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2011 15:51

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor black light » 13 jan 2011 00:54

klaasje schreef:En dat zit me dwars, ik wil dat veranderen. Maart het lukt niet...


Zorg dat je de balans vind tussen jezelf en hoe je wilt zijn.
Zelf zoek ik er ook nog steeds naar, het is lastig.
Je kan te popie jopie bezig zijn, kost je te veel energie, of te teruggetrokken, en daar leer je weer niets van.
Wees vooral wie je bent, je echte vrienden accepteren dat toch wel.
En wie dat niet doet, die heb je gewoon niet nodig, echt niet.

Ps ik ben niet altijd een zak.
Velen weten niet wie God is, Voor sommigen is Hij alles, Voor anderen niets meer, en een enkeling is Hem kwijt.

klaasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2011 23:47

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor klaasje » 13 jan 2011 10:10

black light schreef:
klaasje schreef:En dat zit me dwars, ik wil dat veranderen. Maart het lukt niet...


Zorg dat je de balans vind tussen jezelf en hoe je wilt zijn.
Zelf zoek ik er ook nog steeds naar, het is lastig.
Je kan te popie jopie bezig zijn, kost je te veel energie, of te teruggetrokken, en daar leer je weer niets van.
Wees vooral wie je bent, je echte vrienden accepteren dat toch wel.
En wie dat niet doet, die heb je gewoon niet nodig, echt niet.

Ps ik ben niet altijd een zak.


Dat dacht ik eigenlijk wel. Maar heb t in de gaten. =D> Hoe doe jij dat dan?

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor jaccootje85 » 13 jan 2011 14:44

klaasje schreef:Accepteer het ook wel. Maar daarmee ist probleem niet opgelost..
Juist niet verlegen doen?? Verrassend! Hoe doe je dat in een (grote) groep mensen?


Ik was zelf ook superverlegen, maar nu vrijwel niet meer. Ik heb daarvoor hulp gezocht bij een psychologe. Die heeft me doorgestuurd naar de afdeling Haptotherapie. Daar heb k geleerd om mn schouders naar achteren te doen, neus iets omhoog en een open houding aannemen als je zit. Dus niet met armen en benen over elkaar, maar voeten naast elkaar op de grond (ongeveer 15 a 20cm ertussen) en armen losjes op je schoot. Als je dan je schouders naar achteren doet en rechtop gaat zitten, kom je al heel anders over. En een glimlach op je gezicht maakt je ook al opener. Al moet dat niet een bevroren glimlach worden natuurlijk. Dat staat zo ijzig :wink:
Ik zou zeggen: probeer het eens uit.
Wat mij ook gevraagd was tijdens die therapie: waar komt die spanning vandaan? Angst voor anderen of angst om af te gaan voor jezelf? Probeer de oorzaak te achterhalen.
Szent az Úr

Roselynn

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Roselynn » 13 jan 2011 15:00

Verlegenheid heeft m.i. vaak te maken met het gevoel dat de ander jou niet ziet zitten, er niet op zit te wachten om een praatje met je te maken, enz.

Probeer eens het trucje van de 5 G's (gebaseerd op de Rationeel Emotieve Therapie) erop los te laten als je in een "verlegen" situatie
Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag, Gevolg
Maak er een invuloefening van en verander dan de gedachte, maak de oefening opnieuw. Je zult dan zien dat je anders over de situatie denkt en met meer zelfvertrouwen de situatie ingaat.

Bijv:
Gebeurtenis: Koffie drinken na de kerkdienst
gedachte: Met wie moet ik nu weer gaan kletsen, iedereen praat al met elkaar, niemand ziet mij staan..enz.
Gevoel: Rot, eenzaam, verdrietig
Gedrag: Terugtrekken. Vermijden

Nu verander je de gedachte in:
Ik stap er gewoon op af en vraag hoe het met haar gaat. Dat is al een hele goede eerste stap voor mij!
Gevoel: Spannend, maar wel vastberaden het te gaan doen
Gedrag: Je stapt er op af
Wat een overwinning! Dan houd je er een positief gevoel aan over.
Het vraagt wat oefening, maar het werkt echt.
Meer info: Boekje "Niets moet, alles mag", Kees Roest

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 12:50

Misschien een vreemde tip, maar ga sporten/fitnessen (met wat krachttraining erbij). Ik merk zelf dat mijn hele houding is veranderd sinds ik daar weer mee ben begonnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Liesien
Luitenant
Luitenant
Berichten: 600
Lid geworden op: 17 sep 2004 20:03
Contacteer:

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Liesien » 14 jan 2011 13:31

Roselynn schreef:Verlegenheid heeft m.i. vaak te maken met het gevoel dat de ander jou niet ziet zitten, er niet op zit te wachten om een praatje met je te maken, enz.


Het kan inderdaad daar mee te maken hebben ja, maar het hoeft niet. Vaak weet ik gewoon niet wat voor zinnigs ik kán zeggen. En dan bedoel ik niet: "Hee, hoe ist?' Goed, met jou? 'Ook goed.' En dergelijke. Dat vind ik zelf niet heel zinvol, vooral niet bij mensen die ik nog nooit gesproken heb.

Ik heb zelf drie gesprekken bij een psychologe gehad. Zij raadde me aan om in de trein/bus eens een kleine conversatie met mensen te voeren. Al is het maar: "kan je even op mijn tas letten, ik ga even naar het toilet', of iets dergelijks.
Nouja, prima. Dat kán ik dan wel, maar na de 'verplichte' opdrachten is het ook wel weer voorbij. Ik moet zeggen dat ik bij zulke dingen ook snel sceptisch word en dat ik denk dat het niet bijzonder veel zin heeft.

Als iemand maar de juiste vragen stelt, kan ik prima antwoorden. Daardoor heb ik uiteindelijk de psychologe ook heel wat zand in de ogen gestrooid. Zij vond dat er na 3 gesprekken met haar zo'n vooruitgang was te zien dat ik wel klaar was met de 'therapie', omdat ik een volwaardige gesprekspartner was.

klaasje schreef:Nee, bij vrienden en bekenden ben ik niet verlegen. Wel gesloten misschien. Tis vooral bij mensen die ik niet goed ken. Bv mensen uit de kerk. 1 keer in de zoveel tijd ist koffie drinken na kerktijd. Maar durf daar echt niet heen te gaan, want dan vraag ik me af: Bij wie moet ik gaan zitten, wat zullen ze denken van me, en wat als m'n kindjes niet zo braaf zijn, wat moet ik zeggen??? Dus sommige situaties ontloop ik gewoon.
Maar dat kan niet altijd. personeeluitjes, daar word je gewoon verwacht. In 1 woord: Vreselijk!! Dagen van tevoren maak ik me zenuwachtig. En ik vind er gewoon niets aan. Voel me altijd beetje verloren en alleen.

En dat zit me dwars, ik wil dat veranderen. Maart het lukt niet...


Hm ja dat herken ik wel heel erg! (Behalve dat gedeelte over kindjes dan ;))
Heb daarom verder nog niet heel veel tips. Misschien dat bij jou therapie/naar een psychologe gaan wel helpt? Wat ik uit je posts kan opmaken is dat je in ieder geval heel veel 'last' hebt van het feit dat je zo gesloten bent. Dus misschien kan een psychologe (of een ander iemand) je dan wel helpen!

Wat heb je al geprobeerd er tegen te doen?
Wacht niet, tot de dag voorbij is...

N'attends pas que le jour se lève...

=)

klaasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2011 23:47

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor klaasje » 14 jan 2011 14:22

Liesien schreef:
Roselynn schreef:Verlegenheid heeft m.i. vaak te maken met het gevoel dat de ander jou niet ziet zitten, er niet op zit te wachten om een praatje met je te maken, enz.


Het kan inderdaad daar mee te maken hebben ja, maar het hoeft niet. Vaak weet ik gewoon niet wat voor zinnigs ik kán zeggen. En dan bedoel ik niet: "Hee, hoe ist?' Goed, met jou? 'Ook goed.' En dergelijke. Dat vind ik zelf niet heel zinvol, vooral niet bij mensen die ik nog nooit gesproken heb.

Ik heb zelf drie gesprekken bij een psychologe gehad. Zij raadde me aan om in de trein/bus eens een kleine conversatie met mensen te voeren. Al is het maar: "kan je even op mijn tas letten, ik ga even naar het toilet', of iets dergelijks.
Nouja, prima. Dat kán ik dan wel, maar na de 'verplichte' opdrachten is het ook wel weer voorbij. Ik moet zeggen dat ik bij zulke dingen ook snel sceptisch word en dat ik denk dat het niet bijzonder veel zin heeft.

Als iemand maar de juiste vragen stelt, kan ik prima antwoorden. Daardoor heb ik uiteindelijk de psychologe ook heel wat zand in de ogen gestrooid. Zij vond dat er na 3 gesprekken met haar zo'n vooruitgang was te zien dat ik wel klaar was met de 'therapie', omdat ik een volwaardige gesprekspartner was.

klaasje schreef:Nee, bij vrienden en bekenden ben ik niet verlegen. Wel gesloten misschien. Tis vooral bij mensen die ik niet goed ken. Bv mensen uit de kerk. 1 keer in de zoveel tijd ist koffie drinken na kerktijd. Maar durf daar echt niet heen te gaan, want dan vraag ik me af: Bij wie moet ik gaan zitten, wat zullen ze denken van me, en wat als m'n kindjes niet zo braaf zijn, wat moet ik zeggen??? Dus sommige situaties ontloop ik gewoon.
Maar dat kan niet altijd. personeeluitjes, daar word je gewoon verwacht. In 1 woord: Vreselijk!! Dagen van tevoren maak ik me zenuwachtig. En ik vind er gewoon niets aan. Voel me altijd beetje verloren en alleen.

En dat zit me dwars, ik wil dat veranderen. Maart het lukt niet...


Hm ja dat herken ik wel heel erg! (Behalve dat gedeelte over kindjes dan ;))
Heb daarom verder nog niet heel veel tips. Misschien dat bij jou therapie/naar een psychologe gaan wel helpt? Wat ik uit je posts kan opmaken is dat je in ieder geval heel veel 'last' hebt van het feit dat je zo gesloten bent. Dus misschien kan een psychologe (of een ander iemand) je dan wel helpen!

Wat heb je al geprobeerd er tegen te doen?


Ja, wat jij zegt, herken ik me wel in! Niets zinnigs weten te zeggen. Kijk, ik kan ook heus wel kletsen als mensen wat vragen. Maar als zij niks (meer) zeggen, weet ik het ook niet..
En ook wat jij schrijft dat je je psychologe goed voor de gek kan houden. Ik snap helemaal wat je bedoeld! En ook van die ''verplichte' opdrachtjes [-X , geen probleem.

Wat ik zelf geprobeerd heb. Kijk het is niet moelijk (voor mij) op met m'n neus in de lucht te lopen. En lak er aan hebben wat mensen daarvan vinden. Ook met m'n werk geen probleem. Heb meestal wel de houding van; we maken er een feestje van. Maar dan weet ik wat ik moet doen. Ik doe m'n werk en de anderen ook. En dat lukt ook!
Maar in situaties die ik van te voren niet in kan schatten gaat het mis.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2011 19:58

@Klaasje,

Misschien kom je heel anders over bij mensen dan je denkt, wat jij mis vind gaan
hoeft voor een ander helemaal niet zo over te komen :D

Moest je eigenlijk eens durven vragen.


Groetjes
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten