Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2010 16:22

En er is nog meer...!
Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ik had een ritme in mijn hoofd van: om de twee maanden wat. Maar nu doet Nikon het anders. Ik vind het helemaal prima! :D

Afbeelding
De Nikkor AF-S 35mm f/1.4G wordt nog even toegevoegd aan de f/1.4-reeks! Nu heeft Nikon dus een 24mm, een 35mm, een 50mm en een 85mm als f/1.4. Dat was aan het begin van dit jaar nog anders! Toen was er alleen de AF-S 50mm f/1.4G, en de verouderde AF 85mm f/1.4D. En daarmee hadden ze iets niet, waardoor ik het nogal eens niet laten kon, om begerig naar Canon te kijken. Maar dat is dus vanaf nu verleden tijd. Gelukkig maar! Want naast Nikonspul er ook nog eens Canonspul erbij te kopen lijkt mij vrij onpraktisch. Heb je weer een afzonderlijke camerabody erbij nodig, die alleen voor die specifieke objectieven te gebruiken is, en die (flink!) extra geld kost en extra ruimte inneemt in mijn woning. Nee, dat lijkt mij geen fijne oplossing.
Maar een 24mm, een 35mm en een 85mm gloedjenieuw in de f/1.4-verzameling, dat is me wel een investering, zeg! En dat komt dan eventjes in één en hetzelfde jaar uit...

Afbeelding
Ook leuk: de nieuwe Nikon D7000!
De aankondigingstekst klinkt veelbelovend.
Nu komt dus ook Nikon met een camera die duidelijk meer resolutie heeft, dan tot voor kort gebruikelijk was.
Tot voor kort was het zo: je kon 12 MegaPixel krijgen. Wilde je meer, dan was je aangewezen op de wel erg dure D3x (24 MegaPixel).
Al met de D3100 schoven ze de limiet wat op.
Dit maakt mij benieuwd, hoe het Nikonprogramma eruit gaat zien. De D700 en de D3x zijn in 2008 aangekondigd, dus die zullen ook wel eens een vervanger krijgen.

Wat ik mij afvraag: is deze D7000 nou de opvolger van de D90? Dat is wel wat ik geneigd ben te denken.
Of is het toch anders? Deze D7000 als een extra model erbij, als antwoord op de Canon EOS 7D bijvoorbeeld? Dat lijkt mij niet een juiste gedachte, aangezien de Canon EOS 7D een heel andere adviesprijs had bij de aankondiging.
Maar wat mij wel opvalt, is dat deze D7000 kenmerken heeft, die duidelijk uitstijgen boven het niveau van de D90. Bijvoorbeeld de body, waarin een magnesiumlegering is gebruikt. En plaats voor twee SD-geheugenkaarten.
"Introducing a new line of mid-class, high-spec Nikon DX-format cameras" lijkt mij ook wat anders, dan simpelweg een 'oud' model vervangen.

Verder nog het weer helemaal bij de tijd brengen van een indrukwekkend droomobjectief (AF-S 200mm f/4G VRII, aankondiging, op nikon.nl), en een nieuwe flitser (SB-700: aankondiging, op nikon.nl).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2010 17:34

En hoe valt de vergelijking uit, als je gaat vergelijken, wat het kost om een stel zeer lichtsterke vaste objectieven te kopen van Canon of Nikon?
Dat dat een dure hobby is, staat buiten kijf. Toen ik nog weinig anders kon, dan mij te verlekkeren aan wat Canon te bieden had, omdat Nikon hierin nog ver achter lag qua aanbod, heb ik er wel eens berekeningen van gemaakt.

Deze keer heb ik een vergelijking gemaakt. Daarin heb ik opgeteld wat de volgende objectieven bij drie handelaren - CameraNu, Foto Konijnenberg en KameraExpress - kosten:
Canon: EF 24mm f/1.4L II USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L II USM,
Nikon: AF-S 24mm f/1.4G, AF-S 35mm f/1.4G, AF-S 50mm f/1.4G, AF-S 85mm f/1.4G.

Die Canon EF 85mm f/1.2L II USM loopt qua lichtsterkte niet helemaal in de pas met de Nikkor AF-S 85mm f/1.4G. Een f/1.2 is natuurlijk in principe duurder dan een f/1.4. Maar dat heb ik gedaan, omdat Canon nu eenmaal geen f/1.4-objectief van 85mm heeft. Een aangezien het gaat om zo lichtsterk mogelijk, kies ik dan maar voor de Canon EF 85mm f/1.2L II USM.
Vanuit dat oogpunt had ik ook de Canon EF 50mm f/1.2L USM erbij kunnen halen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Ik heb geprobeerd om de vergelijking zo equivalent mogelijk te houden.

Probleem van deze vergelijking, is dat de Nikonreeks nog niet volledig te krijgen is bij de handelaren. Twee van de vier objectieven zijn nog slechts aangekondigd, en momenteel nog niet te koop. Daardoor is de prijs die getoond wordt meestal de adviesprijs. Zodra het objectief in de handel komt, gaat daar wel iets vanaf. Dus de optelsom voor Nikon valt duur uit, maar zodra de tijd verder verstrijkt zal de totaalsom wat kleiner worden. Hoeveel weet ik niet. De prijs van de AF-S 24mm f/1.4G zie ik wel heel langzaam ietsje zakken, maar hard gaat het nog niet. Alleen CameraNu biedt hem voor een prijs aan, die echt behoorlijk lager is dan de andere handelaren.

Voor de genoemde Canonreeks is KameraExpress de goedkoopste, met een totaal van € 4.825,-. CameraNu zit daar met € 4.844,- maar weinig boven. Bij Foto Konijnenberg betaal je met € 4.951,- het meest.
En dan Nikon. Bij Kamera Express zie ik nog geen prijs staan voor de AF-S 35mm f/1.4G, dus die kan ik nog niet mee laten doen in deze vergelijking. CameraNu is de goedkoopste met € 5.559,-, en bij Foto Konijnenberg ben je € 5.856,- kwijt.

Als enige toont Kamera Express voor de Nikkor AF-S 85mm f/1.4G reeds een wat gezakte prijs, en wel € 1.499,-. Bij de andere handelaren is dat € 1.649,-.

Over een tijd zullen beter weten waar we aan toe zijn. Ik verwacht dat het prijsverschil tussen Canon en Nikon wel wat zal gaan afnemen, al zal dat wellicht niet snel gaan.
Ik ben ook benieuwd wat de testen zullen gaan zeggen over de genoemde nieuwe Nikon-objectieven. Van de Nikkor AF-S 24mm f/1.4G heb ik er zojuist al een gevonden (zie hier). En die is erg gunstig! d:)b
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor CGK<3 » 24 sep 2010 20:17

Ik zit nu wel erg te denken om een Canon 35mm f/1.4 te kopen.... #-o

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 01 okt 2010 22:14

Ik heb me verrijkt met een externe flitser. Mocht het binnenkort eens weerlichten, dat is mijn flitser :mrgreen:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 02 okt 2010 16:23

Een Nikkor AF-S 24mm f/1.4G lijkt mij wel handig. De laatste keer dat ik aan het fotograferen was, kon ik die wel gebruiken. Ik had lichtomstandigheden, waarin ISO6400 en f/2.8 nèt gingen, of niet meer. Daarbij overtrad ik ruimschoots de vuistregel dat de sluitertijd niet langer moet zijn dan het brandpuntafstand. (Bij 24mm zou dat dan 1/24 sec. zijn. Ik ging soms tot 1/6 sec.!) Desondanks wilde e.e.a. nog wel eens lukken.

Ik heb de SB-900 flitser. Daarbij heb ik mij wel eens afgevraagd: waar kan ik de functie flitsen op het tweede gordijn eigenlijk vinden?
Met mijn Nikon F100 en SB-28 flitser was dat niet zo heel moeilijk, herinner ik mij. Maar met mijn Nikon D700 en SB-900 heb ik werkelijk geen idee hoe ik dat moet doen.
Goeie vraag voor het Nikonforum. Maar als iemand het hier weet, lees ik het antwoord graag.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor CGK<3 » 02 okt 2010 18:36

"alternatively, press and hold the flash mode button (up by the flash release button) and twiddle the aperture wheel and you can cycle through different flash modes, as displayed on the top rh corner of the camera LCD"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 okt 2010 10:55

Bedankt voor je wat cryptische omschrijving, maar het heeft wel geholpen.

Het gaat om het knopje met dat bliksempijltje erop (zie afbeelding). Dat moet je indrukken, terwijl je tegelijkertijd aan het achterste instelwiel draait.

Afbeelding

Ik dacht dat dat knopje was om de flitsbelichting te corrigeren. Dat kan daar ook mee, maar dan moet je het voorste instelwiel verdraaien.
Het staat allemaal uitgelegd op deze website (onder Buttons (combined with a command dial)), al ontbreekt daar een duidelijke afbeelding van de betreffende knop.

Dan hebben ze dat bij de D3 toch op een wat fraaiere plek zitten. (Zie hier, even wat naar beneden scrollen.) Dat is een stuk duidelijker. Lijkt zo te zien ook veel meer op mijn F100.
Nou lijkt een D3s mij helemaal niet verkeerd, met het oog op nòg betere prestaties bij hoge gevoeligheden. Kan ik best gebruiken! Vorige week ging het weer nèt op ISO 6400 en een lichtsterke tele (f/2.8), en trucjes als adem inhouden, het objectief bij de voorkant vasthouden, enz.
Maar ja, met die D3s ben ik wel meer dan 4.300 euro lichter! Dat ga ik nu dus niet doen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 09 okt 2010 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 okt 2010 12:11

Afbeelding

Ik heb een aantal weken geleden het blad Camera eens gekocht, omdat daar toch wel leuke dingen in stonden.

Zoals een vergelijking tussen de Canon EOS 1Ds Mark III en de Nikon D3x.
Die Nikon D3x lijkt mij toch wel fantastisch met zijn 24 MegaPixel-sensor. Al heb ik de laatste tijd onder lichtomstandigheden gefotografeerd, waarin je beter geen D3x kunt hebben.
Maar als je genoeg licht hebt, lijkt het me wel mooi. Zeker een droomcamera, die D3x.
Jammer alleen dat er geen sensorreiniging op zit. Dat vind ik wel een misser.
Al heb ik dan een fantastische camera, er blijft altijd wat te dromen over.

Afbeelding

En ook met de top-Nikon blijft er voldoende over om van te kunnen dromen. Want dan zijn er nog altijd de middenformaatcamera's.
Voor dat soort camera's heb je helemaal flink wat licht nodig. Anders kun je beter een andere (véél goedkopere) camera pakken. En wees je bewust van de zeer geringe scherptediepte, waardoor scherpstellen grote precisie vereist! Want dat is de consequentie van de grote sensor.
Op de website van Foto Konijnenberg kun je wat modellen vinden.
In het genoemde blad komt de Leica S2 aan de orde in een test. Met zo'n camera kost je fotografiehobby net zoveel als een behoorlijke auto. Want bij je camerabody zul je ook objectieven moeten hebben, en die zijn ook erg prijzig. (Voorbeelden: Leica S 35mm f/2.5 Summarit voor € 4.300,-, Leica S 70mm f/2.5 Summarit voor € 3.700,-, Leica S 120mm f/2.5 APO Macro Summarit voor € 5.400,-, Leica S 180 mm f/3.5 APO Tele Elmar voor € 5.400,-)
Tja, met dat soort prijzen moet je wel gaan nadenken, of een Hasselblad of een Mamiya misschien leuke alternatieven zijn. Want daar betaal je zeker niet meer voor. En dat terwijl de sensor nog net even groter is. En qua resolutie zit een Hasselblad ook hoger. We hebben het nu sowieso niet meer over prijzen, die voor de normale hobbyfotograaf interessant zijn. Zelfs een Nikon D3x lijkt er spotgoedkoop bij!

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 06 jan 2011 22:49

Zijn er hier mensen die in RAW fotografern? Ik doe het al maar ik vind de verweking een crime. Ik doe dat met Lightrooom 3
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Spons » 07 jan 2011 17:02

ik fotografeer standaard in raw :) Alleen tijd he...

Tomv

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Tomv » 07 jan 2011 17:13

Ik fotografeer altijd in Raw en het bewerken is geen probleem.
Raw bewerken met CS of lightroom is lastig en er komt absoluut niet zo,n goed resultaat uit dan wanneer ik de Nikon raw bestanden bewerk met het programma van Nikon zelf.
Capture NX 2. Voor Nikon gebruikers is het sowieso al beter om View nx 2 te gebruiken (is gratis). je kunt dan namelijk oa je witbalans en belichting in raw nog regelen. Als ook verscherping verzadiging. Sla het beeld daarop als tif of jpeg en doe de rest dan in Photoshop , Elements of wat je ook wil.

black light
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2011 15:51

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor black light » 07 jan 2011 19:10

Tomv schreef:Ik fotografeer altijd in Raw en het bewerken is geen probleem.
Raw bewerken met CS of lightroom is lastig en er komt absoluut niet zo,n goed resultaat uit dan wanneer ik de Nikon raw bestanden bewerk met het programma van Nikon zelf.
Capture NX 2. Voor Nikon gebruikers is het sowieso al beter om View nx 2 te gebruiken (is gratis). je kunt dan namelijk oa je witbalans en belichting in raw nog regelen. Als ook verscherping verzadiging. Sla het beeld daarop als tif of jpeg en doe de rest dan in Photoshop , Elements of wat je ook wil.


lightroom kan ook gewoon witbalans en belichting aanpassen in raw hoor.
Ik vind het zelf erg prettig werken, alles om je foto af te maken zit er in.
Velen weten niet wie God is, Voor sommigen is Hij alles, Voor anderen niets meer, en een enkeling is Hem kwijt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 07 jan 2011 20:10

Wat ik erg mooi vind in het nieuwe lightroom programma is dat je de korrel weg kunt halen. Ik fotografeer best vaak met slechte lichtomstandigheden en dus hoge iso getallen.
De resultaten zijn verrassend.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2011 20:21

JeeWee schreef:Zijn er hier mensen die in RAW fotografern? Ik doe het al maar ik vind de verweking een crime. Ik doe dat met Lightrooom 3

Ja, ik fotografeer in principe altijd in RAW.
Bewerken doe ik met Nikon Capture NX2. Nadeel daarvan is dat het enorm traag loopt op mijn computer, en dat maakt het nabewerken tot een tijdrovend karwei. (Als ik terugkom van zomervakantie en met een lading van honderden foto's thuis kom: ga er maar aanstaan!) Maar ik heb begrepen dat de resultaten wel heel goed zijn. Ik ben er tenminste nooit ontevreden over geweest.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 08 jan 2011 09:51

JeeWee schreef:Zijn er hier mensen die in RAW fotografern? Ik doe het al maar ik vind de verweking een crime. Ik doe dat met Lightrooom 3

Ik. Gebruik hierbij ook Lightroom 3. Gaat hier wel goed. Ik zou alleen wel een snellere pc willen omdat het laden van de foto's in ontwikkel modus per foto best lang duurt. Op dit moment zit ik ook met een bug/fout waardoor het geheugengebruik enorm oploopt als Aero aan staat (windows 7).


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten