TheKeimpe schreef:[...] Grip op aangedreven wielen heb je met je rechtervoet behoorlijk in de hand [...]
Dat is wel zo maar toch ben ik het vooral met je oneens. De omstandigheden heb je níet in de hand, en met winterbanden heb je gewoon meer ruimte om op de omstandigheden in te spelen (je kunt sneller aansluiten, optrekken, steviger remmen). Je kunt dus net iets meer op de gebruikelijke manier rijden, terwijl je op zomerbanden zoveel voorzichtiger moet doen dat het niet anders kan of je snelheid gaat een eind omlaag. En da's precies de reden dat er met sneeuw zo idioot veel file staat op de snelwegen als je het mij vraagt. Mensen met zomerbanden, en mensen met angst.
Wat wij gisteren gedaan hebben toen we de auto opgehaald hebben ? Een rondje rijden, wat (rustige !) gladde stukken / besneeuwde straatjes opzoeken en dan gewoon even spelen, even aanvoelen, wat doet de auto op deze banden. Wat gebeurt er als je plompverloren je rempedaal door de bodem stampt, wat gebeurt er als je vlot weg wilt rijden, wat gebeurt er als je aan de handrem trekt, een bochtje, sturen, gasgeven, hoe werkt dat met gladheid en winterbanden ? Ik vind het prettig om te weten wat er wél kan, en ook wat er níet kan. Vrouwlief ook, dus die heeft ook lekker even geprobeerd.
(Voor de moraalridders binnendraven: Nee, ik hoef niet zonodig op de grens te rijden, maar ik wil wel enigszins weten waar die ligt. In de zomer geloof ik dat allemaal wel maar in de winter ligt de limiet wat lager, en ik wil dan dus wel weten waar ongeveer. Dan pas kun je er goed rekening mee houden.)Oh, en ja, ook met winterbanden kun je heus slippen en doorglijden, maar dat komt wel een flink stuk later aan de orde als met zomerbanden.
-
Om terug te komen op je stelling om die 2 winterbanden dan maar op de niet-aangedreven assen te doen: die gedachte kan ik me wel voorstellen, maar dan zou ik volgens mij nog liever gewoon vier goeie zomerbanden hebben in plaats van zo'n ongelijke verdeling qua grip