Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor liefie » 28 nov 2010 11:15

Het_Bureau schreef:
liefie schreef:Er zijn maar 2 winterbanden te vinden voor mijn auto maar dat maakt ook niet zo heel veel uit volgens de garage. Nu krijg ik volgende week alleen aan de voorkant winterbanden en als ze er toch nog kunnen vinden later aan de achterkant.

Heeft iemand ervaring met een audi a4 station (diesel) voor en nadelen alles is welkom :D


Alleen voor winterbanden monteren is slechter dan helemaal geen winterbanden monteren. Absoluut niet doen!


Oke en waarom is dat slechter dan? Ik en mijn man hebben er geen verstand van.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Napoleon » 28 nov 2010 23:10

als ik het logisch probeer te beredeneren denk ik dat de voorbanden dan veel meer grip in de sneeuw hebben dan de achterbanden, waardoor je bij gladheid veel kans hebt op een uitbrekende achterkant, terwijl normaal de auto over de voorbanden wegglijdt, en wegglijden over de voorbanden is gemakkelijker te controleren.

Misschien heb ik het verkeerd, maar het lijkt mij logisch.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Jedi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 okt 2010 21:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Jedi » 28 nov 2010 23:15

@Carpento: mijn viertje heeft tamelijk smalle bandjes. Profiel is doorsnee denk ik. Ze zijn slechts 1 winter gebruikt.
Deo servire vera libertas

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 30 nov 2010 12:56

Napoleon schreef:als ik het logisch probeer te beredeneren denk ik dat de voorbanden dan veel meer grip in de sneeuw hebben dan de achterbanden, waardoor je bij gladheid veel kans hebt op een uitbrekende achterkant, terwijl normaal de auto over de voorbanden wegglijdt, en wegglijden over de voorbanden is gemakkelijker te controleren.

Misschien heb ik het verkeerd, maar het lijkt mij logisch.


Dat lijkt me toch ook wel de verklaring ja. Er zijn ook mensen die dan tegen de tijd dat de winter aanbreekt twee nieuwe zómerbanden kopen, die op de aangedreven wielen zetten (doorgaans voor dus) en dan de minst slechte van de oude banden op de andere kant (achter). Dat is vanwege het verschil in grip al geen aanrader, 2 winterbanden + 2 oude(re) zomerbanden zou ik helemaal niet doen.

Wonderlijk overigens dat de garage dat zich niet realiseert.

En verder: winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Er gebeuren volgens mij meer ongelukken met auto's die uitgerust zijn met winterbanden waarvan de bestuurder denkt 'ik heb toch winterbanden' dan met auto's waar zomerbandjes onder liggen en waarvan de bestuurder weet dat 'ie minder controle heeft.

Ik heb overigens zelf vorige winter -in auto's van de zaak- slechts met zomerbanden rondgereden, ook over sneeuw en ijs. De hoeveelheid grip is dan best wel matig. Komende week de eerste ervaring met winterbanden, onder ons eigen wagentje. Eens zien :)

Gebruikersavatar
Het_Bureau
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:06
Locatie: Aan den Hollandschen IJssel

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Het_Bureau » 30 nov 2010 19:52

Wij hebben een Mitsubishi Outlander 4wd gekocht. Donderdag kunnen we hem ophalen. Eens zien of er nog winterbanden te krijgen zijn! :(
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 03 dec 2010 02:00

Ons 'mannetje' is het nog wel gelukt om wat te vinden in onze maat (155/70 R13). En die zitten er dus sinds vandaag onder.

Verder het mysterie van de verdwijnende remvloeistof opgelost, er bleek één remcilinder een beetje te lekken als er geremd werd. Da's ook weer gefixt.

En een nieuwe accu, deze was een beetje matig, en met die kou erbij ging dat maar net goed met starten. Het is altijd nog gelukt, maar het hield niet over. Wat dat betreft dus ook weer een kopzorg minder :lol:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 03 dec 2010 10:43

Carpento schreef:
Napoleon schreef:als ik het logisch probeer te beredeneren denk ik dat de voorbanden dan veel meer grip in de sneeuw hebben dan de achterbanden, waardoor je bij gladheid veel kans hebt op een uitbrekende achterkant, terwijl normaal de auto over de voorbanden wegglijdt, en wegglijden over de voorbanden is gemakkelijker te controleren.

Misschien heb ik het verkeerd, maar het lijkt mij logisch.


Dat lijkt me toch ook wel de verklaring ja. Er zijn ook mensen die dan tegen de tijd dat de winter aanbreekt twee nieuwe zómerbanden kopen, die op de aangedreven wielen zetten (doorgaans voor dus) en dan de minst slechte van de oude banden op de andere kant (achter). Dat is vanwege het verschil in grip al geen aanrader, 2 winterbanden + 2 oude(re) zomerbanden zou ik helemaal niet doen.

Wonderlijk overigens dat de garage dat zich niet realiseert.

En verder: winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Er gebeuren volgens mij meer ongelukken met auto's die uitgerust zijn met winterbanden waarvan de bestuurder denkt 'ik heb toch winterbanden' dan met auto's waar zomerbandjes onder liggen en waarvan de bestuurder weet dat 'ie minder controle heeft.

Ik heb overigens zelf vorige winter -in auto's van de zaak- slechts met zomerbanden rondgereden, ook over sneeuw en ijs. De hoeveelheid grip is dan best wel matig. Komende week de eerste ervaring met winterbanden, onder ons eigen wagentje. Eens zien :)


Als je maar twee winterbanden hebt, zou ik ze juist achter zetten, en dan voor de twee zomerbanden met het beste profiel. Grip op aangedreven wielen heb je met je rechtervoet behoorlijk in de hand, maar grip op je achterwielen kun je weinig aan doen (anders dan door rustig te rijden).

Overigens heb ik geen winterbanden, ik rijd alleen in Nederland en hoofdzakelijk snelweg, en vind het wel prima zo. Bij mindere weersomstandigheden: snelheid laag (zeg 80/90 ipv 120), afstand groot (echt 2 sec) en gaan.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 03 dec 2010 14:49

TheKeimpe schreef:[...] Grip op aangedreven wielen heb je met je rechtervoet behoorlijk in de hand [...]


Dat is wel zo maar toch ben ik het vooral met je oneens. De omstandigheden heb je níet in de hand, en met winterbanden heb je gewoon meer ruimte om op de omstandigheden in te spelen (je kunt sneller aansluiten, optrekken, steviger remmen). Je kunt dus net iets meer op de gebruikelijke manier rijden, terwijl je op zomerbanden zoveel voorzichtiger moet doen dat het niet anders kan of je snelheid gaat een eind omlaag. En da's precies de reden dat er met sneeuw zo idioot veel file staat op de snelwegen als je het mij vraagt. Mensen met zomerbanden, en mensen met angst.

Wat wij gisteren gedaan hebben toen we de auto opgehaald hebben ? Een rondje rijden, wat (rustige !) gladde stukken / besneeuwde straatjes opzoeken en dan gewoon even spelen, even aanvoelen, wat doet de auto op deze banden. Wat gebeurt er als je plompverloren je rempedaal door de bodem stampt, wat gebeurt er als je vlot weg wilt rijden, wat gebeurt er als je aan de handrem trekt, een bochtje, sturen, gasgeven, hoe werkt dat met gladheid en winterbanden ? Ik vind het prettig om te weten wat er wél kan, en ook wat er níet kan. Vrouwlief ook, dus die heeft ook lekker even geprobeerd.

(Voor de moraalridders binnendraven: Nee, ik hoef niet zonodig op de grens te rijden, maar ik wil wel enigszins weten waar die ligt. In de zomer geloof ik dat allemaal wel maar in de winter ligt de limiet wat lager, en ik wil dan dus wel weten waar ongeveer. Dan pas kun je er goed rekening mee houden.)

Oh, en ja, ook met winterbanden kun je heus slippen en doorglijden, maar dat komt wel een flink stuk later aan de orde als met zomerbanden.

-

Om terug te komen op je stelling om die 2 winterbanden dan maar op de niet-aangedreven assen te doen: die gedachte kan ik me wel voorstellen, maar dan zou ik volgens mij nog liever gewoon vier goeie zomerbanden hebben in plaats van zo'n ongelijke verdeling qua grip ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2010 19:24

Onder onze Zafira liggen trouwens wel voor AllSeasonsbanden (was een aanbieding) en achter zomerbanden... Overigens zijn die zomerbanden behoorlijk nieuw, dus hebben ze veel grip.

Mijn ervaring afgelopen dagen is wel dat de Zafira veel beter op de weg ligt met dit weer dan de Yaris, mede dankzij de tractiecontrole, dat is echt ideaal bij het wegrijden.

Over grenzen zoeken: ik denk dat veel mensen dit zouden moeten doen, dan zou het heel veel files schelen. Grenzen zoeken hoeft niet buiten de wet (dan ben ik moraalridder, dat MAG niet!) maar even in een rustige bocht iets meer gas geven om te kijken hoelang je auto goed bestuurbaar blijft lijkt mij geen gek idee, evenals flink remmen als je geen achterligger hebt.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 04 dec 2010 20:05

Precies. Ik hoef niet te weten of ik met 80 of 90 door een bocht kan waar de adviessnelheid normaal al 60 is :lol:

Net gewoon even op een vol drab liggende rotonde (geen verkeer in de buurt) een 'rondje van de zaak' gedaan zoals ik dat noem. Dan merk je snel genoeg als je bochtje langzaam groter wordt. Als je dan met een krap rondje begint heb je alle tijd om wat vaart te minderen als het onderstuur te gek wordt. Heus leerzaam :)

Of ik bang ben van sneeuw als ik in de auto zit ? Nee dus. Wat dat betreft is ijzel veel gekker, maar dat heb ik met winterbanden nog niet meegemaakt.

Overigens, ook nieuwe zomerbanden hebben niet het typische profiel wat een winterband (en vermoedelijk een all-season band) wél heeft.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor LeChat » 04 dec 2010 20:38

Onder mijn Peugje liggen geen winterbanden, ik rijd meestal maar kleine stukjes meer tegenwoordig.

Afgelopen week moest 'ie gekeurd worden en dat viel reuze mee: het enige wat vervangen moest worden was 'n rubber van de ruitenwisser achter. Verder voor € 1,06 m'n ruitensproeiervloeistof bijgevuld. Starten gaat met dit weer ook prima, en dat terwijl de Mercedes en Landrover bij ons in de straat al (in het eerste geval meermalen) starthulp moesten inschakelen...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 04 dec 2010 20:45

Sjah, kwestie van een nieuwe accu vaak. De onze is deze week ook vervangen omdat het met de kou krap werd met starten. Eerlijk is eerlijk, ons ouwe barrel heeft met de kou soms net even wat langer nodig voor 'ie start, en dan heb je met een zwakkere accu een probleem. Dan maar een nieuwe :)

En als je al meerdere keren starthulp nodig gehad en je vervangt je accu niet, dan heb je gewoon een bord voor je kop. En niet van karton maar van tropisch hardhout.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Spons » 05 dec 2010 12:44

http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdele ... nterbanden

uitgebreid stukje over en een test van winterbanden !!!!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2010 08:37

Carpento schreef:Sjah, kwestie van een nieuwe accu vaak. De onze is deze week ook vervangen omdat het met de kou krap werd met starten. Eerlijk is eerlijk, ons ouwe barrel heeft met de kou soms net even wat langer nodig voor 'ie start, en dan heb je met een zwakkere accu een probleem. Dan maar een nieuwe :)

En als je al meerdere keren starthulp nodig gehad en je vervangt je accu niet, dan heb je gewoon een bord voor je kop. En niet van karton maar van tropisch hardhout.

Inderdaad ja.

Vorig jaar hebben wij een vastgevroren handrem gehad, dus daar let ik dit jaar best wel heel goed op.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Dippie » 10 dec 2010 18:22

De Nissan 100NX van mijn man staat te koop, zie topic Refowebs Marktplaats!
Afbeelding


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten