Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Galateia » 27 nov 2010 14:00

Wat kost kinderopvang eigenlijk? Ik ben wel benieuwd over wat voor bedragen we het hebben!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 nov 2010 14:01

Wij betalen volgend jaar per uur iets van 6,55. Omdat het flexibel is, daar zitten wel luiers en eten bij in. Maar we betalen dus minimaal 1,55 zelf, en we verdienen dan ook weer niet heel minimaal, dus krijgen ook lang niet alles terug. Dus dan tikt het wel aan. Nu zitten we rond de 150 euro denk ik dat we zelf betalen, maar dat wordt echt wel meer, helaas.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2010 14:04

paprikameisje2 schreef:het is zeker een luxe om het op een slaris een huis tekunnen kopen. ALleen is het soms ook, waar de mens tevreden mee is. WIj hebben een huis op 1 salaris, zonder mega tuin... ik vind het prima... zou dus liever zo wonen dan dat ik een mega tuin had en ik verplicht moest werken.

Helemaal waar, wij hebben ook een huis op 1 salaris. Manlief verdiend goed (niet mega veel) we wonen dan wel in de een van de goedkoopste wijken van de stad. Wij zijn tevreden met wat we hebben en hebben het huis ook nog niet af naar onze wensen, maar dat komt dan wel. Het hoeft niet allemaal direct.

Gisteren kregen we post van de energiemaatschappij, we krijgen iets van 400 euro terug. Niet echt super veel maar toch wel dat we het voorschot omlaag kunnen laten zetten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 nov 2010 15:40

Galateia schreef:Wat kost kinderopvang eigenlijk? Ik ben wel benieuwd over wat voor bedragen we het hebben!

Het hangt natuurlijk af van het aantal uur, maar belangrijker is het gezamenlijke inkomen. Op grond hiervan wordt namelijk de kindertoeslag bepaald.

Daarnaast rekent volgens mij ieder kinderdagverblijf eenzelf kostprijs per uur.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 nov 2010 15:42

MissF schreef:Wij betalen volgend jaar per uur iets van 6,55. Omdat het flexibel is, daar zitten wel luiers en eten bij in. Maar we betalen dus minimaal 1,55 zelf, en we verdienen dan ook weer niet heel minimaal, dus krijgen ook lang niet alles terug. Dus dan tikt het wel aan. Nu zitten we rond de 150 euro denk ik dat we zelf betalen, maar dat wordt echt wel meer, helaas.

Is die €150 voor 3 dagen opvang per week? En wat zou dat dan ongeveer worden? Ik vind het interessant, omdat ik nu zoveel om me heen hoor van mensen, die overwegen minder te gaan werken, omdat de opvang alleen maar duurder wordt.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 27 nov 2010 16:02

Dat je daar minder om gaat werken kan ik niet begrijpen... Wij betalen ruim 6 euro per uur voor de opvang. Voor 2 dagen in de week komt de eigen bijdrage op ongeveer 200 euro volgend jaar. Voor twee dagen opvang in de week (incl. luiers en eten) kan ik dat niet veel vinden. Verdien gelukkig meer... De eigen bijdrage is een paar tientjes meer dan het dit jaar was, maar vind het nog steeds goed te doen.
Als ik kijk naar de afgelopen jaren zijn we toch elk jaar wat meer gaan betalen en is het in totaal best een aardig bedrag meer. Maar je kan je natuurlijk ook afvragen of het terecht was dat de overheid altijd zoveel bijdroeg aan de opvang van kids.. Maar dat is een andere discussie waar we het nu niet over hebben.
Ik hoor idd ook van mensen dat ze minder willen gaan werken omdat de opvang duurder wordt, maar dat verband kan ik nog niet zo ontdekken. (de bedragen die ik noem zijn van één kind, maar als je meerdere kinderen hebt betaal je minder voor het tweede en volgende kind, dus dan krijg je nog meer toeslag.)

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 27 nov 2010 16:26

Onze eigen bijdrage wordt volgend jaar voor twee dagen opvang in de week voor één kind net iets meer dan honderd euro. De totale kinderopvangkosten zijn voor ons per maand ongeveer 560 euro, daar krijgen we dus ongeveer 460 euro per maand van terug. Inderdaad, het is bij iedereen erg verschillend; wij krijgen zoveel terug omdat ik bijna niet meer werk volgend jaar en de opvang voor mijn studie nodig heb. Als je alle twee werkt moet je dus veel meer aan opvang betalen. Al met al vind ik de stijging dus best meevallen, maar dat geldt dus echt alleen voor onze situatie. Ik kan me op zich best voorstellen dat de eerste reactie van moeders is dat ze minder willen gaan werken omdat het zoveel gaat kosten. Aan de andere kant: wij zijn nu per maand ongeveer 20 euro meer kwijt voor kinderopvang, dat gaat ook gebeuren met onze ziektekostenverzekering en daar hoor je bijna niemand over! :-k

@Sabra: Dat is niet zo hoor, ieder kdv rekent weer een andere kostprijs. In onze woonplaats zitten verschillende kdv's maar de verschillen qua kostprijs zijn best wel groot!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 nov 2010 19:56

Bij ons in de buurt is de kostprijs per uur van een kdv ongeveer €6,25. Ik vind dat wij best veel betalen voor 2 kinderen. In totaal kost het bijna € 1800,00 en wij krijgen daar ongeveer € 1200,00 van terug. Dat zal volgend jaar wel meer worden. Wat ik wel erg vind is dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de kdv door mensen met een bijstandsuitkering/andere uitkering. Op het kdv van onze kinderen werkt ongeveer de helft van de ouders niet, maar hebben wel een sollicitatieverplichting. Hebben dus wel kinderopvang, maar werken niet. Ik ben van mening dat daar veel te halen is.

Een gastouder zou ik zelf niet zo graag willen. Een paar collega's van mij hebben daar echt hele nare ervaringen mee. Kinderen/baby's die de hele dag in de wipper voor de tv worden gezet, kleuters die alleen een drukke weg over moeten steken, omdat de gastouder vindt dat ze te langzaam fietsen, gastouders die peuters/kleuters alleen in bad laten zitten etc. De controle op een kdv is volgens mij toch scherper, omdat er meer collega's zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2010 22:03

Ik ben ook gastouder maar ik probeer de (opvoed)regels te hanteren die de ouders zelf ook hanteren. En zet een kind echt niet de hele dag voor de TV (soms ook helemaal niet, maar als ik binnenkom bij ze dan mag ze even tv kijken tot dat het programma af is gelopen) en als ik met het kindje buiten ben dan kijken we samen of de weg over kunnen steken.

Dus alle gastouders zijn niet allemaal het zelfde. Het is jammer dat er sommige gastouders zo zijn en dat geeft gelijk al een verkeerd beeld bij een gastouder.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 nov 2010 22:31

ajl schreef:Bij ons in de buurt is de kostprijs per uur van een kdv ongeveer €6,25. Ik vind dat wij best veel betalen voor 2 kinderen. In totaal kost het bijna € 1800,00 en wij krijgen daar ongeveer € 1200,00 van terug. Dat zal volgend jaar wel meer worden. Wat ik wel erg vind is dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de kdv door mensen met een bijstandsuitkering/andere uitkering. Op het kdv van onze kinderen werkt ongeveer de helft van de ouders niet, maar hebben wel een sollicitatieverplichting. Hebben dus wel kinderopvang, maar werken niet. Ik ben van mening dat daar veel te halen is.

Een gastouder zou ik zelf niet zo graag willen. Een paar collega's van mij hebben daar echt hele nare ervaringen mee. Kinderen/baby's die de hele dag in de wipper voor de tv worden gezet, kleuters die alleen een drukke weg over moeten steken, omdat de gastouder vindt dat ze te langzaam fietsen, gastouders die peuters/kleuters alleen in bad laten zitten etc. De controle op een kdv is volgens mij toch scherper, omdat er meer collega's zijn.

Zo, €600 vind ik echt wel heel veel, zeg. Dat ben je dan dus netto kwijt en dat tikt dan toch wel aan.

Waarom maken ouders met sollicitatieverplichting gebruik van het kdv? Daar snap ik niks van. Ze solliciteren toch niet de hele dag?!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 nov 2010 19:33

Nee, ik begrijp het ook niet. Het zal wel wel te maken hebben met het feit dat er wachtlijsten zijn bij het kdv. Mijn buren hadden een paar jaar geleden ontslag gehad en hun dochter zat ook 3 dagen in de week op het kdv en het heeft een jaar geduurd voor zij weer werk hadden, maar toch de plek gehouden. Als je een baan krijgt, kom je er nu eenmaal niet zo snel meer tussen. En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die gewoon geen zin in werken hebben :wink: .

@ evelien, natuurlijk zijn niet alle gastouders zo. Alleen weet je dat van te voren niet, ook al spreek je helemaal door hoe je het wilt hebben, een garantie dat het ook zo gebeurt heb je niet altijd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 nov 2010 19:40

Als je een gastouder wilt gaan aannemen zou ik iemand zoeken die je al persoonlijk (goed) kent. Ik ben nu gastouder van het dochtertje van m'n vriendin. k Ben bij hen als huishoudelijke hulp begonnen en omdat ze graag wilde gaan werken maar haar kind niet naar een kdv wilde brengen vroeg ze of ik wilde oppassen. We zijn toen samen de EHBO cursus gaan doen en dat was wel erg leuk en gezellig (voor ons allebei een herhaling van ehbo).

Waarom zou je je kind niet 1 dag naar een kdv mogen brengen als je zelf niet werkt?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 nov 2010 19:45

Sowieso breng ik Jurian nooit naar het kdv als ik niet werk. Aanstaande woensdag is er sinterklaasfeest 's middags en mag ik hem brengen, maar eigenlijk vind ik dat heel raar, want dan ga ik gewoon thuis zitten. Dat voelt al rot, terwijl het gewoon 2 uurtjes feest is waar hij is uitgenodigd.
@evelien, ik vind dat je je kind niet mag brengen, omdat je toeslag krijgt vanuit de belasting (die dus door werkend nederland wordt betaald), die is om vrouwen te stimuleren om te werken. en als je dan lekker gaan winkelen of thuiszitten, dan betaal ik dat indirect dus, en dat wil ik niet.

Dat van gastouders kan, maar wij willen dus ook alleen iemand die bekend is bij iemand in onze omgeving. sowieso gaat Jurian als hij naar school gaat over naar mijn schoonzus, die woont in het dorp waar hij naar school zal gaan, en zij wil hem na school gelukkig meenemen naar haar huis, dat is wel een fijn idee voor ons. Maar ik vind een kdv in principe prima, maar toch zijn wij echt niet zo tevreden over de groep waar Jurian nu zit, 2 leidsters die echt heel wat minder gevoel voor opvoeding en kinderen hebben dan een moeder die nooit een opleiding heeft gehad, denk ik. Ze schatten zijn leeftijd verkeerd in, zeggen totaal niks tegen hem als hij binnenkomt, wat ik wel kwalijk vind. Ik wil dat mijn kind welkom is, en dan heb ik liever een gastouder die blij is dat mijn kind bij haar komt, dan een kdv waar hij niet eens welkom geheten wordt (gelukkig zijn er nog 2 leidsters die wel schatten zijn hoor)
Maargoed, sowieso vind ik het echt duur worden, en ik weet niet zeker meer of ik dat er nog voor over heb (en dan speelt het niet tevreden natuurlijk wel mee)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 nov 2010 19:48

Wij betalen overigens ook de mensen die lui zijn en niet willen werken (maar wel kunnen werken).

Wat ik wel weet is dat iemand die pyschisch met zichzelf in de knoop zat haar kind 1 dag in de week naar het kdv bracht, op aanraden van de psycholoog. k Vindt dat zoiets best mogelijk moet zijn en zou moeten kunnen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 nov 2010 19:52

Het kdv is mi geen opvangplek voor kinderen waar de ouders niet voor hen kunnen zorgen. Daar zijn andere instanties voor. Dat is dus een reden dat het zo duur is geworden en dat mensen volgend jaar meer moeten betalen. Ik vind het kdv voor mensen die werken en niet voor mensen die niet ( willen/kunnen) werken. Het moet namelijk wel opgebracht worden door alle wg, de staat en alle ouders. Iedereen die werkt moet juist meer betalen en dan zullen mensen met een uitkering die er gebruik van maken veel meer tegemoetkoming krijgen en ook nog tijd over hebben. Ik heb hier weinig begrip voor. Ik snap dat wij in een verzorgingsstaat leven en ik ben best bereid om te betalen voor mensen die dat nodig hebben, maar een kdv is niet noodzakelijk als je niet werkt.

Wij zijn erg tevreden over het kdv van onze kinderen. De leidsters zijn erg betrokken en kennen ze al vanaf dat ze daar kwamen. Dus wij houden ze voorlopig nog wel even daar.

Terug naar “Archief”