Lalage schreef:T.A.F. Van Pinkster naar gergem? Met rokjes en hoedjes? Dat is wel een erg bijzondere overstap, wil je er nog meer over vertellen?
Sorrie voor de late reactie :
Mijn kerkverloop is feitelijk geweest :
-Eerst een Gereformeerde Bondskerk, snel van afgekets, die starre houding werkt niet voor iemand die net bekeerd is en met God zelf praat
-Vervolgens een periode Hervormd, maar toen daar met SOW begonnen werd en onvoldoende hard uitgesproken werd tegen homohuwelijken liep ik weg.
-Daarna een Charismatische Gemeente, met vriend mee, sterk het tegenovergestelde veel geleerd over gaven van de geest, gebrek aan kennisdiepgang en te dictoraale leider maakte dat ik opstapte.
-Groeiende behoefde aan toch meer structuur overstap naar Babtistengemeente, veel geleerd daar, weggegaan omdat ik gedoopt wilde worden maar de kerk als mensenlijke instantie zie, en de doop en lidmaatschap losgekoppeld wil zien van elkaar. Ik wilde slechts in christus gedoopt worden en niet tegelijkertijd in de baptistengemeente.
-Tenslotte 7 jaar in een pinkstergemeente gezeten, hier ben ik ook gedoopt, ik had wel een aanvaring, maar heb geleerd om met zo'n conflict om te gaan
Je kunt dus stellen, dat ik eerst een gemeente had die me de basiskennis leerde (hervormd)
Daarna een die me de emotionele kennis leerde/geestelijke gaven (charismatisch)
Daarna een die me theologie binnen een armeniaans kader leerde (baptist)
Vervolgens leerde ik om te gaan met leiders en mensen die niet precies zo zijn als ik (pinkster)
Over mijn periode nog in de pinkstergemeente :
Mij was verboden taken te doen, omdat ik niet dacht in hun lijn, dit stoorde mij zeer.
Ik wilde weglopen, maar God zei mij het te verdragen.. iig voor toen.. ik heb meer geleerd van dit verdragen zelf dan van wat daar gepredikt werd.
De laatste 2 jaar van mijn tijd in de pinkstergemeente deed ik een studie voor Pastoraal werker. De kennis die ik hier leerde ging ver boven de pet van wie dan ook in die pinkstergemeente (en mijn intelectuele honger groeide juist)
Ongemerkt dacht ik armeniaans, maar niemand in de pinkstergemeente LEERDE ons dat, ik wilde een evangelische cathagese schrijven vormen, maar al dat soort iniatieven werden tegengehouden.
Deze kennishonger werd versterkt toen ik een meisje erg leuk ging vinden die helaas streng gereformeerd was.. ze wees me mede af op grond van mijn geloof in vrije wil. Ik heb me daarom extra geijverd in het conflict tussen gomarium en armenius (en alle mogelijke boeken over dat thema verslonden) Uiteindelijk kon ik overstappen naar uitverkiezingsleer. Maar niet achter alle 5 de dordse leerregels
Uit dit nieuwe gezichtbeeld kwamen ook veel andere inzichten en theologische punten naar voren..
Ik merkte ook dat ik als ik een partner voor het leven zocht ik vaak bij meisjes uit behoudende hoek uitkwam, die hoewel ze vaak theologisch anders dachten veel beter pasten op het geestelijke vlak (als ze alleen nou niet zo kort door de bocht alleen uit hun kerk wilden) eigenlijk hoopte ik al een tijdje dat een meisje uit zó'n kerk me als partner nam en me zo kon inwijden in die enge wereld.
(want ik als samaratiaan hoor toch niet in het zuivere volk?)
Vooral de laatste maanden in de pinkstergemeente ging ik me storen aan de liedteksten, het diende zo vaak de Mens, en zo weinig God!
Here daal nu met uw troon??? wie zijn wij om God te bevelen!
Ik ben zo blij want Jezus redde mij??? Ben ik wel werkelijk blij daarom, en ben ik wel echt gered? wat is redding?
De teksten gingen me storen!
Na lang twijfelen, aangemoedigd door een vriend die zei neem gewoon zelf de stap wacht niet op een meisje die je ernaar meeneemt stapte ik een geregem gemeente binnen, en daar zit ik nu nog (al moet ik nog wel de cathagese doorlopen voor ik officieel lid kan worden)
Ben ik het 100% eens met alles in de geregem? geenzins.. maar het is een nieuwe stap, een nieuw stuk groei..
Eerder had ik onmogelijk de kromme tenen waarmee ik op sommige theologie zit kunnen verdragen... die les bij de pinkstergemeente heeft dus wel nu gehad.
Daarom zie ik er ook Gods leiding in;)
Verder wil ik je zeggen pinkster lijkt meer op de zware gereformeerden dan je denkt.
Gods Woord centraal, erg fanatiek, veel leefregels, oudsten die je aanspreken als je je niet gedraagd naar de kerkregels, etc..
Uiterlijk zijn ze vrolijker en ze zijn gefundeerd op armenianisme.. maar ze zitten er erg dichtbij.
Dat word vaak ontkent door beide kampen maar pinkster is meer verwant aan geregem, dan bvb vrijgemaakten zijn.
Vanuit gereformeerden is vaak onvoldoende kennis, zij zien evangelischen, charismatischen en pinkster als een groep, terwijl ze alle drie erg verschillend zijn.
Je kunt zeggen dat In de armenianistische kerken, Evangelisch/Charismatisch te vergelijken is met de lichten (PKN) Vrij evangelisch met de middenzwaren (GKV, CGK, NGK) en pinkster met de zwaren (GG, NGG, OGG)