Christen zijn en je stemkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 16:54

Ik kon hier zo gauw geen onderwerp over vinden, als die er wel is mag deze gesloten worden. Maar hoe denken jullie over de stemkeuze? Laat je het christen zijn meewegen in je keuze, of staat je stemkeuze los van je overtuiging? Hoe betrekken jullie God in je keuze? Of helemaal niet? Vinden jullie dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen?

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 16:59

Zelf zit ik er een beetje mee in mijn maag. Ik heb (voor het eerst sinds ik mag stemmen) niet op een christelijke partij gestemd. Ik heb gestemd op de partij die qua punten het dichtst bij mij lag, waar ik het op de meeste punten mee eens was. Ik moet zeggen, het was ook de eerste keer dat ik me er echt een beetje in verdiept had. Maar blijkbaar nog niet genoeg.
Na de verkiezingen kwam mijn moeder aan met een stukje uit de krant: de partij waar ik op gestemd had was tegen het christelijk onderwijs. In eerste instantie drong het niet zo tot me door. Maar toen ik daar meer over na ging denken, besefte ik dat ik dan geen goede keuze had gemaakt. Ik kan het dan wel op de meeste punten met ze eens zijn, maar net dát punt waarop we het oneens zijn, is voor mij wel een belangrijk punt. Dat doet bijna alle goede punten weer teniet. Als ik dat van tevoren geweten had, dan zou ik ook een andere keuze gemaakt hebben.
Ik vond eerst dat je als christen niet per definitie moest stemmen op een partij die de C in zijn naam had staan. Nu denk ik daar (voor mezelf in ieder geval, ik val niemand aan) anders over. Ik kan het nog op zoveel punten oneens zijn, die C, en dat daarvoor opgekomen wordt in de samenleving, is veel belangrijker voor me. Het allerbelangrijkst. Als ik een nieuwe keuze zou maken, zou ik kiezen voor de christelijke partij die qua punten het dichtst bij me ligt.

rafaell

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor rafaell » 10 aug 2010 17:52

En waarom vind je bijzonder onderwijs zo belangrijk? Je betrekt je overtuiging overigens toch altijd bij je stemkeuze? Je stemt op de partij die het best bij jouw visie op hoe het moet met onze samenleving, dunkt mij. Opkomen voor en het verspreiden van het christendom lijkt me eerder een zaak van de kerk en de individuele christen dan van de staat, die dient immers neutraal (dus seculier) te zijn.

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 18:02

Waarom vind ik bijzonder onderwijs zo belangrijk? Ik kan het niet goed uitleggen geloof ik. Maar ik zou mijn kind bijvoorbeeld liever niet op een school zien waar de evolutietheorie of de oerknal als waarheid verkondigd wordt. Ik vind het wel belangrijk dat er een keuze is qua onderwijs.
De staat neutraal, moet ik je deels gelijk in geven. Ik vind niet dat de staat geleid moet worden door de kerk ofzo. Maar ik vind het wel belangrijk dat er partijen zijn die voor de kerk, de christenen opkomt, en ik vind het belangrijk dat er partijen zijn die hun standpunten baseren op het geloof en de bijbel. Denk bijvoorbeeld aan ethische kwesties als abortus en euthanasie

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 apr 2010 21:25

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor bruggenbouwer » 10 aug 2010 21:42

Je kiest volgens mij niet een partij omdat hij een bepaalde naam heeft, dat doe je wat betreft schoolkeuze ook niet.

Het belangrijkste van een politieke partij vind ik haar uitgangspunten/ideologie. Dat is namelijk de grond waarop zij haar standpunten als het goed is bepaald, en waar zij ook op aan te vallen is. Als standpunten namelijk volgen uit haar uitgangspunten moet je discussieren over die uitgangspunten. De standpunten an sich vind ik minder belangrijk. Het meeste wat kamerleden tijdens die 4 jaar gaan doen, (indienen van moties/ stemgedrag) ligt namelijk toch niet vast in het verkiezingsprogram, aangezien het op dat moment bijvoorbeeld geen item is.

De uitgangspunten van een politieke partij moeten redelijk stroken met jouw persoonlijke fundament. Maar dan moet je volgens mij verder kijken dan naar een paar items, zoals euthenasie en abortus. Maar ook naar de rol van de overheid, maakbaarheid van de samenleving, erkenning van de gebrokenheid van de samenleving, de verantwoordelijkheid die het individu, de politiek en het maatschappelijk middenveld heeft.

Daarnaast zijn er natuurlijk wel andere zaken die ik ook belangrijk vind, zoals concrete standpunten, hoe hebben ze afgelopen jaren gepresteerd, de kandidaten die op de lijst staan, enz enz

rafaell

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor rafaell » 10 aug 2010 21:42

Je bent toch niet verplicht euthanasie of abortus uit te voeren als dat in strijd is met je eigen levensovertuiging? Overigens vind ik dat totaal geen belangrijke issues bij het bepalen van mijn stemkeuze, het is een achterhoedegevecht waarbij er sowieso geen meerderheid valt te verwachten voor het afschaffen van die zaken. Ik vind overigens juist dat de evolutietheorie overal onderwezen dient te worden. Op school word je, op een wat simpeler niveau, de wetenschappelijke consensus onderwezen. Dat er mensen zijn die iets anders geloven kan prima in lessen over levensbeschouwingen. Er zijn ook mensen die van mening zijn dat de holocaust geen feitelijk gegeven is, toch is de consensus in de geschiedwetenschap dat dit wel het geval is en daarom wordt dat ook onderwezen. Of vind je dat er ook ruimte moet zijn dat scholen onderwijzen dat dit geen feit is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2010 22:48

Je christen-zijn moet je stemkeuze mede bepalen vind ik.
Er zijn partijen met goede punten, maar waar anderzijds verkeerde standpunten worden ingenomen m.b.t. leven en dood vraagstukken.
Ik vind het zeer belangrijk dat een partij opkomt voor de zwakkeren in de samenleving.
d.w.z. het ongeboren kind, de ernstig zieke, de oudere.
Als we gaan redeneren vanuit de mens, moet een spuitje of de euthanasiepil kunnen.
Vrijheid, dat willen de meeste niet-christelijke partijen.
Geen enkele partij heeft op alle punten gelijk, maar je kiest dan de partij die het dichtst bij jou staat.
Wat betreft het onderwijs, heb ik een andere mening, nl dat het niet perse hoeft dat je kind naar het reform onderwijs gaat.
Lagere school kozen wij dicht bij huis, (prot chr school), voortgezet onderwijs mochten ze zelf bepalen.
Een koos er voor een seculiere school, dat is prima gegaan.

rafaell

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor rafaell » 10 aug 2010 23:43

Je christen zijn heeft toch invloed op je identiteit en je visie? Voor mij speelt het in ieder geval wel een rol bij mijn stemkeuze (GroenLinks).

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor esli » 11 aug 2010 08:18

Dat is bij mij idd. ook de volgorde, mijn christen zijn bepaald een visie op de maatschappij en vanuit die visie stem ik. Ik stem niet altijd op dezelfde partij, nu heb ik CU gestemd, maar dat is idd. ook weleens GroenLinks geweest. Dan weegt een punt als bijzonder onderwijs niet heel zwaar voor me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2010 12:16

*J* schreef:Waarom vind ik bijzonder onderwijs zo belangrijk? Ik kan het niet goed uitleggen geloof ik. Maar ik zou mijn kind bijvoorbeeld liever niet op een school zien waar de evolutietheorie of de oerknal als waarheid verkondigd wordt.


Dan is het maar te hopen dat je kinderen later geen biologie of sterrenkunde willen gaan studeren, want universiteiten die die theoriën niet als waarheid verkondingen bestaan in nederland gelukkig niet. Daarbij komen die theoriën in het middelbaar onderwijs nauwelijks aan bod. Het plantjes determineren en Newtoniaanse mechanica zijn al lastig genoeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2010 12:21

schelpje3 schreef:Je christen-zijn moet je stemkeuze mede bepalen vind ik.
Er zijn partijen met goede punten, maar waar anderzijds verkeerde standpunten worden ingenomen m.b.t. leven en dood vraagstukken.
Ik vind het zeer belangrijk dat een partij opkomt voor de zwakkeren in de samenleving.
d.w.z. het ongeboren kind, de ernstig zieke, de oudere.
Als we gaan redeneren vanuit de mens, moet een spuitje of de euthanasiepil kunnen.


Grappig. Ik zie het mogelijk maken/houden van euthenasie juist als opkomen voor de ernstig zieken. Een oom van mij koos voor euthenasie omdat hij terminale kanker had en zeer veel pijn leed. De huisarts vond het erg moeilijk maar heeft het uiteindelijk toch gedaan. Later bekende de huisarts aan mijn tante dat hij spijt had niet eerder de wens van mijn oom in te willigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor haring » 11 aug 2010 13:54

*J* schreef:Waarom vind ik bijzonder onderwijs zo belangrijk? Ik kan het niet goed uitleggen geloof ik. Maar ik zou mijn kind bijvoorbeeld liever niet op een school zien waar de evolutietheorie of de oerknal als waarheid verkondigd wordt. Ik vind het wel belangrijk dat er een keuze is qua onderwijs.


Alle middelbare scholen zijn volgens mij gewoon verplicht het onderwerp evolutie te behandelen tijdens biologie. Over dit onderwerp kunnen ook examen vragen worden gesteld.

Maar ja ik zie het gevaar al, mensen moeten dom worden gehouden. Als ze misschien wat over de evolutietheorie gaan leren vallen ze misschien wel van hun geloof af en dat moet koste wat het kost voorkomen worden. Ik vind dat behoorlijk immoreel.

De staat neutraal, moet ik je deels gelijk in geven. Ik vind niet dat de staat geleid moet worden door de kerk ofzo. Maar ik vind het wel belangrijk dat er partijen zijn die voor de kerk, de christenen opkomt, en ik vind het belangrijk dat er partijen zijn die hun standpunten baseren op het geloof en de bijbel. Denk bijvoorbeeld aan ethische kwesties als abortus en euthanasie


Hier ben ik dus tegen. Ik vind het fout als een school de mening heeft, abortus en euthanasie zijn per definitie fout. Dit is ook de reden dat ik voor filosofie op het middelbare onderwijs ben. Dus niet alleen voor de havo en het vwo maar voor alle middelbare scholieren. Zodat mensen zelf gaan nadenken hoe ze over dit onderwerp denken en dat men in discussie met elkaar gaat. Uitwisseling van meningen en standpunten dus.

Persoonlijk ben ik dus tegen bijzondere scholen. Waarom? Omdat het in meer of mindere mate leid tot verzuiling en dat kinderen in meer of mindere maten worden geïndoctrineerd door een bepaalde religie. In discussie gaan en elkaars meningen uitwisselen lijkt me een stuk beter. Zo krijgen mensen ook meer begrip voor mensen met een andere religie ipv dat ze er bang voor worden. Alle scholen zouden dus seculier moeten zijn, je krijgt met godsdienst lessen over de grote religies en het humanisme (atheïsme/agnosticisme) maar er is ook ruimte voor godsdienst kritiek. Mensen moeten worden vrijgelaten hoe ze over dit onderwerp denken ipv dat ze worden geïndoctrineerd worden door een bepaald geloof.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2010 14:37

haring schreef:Alle middelbare scholen zijn volgens mij gewoon verplicht het onderwerp evolutie te behandelen tijdens biologie. Over dit onderwerp kunnen ook examen vragen worden gesteld.

Maar ja ik zie het gevaar al, mensen moeten dom worden gehouden. Als ze misschien wat over de evolutietheorie gaan leren vallen ze misschien wel van hun geloof af en dat moet koste wat het kost voorkomen worden. Ik vind dat behoorlijk immoreel.


Er zijn natuurlijk mensen die oprecht overtuigd zijn dat evolutie niet waar is - 150 jaar onderzoek door duizenden knappe koppen maakt niks uit. Het heeft dus niet altijd met dom houden te maken, al zal de angst voor geloofsafval misschien wel meespelen.

Hier ben ik dus tegen. Ik vind het fout als een school de mening heeft, abortus en euthanasie zijn per definitie fout. Dit is ook de reden dat ik voor filosofie op het middelbare onderwijs ben. Dus niet alleen voor de havo en het vwo maar voor alle middelbare scholieren. Zodat mensen zelf gaan nadenken hoe ze over dit onderwerp denken en dat men in discussie met elkaar gaat. Uitwisseling van meningen en standpunten dus.


Dat is altijd een goed idee, maar dat wil nog niet zeggen dat een school geen eigen mening mag uitdragen.

Persoonlijk ben ik dus tegen bijzondere scholen. Waarom? Omdat het in meer of mindere mate leid tot verzuiling en dat kinderen in meer of mindere maten worden geïndoctrineerd door een bepaalde religie.


Dat lijkt me vanuit het oogpunt van de scholen en de mensen die hun kinderen daarheen sturen juist precies de bedoeling.

In discussie gaan en elkaars meningen uitwisselen lijkt me een stuk beter. Zo krijgen mensen ook meer begrip voor mensen met een andere religie ipv dat ze er bang voor worden.


/Sarcasme aan/
Ach, al die andere "religies" zijn per definitie fout, dus waarom zou je daar begrip voor opbrengen
/sarcasme uit/

Alle scholen zouden dus seculier moeten zijn, je krijgt met godsdienst lessen over de grote religies en het humanisme (atheïsme/agnosticisme) maar er is ook ruimte voor godsdienst kritiek. Mensen moeten worden vrijgelaten hoe ze over dit onderwerp denken ipv dat ze worden geïndoctrineerd worden door een bepaald geloof.


Je kunt ook zeggen dat het vinden dat mensen vrijgelaten moeten worden een bepaald geloof is waar jij en ik mee zijn geïndoctrineerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor JeeWee » 11 aug 2010 15:06

Ik kan niet voor een ander oordelen, maar zelf kan ik niet anders dan op een partij stemmen waarvan de kandidaten worden geïnspireerd door God en Zijn Woord. Gelukkig kan dat in Nederland.

Dat is voor mij het begin van mijn zoektocht naar de juiste partij. Dan kijk ik verder naar een partij die recht doet aan de zorg voor de naaste. Voor mij is dat sociaal. Ik ga er vanuit dat wij van geleend goed leven en dat alles wat wij hebben van God komt en dat wij ook gehouden zijn om dit eerlijk te verdelen. En nee, ik heb geen makkelijk praten: ik zit in de hoogste belastingschaal.
Een partij die onvoldoende opkomt voor de sociaal zwakkeren of die wil bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking is dus voor mij al uitgesloten.
Daarbij is vrijheid van godsdienst en onderwijs voor mij heilig.
Het gaat er daarbij niet eens om of er over de evolutie, abortus en dat soort gesnor wordt gesproken. Liever wel, want we willen geen wereldvreemde kinderen. Maar ik zou graag de maatlat van Gods Woord ernaast zien.
Daarbij is de sfeer op een christelijke school wezenlijk anders.

Kortom: ik kan het met mijn geweten niet overeenkomen om op iets anders te stemmen dan op een christelijke partij, hoezeer ik mij ook herken in diverse punten van bijvoorbeeld de SP en GroenLinks.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2010 15:40

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Je christen-zijn moet je stemkeuze mede bepalen vind ik.
Er zijn partijen met goede punten, maar waar anderzijds verkeerde standpunten worden ingenomen m.b.t. leven en dood vraagstukken.
Ik vind het zeer belangrijk dat een partij opkomt voor de zwakkeren in de samenleving.
d.w.z. het ongeboren kind, de ernstig zieke, de oudere.
Als we gaan redeneren vanuit de mens, moet een spuitje of de euthanasiepil kunnen.


Grappig. Ik zie het mogelijk maken/houden van euthenasie juist als opkomen voor de ernstig zieken. Een oom van mij koos voor euthenasie omdat hij terminale kanker had en zeer veel pijn leed. De huisarts vond het erg moeilijk maar heeft het uiteindelijk toch gedaan. Later bekende de huisarts aan mijn tante dat hij spijt had niet eerder de wens van mijn oom in te willigen.

Als je in God gelooft en dat Hij het tijdstip van je geboorte bepaald heeft (hij kent je al van voordat je gevormd bent) en het tijdstip van je overlijden, kun je daar als mens niet op ingrijpen. Neemt niet weg dat je soms begrip kunt hebben voor mensen die voor euthanasie kiezen.
Mijn vader had ook een zwaar ziekbed en het is dan als kind bijna ondraaglijk om dat lijden aan te zien.
Maar ook mochten wij de vertroosting en verlichting zien, soms zonder medicatie !
Onze h.a. kun je wel om euthanasie vragen als je dat wilt. Uiteraard respecteert hij ook andere keuzes.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten