Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rolf » 22 mei 2010 15:56

USB en spanning
Bij het aansluiten zou er mogelijk een klein kortsluitinkje kunnen ontstaan, eventueel een korte spanningswisseling. Dit kan erg nadelig zijn, omdat de elektronica in je (dure) camera hier niet tegen kan. Evenzo kan een stroomprobleem in je pc via je usb ook je camera aantasten. De meesten van ons zullen wel een spanningsbeveiliging tussen PC en stroomaansluiting hebben zitten, maar toch: bliksem, piekspanningen op het net......


Afbeelding

Een kenner m.b.t. bovenstaande, dat ben ik niet. Maar misschien dat onderstaande iets meer duidelijkheid geeft.

De USB 2.0 poorten, zoals die op een desktop en laptop voorkomen, hebben vier contacten.
Twee voor data, en twee voor spanning. De spanning kan max. 5 Volt zijn, en de stroom max. 500 mA.
Door het insteken van een USB-kabel (liefst eerst in het toestel, dan in de PC), veranderd er niets.
En komt er zeker geen grote spanning op het moederboord. Er kan inderdaad wel evt. een spanning van
5V aan de andere zijde van de kabel komen, en dus ook in de camera. Maar daar is de camera op
berekend. Die spanning wordt niet geleidt naar plaatsen waar het niet mag komen. Bij sommige toestellen
wordt het gebruikt voor opladen.

"Klein kortsluitinkje"
Normaal gebeurd dit niet. Het is echter wel belangrijk dat de contacten, zowel van de kabel als van
de USB-aanluiting op de PC en de camera, in tact zijn, en schoon en droog.
Dit geldt ook vaan een SD-Card. En, niet buigen.
En als het kan ook niet opladen via de USB. USB-kortsluitingen komen wel voor.

Of daardoor de data ook beschadigd kan worden? Ik denk dat dat niet zomaar kan gebeuren.
De data overdracht bij USB werkt, voor zover ik weet, met blokspanningen omtrent 2 Volt.

Verder, spanning bij bliksem is veel hoger (3 miljoen volt).
Wel is het zo, dat een moederboord niet tegen spanningen kan. Als bijv. het geheugen in een PC
vervangen wordt, moet statische electriciteit voorkomen worden. (Geen wol, geen natte handen,
niet met vingers aan contacten raken). Maar het aansluiten van een USB-kabel is een heel andere
situatie. En de PC is daar op gebouwd.

Cards, zwak omhulsel
Zelf ben ik toch weer overgegaan op uitwisselen via de Cardreader, en niet via een kabel.
Via de kabel, met Faststone Image Viewer, verschijnt de card niet in de lijst met bestanden.
En, als het heel voorzichtig gebeurd, moet een SD-Card wel tegen enkele duizenden schuifbewegingen
kunnen. De contacten is niet het probleem, die zijn hard, en slijtvast. Maar de SD-Cards zelf, o.a. de
goedkope versies van Kingston (€12 voor 4 GB) hebben een fragiel omhulsel. Daarom moet de card heel
voorzichtig ingeschoven en verwijderd worden. Het omhulsel mag niet buigen, want dan is het snel stuk.

En, ook bij overzetten via de Cardreader, kan er iets mis gaan. Geen kortsluitingen, maar na langdurig
gebruik kunnen de contacten beschadigen. De afstanden tussen de contacten zijn klein. Ook hier geldt
dat deze in tact moeten zijn, schoon en droog. Anders kan de card onleesbaar worden. Dat heb ik tot
nu toe éénmaal ondervonden.

Hama Cardreader, 35 in 1, €7,99. Misschien verkrijgbaar bij Compustore of G & A computers.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor CvdBerg » 07 jun 2010 22:42

Ik dacht laatst de deal van de eeuw te sluiten bij de Zwolse kringloopwinkel. Er lag daar een oude analoge camera voor 5 euro, met een 50mm f1.8 lens waarvan de vatting verdacht veel op de Pentax K vatting lijkt. Helaas bleek het een PB vatting te zijn die wel past, maar niet vast gezet kan worden. Nou ja kan er wel leuk mee spelen, zie foto wedstrijd :mrgreen:.
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jun 2010 10:04

Ik zie dat ze bij Photozone een test hebben uitgevoerd op de Canon EF 24-70mm f/2.8L USM. Hij komt er wat matig vanaf, helaas. De Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED komt er duidelijk gunstiger uit.
Die Nikon heb ik. Dan ben ik toch even blij dat ik Nikon gebruik. :)

Al is dit natuurlijk slechts één onderdeel van een systeem. Want zo gaat dat met een uitgebreide spiegelreflexcamerauitrusting: die bestaat uit nogal wat spullen! De keuze voor een bepaald merk, is een keuze voor een bepaald systeem. En ieder systeem zal wel sterke en zwakke onderdelen hebben. Toch is het natuurlijk een beetje vervelend, om gedwongen te zijn voor een objectief te moeten kiezen, dat net wat minder is, als je een lichtsterke standaardzoom wilt.
Ik ben wel tevreden met mijn Nikonsysteem. Ik moet het maar weer eens gaan gebruiken, want de laatste tijd doe ik dat betrekkelijk weinig. :idea:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 19 jun 2010 10:42

En dat voor een L lens. Kan het ook niet zo zijn dat ze testen met een fullframe camera?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jun 2010 10:55

Dat zou geen probleem moeten zijn. 24-70mm is juist een bereik wat voor een volformaatcamera als heel geschikte standaard geldt. Zowel de Canon als de Nikon zijn voor volformaat bedoeld.
Maar er zijn ook testen voor het APS-C-formaat, met deze objectieven. Zowel voor Canon als voor Nikon.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 19 jun 2010 12:11

Dat scheelt toch wel. De distortion is op APS-C echt minder. Vond ik toch best ernstig bij de FF.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jun 2010 12:53

Als je meer van de beeldcirkel van het objectief gaat benutten, krijg je ook meer van de eigenaardigheden van dat objectief te zien, ja.
Die vervorming op 24mm heb ik met mijn objectief ook. Dat is inderdaad een behoorlijk opvallend punt. Als dat erg kritisch ligt, kan ik beter een ander objectief gebruiken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 19 jun 2010 15:50

True, goed punt. Toch is het voor L materiaal best veel vind ik. Die f/2.8 moet ergens vandaan komen blijkbaar.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2010 17:05

Vandaag is het exact twee jaar geleden, dat mijn fotocamera, de Nikon D700, aangekondigd werd. (Bericht)
Ik weet dat nog goed. Het was de eerste wat compactere digitale volformaatcamera van Nikon. Tot voor deze aankondiging was er alleen de superprofessionele D3. De D700 was in feite de D3 in een kleiner jasje, voor een behoorlijk lagere prijs. Voor mij was het een bericht met een flinke impact. Het betekende dat mijn droomcamera verschenen was! Ik wachtte op deze camera. Ik wist eigenlijk wel dat Nikon eens moest komen met een dergelijke camera, om een concurrent voor de Canon EOS 5D te hebben.

Twee jaar, dat betekent dat er tevens een opvolger verwacht kan worden. Want Nikoncamera's hebben een cyclus van ongeveer 2 jaar. Ik heb spectaculaire speculaties gelezen over een Nikon D700x van 24 MP (voorbeeld), maar in speculaties heb ik mijn vertrouwen helemaal verloren. Ik heb gemerkt dat daar bar weinig van terecht komt. Laat ik het maar houden op een bescheiden update tot de D700s, die ook gewoon 12 MP heeft, en misschien de ISO-prestaties van de Nikon D3s. Meer ga ik er even niet van maken. Ik vind trouwens dat er niet heel veel spectaculairs gebeurt op het gebied van vernieuwingen van Nikon in dit jaar. De AF-S 24mm f/1.4G is een interessante, maar verder...?

De Speedlight SB-900, die ik ook heb, werd op die datum eveneens aangekondigd. (Bericht)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 01 jul 2010 22:03

Gewoon afwachten maar he. Er was ook allang een 60D van Canon verwacht.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Napoleon » 08 jul 2010 22:50

Sinds vandaag de eigenaar van een Tamron 70-200 F/2.8

En nu weer leuk gaan spelen :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 22 jul 2010 19:03

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe type camera's zoals de Sony NEX-5/NEX-3?

http://tweakers.net/reviews/1695/sony-n ... p-oog.html

Het lijkt mij een zeer geschikte camera voor mijzelf. Ik wil namelijk wel leuke kiekjes schieten die veel beter zijn dan die van een compactcamera maar heb geen zin om kilo's camera mee te slepen overal waar ik ga.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 22 jul 2010 21:16

Ik heb ze 2 sec in mijn hand gehad in de winkel. Verbazingwekkend klein. Zeker met de pancake lens. De telelens neemt wel iets meer plek in maar zeker nog niet zo groot als een dslr variant. Had ze zo van de review groter geschat.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Gerdien B. » 27 jul 2010 08:04

Ik heb momenteel een tamron lens 18-200. Nu wil ik graag een lens waarmee ik alles van nog dichterbij kan fotograferen. Wat raden jullie mij aan? ik heb een keer begrepen dat er een lensje is die je op de grotere kan draaien. klopt dit?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 27 jul 2010 14:47

Dat kan ja. De raynox 250 is daar een voorbeeld van. Zie voorbeeldfoto's op Flick'r: http://www.flickr.com/photos/tags/raynox250/

Dat is een low-budget oplossing. Als je wat meer budget hebt kun je een echte macro lens nemen, bijvoorbeeld de EF-S 60mm van Canon. http://www.flickr.com/search/groups/?q= ... N00&m=pool


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten