VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor elbert » 24 jun 2010 09:22

Kris schreef:Dat zal best, Elbert, en dat is ook mij wel bekend, maar dat is wat anders dan dat voetbal nu een religie zou zijn of nadrukkelijk religieus getint. Dat is namelijk niet zo, is mijn stellige overtuiging. Dat die terminologie niet uit de lucht komt vallen, hoef je me ook niet te vertellen, want dat begrijp ik ook wel. Maar dat is nog altijd iets anders dan dat het spelletje een religie zou zijn. Dat sommige spelers door hun fans haast aanbeden worden, is wél tamelijk bizar en wat mij betreft niet bepaald de bedoeling, maar dat is dan weer iets heel menselijks. De mens zoekt altijd helden om te vereren, naast een eventuele god waarin geloofd wordt.
Volgens de Bijbel is dat laatste dan ook al afgoderij.
Het gaat er ook om wat je onder "religie" of "religieus getint" verstaat. Als je eronder verstaat dat voetbal alleen een religie zou zijn, als mensen letterlijk voor hun voetbalhelden op de knieen gaan en tot hen bidden, dan is het dat ook niet. Maar het ligt natuurlijk wel een stuk breder dan zo'n nauwe interpretatie. Het gaat vooral ook om de vraag welke plaats voetbal in iemands leven heeft: is het een leuk spelletje, waar je ook zonder kunt, of is het iets dat zo'n grote plek in je leven inneemt waar je niet zonder zou kunnen?
Dan is het ook de vraag: kun je deze 4 weken ook niet naar het WK kijken? En dan moeten we oppassen om niet net als een kettingroker te zeggen: "ja maar ik kan wel stoppen hoor, als ik daarvoor zou kiezen". Die mensen doen dat namelijk nooit, want ze zijn verslaafd.

Kris schreef:Overigens, wat Mortlach zegt, kom je religieuze terminologie ook tegen in allerlei andere 'scenes', zoals in de muziekwereld. Paradiso is gevestigd in een voormalig kerkgebouw en is daarmee de mooiste poptempel (!) van dit land.
Dan begrijp je ook waarom christenen daar dan ook moeite mee hebben. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 24 jun 2010 11:37

De vragenrubriek trekt nog al wat aandacht van geenstijl nav de vragen over het wk. Niet bepaald positieve aandacht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2010 16:49

Heb het gelezen op Telegraaf.nl. De reacties op het stuk zijn ronduit beledigend.
Zie je wel dat je dus als predikant gewoon niks mag zeggen van deze afgod ?
Ik denk dat je kunt vrezen dat geen stijl daar bij de pastorie gaan staan, of nog erger, zondag na de dienst.
Voetbal verbroedert, maar niet heus.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 24 jun 2010 17:02

*passage verwijderd door moderator*

Elbert, een held is geen afgod. En held is een held. Dat klinkt simplistisch, maar zo eenvoudig is het nu eenmaal. Dat sommige mensen iets tot een afgod maken, wil nog niet zeggen dat dat 'iets' daarom ook een afgod is (voor iedereen). Voor sommige refo's is geld overduidelijk een afgod - gezien de gemiddelde auto op een kerkplein bij een willekeurige dorpskerk van de gereformeerde gemeente -, maakt dat geld tot iets verkeerds? Voor sommigen is seks een afgod, moet je daarom maar niet meer vrijen? Ik vind, wederom, je argumentatie schrikbarend slecht en dat valt me van je tegen (gezien je andere berichten op het forum).

En ik begrijp best dat het gaat om de invulling die je eraan geeft. Echter, ik denk dat - ondanks feestvierende massa's na een overwinning - voor de meeste mensen voetbal gewoon een leuk spelletje is waar ze veel lol aan beleven en waarbij ze lekker uit hun dak kunnen gaan. Daar kun je moeite mee hebben, maar ik vind dat onvoldoende grond om de sport en de fans te verketteren of af te doen als 'religieus' en ik vind het al helemaal te ver gaan om het af te doen als afgoderij. En natuurlijk kan ik vier weken zonder voetbal. Ik leef het grootste deel van mijn leven zonder voetbal. Alleen als het dan zover is en ik kan vier weken genieten van voetbal - hoewel er dit jaar nog niet veel te genieten valt - dan doe ik dat ook. Waarom? Omdat ik het leuk vind. So what? Jij kijkt niet? Ook prima.
Dat is iets heel anders dan roken. Roken doe je, als je verslaafd bent (zoals ik), voortdurend en je 'kunt' niet zonder sigaretten zonder er echt moeite voor te doen. Voetbal is ten eerste niet iets wat de levens van de meeste mensen die het leuk vinden voortdurend (!) beheerst en als dat wel zo is, is er sprake van een vorm van verslaving en dat is per definitie verkeerd. Maar dat zegt niets over de sport. Aan alcohol kun je gemakkelijk verslaafd raken, het is een hard drug, maar betekent dat dat je geen (avondmaals)wijn meer mag schenken? Natuurlijk niet. (En voor je het mij verwijt: jij begon met flauwe, kromme vergelijkingen. ;))

En nee, ik begrijp niet waarom mensen (christenen) moeite hebben met de term 'poptempel'. Alsof ik, als ik daar kom, de artiesten aanbid en schapen, koeien, mijn (eventuele) kinderen of vrouw ga offeren. Come on.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 jun 2010 17:37

Voetbalgekte, wat doet het jou?

Het doet mij geen bal! :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mandelbrot » 24 jun 2010 18:46

Ik zie zeker overeenkomsten tussen religieuze bijeenkomsten en (het kijken naar) voetbalwedstrijden. Maar ik ben zelf niet gelovig, de overeenkomsten die ik zie komen dan ook puur vanuit de menselijke psyche en haar gedragingen en niet vanuit iets (goden, geesten, etc) buiten de mens om.

Zelf vind ik het leuk zo'n wk eens in de 4 jaar (2 jaar) maar vaker hoeft echt niet. Ik kijk stukjes wedstrijden, een hele wedstrijd vind ik al gauw saai. Ik vind het wel leuk om aan een voetbalpoule mee te doen (niet om geld) om te kijken hoe goed ik ben in het inschatten van de krachtsverhoudingen (best wel goed, blijkt) Ik trek geen oranje rommel aan en koop geen wk artikelen.

oranjefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor oranjefan » 24 jun 2010 19:07

Ik heb het artikel gelezen op de hoofdpagina over het verbieden van wk wedstrijden voor kinderen.

Ik ben christelijk opgevoed, maar volg sinds 2 jaar niet meer vanwege dit soort onnozele dingen. Met alle respect, ik heb er geen problemen mee dat mensen weigeren te kijken, maar ik heb er wel problemen mee als mensen binnen een gemeenschap een stempel drukken op de mensen die wel naar het WK kijken.

Puur om dit soort dingen ga ik niet meer naar de kerk. Ik geloof namelijk in de goedheid van ieder mens of je nou in god geloofd of niet. Ik vind dat je je naaste hoe dan ook moet helpen en dat in je leven zo min mogelijk zondes moet begaan, maar het kijken naar een voetbalwedstrijd samen met je vrienden vind ik geen zonde. En om nou gelijk te gaan roepen dat het je eigen verantwoordelijkheid is om te gaan kijken en dat je de consequenties dan later moet ondergaan vind ik hooguit belachelijk. Ik geniet van mijn leven en dit soort evenementen kijk ik altijd naar uit. Ik doe er niemand kwaad mee en niemand doet mij er kwaad mee. Waarom zou god er dan een probleem mee hebben dat ik voetbal kijk?

Nogmaals, ik respecteer het als mensen uit hun geloofsovertuiging weigeren te kijken, maar laat de mensen die wel kijken in hun waarde en geef niet gelijk een oordeel. Wat mij betreft is het oordeel geven over anderen mensen ook een zonde, want wie bepaald wat goed of fout is? Als Ik door god gemaakt ben dan zou ik toch duidelijk moeten aanvoelen dat een WK wedstrijd kijken fout is?

Dat is mijn mening :wink: , en nu ga ik naar de kroeg en ga ik eens gezellig met een stel vrienden een potje voetbal kijken!
Laatst gewijzigd door oranjefan op 24 jun 2010 19:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 24 jun 2010 19:12

@ Mandelbrot

Misschien een idee om de overeenkomsten die jij ziet eens even toe te lichten? Misschien opent dat voor sommigen meer de ogen dan wanneer een christen dit uiteenzet...?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jun 2010 20:08

Wat het mij doet? Niet veel, eigenlijk. Ik heb er geen tijd voor, en eigenlijk ook geen interesse in.
Ik merk af en toe dat er gevoetbald wordt/is, omdat ik dan oranje uitgedoste mensen tegenkom, en toeters hoor.
Verder ga ik gewoon mijn eigen gang, en leef ik er vrijwel aan voorbij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2010 21:08

pannenkoek schreef:Voetbalgekte, wat doet het jou?

Merk je dan niet wat er gebeurt ?
Refoweb uit de lucht geweest, vanwege geen stijl en de Telegraaf, met allerlei opruiende artikelen.
Waarom laten de tegenstanders niet van zich horen op de diverse sites ?
Er wordt nu allerlei vuil gespuid over ds Kempeneers EN in feite ALLE christenen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jun 2010 21:24

Zo, het zit er weer op voor vanavond. Niks geen gekte weer, eerste helft bij vrienden gekeken, maar zoonlief weigerde te slapen, en na anderhalf uur gejammer ben ik in de auto gestapt en naar huis gereden. Dus de tweede helft in mijn uppie gezien thuis. Ook prima :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jun 2010 21:32

schelpje3 schreef:

Refoweb uit de lucht geweest, vanwege geen stijl en de Telegraaf, met allerlei opruiende artikelen.

GeenStijl is een satirische website die je vooral een beetje luchtig moet nemen. Veel mensen lezen daar een luchtig artikeltje met wat linkjes erin en gaan vervolgens klikken. Dat de refoweb server dat niet trekt is jammer maar geen moedwillige poging om het plat te leggen. En de reacties op de Telegraaf en GeenStijl, ach dat soort reacties vind je overal als het om religie gaat, maar ook als het over politiek gaat of over eigenlijk elk willekeurig ander onderwerp. Soms best leuk om zo nu en dan GeenStijl door te bladeren.
Waarom laten de tegenstanders niet van zich horen op de diverse sites?

Wegens een gebrek aan argumenten?
Er wordt nu allerlei vuil gespuid over ds Kempeneers EN in feite ALLE christenen.

Dat komt omdat een klein splintergroepje denkt te moeten spreken namens alle christenen en nu weer verontwaardigd zijn namens alle christenen. Maar ik voel me geenszins aangesproken door alle 'kritiek'. Daarnaast zijn er wel belangrijkere onderwerpen waarop christenen worden bekritiseert en waar een groot deel van het protestantisme vervolgens massaal doet of de neus bloed. Dus hoezo "alle christenen", net of er sprake is van eenheid betreffende dit en een heleboel andere punten.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 24 jun 2010 21:37

schelpje3 schreef:

Nee mij doet het hele WK gebeuren ook echt niets. Wel weer triest dat christenen weer voor de zoveelste keer op de hak worden genomen. Wel leven in een land waar iedereen een mening mag hebben. Hoezo tolerent?? Maar zodra er vanuit Bijbels oogpunt gereageerd wordt ben je kennelijk 'achterlijk'..
Of je hier tegenin moet gaan... Ik zou eigenlijk niet weten hoe.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2010 21:54

Wiepie schreef:
schelpje3 schreef:

Nee mij doet het hele WK gebeuren ook echt niets. Wel weer triest dat christenen weer voor de zoveelste keer op de hak worden genomen. Wel leven in een land waar iedereen een mening mag hebben. Hoezo tolerent?? Maar zodra er vanuit Bijbels oogpunt gereageerd wordt ben je kennelijk 'achterlijk'..
Of je hier tegenin moet gaan... Ik zou eigenlijk niet weten hoe.

Door ook een reactie te plaatsen ? (telegraaf.nl, refdag.nl)

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 24 jun 2010 22:01

@ oranjefan

[i]'Wat mij betreft is het oordeel geven over anderen mensen ook een zonde'.
Klopt helemaal! Goed punt van je. In de rest van je reactie kan ik niet meekomen. Wel meen ik tussen de regels door een zekere teleurstelling m.b.t. het christelijk geloof te bespeuren en dat vind ik erg jammer. Het gaat juist niet om regeltjes, we zijn vrij in Christus.
Maar goed, dat is off topic.

Terug naar “Archief”