cornelis schreef:hallo Hier annoniem nog een keertje.
Kijk,ik bedoel niet te zeggen dat het niet met de opvoeding te maken kan hebben,maar wat ik ermee bedoel te zeggen is, dat men zo snel reageerd van, sja hij heeft een slechte opvoeding gehad dus dan kan je het verwachten,
Definieer a.u.b. wie je precies bedoelt met "men". De rechters? de deskundigen? Of de media en de mensen in de kroeg of supermarkt?
Maar of Joran ontoerekeningsvatbaar is betwijfel ik,want hij weet heel goed wat de waarheid is en wanneer hij probeert te manipuleren,m.a.w. ondanks hij waarschijnlijk dus de verkeerde opvoeding genoten heeft weet hij heel goed wat goed en kwaad is,dat hij NIET mag MOORDEN.
Dat is nogal een uitspraak. Waar baseer je die kennis precies op? Wat ik er tot nu toe van begrepen heb uit de media, is Joran inderdaad een manipulatief ventje, zonder enig inlevingsvermogen in anderen. Oftewel, hij denkt alleen aan zichzelf, en kan misschien ook niet anders. Dat is voer voor psychiaters en onderzoekers.
Alhoewel,als die mensen die dus een slechte opvoeding gehad hebben minder toerekeningsvatbaar worden verklaard dus ook een lagere straf zouden krijgen,dan worden mijns inziens de rollen omgedraaid slachtoffer word in de steek gelaten en de dader die krijgt een lager straf omdat hij niet beter wist???sja hoe ver ga je daar dan in mee?
Puur juridisch is een rechtszaak een kwestie tussen de staat en de verdachte. Maar goed, er moet een goede balans gevonden worden tussen het rechtsgevoel en de taak van de staat er zorg voor te dragen dat de dader na zijn straf veilig terug de maatschappij in kan.
Als je verminderd toerekeningsvatbaar verklaard wordt, betekent dat vaak dat je TBS krijgt opgelegd, en of je dat nou een lagere straf kunt noemen? Ik weet dat nog zo net niet. Maar het feit blijft dat je het moeilijk kunt verdedigen iemand te straffen voor zijn/haar (geestes-)ziekte of stoornis.
Het is voor ons normale mensen nauwelijks voor te stellen wat verminderd toerekeningsvatbaar of zelfs ontoerekeningsvatbaar precies betekent voor iemand. Daar komt nog eens bij dat we over het algemeen erg snel geneigd zijn onze eigen geestestoestand op anderen te projecteren. "Ik heb hier geen last van, dus iedereen die zegt daar wél last van te hebben stelt zich aan." Dat is heel kort door de bocht, maar het komt er wel op neer. We kunnen ons ontoerekeningsvatbaarheid niet voorstellen, DUS bestaat het niet echt... Een drogreden om trots op te zijn uiteraard, en gelukkig zijn er psychologen en psychiaters die die afwegingen beter kunnen maken dan wij.,