talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Jo'tje » 10 jun 2010 10:54

Er is in wezen toch maar 1 ding belangrijk in het leven? Al dat andere is 'leuk ernaast' maar niet 'noodzakelijk' toch?

Zo zie jij dat blijkbaar, maar er zijn dus zat vrouwen die dat anders zien. Of voor wie het simpelweg anders IS.
Voor jou is werk 'leuk ernaast', anderen trekken het niet op alleen het salaris van manlief.
En er zijn echt mensen die depressief worden als ze geen uitdaging meer hebben in hun ontwikkeling, die stil staan.
Niet iedereen heeft dat nodig, maar sommige vrouwen wel. En dan is niet alleen het opvoeden van je kinderen belangrijk, maar ook het ontwikkelen van jezelf. Is dat zo zondig? Het lijkt er wel bijna op soms!
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2010 11:02

Samen over dingen kunnen praten vind ik wel echt noodzakelijk! En dan niet alleen over de dagelijkse dingen, maar ook vooral over juridisch inhoudelijke en politieke dingen. Tijdens onze studie stonden mijn man en ik regelmatig lijnrecht tegenover elkaar qua visies en ook tijdens ons werk dat toch wel enige raakvlakken heeft. Ik merkte tijdens mijn verlof dat dat begon te vervlakken en dat ik echt 'dommer' werd. De scherpte waarmee ik kon debateren nam af. Dat vond ik wel jammer. Daarom ben ik blij dat ik weer werk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 11:06

ajl: dus jullie hebben een zelfde soort baan ?
Dan kan ik me goed voorstellen dat je "dommer" gaat voelen, al ben je dat natuurlijk niet :wink:
Mijn man heeft een totaal andere baan dan ik en ik probeer met regelmaat oprecht geinteresseerd te luisteren wat hem beweegt, hoe alles draait op zijn werk etc.
Hij tov mij ook.
Maar ook toen ik "thuis zat :wink: " vroeg hij toch wel vrijwel elke avond naar mijn wederwaardigheden van die dag.
Het was uiteraard niet altijd wereldschokkend. :)

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 10 jun 2010 11:07

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat als ik hele dagen thuis zou zitten ik er echt niet gezelliger op word :( Na de geboorte van de oudste heb ik dat een poosje gedaan, maar ik vond dat echt niks. En ja, nu is het allemaal onwijs druk en af en toe vraag ik me echt wel af waar ik aan ben begonnen, maar als ik moet kiezen heb ik toch liever deze drukte dan thuis mezelf te zitten vervelen. Dat is gewoon voor iedereen anders. Laten we elkaar daar alsjeblieft niet op af gaan rekenen.

En Lammetje, natuurlijk valt al het aardse uiteindelijk in het niet en hebben we een hoger doel. Maar het is wel heel belangrijk hoe je je tijd op aarde invult! Ik maak heel makkelijk contact met kinderen en, klinkt misschien een beetje arrogant, maar ik weet dat ik goede juf ben, moet ik dan mijn talenten maar laten verpieteren door thuis te blijven, waar ikzelf en mijn man en kinders echt niet gelukkiger op worden? (Niet persoonlijk naar jou bedoeld, Lammetje, maar meer als reactie op andere postings in dit topic...het is soms zo makkelijk gezegd: een moeder hoort thuis bij haar kinderen, maar ik ervaar dat dus echt niet zo! Ik heb niet voor niets die talenten gekregen en dat mijn opleiding zo ontzettend goed verloopt dat ik het zelf kan gaan inkorten zie ik echt wel als leiding en een goedkeuring van boven! Zo kan het dus ook!)

Ik heb gezegd... :-oo

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 10 jun 2010 11:09

Ik vind het wel knap dat je alles 6 weken alleen doet ajl, lijkt me best pittig!

Ik zou ook graag willen blijven werken als wij later kinderen mogen krijgen. Niet alleen voor het geld, maar vooral ook voor mijn eigen ontwikkeling. Ik ben iemand die heel graag intellectueel uitgedaagd word en ik weet zeker dat het niet goed voor mij zou zijn als ik de hele tijd alleen maar thuis zou zijn met de kinderen. Ik denk ook niet dat ik een leuke moeder zou worden als ik altijd thuis was want ik ga me echt heel snel vervelen - daar heb ik tijdens de vakantie al last van, laat staan als je dat een paar jaar doet. Ook heb ik mezelf niet 4 jaar suf gestudeerd om straks met mijn diploma achter het aanrecht te gaan staan. Ook denk ik dat voor mijn vriend ook leuker is als ik blijf werken, we zitten ook min of meer in dezelfde sector (academia) en dan is het toch fijn als je daar met elkaar over kan praten.

Maar ik besef wel dat dat een persoonlijke keuze is, en voor sommige vrouwen zal het weer heel anders zijn.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 11:34

Merisja schreef:Nou, ik moet eerlijk zeggen dat als ik hele dagen thuis zou zitten ik er echt niet gezelliger op word :( Na de geboorte van de oudste heb ik dat een poosje gedaan, maar ik vond dat echt niks. En ja, nu is het allemaal onwijs druk en af en toe vraag ik me echt wel af waar ik aan ben begonnen, maar als ik moet kiezen heb ik toch liever deze drukte dan thuis mezelf te zitten vervelen. :-oo

Dit bedoelde ik: ZITTEN. Kon jij na de geboorte van je 1e kind hele dagen zitten ?
Ik zat alleen als ik moest voeden.
Die 3 uurtjes tussen de voedingen (die dus eigenlijk geen 3 uurtjes zijn) vlogen om. Ik kwam nergens toe, zo leek het althans.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 10 jun 2010 11:48

Hier iemand die heel graag met haar kinderen thuis zou "zitten"...
Dat is altijd mijn verlangen geweest.
Het gezin op de eerste plaats, en daarnaast iets voor mijn naaste betekenen.
Eenzamen uit de gemeente of wijk bezoeken, of eens wegbrengen naar ziekenhuis of familiebezoek.
Helaas hebben wij geen kinderen. Daaromkan ik er soms niet goed tegen dat mensen mét kinderen zo ontevreden zijn met het moederschap alleen.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jun 2010 11:48

Het lijkt wel hoe meer kinderen iemand heeft, hoe meer tijd zij overhoudt om dingen te doen.
Ik heb een schoonzus met een zeer groot gezin.
Ze naait zowat alle kleren, gaat winkelen, doet van alles.

Achter de schermen moeten de kinderen heel, heel veel doen. :-k
Ik zou niet willen dat mijn kinderen elke dag bedden op moeten maken, was ophangen/afhalen/strijken, aardappelen schillen(5 kilo per dag!), enz, enz.
Ik werk ook, het is best pittig, daar heb ik zelf voor gekozen, niet onze kids.
Ze hebben een kleine taak, de rest doen wij zelf.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb eigenlijk alleen 'szondags een rustige dag. :)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2010 12:01

schelpje3 schreef:
Merisja schreef:Nou, ik moet eerlijk zeggen dat als ik hele dagen thuis zou zitten ik er echt niet gezelliger op word :( Na de geboorte van de oudste heb ik dat een poosje gedaan, maar ik vond dat echt niks. En ja, nu is het allemaal onwijs druk en af en toe vraag ik me echt wel af waar ik aan ben begonnen, maar als ik moet kiezen heb ik toch liever deze drukte dan thuis mezelf te zitten vervelen. :-oo

Dit bedoelde ik: ZITTEN. Kon jij na de geboorte van je 1e kind hele dagen zitten ?
Ik zat alleen als ik moest voeden.
Die 3 uurtjes tussen de voedingen (die dus eigenlijk geen 3 uurtjes zijn) vlogen om. Ik kwam nergens toe, zo leek het althans.

Maar wat doe je dan? Ik zat met Hugo erg snel op 5/6 voedingen op een dag, dus ongeveer 3 uur voeden. Dan blijft er toch echt nog wel heel veel tijd over.
Ik heb best wel veel gelezen in die periode....heerlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 12:06

ajl: er zit 3 uur tussen, maar het voeden zelf duurt ook even. Een kind is geen robot, dus die 2 1/2 uur was er niet altijd. Bovendien gaf ik b.v. dus moest zelf wel mn rust inbouwen. Wandelen achter de kinderwagen (heerlijk) het eten, mn (toen nog piepkleine) huishouding, boodschappen, we hadden destijds ook een hond, dus die moest ook een paar keer per dag een ommetje, verlaat kraambezoek, consultatiebureau, ik diep zo maar wat dingen uit mn geheugen op.
Het gekke is dat het bij de 2e al wat soepeler verloopt, laat staan bij een 3e :)
Misschien wordt je steeds minder pietluttiger.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 12:09

Anne 80 schreef:Hier iemand die heel graag met haar kinderen thuis zou "zitten"...
Eenzamen uit de gemeente of wijk bezoeken, of eens wegbrengen naar ziekenhuis of familiebezoek.
Helaas hebben wij geen kinderen. Daaromkan ik er soms niet goed tegen dat mensen mét kinderen zo ontevreden zijn met het moederschap alleen.

Ja meid, vanuit jou gezien moet dat heel veel pijn doen !
Ik kan niet zo goed tegen die uitdrukking, omdat een paar van onze kinderen wekenlang in het ziekenhuis lagen, meerdere malen.
Dan snakte ik ernaar gewoon thuis te zitten, ipv naast het zknhsbed.
De uitdrukking moet gewoon niet meer gebruikt worden.
Je zit niet thuis als je geen buitenshuis werkende moeder bent.
Je werkt ook ! Alleen binnenshuis.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jun 2010 12:11

Haha, Schelpje
schelpje3 schreef:Misschien wordt je steeds minder pietluttiger.

Dat denk ik ook.
Bij de eerste streek ik nog luiertruitjes, luiers e.d.
Nu kan ik daar om lachen, zonde van mijn tijd geweest.
Bij de tweede genoot ik veel meer van het kind zelf, al het andere nam niet meer zo prominente plaats in. :wink:

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jun 2010 12:14

schelpje3 schreef:
Anne 80 schreef:Hier iemand die heel graag met haar kinderen thuis zou "zitten"...

Ja meid, vanuit jou gezien moet dat heel veel pijn doen !
Ik kan niet zo goed tegen die uitdrukking, omdat een paar van onze kinderen wekenlang in het ziekenhuis lagen, meerdere malen.
Dan snakte ik ernaar gewoon thuis te zitten, ipv naast het zknhsbed.
De uitdrukking moet gewoon niet meer gebruikt worden.
Je zit niet thuis als je geen buitenshuis werkende moeder bent.
Je werkt ook ! Alleen binnenshuis.

Helemaal mee eens! Wij zijn ook jarenlang ongewild kinderloos geweest.
Het deed mij ook zeer als ik allerlei klaagverhalen hoorde over thuis zitten. Ik had maar wat graag willen ruilen.
Toch, nu ik zelf moeder mocht worden, begrijp ik ook de andere kant.
Het leven met kinderen is niet alleen rozengeur, zeker als je net als wij ook zorgen rondom kinderen hebt.
Dan is het wel eens een verademing om even buiten je gezin om iets anders te hebben waar je je aandacht op mag richten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2010 12:15

Ik gaf ook bv en voedde tijdens mn verlof ook om de 3 uur. Je houdt nog echt wel heel veel tijd over. CB is 1x in de maand een uur en dan ruim genomen. Boodschappen op vrijdagavond en de rest van de week hoeft het niet. Huishouden is met zn 3-en ook nog niet zo durk en makkelijk bij te houden. Schoon is immers schoon. Kraambezoek houdt ook een keer op en is alleen maar gezellig. Al met al zeeën van tijd om ook lekker aan het werk te gaan. het enige nadeel, voor mij althans, is dat ik mn kind naar een kdv moet brengen en ze een dag niet zie. :wink: .
Toch weet ik van mijzelf dat ik mn collega's ontzettend ga missen en de gezelligheid op mn werk ook als ik niet meer zou werken.

:oops: Ik strijk nog steeds de hydrofiele luiers :oops: Ik word er namelijk ook blij van als alles aan kant is thuis en er een mooi gestreken luier op de kommode ligt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 jun 2010 12:24

Tsja, ik ben gewoon heel dankbaar dat ik nu thuis voor onze zoon mag zorgen. En ja, soms mis ik mijn werk (met special needs kindjes), maar dan denk ik: over 20 jaar kan dat ook nog...En qua verveling gaan we er iedere dag op uit, ga ik weer vrijwilligerswerk doen en ontmoeten we andere moeders. Ik vind het fijn dat ik deze 'pauze' mag hebben zeker omdat ik om me heen zie dat veel vrouwen wel thuis zouden willen blijven maar moeten werken voor bv een hypotheek of een bevoegdheid geldig te houden. I
Ieder z'n ding ;)

Terug naar “Archief”