opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2010 10:41

Antoinette, we gaan die discussie niet weer opnieuw voeren. Stoppen met stoken... ;)

Schipje schreef:
Nina87 schreef:
LauraC schreef:
Ja dat is waar. In engeland trouwens ook.

Maar bij ons in de kerk (Engeland) wordt God nog wel met Thee en Thy aangesproken.

Bij ons ook.

Werkelijk nog nooit van gehoort! Maar ja, mijn Engels dateert ook voornamelijk van de lagere school :oops: :wink:[/quote]

Thee en Thy is gewoon oud Engels, net als "Thou". Vergelijkbaar met het Nederlandse "Gij". Gij heeft tegenwoordig een statige betekenis maar is eigenlijk niets anders dan een verbrabantst "Jij" (met de kanttekening dat men Gij zei tegen jong en oud, onderscheid tussen u en jij was er dan niet). De SV wilde een vertaling zijn voor heel Nederland en nam zodoende dingen uit beide dialecten, het Hollands en wat ze in Zuid-Nederland (toen nog inclusief het nl-talige deel van Belgie) over. In het begin kreeg de SV nog wel eens de kritiek te platvloers te zijn, om dit soort redenen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 11:51

Marnix schreef:Antoinette, we gaan die discussie niet weer opnieuw voeren. Stoppen met stoken... ;)

Ik verbaasde me over de reactie's ik heb er een reactie op gegeven, wat volgens mij niets raars is op een forum.
Als je zegt dat het offtopic is heb je gelijk :mrgreen: , maar ik stook niet [-X
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 mei 2010 11:58

[/quote]
Werkelijk nog nooit van gehoort! Maar ja, mijn Engels dateert ook voornamelijk van de lagere school :oops: :wink:[/quote]

Thee en Thy is gewoon oud Engels, net als "Thou". Vergelijkbaar met het Nederlandse "Gij". Gij heeft tegenwoordig een statige betekenis maar is eigenlijk niets anders dan een verbrabantst "Jij" (met de kanttekening dat men Gij zei tegen jong en oud, onderscheid tussen u en jij was er dan niet). De SV wilde een vertaling zijn voor heel Nederland en nam zodoende dingen uit beide dialecten, het Hollands en wat ze in Zuid-Nederland (toen nog inclusief het nl-talige deel van Belgie) over. In het begin kreeg de SV nog wel eens de kritiek te platvloers te zijn, om dit soort redenen.[/quote]
Interessant.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 14 mei 2010 12:03

Volgens mij is de aanspreekvorm van God vaak ook een taalkundig iets, hier wel tenminste. Wij gebruiken ook de jij-vorm voor God, maar dat komt ook omdat jij/jou (tu/tine) veel makkelijker praat dan u (dumneavoastră)

Wij hebben hier overigens ook een tussenvorm, tussen jij en u zegmaar. Ideaal voor mensen waar je geen 'u' tegen zou zeggen, maar waar 'jij' een beetje te familiair is. Het wordt ook vaak gebruikt voor ouders die op leeftijd zijn, of grootouders.

Daar zouden jullie eens een mooi Nederlands woord voor moeten bedenken ;)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 mei 2010 12:05

Saskia schreef:Volgens mij is de aanspreekvorm van God vaak ook een taalkundig iets, hier wel tenminste. Wij gebruiken ook de jij-vorm voor God, maar dat komt ook omdat jij/jou (tu/tine) veel makkelijker praat dan u (dumneavoastră)

Wij hebben hier overigens ook een tussenvorm, tussen jij en u zegmaar. Ideaal voor mensen waar je geen 'u' tegen zou zeggen, maar waar 'jij' een beetje te familiair is. Het wordt ook vaak gebruikt voor ouders die op leeftijd zijn, of grootouders.

En welke taal is dat dan die jij spreekt? :) wel ideaal idd zo'n tussenwoord. Maar dan word de discussie nog langer hier waarschijnlijk :lol:

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 12:14

Schipje schreef:
Saskia schreef:Volgens mij is de aanspreekvorm van God vaak ook een taalkundig iets, hier wel tenminste. Wij gebruiken ook de jij-vorm voor God, maar dat komt ook omdat jij/jou (tu/tine) veel makkelijker praat dan u (dumneavoastră)

En welke taal is dat dan die jij spreekt? :) wel ideaal idd zo'n tussenwoord. Maar dan word de discussie nog langer hier waarschijnlijk :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ja kan voortaan ook zeggen =; schipje :wink: dat ben ik aan het leren :lol:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 14 mei 2010 12:19

Roemeens ;)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 14 mei 2010 12:50

Sarah zegt nog standaard tegen iedereen jij. Ik verbeter het in sommige situaties: Sarah je moet zeggen: mag ik van u of oma kijkt u eens. maar ze kijkt me aan of ik gek ben 8-[

ik vind het ook niet super belangrijk. Als ze ooit in 'hogere kringen' terecht komt met werken ofzo dan is ze een stuk ouder, heeft ze een behoorlijke studie achter de rug en zal ze ongetwijfeld weten (geleerd hebben tijdens haar studie) dat er in bepaalde kringen mensen verwachten met u aangesproken te worden en zal ze dat ongetwijfeld ook doen. Ik ga haar daar nu nog niet mee vermoeien.
Op school zal ze de juf met u aan moeten spreken maar tot op heden spreekt ze de juf helemaal niet aan :mrgreen:

Vind het ook vervelend als kinderen mij u noemen maar ga dit niet verbeteren, als die kinderen dat zo geleerd hebben ga ik ze niet in verwarring brengen, mits ze ouder zijn dan 10 ofzo. Laatst zei iemand u tegen mij, een meid van 17 :) nou die 6 jaar ouder leek opeens wel 20 jaar ouder :wink:

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 14 mei 2010 18:26

Antoinette schreef:
Marnix schreef:Antoinette, we gaan die discussie niet weer opnieuw voeren. Stoppen met stoken... ;)

Ik verbaasde me over de reactie's ik heb er een reactie op gegeven, wat volgens mij niets raars is op een forum.
Als je zegt dat het offtopic is heb je gelijk :mrgreen: , maar ik stook niet [-X

Als er nu gewoon gestopt wordt met deze discussie binnen de discussie opvoeding en beleefdheid zal ik blij zijn.
Dus geen reacties meer op elkaar (Antoinette en Annet 76). Doe het PB of nog liever: kap ermee.

Betekent dit dat je niet meer op elkaar mag reageren: natuurlijk, maar ontopic en geen gekat.
(en ik verwacht hier niet allemaal commentaar op... :-oo )
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 mei 2010 19:43

doe mij maar gewoon je hoor.. als juf zijnde! vind het wel netjes dat u, vooral als ze bij je in de klas zitten, heb je zo close band met de kinderen, dan vind ik je ook prima!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 mei 2010 20:31

@ppm2: aan welke groep geef jij ook alweer les, en vind je dat voor alle leeftijden prima, of zou je bijvoorbeeld op een middelbare school wel met 'u' aangesproken willen worden?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 14 mei 2010 20:43

Marnix schreef:Thee en Thy is gewoon oud Engels, net als "Thou". Vergelijkbaar met het Nederlandse "Gij". Gij heeft tegenwoordig een statige betekenis maar is eigenlijk niets anders dan een verbrabantst "Jij" (met de kanttekening dat men Gij zei tegen jong en oud, onderscheid tussen u en jij was er dan niet). De SV wilde een vertaling zijn voor heel Nederland en nam zodoende dingen uit beide dialecten, het Hollands en wat ze in Zuid-Nederland (toen nog inclusief het nl-talige deel van Belgie) over. In het begin kreeg de SV nog wel eens de kritiek te platvloers te zijn, om dit soort redenen.

Het is idd een oudere vorm, maar tegenwoordig heeft dat dus wel een andere betekenis. Het wordt in de kerk gebruikt omdat je daarmee een onderscheid kan maken tussen God aanspreken en je medemens. Ik vind het daarom ook veel eerbiediger dan wanneer we gewoon 'you' zouden zeggen.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 14 mei 2010 21:14

Ik denk niet dat u of jij 'closeheid' in de weg staat.
Ik wil met u aangesproken worden (ook toen ik eerst aan groep 8 les gaf) en was met die groepen heel close. (was wel beetje juf/vriendin/zus/mama-type :mrgreen: zoals ze wel eens bij een afscheid zeiden.

Nu ik op het VO werk wil ik ook met u en met mevrouw aangesproken worden. Het staat bij mij geen band in de weg.
Time flies when you have none!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 mei 2010 22:27

Ik vind het vervelend, dat je je zo kinderachtig gedraagt, Antoinette... :roll: Stop daar alsjeblieft mee!
bovenstaande kinderachtige posting is verwijderd door moderator

Op mijn werk hebben we te maken met cliënten die een stuk ouder zijn dan ik, één vrouw is 72. Haar (en de rest, die op één na allemaal ouder zijn dan ik) noemen we 'gewoon' bij de voornaam en met 'jij' en 'jou'. Als je er bij nadenkt, is dat best vreemd, maar het is ook de enige manier om contact met ze te krijgen.

Mijn neefjes en nichtjes noemen me gewoon bij de voornaam en zeggen 'je/jij'. Ik vind dit prima, voel ik me tenminste ook niet zo oud... :mrgreen:
Afbeelding

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 mei 2010 22:47

Nina87 schreef:
Jo'tje schreef:De Fransen zeggen niet eens 'u' tegen God in hun taal. Dat is van vroeger uit al zo, terwijl ze daar wel een vous-vorm hebben natuurlijk.
Oorspronkelijk kent de Nederlandse taal ook helemaal geen 'u'. Dat is er later pas ingeslopen, vroeger was het gewoon gij.

Grappig dat het door de jaren zo'n andere betekenis kan krijgen allemaal :)

Wat maar weer aangeeft dat deze hele discussie afhangt van de cultuur.

Ik vraag me ook af of het in de praktijk echt zo'n probleem is: als ik hier de discussies zo lees valt mij op dat de mensen bij wie het in de omgeving gebruikelijk is om u te zeggen tegen volwassenen dat ook aan hun kinderen leren, en andersom.

Dat gaat hier dus niet op, in ons dialect kennen wij geen verschil tussen u en jij. Iedereen is "ie". Wij leren ze dus heel bewust u zeggen tegen ons en tegen ouderen. Het is hier ook nog niet zo heel gebruikelijk om de kinderen u te leren zeggen merken wij.

Terug naar “Archief”