Naar een totalitair-seculiere staat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Naar een totalitair-seculiere staat?

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2010 13:16

Gerdien B. schreef:Als je het als vrouw daar niet mee eens bent, dan ga je toch naar een andere partij? Ik zie het probleem niet zo over dat vrouwen daar niet op de lijst mogen. Wanneer zij het daar niet mee eens zijn moeten ze op een andere partij gaan stemmen.

Ik vind het zo'n rare redenatie: partij A discrimineert Afrikanen/Joden/vrouwen/homo's, maar dat geeft niks want ze kunnen toch bij partij B terecht...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 apr 2010 14:04

Waarom mogen vrouwen niet in een mannenvoetbalelftal spelen? Toch mogen vrouwen wel aanhanger zijn, ja zelfs lid van de fanclub! Mag dit wel volgens het VN-verdrag?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2010 16:09

TheKeimpe schreef:Waarom mogen vrouwen niet in een mannenvoetbalelftal spelen? Toch mogen vrouwen wel aanhanger zijn, ja zelfs lid van de fanclub! Mag dit wel volgens het VN-verdrag?

Ah, vrouwen zijn dus simpelweg minder geschikt om politiek te bedrijven of een ambt te bekleden? Dat is zelfs een standpunt wat de SGP niet voert. Wat is precies de reden dat ze minder geschikt zijn? Zo is in sport de reden dat mannen over het algemeen fysiek sneller, sterker, langer (basketbal), zwaarder (rugby) zijn. Nou is snelheid, kracht, lengte of gewicht niet iets wat bepaalt hoe goed je politiek kunt bedrijven, dus vraag ik me af waar de beperking dan ligt.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 10 apr 2010 19:06

@ Mortlach: naar mijn mening worden SGP-vrouwen niet onderdrukt, omdat zij niet actief lid mogen zijn. Wat is onderdrukken? Als de SGP denkt dat actief lidmaatschap voorbehouden is aan de man op Bijbelse gronden, waarom zou een vrouw onderdrukt worden dan?
De SGPJ is de grootste politieke jongerenorganisatie, ga eens kijken hoe mannen en vrouwen zich daar in bewegen.
Ik zie nergens iets van onderdrukking. En die indruk krijg ik wel van moslima 's die hoofddoeken moeten dragen bij ''onbekende'' mannen en bij mij op mn werk achter de mannelijke collega 's aanlopen.
Daarnaast is de SGP hartstikke goed voor vrouwen: zij beschermen het gezin, strijden tegen prostitutie en alles wat vrouwen onteerd op sexueel gebied. Waar kun je het als vrouw beter hebben?

Denk jij werkelijk dat onze staat niet steeds meer christenen gaat voorkauwen hoe zij in het leven moeten staan? Wat denk jij wat de uiteindelijke consequenties zijn voor de christelijke scholen wat betreft het personeelsbeleid en de financiele steun die zij nu, nog wel, geven aan het christelijk onderwijs?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2010 20:06

em_ma schreef:@ Mortlach: naar mijn mening worden SGP-vrouwen niet onderdrukt, omdat zij niet actief lid mogen zijn. Wat is onderdrukken? Als de SGP denkt dat actief lidmaatschap voorbehouden is aan de man op Bijbelse gronden, waarom zou een vrouw onderdrukt worden dan?

Feit blijft dat je als SGP-vrouw niet de keus hebt actief lid te worden. Ik kan wel vanalles vinden op Bijbelse gronden, over Joden, over Afrikanen, over homo's. Omdat ik Bijbelse grond heb, betekent niet dat het geen onderdrukking is.

De SGPJ is de grootste politieke jongerenorganisatie, ga eens kijken hoe mannen en vrouwen zich daar in bewegen.
Ik zie nergens iets van onderdrukking. En die indruk krijg ik wel van moslima 's die hoofddoeken moeten dragen bij ''onbekende'' mannen en bij mij op mn werk achter de mannelijke collega 's aanlopen.

Gelukkig is het eigen gevoel niet maatgevend in deze kwestie, zowel het jouwe als het mijne niet.

Daarnaast is de SGP hartstikke goed voor vrouwen: zij beschermen het gezin, strijden tegen prostitutie en alles wat vrouwen onteerd op sexueel gebied. Waar kun je het als vrouw beter hebben?

Bij een SGP die vrouwen niet uitsluit van actieve politiek. Dat je daar geen gebruik van wenst te maken, is natuurlijk prima, maar de keuze moet er wel zijn. Misschien zijn er vrouwen die er wel gebruik van zouden willen maken, en hen wordt die mogelijkheid nu ontzegt.

Denk jij werkelijk dat onze staat niet steeds meer christenen gaat voorkauwen hoe zij in het leven moeten staan? Wat denk jij wat de uiteindelijke consequenties zijn voor de christelijke scholen wat betreft het personeelsbeleid en de financiele steun die zij nu, nog wel, geven aan het christelijk onderwijs?

Ik vind het oprecht jammer dat het emancipatie-proces wat binnen de SGP aan de gang is nu zo geforceerd wordt, maar zoals iemand al schreef "de Hoge Raad is er niet om geduldig te zijn met de SGP". Zeker omdat nu de hakken in het zand gaan. Maar misschien wordt het ook wel tijd dat het christendom de 21 eeuw in gesleept wordt, aan de haren als het moet.

Ik zie werkelijk waar niet in hoe iemand er slechter van wordt als vrouwen op de kieslijst van de SGP mogen staan. Dat ze daar dan geen gebruik van wensen te maken, prima.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 apr 2010 21:27

Is niet het probleem dat op deze manier de democratie onderuit wordt gehaald? Blijkbaar kunnen verdragen worden getekend waarvoor niet een 2/3 meerderheid nodig is, die er voor zorgen dat de minderheidsmening in de politiek niet gehoord mag worden. Natuurlijk is het zo dat de SGP niet verplicht wordt haar standpunten aan te passen, maar je kunt moeilijk politiek bedrijven als je aan de ene kant zegt dat vrouwen geen politieke functie behoren te vervullen en aan de andere kanten je je politiek door vrouwen laat vertegenwoordigen.

Ik ben het niet eens met het SGP standpunt, maar ingrijpen in een politieke partij kan m.i. alleen in extreme gevallen. Ik zou ook niet blij zijn als er in Nederland een partij komt die de sharia wil invoeren, of een partij die alle moslims het land uit wil zetten (of hebben we die al?) Maar ik zou het nog ernstiger vinden als deze mening in het parlement niet gehoord mag worden. Dan gaan we inderdaad naar een totalitaire staat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2010 14:42

In landen om ons heen zijn er blijkbaar wetten die stellen dat op een kieslijst evenveel mannen als vrouwen moeten staan, en niemand roept daar dat dat toch zo ondemocratisch is.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 apr 2010 16:20

Mortlach schreef:In landen om ons heen zijn er blijkbaar wetten die stellen dat op een kieslijst evenveel mannen als vrouwen moeten staan, en niemand roept daar dat dat toch zo ondemocratisch is.

Ik noem dat een domme regel en als deze regel er voor zorgt dat de mening dat vrouwen niet in de politiek thuis horen niet gehoord mag worden dan is het ondemocratisch. Netzogoed is het ondemocratisch om in iedere partij een minimum aantal moslims op de lijst te eisen, of een minimumaantal communisten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 11 apr 2010 18:21

Mortlach schreef:In landen om ons heen zijn er blijkbaar wetten die stellen dat op een kieslijst evenveel mannen als vrouwen moeten staan, en niemand roept daar dat dat toch zo ondemocratisch is.

Of dit ondemocratisch is interesseert me niet zo, dat dit discriminatie is lijkt me duidelijk. Maar ja dit valt dan weer onder positieve discrimininatie (is ook echt positief als je land bestuurt wordt door incompetente mensen die daar alleen maar zitten omdat de quota's gehaald moesten worden) en dus mag het. Hier zal je geen vrouwenbeweging over horen, het wordt langzaam aan weer tijd voor evrouwcipatie :lol:

Terug naar “Archief”