Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor lammetje » 15 mar 2010 10:10

ik weet ook nooit per maand hoeveel er binnen komt, maar zodra het bekend is hou ik het wel bij in onze boekhouding.

bij sommige sectoren hoef je ook niet om opslag te vragen maar is het gewoon van te voren bepaald wat je verdiend en krijg je ieder jaar wat extra zoals in de CAO is beschreven. ben je het er niet mee eens heb je volgens mij gewoon 'pech' (in de zorg bijvoorbeeld) Je kunt uiteraard altijd een gesprek erover aanvragen en misschien helpt het, maar ik kan het me niet voorstellen eigenlijk.... (massaal klagen dat de werkdruk zo hoog is en dat je extra opslag wil helpt meestal niet, je krijgt er dan, als het echt waar is, personeel bij... tenminste bij ons opt werk wel)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 mar 2010 10:17

Wij krijgen sowieso elk jaar verhoging, zoals de CAO aangeeft. Maar wij hebben wel cyclusgesprekken. Dat begint in jaar 1. Dan maak je met je leidinggevenden leerdoelen. In jaar 2 is er een soort tussenevaluatie, en in jaar 3 (dat is dus na ongeveer 2 jaar), krijg je een eindgesprek hierover. Daarna begint de cyclus weer opnieuw. Als je heel goed scoort met dat laatste gesprek, kun je opslag krijgen. Nu vind ik dat een beetje krom, want wanneer heb je goed genoeg gescoort voor opslag, maar ik heb in gesprek 1 al aangegeven dat ik daar echt wel naar toe wil werken. Dan weten ze vast dat ik daar wel over ga zeuren volgend jaar ;) We verdienen al niet fantastisch in de zorg, dus dat extraatje mag best wel vind ik ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 mar 2010 13:18

Het schijnt dat vrouwen het lastiger vinden dan mannen om om opslag te vragen, en ergens herken ik dat wel. Voor een ander voer ik uit hoofde van m'n werk hele pleidooien, maar om dan voor jezelf te gaan 'pleiten'... Gek is dat eigenlijk. Nu speelt ook wel mee dat mijn baas tot nu toe 'vanzelf' met opslag komt, zonder dat ik erom heb hóeven vragen (wij hebben geen CAO).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 17 mar 2010 21:30

Van de week kwam ik erachter dat ik geen zorgtoeslag krijg, voor 1 april kon je het nog van 2009 aanvragen...
Dat maar even snel gedaan. Dat word waarschijnlijk een leuke meevaller die ik wel even kan gebruiken ;), (wie niet??).
Jammer van die andere jaren... maarja het is niet anders...
Wat de toekomst brengen moge........

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 18 mar 2010 08:35

*Annette* schreef:Van de week kwam ik erachter dat ik geen zorgtoeslag krijg, voor 1 april kon je het nog van 2009 aanvragen...
Dat maar even snel gedaan. Dat word waarschijnlijk een leuke meevaller die ik wel even kan gebruiken ;), (wie niet??).
Jammer van die andere jaren... maarja het is niet anders...

Gelukkig hebben wij een boekhouder die alles voor ons doet ivm ons bedrijf, maar ook voor zulke dingen geeft hij ff een seintje
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 mar 2010 19:25

je kan toch nog tot twee of drie jaar terug krijgen? als je het niet had aangevraagd? sowieso ben je nu nog ruim op tijd! zulke dingen zijn altijd een leuke financiele meevaller!

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 22 mar 2010 14:32

Een paar jaar terug kan wel met je aangifte maar niet met de toeslagen. Die moeten uiterlijk 1 april volgend op het jaar waar het betrekking op heeft..

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 mar 2010 18:34

...tenzij je uitstel hebt voor het doen van aangifte....
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 mar 2010 21:23

en dat geldt alleen als je een oproep hebt gekregen. Wij hebben het vorig jaar nog van 2006 gedaan volgens mij en nog gewoon geld gekregen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 mar 2010 23:30

Uitstel krijg je inderdaad alleen als je aangifte-plicht hebt.
Uitstel krijg je als je bent aangesloten bij bijvoorbeeld een accountantskantoor tot en met 1 mei het opvolgend jaar.
Dat betekent dat je dus een jaar en 1 maand langer de tijd hebt om aangifte te doen, en om toeslagen aan te vragen.

Per 1 mei as verloopt het uitstel voor aangiften 2008. (Normaal uitstel tot 1 april 2009, verlengd uitstel voor becons tot en met 1 mei 2010)
Dat betekent dat diegenen die in de uitstelregeling zitten nog tot dan toeslagen voor 2008 aan kunnen vragen. Na deze datum verloopt de mogelijkheid.
In jouw verhaal zou een jaar eerder dus voor 2007 nog iets hebben kunnen opleveren. Voor 2006 nog lijkt me erg sterk, tenzij je aangifte-plicht enorm veel later is opgelegd (met eventueel bijbehorend uitstel).
Overigens stelt men wel regels, maar handhaaft ze niet altijd. Ik ken inderdaad ook een voorbeeld waarbij het reguliere uitstel reeds verlopen was en men toch nog uitbetaalde. Ik ken helaas een groter veelvoud van voorbeelden waarbij men netjes de gestelde regels handhaaft: uitstel verlopen, geen toeslagen meer. (wat op zich niet logisch of consequent is: aangifte doen kan ook nog jaren later, waarom een toeslag dan niet. Een recht op toeslag staat of valt niet met een aangifte-periode lijkt me.)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 23 mar 2010 03:47

Night schreef:Uitstel krijg je inderdaad alleen als je aangifte-plicht hebt.
Uitstel krijg je als je bent aangesloten bij bijvoorbeeld een accountantskantoor tot en met 1 mei het opvolgend jaar.
Dat betekent dat je dus een jaar en 1 maand langer de tijd hebt om aangifte te doen, en om toeslagen aan te vragen.

Per 1 mei as verloopt het uitstel voor aangiften 2008. (Normaal uitstel tot 1 april 2009, verlengd uitstel voor becons tot en met 1 mei 2010)
Dat betekent dat diegenen die in de uitstelregeling zitten nog tot dan toeslagen voor 2008 aan kunnen vragen. Na deze datum verloopt de mogelijkheid.
In jouw verhaal zou een jaar eerder dus voor 2007 nog iets hebben kunnen opleveren. Voor 2006 nog lijkt me erg sterk, tenzij je aangifte-plicht enorm veel later is opgelegd (met eventueel bijbehorend uitstel).
Overigens stelt men wel regels, maar handhaaft ze niet altijd. Ik ken inderdaad ook een voorbeeld waarbij het reguliere uitstel reeds verlopen was en men toch nog uitbetaalde. Ik ken helaas een groter veelvoud van voorbeelden waarbij men netjes de gestelde regels handhaaft: uitstel verlopen, geen toeslagen meer. (wat op zich niet logisch of consequent is: aangifte doen kan ook nog jaren later, waarom een toeslag dan niet. Een recht op toeslag staat of valt niet met een aangifte-periode lijkt me.)

Eens. E.e.a is inderdaad afhankelijk van een persoon gebonden situatie. Voorbeeld hiervan is: dat ik door omstandigheden (i.v.m met een lang lopende rechtzaak) niet in de gaten had ik recht had op heffingskorting gedurende een periode van ruim 5 jaar. E.e.a is nu ingediend, berekend, ter betaling beschikbaar gesteld... :yum:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 23 mar 2010 22:09

Wij hebben volgens mij uberhaupt geen aangifte plicht, maar we krijgen wel veel geld. Ik heb iig. nog nooit een oproep oid. gehad. Volgens mij kan je dan tot 4 jaar terug aangifte doen.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 23 mar 2010 22:45

Nu snap ik het even niet meer :oops: :oops:... Ik heb het gewoon nooit aangevraagd, vorige week kwam ik daar pas achter...
Op de site van de belastingdienst stond dat je van 2009 voor 1 april kon aanvragen. Maar dan kan ik nu toch niet meer
van de vorige jaren aangevragen?? Word het nu ook automatisch voor 2010 aangevraagd? Je hoeft maar 1 keer aan
aan te vragen maar geldt dat dan ook als je van een vorig jaar aanvraagd? (voelt zich heel dom :oops:)
Wat de toekomst brengen moge........

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 mar 2010 23:10

esli schreef:Wij hebben volgens mij uberhaupt geen aangifte plicht, maar we krijgen wel veel geld. Ik heb iig. nog nooit een oproep oid. gehad. Volgens mij kan je dan tot 4 jaar terug aangifte doen.

Dat klopt. Ik dacht dat je het over je zorgtoeslag had. En dat kan niet zover terug.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 mar 2010 23:14

*Annette* schreef:Nu snap ik het even niet meer :oops: :oops:... Ik heb het gewoon nooit aangevraagd, vorige week kwam ik daar pas achter...
Op de site van de belastingdienst stond dat je van 2009 voor 1 april kon aanvragen. Maar dan kan ik nu toch niet meer
van de vorige jaren aangevragen?? Word het nu ook automatisch voor 2010 aangevraagd? Je hoeft maar 1 keer aan
aan te vragen maar geldt dat dan ook als je van een vorig jaar aanvraagd? (voelt zich heel dom :oops:)

Stel je aangifte 2009 op. Vul je inkomen (jouw inkomen en dat van je man samen, verzamelinkomen) in op de proefberekening van de belastingdienst www.toeslagen.nl en dan het jaar 2009. Als daaruit blijkt dat je recht hebt, aanvragen kan tot en met 1 april.
Schat jullie inkomen voor 2010. Vul dat in in de proefberekening voor 2010. Mocht je dan blijken recht te hebben, dan ook aanvragen. Een aanvraag voor een jaar wat voorbij is wordt niet gezien als tegelijk een aanvraag voor het lopende jaar. Als het eenmaal loopt, dan gaat het wel automatisch over naar het volgende jaar. Wel even de gebruikte inkomens controleren. Anders krijg je opeens teveel.
Succes!

Terug naar “Archief”