eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2004 08:08

Nog een klein ding, als je zegt dat MWS dus profeteerd dan heb je gelijk.
Want horen wij niet allemaal het ambt van profeet, priester en koning te dragen? Als wij Zijn volgelingen zijn?
Als je denkt dat muziek die gebaseerd is op de Bijbel niet kan omdat het de Bijbel zelf niet is, kun je inderdaad ook maar beter de berijmde psalmen wegdoen want die zijn ook maar geschreven naar aanleiding van de Bijbelse psalmen en in sommige gevallen nog zeer slecht ook! Met eigen inbreng. Denk maar aan psalm 150 waar ineens het orgel der bij komt.
Maar ik denk wel dat het goed is om onderscheidt te maken. Niet alle muziek waarvan gezegd wordt dat het geinspireerd is op de Bijbel is dat ook. En voor mij is een criterium dat je in ieder geval moet kunnen verstaan wat er gezongen wordt. En dat is bij veel bands niet zo, en die komen dus ook op de eo jongeren dag.
Dat vind ik dus een minpuntje.
Maar goed dat is mijn mening en gevoel. Niet een critirium waar anderen zich aan moeten houden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2004 12:39

De teksten worden bij de eo-jongerendag ook geprojecteerd dus als je het niet kunt verstaan, meelezen kan gewoon hoor :)

Over dat orgel in psalm 150, ach ik vind het prima, alleen jammer dat het in de originele vertaling er bij is gekomen. Misschien niet eens verkeerd om ook de psalmen wat naar een moderne tijd te verplaatsen door ook de instrumenten uit deze tijd toe te voegen. Want de essentie van de psalm is dat het gaat om muziek maken voor God, met alle instrumenten die je maar kunt bedenken.

De gereformeerde band The Rock heeft een versie van Psalm 150 op hun 1e cd staan:

150

Praise God in His sanctuary
Praise Him in His mighty heavens
Praise Him for His acts of power and
Praise Him for His surpassing greatness

Praise Him with the sound of trumpet
Praise Him with the harp and lyre
Praise Him with the tambourine and
Praise Him with dancing

Praise Him with the strings and flute
Praise Him with the clash of cymbals
Praise Him with resounding cymbals
Let everything that breathes
Praise the Lord

It’s not for nothing been written
In the bible that you may use
All sorts of instruments to bring honour to God
Use your gifts, make music for Him and
Praise the Lord

Praise God with the drums (Drumsolo)
Praise God with the guitar (Gitaarsolo)
Praise God with the bass (Basloopje)
And praise God with your voice (Halleluja!)
Let everything that breathes
Praise the Lord


Gaaf he :) Volgens mij is de psalm ook zo bedoeld. Als oproep om God te loven met muziek. En ik denk dat als in het oude testament al een gitaar en een drumstel bestonden, David deze ook in het rijtje instrumenten gezet zou hebben. :)

Wat verder de vraag is: iemand kan vanuit zijn liefde voor God muziek gaan maken, daar zijn we het helemaal mee eens. Maar als die persoon bepaalde "dwalingen"/onzuiverheden in zijn geloofsleer heeft, dan kan dat, ondanks zijn goede bedoelingen, doorklinken in zijn muziek toch? En in dit geval zal die muziek ondanks de goede bedoelingen toch afgekeurd moeten worden, toch? Waarmee ik niet direct wil zeggen dat MWS dwaalt, dat zou dan door nader onderzoek aangetoond moeten worden.


Uiteraard, als er dingen in zitten die onbijbels, onchristelijk zijn klopt er iets niet. Dat is trouwens met alles zo, christelijke boeken, films en ook muziek.

Wat Delirious? betreft, die maken christelijke muziek, ze hebben heel veel worship en gospelrock gemaakt, ik ken niet alles van ze maar ik vraag me zelfs af of ze seculiere nummers hebben. Wel kun je door een christelijke boodschap tactisch te verwerken het seculier weer beter doen, waardoor er veel meer mensen bij je concerten komen. Maar wedden dat Delirious? als ze op het podium staan laten merken dat God bestaat?

Wij hebben in de kerk een organist die ook wel es concerten geeft.... Seculier ja.... wat is het probleem? Kan ik nou niet meer op zijn orgelspel psalmen zingen? Waarom mag je als christen niet af en toe seculiere muziek maken?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2004 14:36

Hij is mooi, Marnix!

Ik heb de opmerkingen vragenderwijs gemaakt, en ik dank jullie hartelijk voor de antwoorden.

Over Delirious?: ik heb ooit een interview met ze gelezen, waarin duidelijk naar voren kwam dat ze echt in twee werelden spelen.

Van MWS heb ik ooit gelezen (stukje in een boek wat hij zelf geschreven heeft) dat hij eerst ook seculiere muziek maakte. Maar toen hij duizenden tienermeisjes uit hun dak zag gaan, knapte er wat van binnen, omdat hij hun eigenlijk leegte aanbood. Vanaf toen is hij actief geworden in de Gospel (en nu ook de worship)wereld.

Kate
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 mar 2003 21:14
Locatie: Harderwijk

Berichtdoor Kate » 10 feb 2004 16:52

TheKeimpe schreef:Over Delirious?: ik heb ooit een interview met ze gelezen, waarin duidelijk naar voren kwam dat ze echt in twee werelden spelen.


Ze spelen misschien wel in 2 werelden(dat doen er wel meer)maar hun muziek vind ik overduidelijk christelijk. Deze bijvoorbeeld:

Deeper

I want to go deeper
But I don't know how to swim
I want to be meeker
But have you seen this old earth?
I want to fly higher
But these arms won't take me there
I want to be, I want to be

Maybe I could run
Maybe I could fly, to You
Do you feel the same
When all You see is
Blame in me?

And the wonder of it all is that I'm living just to fall
More in love with You [x2]

I want to go deeper
But is it just a stupid whim?
I want to be weaker
Be a help to the strong
I want to run faster
But this old leg won't carry me
I want to be, I want to be

Maybe I could run
Maybe I could fly, to You
Do you feel the same
When all You see is
Blame in me?

And the wonder of it all is that I'm living just to fall
More in love with You [x2]

Maybe I could run
Maybe I could follow
It's time to walk the path
Where many seem to fall
Hold me in Your arms
Just like any father would
How long do we have to wait?
How long, we're going all way

And the wonder of it all is that I'm living just to fall
More in love with You

Gebruikersavatar
RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 nov 2003 20:34
Locatie: De mooie Veluwe

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 feb 2004 18:11

joepie schreef: Denk maar aan psalm 150 waar ineens het orgel der bij komt.


Misschien wat offtopic, maar ik ga er toch maar even op in. Dat orgel in psalm 150 is al wat keren 'misbruikt' om het instrument dat we nu onder die naam kennen te verdedigen. Net als Jubal die orgelen bouwde. In de tijd van de Bijbel kenden ze niet eens orgels met manualen en pedaal, met hoofd- en rugwerken, met registers enz. Er werd met de term 'orgel' en fluitachtig instrument aangeduid. Het praktische argument is, dat het orgel als geen ander instrument bij uitstek geschikt is om samenzang van grotere groepen op doeltreffende wijze te begeleiden.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 18:48

RECI-TATIVO schreef:
joepie schreef: Denk maar aan psalm 150 waar ineens het orgel der bij komt.


Misschien wat offtopic, maar ik ga er toch maar even op in. Dat orgel in psalm 150 is al wat keren 'misbruikt' om het instrument dat we nu onder die naam kennen te verdedigen. Net als Jubal die orgelen bouwde. In de tijd van de Bijbel kenden ze niet eens orgels met manualen en pedaal, met hoofd- en rugwerken, met registers enz. Er werd met de term 'orgel' en fluitachtig instrument aangeduid. Het praktische argument is, dat het orgel als geen ander instrument bij uitstek geschikt is om samenzang van grotere groepen op doeltreffende wijze te begeleiden.
Eeeh als ik dit goed volg... gaan we nu verklaren dat sommige instrumenten "christelijk zijn" en andere instrumenten "niet christelijk", is dat niet zoiets als Douwe egberts koffie is christelijk en Kannis en Gunnik (wat een geweldige reclames :mrgreen: ) is niet christelijk of zo?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2004 21:40

Misschien wat offtopic, maar ik ga er toch maar even op in. Dat orgel in psalm 150 is al wat keren 'misbruikt' om het instrument dat we nu onder die naam kennen te verdedigen. Net als Jubal die orgelen bouwde. In de tijd van de Bijbel kenden ze niet eens orgels met manualen en pedaal, met hoofd- en rugwerken, met registers enz. Er werd met de term 'orgel' en fluitachtig instrument aangeduid. Het praktische argument is, dat het orgel als geen ander instrument bij uitstek geschikt is om samenzang van grotere groepen op doeltreffende wijze te begeleiden.


Vind ik niet. Ik vind een band met gitaar, drumstel, bass, keyboard en een blazer beter. Daarmee kun je, vind ik, meer de sfeer van het lied dat je zingt overbrengen dan met een orgel.

Maar nogmaals, de essentie van psalm 150 is dat je alle instrumenten mag gebruiken, degenen die daar in staan, maar ook een orgel, een gitaar, een drumstel.... als je er muziek voor God mee maakt zijn al die instrumenten geoorloofd :)

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 10 feb 2004 23:58

Marnix schreef:Maar nogmaals, de essentie van psalm 150 is dat je alle instrumenten mag gebruiken, degenen die daar in staan, maar ook een orgel, een gitaar, een drumstel.... als je er muziek voor God mee maakt zijn al die instrumenten geoorloofd :)


Ten diepste gaat het erom, wat jij met die muziek doet en wat die muziek met jou doet!
Volkomen terecht wordt opgemerkt dat het orgel zoals wij dat kennen, geen enkele relatie heeft met "Laat zich 't orgel overal..." uit Psalm 150. Laten we er echter ook voor waken om die psalm te gaan misbruiken om allerlei wereldgelijkvormige muziek de kerk binnen te halen, althans indien het onze intentie is om de wereld trouw te blijven. Als electrische gitaren en dreunende drumstellen ons in een extase brengen die misschien wel een geweldige "kick" geeft, maar die niet voortkomt uit God, dan kunnen we die instrumenten beter buiten de (kerk)deur houden.
Als het "orgel" onze harten weet te verheffen tot God, dan moeten we misschien tòch wel zuinig zijn op dat instrument, en stimuleren dat mensen daar op een waardige wijze op leren spelen. Niet alleen op het gevoel, maar gewoon met kennis van zaken, met vakmanschap!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Wat is wereldgelijkvormigheid volgens de Bijbel?

Berichtdoor everlastingman » 11 feb 2004 00:44

SDG schreef:Laten we er echter ook voor waken om die psalm te gaan misbruiken om allerlei wereldgelijkvormige muziek de kerk binnen te halen, althans indien het onze intentie is om de wereld trouw te blijven. Als electrische gitaren en dreunende drumstellen ons in een extase brengen die misschien wel een geweldige "kick" geeft, maar die niet voortkomt uit God, dan kunnen we die instrumenten beter buiten de (kerk)deur houden.


Bah, wat een verschrikkelijk gereformeerd standpunt, waarbij dan het orgel als een een of ander "geheiligd" instrument is en moderne instrumenten van de "vorst der duisternis" afkomstig zou zijn. Wees nuchter!

Wereldgelijkvormige instrumenten? Wat ook een gereformeerde dwaling is is dat men bepaalde roerende goederen als werelds bestempeld. Denk daarbij aan muziekinstrumenten, kleding, of haardracht. Wij zouden ons dan allemaal politiek correct moeten kleden en enkel "christelijke" muziek moeten gaan luisteren om zodoende christelijk over te komen, ontzettend he. Christen ben je met je hart, van daaruit moet het verschil komen. Ik heb hier al eens eerder aan iemand gevraagt: "Wat is wereldgelijkvormigheid volgens de Bijbel?" Die vraag was blijkbaar zo moeilijk dat ik er nog steeds geen antwoord op heb gekregen.

Instrumenten die je in extase brengen. Weer een hele sterke. Wist u dat men in de new age wereld vooral harp instrumenten gebruiken om je in trance te breng. Merkwaardig genoeg het belangrijkste instrument dat David bespeelde. De harp ook buiten de kerkdeuren houden?

TheKeimpe schreef:Delirious? maakt seculiere muziek (twijfel) en treedt op op seculiere concerten, zonder daar iets van het christendom uit te dragen. Alleen om de mensen een leuk avondje te bezorgen.


Als jij naar je werk gaat doe jij dat dan altijd om de christelijke boodschap uit te dragen? Ik niet in iedergeval. predik het evangelie en als het nodig is gebruik dan woorden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2004 14:01

Ten diepste gaat het erom, wat jij met die muziek doet en wat die muziek met jou doet!
Volkomen terecht wordt opgemerkt dat het orgel zoals wij dat kennen, geen enkele relatie heeft met "Laat zich 't orgel overal..." uit Psalm 150. Laten we er echter ook voor waken om die psalm te gaan misbruiken om allerlei wereldgelijkvormige muziek de kerk binnen te halen, althans indien het onze intentie is om de wereld trouw te blijven. Als electrische gitaren en dreunende drumstellen ons in een extase brengen die misschien wel een geweldige "kick" geeft, maar die niet voortkomt uit God, dan kunnen we die instrumenten beter buiten de (kerk)deur houden.
Als het "orgel" onze harten weet te verheffen tot God, dan moeten we misschien tòch wel zuinig zijn op dat instrument, en stimuleren dat mensen daar op een waardige wijze op leren spelen. Niet alleen op het gevoel, maar gewoon met kennis van zaken, met vakmanschap!


Precies. Het gaat er om wat muziek met je doet. Als het orgel jou hart tot God kan verheffen zoals je dat met een mooie gereformeerde term noemt... Geweldig. Als een band dat bij bereikt is dat dus ook mooi. Ik snap je wel, het gaat om God niet om de kick.... maar is dat een reden om dan maar instrumenten te gebruiken die dat niet bereiken? Of kan een "kick krijgen" juist heel chirstelijk zijn? Ik denk aan het volk Israel dat na de doortocht door de Schelfzee de reidans (is dat niet zoiets als een polonaise) liep onder begeleiding van cimbalen, fluiten etc. Met een kick hebben is niks mis, als die kick maar is vanwege God en niet omdat er een leuke band staat te spelen.

En over wereldgelijkvormigheid gesproken.... De instrumenten die David in Psalm 150 gebruikt waren op dat moment ook heel populair. Hetzelfde geldt voor het orgel in de tijd dat die in de kerken kwam. Het "U geheel anders" gaat niet over vormen, maar over het hart, de motivatie om bepaalde dingen te doen.

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 13 feb 2004 18:19

TheKeimpe schreef:Over Delirious?: ik heb ooit een interview met ze gelezen, waarin duidelijk naar voren kwam dat ze echt in twee werelden spelen.

Ik heb vrijwel alle muziek van D:boy5? in de kast liggen en geen nummer ervan is onchristelijk.
Wel hebben ze een aantal albums op de seculiere markt proberen te laten landen (Glo: seculier en gospelversies, AudioLessonover: seculiere versie van Touch: gospelalbum.) wat niet altijd goed gelukt is maar wat ik wel toejuich.

SDG schreef:Als electrische gitaren en dreunende drumstellen ons in een extase brengen die misschien wel een geweldige "kick" geeft, maar die niet voortkomt uit God, dan kunnen we die instrumenten beter buiten de (kerk)deur houden.
Als het "orgel" onze harten weet te verheffen tot God, dan moeten we misschien tòch wel zuinig zijn op dat instrument, en stimuleren dat mensen daar op een waardige wijze op leren spelen. Niet alleen op het gevoel, maar gewoon met kennis van zaken, met vakmanschap!

Het is fout als het drumstel ons naar hogere sferen brengt, maar een orgel mag dat wel??

BTW: enig idee waarom het orgel jou naar hogere sferen brengt? Komt door de lage tonen (onhoorbaar). Die maken jou gevoelig voor hogere werelden.
..

Laugh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2003 21:55
Locatie: Reeuwijk

Berichtdoor Laugh » 14 feb 2004 23:16

@mic schreef:Er zijn dingen waarvan ik denk moet dat nou (het volume :mrgreen:), maar de vruchten zijn er. Ik ga er elk jaar met plezier naartoe.


Beetje late reactie... :oops:

Maar ik ervaar dat ook zo!!! Absoluut!! Idd, dat heb ik ook dingen waar ik idd ook zoiets heb van ???? maar zeker: de vruchten zijn er!!!!! Absoluut!!!!!! En dus ga ik ook dit jaar weer met heel veel zin naar de Jongerendag!!! :wink:
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 09:23

SDG schreef:Als electrische gitaren en dreunende drumstellen ons in een extase brengen die misschien wel een geweldige "kick" geeft, maar die niet voortkomt uit God, dan kunnen we die instrumenten beter buiten de (kerk)deur houden.

Wat is er eigenlijk mis met een 'kick'? Heeft God ons ook geen adrenaline gegeven? Waarom is sex eigenlijk meer dan voortplanting? Mogen we genieten? Wat vreselijk. :shock: Waarom moet God steeds saaier worden? Ik vraag me af of God over 200 jaar nog wel iets leuks op deze wereld heeft, of dat alles dan van de duivel komt.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 feb 2004 12:32

waarom moet alles een "kick" hebben? waarom worden mensen die denken dat dit niet hoort gelijk altijd als dooddenkers geacht of denkt men dat die mensen een saaie God wil hebben?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 12:38

Omdat het overkomt alsof we geen kick mógen hebben.

Kip of Ei? :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten