Misbruik in de katholieke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Misbruik in de katholieke kerk

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2010 20:57

mohamed schreef:Het kan best zijn dat Eml met dergelijke berichten zijn haat voor de kerk onderbouwt, maar dat doet niet ter zake voor de boodschap. Ook de meeste journalisten die werken voor de grotere media past die schoen wel, maar misschien kan de beerput nu eens goed schoongemaakt worden, zodat de kerk het kaf van het koren kan scheiden.

Dat heb ik (en anderen) ook al aangegeven.
Eml roept van alles en nog wat en het is een ieders goed recht om daar op in te gaan. Het is niet zo dat het hier misbruik betreft en dat de gelovigen dan alle vuilspuiterij maar hebben te slikken. Daarnaast maakt het wel degelijk uit of je serieus een boodschap wil brengen om het bespreekbaar te maken of dat je enkel een boodschap brengt maar verder niet in staat bent om erover te praten. Het eerste is effectief, het tweede werkt enkel averechts.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2010 21:42

mohamed schreef:Het kan best zijn dat Eml met dergelijke berichten zijn haat voor de kerk onderbouwt, maar dat doet niet ter zake voor de boodschap.

Dan kun jij toch objectiever lezen dan ik. Wat je zegt is wel waar, maar de realiteit is dat de boodschap volledig ondergesneeuwd raakt vanwege de achterliggende, op zijn zachtst gezegd twijfelachtige motieven. Er zijn een paar mensen op het forum waarvan het me ondertussen weinig meer kan schelen wát ze schrijven, puur door de manier hóe ze het schrijven, en eml is er daar een van.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2010 09:43

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Het kan best zijn dat Eml met dergelijke berichten zijn haat voor de kerk onderbouwt, maar dat doet niet ter zake voor de boodschap.

Dan kun jij toch objectiever lezen dan ik. Wat je zegt is wel waar, maar de realiteit is dat de boodschap volledig ondergesneeuwd raakt vanwege de achterliggende, op zijn zachtst gezegd twijfelachtige motieven. Er zijn een paar mensen op het forum waarvan het me ondertussen weinig meer kan schelen wát ze schrijven, puur door de manier hóe ze het schrijven, en eml is er daar een van.

Dat is zeker goed mogelijk, maar zolang hij zijn bronnen bekend maakt die afkomstig van anderen zijn prik ik daar doorheen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mar 2010 10:53

Optimatus schreef:
EML, die op 5 maart schreef:Mensen, officieel heb ik hier een ban en dat respecteer ik. Vanaf nu zul je mij hier niet meer zien.

Bedankt voor de aandacht en zorg toch vooral dat je rustig kunt blijven slapen, wie de schoen past trekke hem aan.

Vriendelijke groet

EML

Waarom geef je op vijf maart aan dat wij je vanaf vijf maar niet meer zouden zien en waarom kom je, desondanks, je belofte dan niet na? Het is nu dertien maart, maar je bent er nog steeds.

Ergo: je respecteert dus niet datgene waarvoor je zegt dat je respect toont.

Erg ongeloofwaardig. Feitelijk loop je dus gewoon ordinair te liegen en beschik je over teveel vrije tijd en te weinig sociaal leven buiten internet. Neem een voorbeeld aan Wouter Bos: VERDWIJN.

Naar www.rorate.nl bijvoorbeeld. Het heeft niet veel zin om door te blijven emmeren over roomse toestanden op een niet-rooms forum.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 19 mar 2010 12:27

Optimatus schreef:
Optimatus schreef:
EML, die op 5 maart schreef:Mensen, officieel heb ik hier een ban en dat respecteer ik. Vanaf nu zul je mij hier niet meer zien.

Bedankt voor de aandacht en zorg toch vooral dat je rustig kunt blijven slapen, wie de schoen past trekke hem aan.

Vriendelijke groet

EML

Waarom geef je op vijf maart aan dat wij je vanaf vijf maar niet meer zouden zien en waarom kom je, desondanks, je belofte dan niet na? Het is nu dertien maart, maar je bent er nog steeds.

Ergo: je respecteert dus niet datgene waarvoor je zegt dat je respect toont.

Erg ongeloofwaardig. Feitelijk loop je dus gewoon ordinair te liegen en beschik je over teveel vrije tijd en te weinig sociaal leven buiten internet. Neem een voorbeeld aan Wouter Bos: VERDWIJN.

Naar http://www.rorate.nl bijvoorbeeld. Het heeft niet veel zin om door te blijven emmeren over roomse toestanden op een niet-rooms forum.

Oh?
Moet je Rooms zijn om over Roomse toestanden te mogen praten?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 19 mar 2010 13:28

Reageer liever niet dan op de man te gaan spelen, dan verdwijnt dit snel genoeg naar de volgende pagina...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2010 13:32

mohamed schreef:
Mortlach schreef:

Dat is zeker goed mogelijk, maar zolang hij zijn bronnen bekend maakt die afkomstig van anderen zijn prik ik daar doorheen.

Nog even ter aanvulling, ik heb liever dat persoonlijke vetes in een daarvoor bestemd topic worden besproken. Laten we niet vergeten dat Eml het niet zelf heeft bedacht noch geënsceneerd. Wellicht is misbruik binnen de katholieke kerk koren op zijn molen, dat zou zomaar kunnen, maar nogmaals, dat doet niks ter zake voor de serieuze feiten die er liggen. Ik hoop dat we inzicht krijgen in de misstanden binnen de katholieke kerk en hopelijk ook binnen andere kerken, zodat er schoon schip gemaakt kan worden.

De indruk die ik als buitenstaander krijg is dat pedofilie binnen de katholieke kerk buitengewoon vaak voorkomt. Wat deden deze priesters nog meer behalve zich vergrijpen aan kleine jongetjes? Is er een relatie tussen misbruik en het celibaat? Kan het celibaat een toevlucht zijn voor mensen die worstelen met sociaal niet wenselijke begeerten? Die vragen ontstaan bij mij en als ik de katholieken niet mag vragen om antwoorden, dan ga ik zelf wel op zoek. Ik wil weten wat dit betekent voor het bedienen van de sacramenten, jij niet?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 mar 2010 14:49

Om op het onderwerp in te gaan: ik vraag me af welke rol het celibaat hierin speelt. Natuurlijk, seksueel misbruik is van een vorm van machtsmisbruik en het komt overal voor. Maar op deze schaal gaat het toch om een buitengewone situatie. Volgens een universitair docent (faculteit katholieke theologie) speelt het geen rol.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2010 15:55

henkie schreef:Om op het onderwerp in te gaan: ik vraag me af welke rol het celibaat hierin speelt. Natuurlijk, seksueel misbruik is van een vorm van machtsmisbruik en het komt overal voor. Maar op deze schaal gaat het toch om een buitengewone situatie. Volgens een universitair docent (faculteit katholieke theologie) speelt het geen rol.

Ik heb het artikel gelezen, waarvoor dank, maar ze zei dat het celibaat geen hoofdrol speelt en een 'toneelstuk' bestaat uit meer dan de hoofdrolspelers. Paulus leert ons dat het niet iedereen gegeven is om zich te onthouden.

1 Kor 7,9
Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2010 17:31

mohamed schreef:1 Kor 7,9
Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

Dat klopt. Ze hadden veel beter kunnen uitreden om te trouwen. Maar helaas los je met een huwelijk pedofiele neigingen nog niet op. Veruit de meeste pedofielen zijn mensen die niet volgens het celibaat leven en dus vrijelijk een partner kunnen zoeken. Daar meeste pedofiele delicten in het gezin zelf plaatsvind is bekend dat de meeste pedofielen getouwd zijn.

Ik geef je gelijk dat momenteel lijkt alsof seksueel misbruik bovenmatig veel is voorgekomen in instituten van de katholieke Kerk, maar statistisch is dat nog geen 0,5% van de gevallen.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 19 mar 2010 19:19

Faramir schreef:

Dat klopt. Ze hadden veel beter kunnen uitreden om te trouwen. Maar helaas los je met een huwelijk pedofiele neigingen nog niet op. Veruit de meeste pedofielen zijn mensen die niet volgens het celibaat leven en dus vrijelijk een partner kunnen zoeken. Daar meeste pedofiele delicten in het gezin zelf plaatsvind is bekend dat de meeste pedofielen getouwd zijn.

Veruit de meeste mensen leven ook niet volgens het celibaat, dus is het niet zo gek dat absoluut gezien daar de meeste gevallen voorkomen.

Faramir schreef:Ik geef je gelijk dat momenteel lijkt alsof seksueel misbruik bovenmatig veel is voorgekomen in instituten van de katholieke Kerk, maar statistisch is dat nog geen 0,5% van de gevallen.

Ook dit cijfer zegt niet zo veel. Het kan nog steeds zo zijn dat in 1% van de huishoudens misbruik plaatsvindt, terwijl dat in 20% van de katholieke instellingen gebeurd. Dat zegt dit cijfer niet. Je zult met andere cijfers moeten komen om aan te tonen dat er in deze instellingen niet veel meer aan de hand is dat in de rest van de maatschappij.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2010 20:36

scheermes schreef:Ook dit cijfer zegt niet zo veel. Het kan nog steeds zo zijn dat in 1% van de huishoudens misbruik plaatsvindt, terwijl dat in 20% van de katholieke instellingen gebeurd. Dat zegt dit cijfer niet. Je zult met andere cijfers moeten komen om aan te tonen dat er in deze instellingen niet veel meer aan de hand is dat in de rest van de maatschappij.

Exacte cijfers kan ik je niet geven wel een artikel met uitspraken van een Duitse hoogleraar forensische psychiatrie. http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2010.html

Daarnaast heb ik enkel naar absolute aantallen slachtoffers gekeken. Maar ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek, en mogelijke andere onderzoeken in andere instellingen (alhoewel die waarschijnlijk nooit naar buiten gebracht zullen worden).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2010 20:50

Faramir schreef:

Het probleem verplaatsen lossen we niks mee op, maar hoe kan het dan dat mensen in aanmerking komen voor het celibaat terwijl ze door lust verteerd worden?
Ik geef je gelijk dat momenteel lijkt alsof seksueel misbruik bovenmatig veel is voorgekomen in instituten van de katholieke Kerk, maar statistisch is dat nog geen 0,5% van de gevallen.

Welke statistieken bedoel je precies? En wanneer zijn die metingen gedaan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2010 21:01

mohamed schreef:
Faramir schreef:

Het probleem verplaatsen lossen we niks mee op, maar hoe kan het dan dat mensen in aanmerking komen voor het celibaat terwijl ze door lust verteerd worden?

Mensen komen niet in aanmerking voor het celibaat. Mensen kiezen daarvoor uit vrije wil. Maar zoals met alles kun je later wel spijt krijgen van je beslissing en er moeite mee krijgen. Seksueel misbruik wordt in de hand gewerkt door een aantal factoren zoals een gesloten cultuur, een taboe op seks, een starre hiërarchie en meer van dat soort dingen. Factoren die zeker aanwezig waren in de katholieke instituten van de jaren 60/70.

Welke statistieken bedoel je precies? En wanneer zijn die metingen gedaan?

Ik doel op de aanmeldingen bij Hulp & Recht (600 over de afgelopen 50 jaar) en op cijfers van het ministerie van justitie (2500 gevallen op jaarbasis).

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 19 mar 2010 21:56

Faramir schreef:
scheermes schreef:Ook dit cijfer zegt niet zo veel. Het kan nog steeds zo zijn dat in 1% van de huishoudens misbruik plaatsvindt, terwijl dat in 20% van de katholieke instellingen gebeurd. Dat zegt dit cijfer niet. Je zult met andere cijfers moeten komen om aan te tonen dat er in deze instellingen niet veel meer aan de hand is dat in de rest van de maatschappij.

Exacte cijfers kan ik je niet geven wel een artikel met uitspraken van een Duitse hoogleraar forensische psychiatrie. http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2010.html

Daarnaast heb ik enkel naar absolute aantallen slachtoffers gekeken. Maar ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek, en mogelijke andere onderzoeken in andere instellingen (alhoewel die waarschijnlijk nooit naar buiten gebracht zullen worden).

Ik het het artikel gelezen, hij concludeert dat seksueel misbruik in kerkelijke instituten in Duitsland relatief weinig voorkomt. Helaas staan er geen exacte cijfers in, maar ik kan weinig anders dan vertrouwen dat deze hoogleraar een goed onderzoek gedaan heeft.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Terug naar “Archief”