kees61 schreef:Ok, misschien heb ik het niet goed begrepen. Ik begreep dat mensen niet alle galactose kunnen afbreken, of gewoon niet alles afbreken als er voldoende glucose aanwezig is, of als men op een eenvoudiger manier aan glucose kan komen en in dat geval wordt de galactose ergens opgeslagen met de nodige nadelige gevolgen.
Maar het doet er niet zoveel toe. Zie
notmilk.com om nog meer narigheid over melk te lezen. Diabetes kan er ook door veroorzaakt worden.
Ik gebruik zelf ook nog melkproducten hoor. Koffiemelk bijvoorbeeld en af en toe yoghurt. Maar ik ga er misschien toch maar mee stoppen.
Kun je doen. Ik merk zelf dat ik behoorlijk slecht tegen de combinatie vlees/zuivel kan; misschien ben ik toch Joods diep van binnen

Maar het feit blijft dat met zo'n enorme zuivelconsumptie in alleen al Nederland en zó weinig zuivelgerelateerde gezondheidsproblemen, dat je behoorlijk kritisch mag blijven bij sites die het tot een soort vergif verklaren.
Mortlach schreef:brrrrr las ik laatst niet dat je Nederlands studeerde? Ik zal me wel vergist hebben

Oei, geloofd met een d, dat is inderdaad wel ernstig. Ligt vast aan dat glas melk dat ik die ochtend op had.

Iedere mutatie iets goeds verandert iets goeds.
Een voorbeeld van wazooloo (youtube) gaat over een telefoonboek. Er staat een vermelding in van de familie Johnson. En nu komt er per ongeluk een mutatie in en de naam verandert in Johanson. Daarmee gaat de vermelding van Johnson verloren en de vermelde Johanson voegt niets toe. Het is nutteloze informatie geworden. Door de mutatie is er informatie verloren gegaan.
Oei, hier moeten we heel erg gaan oppassen. Wat bedoel je precies met informatie. Die discussie is hier namelijk al eerder gevoerd. Je hebt wel gelijk hoor, als er een paar baseparen verwijderd worden, verdwijnt er informatie. Maar net zo goed neemt de informatie toe als er een paar baseparen verdubbeld worden. Om op je telefoonboek metafoor terug te komen. Ok, maar er zijn meerdere families Johnson. (de genenpoel bestaat uit meer dan één exemplaar van een gen). Nu voegt die mutatie zeer zeker wat toe, namelijk onderscheidend vermogen.
Ik heb geen idee hoe je ons wijs wilt maken dat zo'n mutatie positief kan zijn.
De enige positieve mutatie in een telefoonboek is een vermelding toevoegen die nuttig is. Van een abonee die bestaat. Maar zoiets ontstaat niet door toeval. En dat is meteen een behoorlijk grote mutatie, een nieuwe naam met nummer en die nog juiste informatie geeft ook. Daar is een intelligentie voor nodig.
Als er 200 families Johnson zijn, en ééntje verandert in Johanson, dan weet ik direct welk nummer ik moet bellen en hoef ik ze niet alle 200 te proberen. Lijkt me best nuttig. Maar goed, deze metafoor is ondertussen ook uitgeput.
Mortlach schreef:Een katalysator kan een reactie wel versnellen, maar wordt niet op gebruikt in de reactie. Hoe moet ik dat zien in betrekking tot een positieve mutatie? Bij een mutatie in het DNA hebben we het wel over zinvolle informatie. Je kunt informatie over de vorming van een lichaamsdeel kopiëren en dan krijg je zomaar een derde been of zoiets. Maar geen vleugels die voorheen nog niet bestonden.
Weer dat gevaarlijke woord "informatie"; het is best belangrijk duidelijk te maken wat je daarmee bedoelt. Dat voorkomt straks een hoop verwarring. Een katalysator die sneller/efficienter werkt is beter dan een langzame katalysator. De cel hoeft dus minder katalysator aan te maken en dat scheelt energie.
Mortlach schreef:Dat hebben we ook wel ondervonden. Eerst werden de mensen wel 900 jaar oud en dat haalt nu niemand meer.
Sterker nog, dat haalde toen ook niemand. In de steentijd was de maximum leeftijd zo'n 35, dan doen we het nu toch best goed met een levensverwachting van dik in de 70, ondanks al die zuivel die we consumeren...