De nieuwste Opel Astra heeft een nogal pittig gewicht, moet ik zeggen.
(1288-1390 kg voor benzineversies. 1418 kg voor diesels. Zo'n 150 kg meer dan zijn voorganger!) Dat maakt hem niet goedkoop in de wegenbelasting. Het scheelt best wel wat met het vorige model!
Kort geleden dacht ik dat een Saab 9-3 duur is in wegenbelasting. Die kost ook best wel heel wat meer dan een Opel Corsa, maar als je de nieuwe Astra er naast legt, valt het eigenlijk nog wel mee. En dat terwijl je bij de Opel Astra toch het beeld hebt van een auto die toch best wat lager staat dan de Saab 9-3.

Tja, wat is duur in wegenbelasting? Een Mercedes-Benz S-klasse? Die kost inderdaad best wat. Een S350 heeft een leeg gewicht van 1795 kg, waarmee je op € 242 - 263 per kwartaal uitkomt. Een S600 Lang weegt nog behoorlijk wat meer met zijn 2080 kg, en komt op € 301 - 327. De zwaarste is de geldverslindende S65 AMG Lang. Alleen al om dat ding aan te schaffen moet je ontzettend veel geld te veel hebben, en zeer waarschijnlijk geen christelijk geweten. Want waar die €100.000,- extra goed voor is t.o.v. versies als de S63 AMG of de S600?? Die weegt 2170 kg, en dat is € 321 - 348 per kwartaal.
Maar goed, voor flink wat wegenbelasting moet je natuurlijk diesel rijden. Want de genoemde bedragen bereik je of overtref je zelfs misschien met de nieuwste Opel Astra in een dieseluitvoering!
Een S350 CDI BlueEFFICIENCY dan? Die weegt 1855 kg, en dat kost € 472 - 494 per kwartaal. Dan blijft het verbruik wel heel netjes voor zo'n grote auto.
Met een S450 CDI kom je op 1990 kg, en € 502 - 526. Daar zou ik niet blij van worden, als er elk kwartaal zo'n rekening op mijn deurmat valt. Maar mensen die zo'n auto rijden denken ongetwijfeld in andere maatstaven.
Toch zijn dat nog niet de records. Want dan vergeet ik nog de SUV-rage, die inmiddels ook al weer wat bekoeld is (en terecht!). Een Mercedes-Benz GL leidt nog altijd tot grotere donaties aan de belastingdienst.
Rijd je een benzineversie, dan kom je op € 340 - 370. Dan heb je een GL450 4Matic of een GL500 4Matic. Die wegen respectievelijk 2330 en 2345 kg.
Een GL 350CDI BleuEFFICIENCY 4Matic weegt 2350 kg, en komt op 594 - 623 per kwartaal.
Met de GL 450 CDI 4Matic kom je op 2450 kg en € 624 - 655 per kwartaal.
Wie de belastingdienst helemaal een warm hart toedraagt, zou eens een Range Rover moeten overwegen.
De Range Rover V8 5.0 Supercharged weegt 2610 kg, en dat komt op € 399 - 434 per kwartaal. Kun je wel lekker flink blazen met 510 pk!
En nee, dat was nog niet eens een diesel. Die is er ook, als TDV8 HSE. Die weegt 2644 kg, en kost € 685 - 720 per kwartaal.
De medewerkers van de belastingdienst zullen je dankbaar aankijken als je zo'n auto rijdt.
