opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor pannenkoek » 24 feb 2010 16:51

paprikameisje2 schreef:hier ook gewoon brood dubbel en dan in reepjes voor julia, ik doe gewoon aan afhapbrood. Ik kan denk ik zelfs nie goed met mes en vork brood kan eten.

Als het vriendje van onze zoon er was ( is inmmiddels geëmigreerd) zat ie te klungelen om met mes en vork brood te eten.... prachtig gewoon.

Ja, dat dialect, hier in Groningen is dat ook zo. Dan is er wel onderscheid, 'joe' en 'doe' maar ik kom uit het westen en vind dat nog steeds raar staan. Dan zeg ik tegen een oudere man van 65 'u' en dan vraagt hij 'wie???' :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 24 feb 2010 21:32

tulp schreef:Ik laat het van de ouders afhangen. Ik heb neefjes/nichtjes die 'u' en tante' zeggen en neefjes/nichtjes die 'je' en mijn voornaam zeggen.
De ouders voeden op en willen hun kinderen bepaald gedrag aanleren. Ik vind het niet nodig daar doorheen te fietsen.

Wat respect betreft hoeft het voor mij niet, maar als ze 'tante' zeggen duidt dat een speciale relatie aan en dat vind ik wel mooi.

Dat vind ik ook, ik zou graag willen dat mijn dochtertje ook 'u' en 'tante' tegen mijn vriendinnen zegt. Het klinkt wel ouwelijk maar vind het niet netjes als ze hun gewoon bij de voornamen noemt, ik heb zelf ook een paar 'tante's' die geen familie van me zijn maar ze staan weer te dichtbij om mw (achternaam) te zeggen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 feb 2010 21:50

Ik vind brood dubbel klappen niet netjes. Wij moesten altijd ons brood netjes in stukjes snijden en met mes en vork eten. Ideaal dat ik dat gewoon heb geleerd, nu doe ik dat net zo makkelijk (al snij ik het soms ook wel voor mezelf in stukjes en dan met mijn handen eten, maar nooit dubbel klappen en zo opeten, vind ik zo varkens achtig staan :oops: ).
Jurian eet nog wel met zijn handen. Omdat het met een vork nog niet lukt, en hij absoluut niet gevoerd wil worden, dus dan maar in nette stukjes (wel dubbele stukjes, anders zit de jam overal ;) ), en hij eet het dan zelf op.
Maar ik vind snijden echt wel netter, en met mes en vork op eten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 feb 2010 21:53

Grappig; hier word ik stom aangekeken als ik met mes en vork een boterham bewerk. Daarom zijn sandwiches uitgevonden, nietwaar?

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 24 feb 2010 21:54

LauraC schreef:Grappig; hier word ik stom aangekeken als ik met mes en vork een boterham bewerk. Daarom zijn sandwiches uitgevonden, nietwaar?

Precies, en toast ;)
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2010 22:08

Schipje schreef:
tulp schreef:Ik laat het van de ouders afhangen. Ik heb neefjes/nichtjes die 'u' en tante' zeggen en neefjes/nichtjes die 'je' en mijn voornaam zeggen.
De ouders voeden op en willen hun kinderen bepaald gedrag aanleren. Ik vind het niet nodig daar doorheen te fietsen.

Wat respect betreft hoeft het voor mij niet, maar als ze 'tante' zeggen duidt dat een speciale relatie aan en dat vind ik wel mooi.

Dat vind ik ook, ik zou graag willen dat mijn dochtertje ook 'u' en 'tante' tegen mijn vriendinnen zegt. Het klinkt wel ouwelijk maar vind het niet netjes als ze hun gewoon bij de voornamen noemt, ik heb zelf ook een paar 'tante's' die geen familie van me zijn maar ze staan weer te dichtbij om mw (achternaam) te zeggen.

Huh? Tante tegen mensen die hun tante niet zijn? Dat lijkt me maar raar.... Maar wat is er niet netjes aan het noemen van voornamen? Die namen hebben ze toch niet voor niets gekregen? Ik snap dus niet waarom dat niet netjes zou zijn. Ik ervaar dat totaal niet zo. Ik heet gewoon Marnix en ik ben een jij.... voor jong en oud. Geen oom Marnix, u, meneer of wat dan ook. Dat is heel formeel en kan op zijn hoogst in formele situaties, hoewel ik dan ook liever Marnix genoemd word. Met kinderen heb ik doorgaans geen formele band (ik zeker niet :D) en dan wil ik liever ook niet informeel aangesproken worden.

En dan kom je uit bij een lastig dilemma. Als er ouders zijn die hun kinderen aanleren om u te zeggen tegen mij, respecteer ik dat op zich best... Maar het heeft twee kanten. De eerste is dat je rekening houdt met de keuzes die ouders maken bij de opvoeding van kinderen en daar, zoals Tulp aangeeft, niet doorheen gaat fietsen. De andere kant is: Stel, ik vind het vreselijk om met u aangesproken te worden en met meneer, oom etc. Kan daar dan ook rekening mee worden gehouden? Of is het rekening met elkaar houden dan niet wederzijds.

Om bovenstaande reden ben ik er dus voorstander van dat je kinderen niet 1 manier aanleert. Je moet altijd zus, of altijd zo. Je kan ze beter aanleren dat sommige mensen graag met u worden aangesproken en anderen dat liever niet hebben... En dan weten ze echt wel wanneer ze wat moeten zeggen. Mijn nichtjes zeggen "tante" tegen een tante van Joanne maar zullen me nooit met oom Marnix aanspreken... heerlijk :) Als je het laat afhangen van persoon, leeftijd enz. krijgt iedereen toch wat hij/zij wil en voor de kinderen is het volgens mij echt niet schadelijk hoor. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2010 22:10

MissF schreef:Ik vind brood dubbel klappen niet netjes. Wij moesten altijd ons brood netjes in stukjes snijden en met mes en vork eten. Ideaal dat ik dat gewoon heb geleerd, nu doe ik dat net zo makkelijk (al snij ik het soms ook wel voor mezelf in stukjes en dan met mijn handen eten, maar nooit dubbel klappen en zo opeten, vind ik zo varkens achtig staan :oops: ).
Jurian eet nog wel met zijn handen. Omdat het met een vork nog niet lukt, en hij absoluut niet gevoerd wil worden, dus dan maar in nette stukjes (wel dubbele stukjes, anders zit de jam overal ;) ), en hij eet het dan zelf op.
Maar ik vind snijden echt wel netter, en met mes en vork op eten.

haha, snijden vind ik zo onpraktisch... en eet zo langzaam... ik wil gewoon normale happen kunnen nemen.... Ik eet brood nooit met mes en vork... :D Ach, ik heb het sowieso niet zo op al die protocollen, zo hoort dat want dat is netter enzo ;)

p.s. voor kleine kinderen is het wel handig om brood in stukjes te snijden zodat ze niet te grote happen nemen enzo :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 feb 2010 22:42

Doe mij ook maar brood uit het vuistje, hoor. Brood met mes en vork, nee, daar doe ik niet aan. Net zoals friet, dat eet ik altijd met mijn handen, ga ik geen bestek voor gebruiken.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 24 feb 2010 23:03

De kleine kids eten vaak makkelijker als je gewoon kleine stukjes geeft. Omdat snijden met een mes niet niet altijd even makkelijk gaat en zeker niet als je kleine stukjes doet, knippen wij op het werk het brood altijd :mrgreen: Veel makkelijker, veel netter en veel sneller klaar 8) Proberen ze dan wel het brood aan te bieden met een vork, maar mogen ook wel zelf eten met de handen. De oudere kids krijgen gewoon een dubbele boterham in 2á3 stukken geknipt.
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 feb 2010 06:01

Marnix schreef:
Schipje schreef:

Huh? Tante tegen mensen die hun tante niet zijn? Dat lijkt me maar raar.... Maar wat is er niet netjes aan het noemen van voornamen? Die namen hebben ze toch niet voor niets gekregen? Ik snap dus niet waarom dat niet netjes zou zijn. Ik ervaar dat totaal niet zo. Ik heet gewoon Marnix en ik ben een jij.... voor jong en oud. Geen oom Marnix, u, meneer of wat dan ook. Dat is heel formeel en kan op zijn hoogst in formele situaties, hoewel ik dan ook liever Marnix genoemd word. Met kinderen heb ik doorgaans geen formele band (ik zeker niet :D) en dan wil ik liever ook niet informeel aangesproken worden.

En dan kom je uit bij een lastig dilemma. Als er ouders zijn die hun kinderen aanleren om u te zeggen tegen mij, respecteer ik dat op zich best... Maar het heeft twee kanten. De eerste is dat je rekening houdt met de keuzes die ouders maken bij de opvoeding van kinderen en daar, zoals Tulp aangeeft, niet doorheen gaat fietsen. De andere kant is: Stel, ik vind het vreselijk om met u aangesproken te worden en met meneer, oom etc. Kan daar dan ook rekening mee worden gehouden? Of is het rekening met elkaar houden dan niet wederzijds.

Om bovenstaande reden ben ik er dus voorstander van dat je kinderen niet 1 manier aanleert. Je moet altijd zus, of altijd zo. Je kan ze beter aanleren dat sommige mensen graag met u worden aangesproken en anderen dat liever niet hebben... En dan weten ze echt wel wanneer ze wat moeten zeggen. Mijn nichtjes zeggen "tante" tegen een tante van Joanne maar zullen me nooit met oom Marnix aanspreken... heerlijk :) Als je het laat afhangen van persoon, leeftijd enz. krijgt iedereen toch wat hij/zij wil en voor de kinderen is het volgens mij echt niet schadelijk hoor. :)

Kinderen hebben natuurlijk heel erg éénduidigheid nodig, dan lijkt het mij verwarrend om meerdere manieren aan te leren, zowieso voor't kind maar ook voor mijzelf :oops:
Ik denk als kinderen 6 ofzo zijn dat ze dan pas goed verschillende manieren kunnen leren maar kinderen van 2... :?:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 feb 2010 07:39

@Marnix, ik denk dat het voor jou als volwassene heel wat makkelijker is om over je 'angst' ( ;) ) voor 'u' heen te stappen, dan dat mijn kind van dan misschien 5 of 6 moet leren dat iedereen die volwassen is 'u' is, behalve Marnix.
Ik vind die eenduidigheid ook goed. En al ziet mijn zoontje mijn zusje en broertje ook als volwassen terwijl ze dat nog niet zijn, dan noemt hij ze ook maar gewoon 'u'. Dat 'tante' vind ik ook raar ja. Wij deden het ook hoor, met alle volwassenen in de buurt, maar ik vind het gek klinken. Mijn vriendinnen doen het wel eens tegen Jurian:' Hee, Jurian, kijk eens wat tante ... bij zich heeft?
Ten eerste zeg je: 'kijk eens wat IK bij me heb' en ten tweede is ze zijn tante niet ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2010 10:15

MissF schreef:@Marnix, ik denk dat het voor jou als volwassene heel wat makkelijker is om over je 'angst' ( ;) ) voor 'u' heen te stappen, dan dat mijn kind van dan misschien 5 of 6 moet leren dat iedereen die volwassen is 'u' is, behalve Marnix.
Ik vind die eenduidigheid ook goed. En al ziet mijn zoontje mijn zusje en broertje ook als volwassen terwijl ze dat nog niet zijn, dan noemt hij ze ook maar gewoon 'u'. Dat 'tante' vind ik ook raar ja. Wij deden het ook hoor, met alle volwassenen in de buurt, maar ik vind het gek klinken. Mijn vriendinnen doen het wel eens tegen Jurian:' Hee, Jurian, kijk eens wat tante ... bij zich heeft?
Ten eerste zeg je: 'kijk eens wat IK bij me heb' en ten tweede is ze zijn tante niet ;)

Misschien ligt het ook wel aan de omgeving... Als ik, zoals je aangeeft, een uitzondering ben die met jij wil worden aangesproken, is het misschien wat lastig... Maar als ik naar bijv. mijn nichtjes kijk zijn de "u-mensen" ver in de minderheid ten opzichte van de "jij-mensen". En dan wordt het weer een ander verhaal.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2010 10:20

Schipje schreef:
Marnix schreef:
Schipje schreef:

Kinderen hebben natuurlijk heel erg éénduidigheid nodig, dan lijkt het mij verwarrend om meerdere manieren aan te leren, zowieso voor't kind maar ook voor mijzelf :oops:
Ik denk als kinderen 6 ofzo zijn dat ze dan pas goed verschillende manieren kunnen leren maar kinderen van 2... :?:

ja, sommigen willen met u aangesproken worden, anderen met jij. Daar ontkom je niet aan. Dan kan je twee dingen doen:

1. Ze toch vanaf het begin leren soms u te zeggen soms jij, ook al is dat soms verwarrend
2. Ze alleen "u" aanleren en op hun 6e ofzo daarop terugkomen en zeggen dat het soms ook anders kan... wat nog veel verwarrender is omdat ze dan iets aangeleerd hebben wat ten dele weer niet klopt :)

Leuke dilemma's :)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 feb 2010 20:29

Marnix, ach ja, ieder zijn ding denk ik.
Wat de een heel belangrijk vind vind de ander heel onbenullig. :)

Missf, wat wil jij dat je zoontje gaat zeggen tegen je vriendinnen? Ik vind tante zeggen niet raar omdat ik dat ook heel gewend ben denk ik.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 feb 2010 21:54

Voornamen en u. mevrouw klinkt al helemaal afstandelijk, zijn tante zijn ze niet. Dus maar gewoon voornamen, maar ik vind 'u' wel belangrijk. Wij hadden ook een vriendin van mijn moeder die we altijd bij de voornaam noemde en wel 'u'. het klonk wel grappig ;)

Terug naar “Archief”