Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4857
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor LeChat » 09 feb 2010 20:33

't Lijkt mij wel nuttig, Loucom. Net als een slipcursus, die volgde ik een jaar of drie geleden en nu weet ik echt nog hoe ik moet reageren als ik in een slip zit: de kant opsturen die je juist níet op wilt.

Vandaag had ik iets heel anders: ik wilde met mijn 206 gaan tanken, maar kreeg de tankdop niet los... Die zat vastgevroren. Ik had haast, moest 'n cliënt ophalen en daarom ben ik snel naar huis gereden om de auto van m'n man te pakken, want ik had echt niet genoeg benzine voor de rit die ik moest doen. M'n man schrok zich 'n ongeluk toen de auto er niet stond, 't was maar goed dat ik zijn voicemail had ingesproken, anders was hij aangifte van diefstal gaan doen 8).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 09 feb 2010 21:10

Auto te water
Eruitdoorderuit.nl.
Achterramen zijn vaak nog niet electrisch.

Slipcursus
Een beetje dwars door de bocht, dat lukt wel.
Als er sneeuw ligt, oefen ik het wel eens.
In een bocht aan de handrem trekken, de auto begint te glijden.
Dan gas geven en tegensturen.
Alleen met de huidige MPV heb ik nog niet 'geoefend'.
Maar ik denk dat het daar ook wel mee kan.
Een echte slipcursus is natuurlijk nog beter.
Want de fijne technieken ken ik niet.

Movible.nl brengt monteurs en klanten bijelkaar
Volledig artikel (Autozine).
Direct naar Movible.

Sloopregeling
Nog tot eind 2010 €750 (of €1000) slooppremie.
Tenminste, zolang het 'potje' niet leeg is.
Volledig artikel.

Tato Nano
Afbeelding
Enkele gegevens:
- €1850, in India (eenvoudigste uitvoering)
- 302 × 150 × 160 cm (lengte¸× breedte × hoogte)
- 635 kg
- 623 cc twee cilinder motor, 33 pk, achterin geplaatst
- vier versnellingen
- 12 inch wielen
- vier deuren
- kofferruimte voor, te openen met klep (ruimte voor kleine handtas)
- kofferruimte achter, te benaderen van binnenuit (geen achterklep), ong. 60 ltr.
- topsnelheid 105 km/h
- verbruik is 1 : 20 - 25
- botsbestendig (voldoet aan EU-norm)
Volgens een bericht van AutoVisie is het de bedoeling de Tato Nano
in 2012 in Europa te kunnen leveren. Wel aangepast, met driecilinder motor,
(100 gr CO2/km) en glazen achterklep.
De prijs wordt dan naar schatting €5000,-.
- Fotospecial
- Rijtest
- Ritje met de Tato Nano
- Techn. gegevens

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 17 feb 2010 18:38

Rijtest Citroen C1 (semi) automaat
Op autoweek.nl staat een rijtest met de nieuwste Citroen C1 (één van de drieling
Aygo - 107 - C1) met semi automaat.
Voor- en nadelen van de C1:
+ comfortabel en stil (voor die klasse)
+ pittige motor
+ compleet uitgerust
- zoekerig op de snelweg
- matig werkende automaat
Afbeelding
"Een minpuntje scoort deze auto met zijn semi-automaat. Het ding schakelt veel te traag,
op onverwachte en onlogische momenten en trekt door tot toerentallen waar de ‘Dukes uut Hasselt’
slapeloze nachten van zouden krijgen. Om deze C1 prettig te rijden, moet je hem gewoon met de
hand schakelen, maar daar heb je natuurlijk geen automaat voor gekocht. De handgeschakelde
bak is wat ons betreft dan ook de betere keus.
" Volledig verslag.

Hierbij wel opgemerkt dat testrijders geen gemiddelde rijders zijn,
vaak met een "zware rechtervoet".
"Allereerst bevalt de Sensodrive buitengewoon goed. Wat een fantastisch ding! Vlot doorschakelend naar
hogere versnellingen als je niet zo’n haast hebt en langer een versnelling vasthoudend (tot circa 4.000 toeren)
als je een vlot sprintje wilt trekken. Mijn vrouw was eerst niet zo in voor een automaat maar nu wil ze niet
anders meer."
Citaat uit deze gebruikerservaring (5e alinea).

Ook met (semi) automaat, en sinds enkele dagen belastingvrij: Fiat Panda.

Nog kleiner: Rinspeed
Afbeelding
Lengte: 2,60 meter.
Meer info.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 20 feb 2010 12:49

De nieuwste Opel Astra heeft een nogal pittig gewicht, moet ik zeggen. (1288-1390 kg voor benzineversies. 1418 kg voor diesels. Zo'n 150 kg meer dan zijn voorganger!) Dat maakt hem niet goedkoop in de wegenbelasting. Het scheelt best wel wat met het vorige model!
Kort geleden dacht ik dat een Saab 9-3 duur is in wegenbelasting. Die kost ook best wel heel wat meer dan een Opel Corsa, maar als je de nieuwe Astra er naast legt, valt het eigenlijk nog wel mee. En dat terwijl je bij de Opel Astra toch het beeld hebt van een auto die toch best wat lager staat dan de Saab 9-3.

Afbeelding

Tja, wat is duur in wegenbelasting? Een Mercedes-Benz S-klasse? Die kost inderdaad best wat. Een S350 heeft een leeg gewicht van 1795 kg, waarmee je op € 242 - 263 per kwartaal uitkomt. Een S600 Lang weegt nog behoorlijk wat meer met zijn 2080 kg, en komt op € 301 - 327. De zwaarste is de geldverslindende S65 AMG Lang. Alleen al om dat ding aan te schaffen moet je ontzettend veel geld te veel hebben, en zeer waarschijnlijk geen christelijk geweten. Want waar die €100.000,- extra goed voor is t.o.v. versies als de S63 AMG of de S600?? Die weegt 2170 kg, en dat is € 321 - 348 per kwartaal.
Maar goed, voor flink wat wegenbelasting moet je natuurlijk diesel rijden. Want de genoemde bedragen bereik je of overtref je zelfs misschien met de nieuwste Opel Astra in een dieseluitvoering!
Een S350 CDI BlueEFFICIENCY dan? Die weegt 1855 kg, en dat kost € 472 - 494 per kwartaal. Dan blijft het verbruik wel heel netjes voor zo'n grote auto.
Met een S450 CDI kom je op 1990 kg, en € 502 - 526. Daar zou ik niet blij van worden, als er elk kwartaal zo'n rekening op mijn deurmat valt. Maar mensen die zo'n auto rijden denken ongetwijfeld in andere maatstaven.

Toch zijn dat nog niet de records. Want dan vergeet ik nog de SUV-rage, die inmiddels ook al weer wat bekoeld is (en terecht!). Een Mercedes-Benz GL leidt nog altijd tot grotere donaties aan de belastingdienst.
Rijd je een benzineversie, dan kom je op € 340 - 370. Dan heb je een GL450 4Matic of een GL500 4Matic. Die wegen respectievelijk 2330 en 2345 kg.
Een GL 350CDI BleuEFFICIENCY 4Matic weegt 2350 kg, en komt op 594 - 623 per kwartaal.
Met de GL 450 CDI 4Matic kom je op 2450 kg en € 624 - 655 per kwartaal.

Wie de belastingdienst helemaal een warm hart toedraagt, zou eens een Range Rover moeten overwegen.
De Range Rover V8 5.0 Supercharged weegt 2610 kg, en dat komt op € 399 - 434 per kwartaal. Kun je wel lekker flink blazen met 510 pk!
En nee, dat was nog niet eens een diesel. Die is er ook, als TDV8 HSE. Die weegt 2644 kg, en kost € 685 - 720 per kwartaal.
De medewerkers van de belastingdienst zullen je dankbaar aankijken als je zo'n auto rijdt.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 20 feb 2010 16:26

Nieuwe Opel Astra
De Astra I is inderdaad zwaar, de lichtste versie weegt 1288 kg .
De Astra I 1.4 turbo weegt 1308 kg.
De lichtste Astra H weegt 1130 kg.
De wegenbelasting is voor de Astra H daardoor hoger (2 klassen).
De Golf 6 1.4 TSi is behoorlijk lichter, 1170 kg.
(Ford Focus 1.8: 1207 kg. Citroen C4 1.6 THP: 1251 kg.)
Daar staat wel tegenover dat de Astra I qua comfort ver boven de Golf 6 uitkomt,
zelfs ongeveer gelijk aan een klasse hoger.
En, hij is ook veel groter.
Op lange afstanden zal dat voor het verbruik niet schelen, op korte afstanden wel.
Opel richt zich duidelijk meer op comfort en praktische bruikbaarheid.
VW iets meer op sportiviteit, en minder op comfort.

Opel Flextreme
Afbeelding
Enkele gegevens:
- Electrisch aangedreven
- 163 pk
- 1,4 ltr benz. motor als generator
- 4,76 × 1,80 × 1,30 (l × b × h)
- CW waarde: 0,22
- topsnelheid 200 km/h
- 0 - 100 km/h in 9,0 sec
- verbruik 1 : 60
- CO2 uitstoot : 40gr/km
- Aktieradius: 500 km
Artikel op Autoweek.nl.
Volledig persbericht van Opel.
Opel wil een eigen versie van de Chevy Volt ontwikkelen.
M.i. een veel mooier model dan de Opel Ampera.

GM, Opel en SAAB
Zoals mogelijk bekend, is de overname door Magna niet volvoerd.
Opel opereert nog steeds onder het bewind van GM.
Door de gunstiger situatie nu, kon GM dit bewerkstelligen,
alsmede een investering van 326 miljoen dollar in SAAB.
Geen geld, en toch een project starten. Dat is al jaren de tactiek van Victor Muller.
GM, voor de financien. VM, voor het management.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 25 feb 2010 22:10

Fiat Twinair
Afbeelding
Vier-cilinder > drie-cilinder > twee-cilinder
Fiat presenteert de nieuwe Twinair.
Een tweecilinder motor met een inhoud van 900 cc.
In drie varianten:
- 50 kW (67 pk)
- 65 kW (88 pk)
- 80 kW (105 pk)
De beide laatste hebben een turbo.
Op alle motoren is het Fiat Multiair systeem toegepast.

Voor- en nadelen
+ compacter
+ lichter
+ zuiniger (30%)
- meer geluid
- meer trillingen

Er is speciale aandacht besteed aan reductie van trillingen en geluid.
Maar toch zal dit waarschijnlijk behoorlijk meer zijn dan van vier- en driecilinders.
De brom van de driecilinder Aygo's (en equivalenten) is van ver al te horen. Eén of
twee cilinders minder, betekent ook een minder mooie loop. Immers, i.p.v.
4 krachtimpulsen / 2 omwentelingen bij een 4-cil., nu 2 / 2 omwentelingen, welke 2 × zo groot zijn.
De trekkracht daarentegen zal waarschijnlijk veel groter zijn, dan vergelijkbare viercilinders
en driecilinders. 175 Nm / 2000 rpm? Ter vergelijking, de Aygo: (3-cil., 998 cc) 68 pk/6000 rpm,
93 Nm/3600 rpm. En, door de CO2 uitstoot van 95 gr/km (65 kW uitvoering), belastingvrij.
In een kleine gestroomlijnde auto, lijkt een verbruik van nabij de 1 : 30 met deze motor
haalbaar.

Volledig artikel op Fiatpress.com.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 26 feb 2010 14:01

Weet je dat die brom ontzettend meevalt? Mijn driecilinder Yaris maakt alleen als ik stevig gas geef een flinke brom, maar anders hoor je hem bijna niet.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 26 feb 2010 16:54

Met een Toyota Aygo, of een Yaris met driecilinder motor, heb ik geen
praktische ervaring. Maar mijn buurman heeft zo'n driecilinder.
(Van een BMW 316 uit 2001 naar zo'n kleintje gegaan!)
Als die langs rijdt, is hij redelijk stil. Maar als ik goed luister
(misschien ben ik wat erg kritisch) dan hoor ik toch dat typische
driecilinder geluid. Het kan ook bijna niet anders. Viercilinders
hebben een betere verdeling van het gewicht, waardoor de krukas
mooier rondloopt, met minder trillingen. En de 'krachtexplosies' zijn
beter verdeeld: vier tijdens 2 omwentelingen. T.o.v. drie tijdens
2 omwentelingen.
Bij de nieuwe tweecilinder van Fiat is dat nog ongunstiger.
Viercilinders (o.a. een Opel Vectra 1.8, maar ook wel van Ford, VW, Volvo, SAAB)
halen soms 800.000 km. Dat lijkt mij met zo'n tweecilinder onmogelijk.
Door de trillingen is er veel meer slijtage.
Anderzijds, toch een knap staaltje techniek van Fiat.
Als die werkelijk 1 : 30 haalt, dan mogen er ook enkele nadelen zijn.
En motoren in kleine autootjes mogen met ruim 100.000 km ook wel
enigszins versleten zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 26 feb 2010 21:00

Ik hoop toch dat mijn Yaris meer dan 100.000km meegaat.
Natuurlijk ben ik nu ook extra kritisch gaan luisteren vandaag en ik snap wel wat je bedoelt. Maar dat hoor je puur bij lage snelheden. Rond de 3500 toeren is mijn Yaris stiller dan onze Zaf...

-Martijn-
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 feb 2010 18:29
Locatie: Zeewolde

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor -Martijn- » 27 feb 2010 09:01

een 3 cilinder loopt mooier dan een 4 cilinder ondanks dat hij 1 slag minder heeft dan een 4 cilinder

een 3 cilinder loopt zo mooi omdat daar een balance as toegepast wordt die bij een 3 cilinder echt prachtig werkt het komt precies uit wat dat betreft

EDIT: 2 cilinder daaren tegen komt dat niet mooi uit waardoor die juist weer meer trillingen hebben al zijn de materialen tegenwoordig wel veel beter geworden van de lagers dus ik denk dat een 2 cilinder ook wel 2ton gaat halen kwa kilometers zonder al te veel problemen
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 27 feb 2010 11:04

-Martijn- schreef:een 3 cilinder loopt mooier dan een 4 cilinder ondanks dat hij 1 slag minder heeft dan een 4 cilinder
een 3 cilinder loopt zo mooi omdat daar een balance as toegepast wordt die bij een 3 cilinder echt prachtig werkt het komt precies uit wat dat betreft
EDIT: 2 cilinder daaren tegen komt dat niet mooi uit waardoor die juist weer meer trillingen hebben al zijn de materialen tegenwoordig wel veel beter geworden van de lagers dus ik denk dat een 2 cilinder ook wel 2ton gaat halen qua kilometers zonder al te veel problemen
Een driecilinder kan nooit zo mooi rond draaien als
een viercilinder, omdat de verdeling van de arbeidsslagen minder gunstig is.
Zoals al vermeld, drie krachimpulsen per 2 omwentelingen is minder
gunstig dat vier krachtimpulsen. En die krachimpulsen zijn ook nog groter.
Dit is wel enigzins te compenseren door balansassen.

Bij een tweecilinder is dit nog iets ongunstiger. Maar met bijv. een boxeropstelling,
zoals BMW motoren, en o.a. de Citroen 2 CV, is er een redelijk goede balans.

Lagers zijn anno 2010 denk ik veel beter dan 30 jaar geleden. Veel dieselmotoren halen meer dan 500.000 km.
Op autoweek.nl staan enkele reviews van benzinemotoren die 700.000 en meer gelopen hebben.

De rijstijl is ook behoorlijk van invloed.
Een Audi rijder, die met koude motor snel reed, moest na enige tijd een geheel nieuwe motor
laten monteren. Als de olie koud is, is er weinig smering. Belasten doet de motor dan enorm slijten.
Goed:
+ direct na starten rustig wegrijden
+ motor gering belasten indien nog niet op bedrijfstemperatuur
+ rustig optrekken (hoe meer kracht uitgeoefend wordt, hoe meer slijtage)
+ juiste toerengebied, laag bij geringe belasting, iets hoger bij meer belasting
+ goed onderhoud
Slecht:
- grote belasting bij koude motor
- vaak met veel toeren rijden (slijt de motor veel meer van)
Wel moet een motor altijd soepel lopen. Grote belasting bij heel weinig toeren
is ook heel slecht. En schokken mag zeker niet, daar kunnen lagers van stuk gaan.
En een keer iets verder doortrekken, bij warme motor hoeft niet slecht te zijn.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 27 feb 2010 11:27

Werking viertaktmotor
Afbeelding Afbeelding

Een viertaktmotor, ook wel vierslagmotor genoemd, heeft een cyclus van 2 omwentelingen.
Elke 2 omwentelingen worden alle vier slagen voltooid.

Inlaatslag
- De inlaatklep is open
- Door de neergaande beweging van de zuiger wordt er lucht aangezogen

Compressieslag
- De lucht wordt samengeperst door de opwaartse beweging vd zuiger

De arbeidsslag
- Er wordt brandstof aan het mengsel toegevoegd
- En het wordt ontstoken door de bougie
- Hierdoor treedt er een proces in werking die het mengsel doet exploderen
- De zuiger wordt naar beneden gedrukt, en doet de krukas draaien

De uitlaatslag
- Uitlaatklep is open
- Het afgewerkte mengsel wordt naar buiten geduwd door de opwaartse beweging vd zuiger

Bij bovenstaande is uitgegaan van:
- een benzinemotor
- met directe inspuiting
- atmosferisch (natuurlijke aanzuiging, geen turbo)


Verschil twee-, drie- vier- en zes- en achtcilinders
Een tweecilinder krijgt 2 krachtimpulsen per 2 omwentelingen die de krukas doet draaien.
Een viercilinder vier, dus mooier verdeeld, en minder heftig.
Een achtcilinder acht, dus nog mooier verdeeld, en nog geleidelijker.

Het is te vergelijken met een wiekenrad van een molen.
Als het per omwenteling vier kleine impulsen krijgt draait het mooier rond dan één grote.

Voor- en nadelen van meer cilinders
- meer gewicht
- meer draaiende delen
- minder compact
- duurder
+ mooiere loop
+ duurzamer

-Martijn-
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 feb 2010 18:29
Locatie: Zeewolde

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor -Martijn- » 27 feb 2010 13:53

Bij een 3 cilinder is de verdeling wel slechter als bij een 4 cilinder alleen als er dan een balance as bijgezet wordt dan komt dat mooier uit dan bij een 4cilinder

die balance as werkt het mooist bij een 3cilinder dan loopt het blok veel rustiger ik zal is even in me boek opzoeken heb het met 2de monteur geleerd is wel al een poos terug maar ga is voor je kijken


Greetz martijn.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 27 feb 2010 19:32

Driecilinders
"Wat inherent is aan een driecilinder is de van nature onrustige en rauwe loop. Ook deze Polo met
driecilinder diesel kan een aardig lawaai produceren. Vooral in koude toestand trilt en nagelt de TDI de
schroeven uit het dashboard, maar na het opwarmen is het prima te doen. Wel blijft de motor
brommerig in de onderste toerenregionen wat zorgt voor een trillend stuur en dat is wel onprettig. Ook
bij volgas hoor je de motor behoorlijk, maar op constante snelheid is het knap te noemen dat deze diesel
betrekkelijk weinig geluid produceert." Volledig artikel.

VW heeft enkele driecilinders nu ook weer vervangen door viercilinders.

Jouw bericht stem ik niet helemaal mee in. Er zullen best driecilinders zijn die mooier lopen dan
viercilinders. Maar in de regel is het andersom. Omdat én de balans van origine beter is, én de
verdeling van de arbeidsslagen beter is. Met balansassen is dit wel te compenseren, maar dat is
een noodmiddel.

Ik wil proberen een duidelijke uitleg op te stellen, waar je mee in kunt stemmen.
Maar dat zal wel even duren.

Mijn ondergrond is deze, maar jaren geleden.

Gebruikersavatar
Tuinfluiter
Majoor
Majoor
Berichten: 1736
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:50
Locatie: Noord-Brabant

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Tuinfluiter » 27 feb 2010 19:53

Hoogstwaarschijnlijk een nieuwe boodschappenwagen voor mij.
Het word een geel/groene Citroen C2 :D en dan de serie Ambianze.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten