'Menselijk ras werd ooit met uitsterven bedreigd'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eml

Berichtdoor eml » 22 jan 2010 13:33

Uitgegeven: 22 januari 2010 11:49
Laatst gewijzigd: 22 januari 2010 11:52

AMSTERDAM – De voorouders van de moderne mens werden ongeveer 1,2 miljoen jaar geleden met uitsterven bedreigd. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.
De onderzoekers van de Universiteit van Utah berekenden dat er 1,2 miljoen jaar geleden slechts tussen de 18.500 en 26.000 vruchtbare voorouders van de mens op aarde rondliepen.

Dat zou betekenen dat de oermensen op dat moment net zo ernstig met uitsterven bedreigd werden als gorilla’s en chimpansees nu, zo meldt nieuwssite Physorg.com.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Flessenhals

De wetenschappers kwamen tot hun conclusie door zogenaamde Alu-sequenties in het menselijk genoom te bestuderen. Dat zijn onderdelen van het DNA die zich soms in het genoom voegen en generaties lang op hun plek blijven.

Alu-sequenties kunnen worden gebruikt als een soort markeerpunten aan de hand waarvan de oudheid van een bepaald deel van het genoom kan worden bepaald. Ook is uit het aantal mutaties van het omringende DNA op te maken hoe groot de genetische variëteit en het aantal individuen op dat moment ongeveer was.

Genetische variatie

Het is al langer bekend dat moderne mensen veel minder genetische variatie vertonen dan andere primaten. Dat wijst er volgens hoofdonderzoeker Lynn Jorde op dat het menselijk ras in de loop van de evolutie een aantal keren door een zogenaamde ‘flessenhals’ is gegaan.

Mogelijk heeft zich verschillende malen een natuurramp voltrokken waarbij slechts een beperkt aantal individuen overleefde. Die kleine groep oermensen moest er vervolgens voor zorgen dat de soort in stand bleef.

Volgens de wetenschappers is het echter ook denkbaar dat de populatie van de voorouders van de mens in de afgelopen twee miljoen jaar lange tijd chronisch laag is geweest.

© NU.nl/Dennis Rijnvis

jip_86
Moderator
Contacteer:

Re: 'Menselijk ras werd ooit met uitsterven bedreigd'

Berichtdoor jip_86 » 22 jan 2010 19:47

Wat wil je hier mee zeggen? Zo maar een bericht neer kwakken is niet echt nuttig hier.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 jan 2010 20:15

Sowieso is het een slecht geschreven artikel, getuige de niet kloppende tussenkopjes.

En verder, wat wil je hiermee? Ik denk dat je een paar jaar te vroeg kijkt en dat je beter naar een zondvloed kunt kijken. Daar heb je ook een flessenhals.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 22 jan 2010 20:36

TheKeimpe schreef:Sowieso is het een slecht geschreven artikel, getuige de niet kloppende tussenkopjes.

Misschien vind je het origineel beter: http://www.physorg.com/news183278038.html

TheKeimpe schreef:En verder, wat wil je hiermee? Ik denk dat je een paar jaar te vroeg kijkt en dat je beter naar een zondvloed kunt kijken. Daar heb je ook een flessenhals.

En waarom denk je het beter te weten dan deze onderzoekers? Een flessenhals van 8 is denk ik ook wel wat anders dan die van 20.000.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 22 jan 2010 23:12

Het is allemaal begonnen met 1 persoon. Dus zo nieuwswaardig is dit niet ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2010 00:09

jip_86 schreef:Het is allemaal begonnen met 1 persoon. Dus zo nieuwswaardig is dit niet ;)

Dat zou wel hele bijzondere genetica opleveren trouwens...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jan 2010 09:47

Scheermes, mijn doel was niet om serieus te reageren, mee om eml even een beetje te prikken. Misschien ga ik ooit nog eens een topic openen om uit te leggen waarom ik mijn niet in evo-crea-discussies meng.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 23 jan 2010 10:40

TheKeimpe schreef:Scheermes, mijn doel was niet om serieus te reageren, mee om eml even een beetje te prikken. Misschien ga ik ooit nog eens een topic openen om uit te leggen waarom ik mijn niet in evo-crea-discussies meng.

Ok, had ik niet door, maar ben benieuwd. Maar meng je je nu niet juist wel in die discussie?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jan 2010 11:06

Nee, ik had geen zin om een smiley te gebruiken, maar ik heb heel bewust de meest explosieve opmerking gemaakt dit ik kon bedenken :mrgreen:
En dan moet je tegen een evolutionist zeggen dat bepaalde verschijnselen het gevolg van de zondvloed zijn. Dat levert vrijwel zeker vuurwerk op.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2010 13:03

Het is inderdaad geweldig leuk en vermakelijk als je bij de ander alle knopjes weet te vinden, niet?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jan 2010 14:59

Om nu te zeggen dat het GEWELDIG vermakelijk is, om ALLE enz.

Zulke superlatieven gaan mij te ver, maar soms ben ik in een vervelende bui en dan krijg je zulk soort uitwassen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2010 15:26

TheKeimpe schreef:Om nu te zeggen dat het GEWELDIG vermakelijk is, om ALLE enz.

Zulke superlatieven gaan mij te ver, maar soms ben ik in een vervelende bui en dan krijg je zulk soort uitwassen.

Tja, die buien herken ik wel, en het lukt me tegenwoordig steeds beter ook dan de delete-knop te gebruiken en de dingen die ik schreef niet te posten, maar nog niet altijd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jan 2010 16:01

TheKeimpe schreef:Sowieso is het een slecht geschreven artikel, getuige de niet kloppende tussenkopjes.

En verder, wat wil je hiermee? Ik denk dat je een paar jaar te vroeg kijkt en dat je beter naar een zondvloed kunt kijken. Daar heb je ook een flessenhals.

Om dit bericht toch een zekere zin mee te geven: het is wel aardig om te zien dat zowel schepping als evolutie "flessenhalzen" kennen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 jan 2010 16:03

jip_86 schreef:Wat wil je hier mee zeggen? Zo maar een bericht neer kwakken is niet echt nuttig hier.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het is schijnbaar dus een gegeven dat de mens ooit met uitsterven bedreigd was, dat er zelfs mogelijk meerdere keren zulke dreigingen waren.

En nu?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2010 16:39

Ik ben eigenlijk best onder de indruk dat ze met moderne DNA-gegevens de populatiedichtheid van zo lang geleden kunnen uitrekenen.

Terug naar “Archief”