Sint Nicolaas op 5 december

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

henkie
Beheerder

Re: Sint Nicolaas op 5 december

Berichtdoor henkie » 17 nov 2009 16:12

Haha. Bovendien bestaat de kerstman niet ;-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 nov 2009 17:47

*Annet* schreef:Wij deden ook nog aan Sint Maarten op 11 november, daarvan is het ontstaan en verhaal ook een ? Sommigen zeggen dat het met Maarten Luther te maken heeft. We gingen langs de deuren, zongen een of ander dom liedje en kregen snoep of wat anders lekkers. In mijn vroegere woonplaats geven de kerkmensen nu vaak een evangelisatiefolder bij het snoep met een uitnodiging voor vakantie bijbel club!

Het heeft helemaal niets met Maarten Luther te maken.
Sint Maarten is Martinus van Tours, bisschop van de stad Tours.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_van_Tours
Het verhaal is in het zuiden des lands vrij bekend en zeker geen ?.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 23:02

Marnix schreef:
TheKeimpe schreef:
en de katholieke kerk was nog niet afgedwaald

Ik vraag me af of dit historisch gezien klopt...

Sint Nicolaas was bisschop aan het begin van de 4e eeuw. Hij deed onder andere mee aan het concillie van Nicea, waar de triniteitsleer werd vastgelegd en waar we bijvoorbeeld ook onze geloofsbelijdenis van Nicea van kennen.

Maar je hebt gelijk, ik heb me er even in verdiept en toen ging er ook al het een en ander mis.

Aan de boom herkent men de vrucht in deze ?

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 17 nov 2009 23:06

TheKeimpe schreef:Ik begreep dat in België ergens de Sint een mijter zonder kruis krijgt, dat was aanstootgevend...

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/443770/2009/11/12/Belgen-protesteren-tegen-kruisloze-Sinterklaas.dhtml
Nosce te ipsum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2009 11:18

Joannah schreef:Aan de boom herkent men de vrucht in deze ?

Ik heb slechts gekeken naar besluiten van pausen in die tijd. Of Sinterklaas bijvoorbeeld ook absolutie schonk ik maar de vraag. Daarnaast heeft sinterklaas vieren tegenwoordig niets te maken met de roomse kerk. Ik ben door het vieren van Sinterklaas geen dwalingen en zo gaan leren of geloven of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Marnix op 25 nov 2009 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2009 17:05

Wat ook een mooi verhaal is van Bomans:

Het gebeurde eens op een dag, in Haarlem, dat twee Sinterklazen elkaar tegenkwamen op een kruising. Een van beiden reed snel weg. De echte Sinterklaas werd woedend en zette de achtervolging in. Na een wilde klopjacht werd hij ingehaald. De Sint besprong de valse sinterklaas en trok hem aan zijn baard. Die liet makkelijk los. Jahoor, het bleek een bedrieger te zijn, namelijk Bakker Jansen van de Barteljorisstraat. Hij werd overgedragen aan de politie, die hem zonder pardon opsloot :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2009 17:16

Mortlach schreef:
mohamed schreef:
ostrogoot schreef:De laatste serieuze ophef over Sint was in Belgie (enkele dagen gelden) waar enkele mensen bezwaar maakten tegen het kruis op de mijter van de goedheiligman.
Tja waar je je maar druk om maakt....

Ja dat kan ook nog, wie waren dat dan?

Vast van die zure beroeps-seculieren :roll: :wink:

Zou je denken? :mrgreen:
Nee maar, ik vraag me dat af, de enige die ik ken met een hekel aan het kruis is graaf Dracula en die woont dacht ik niet in België. :lol:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 nov 2009 19:27

Godfried Bomans was een mooi persoon

bozup
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bozup » 24 nov 2009 09:46

.. een héél mooi persoon.
Sinterklaas blijft leuk. Gezelligheid met de familie, het hele sfeertje is heerlijk!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 nov 2009 20:58

@Marnix:
Je quote is een beetje mislukt. Ik heb naar mijn beste weten nooit over het concilie geschreven, maar volgens jouw bericht wel...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2009 10:19

Ik zie het inderdaad. Foutje in de quoting, ik heb het aangepast :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 nov 2009 11:56

Lalage schreef:
Riska schreef:Voor mijn kinderen - dertigers! - is er overigens maar één "echte" en dat is Bram v.d. Vlugt! :mrgreen:

Die doet het gelukkig nog steeds :)

Ik zat bij zijn zoon in de klas, bij de zoon van Sinterklaas :)

Dat geleuter over Zwarte Piet moet gewoon eens ophouden. Al die flapdrollen die over racisme en zo gaan janken, moeten zich eens bedenken dat een oude man zich niet zonder de hulp van de Pieten van zijn kindlievende taak kan kwijten en verder hun mond houden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2009 12:10

Optimatus schreef:
Lalage schreef:
Riska schreef:Voor mijn kinderen - dertigers! - is er overigens maar één "echte" en dat is Bram v.d. Vlugt! :mrgreen:

Die doet het gelukkig nog steeds :)

Ik zat bij zijn zoon in de klas, bij de zoon van Sinterklaas :)

Dat geleuter over Zwarte Piet moet gewoon eens ophouden. Al die flapdrollen die over racisme en zo gaan janken, moeten zich eens bedenken dat een oude man zich niet zonder de hulp van de Pieten van zijn kindlievende taak kan kwijten en verder hun mond houden.

De zweep er over bedoel je? :shock:

Afbeelding
Zwarte Pietin!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2009 12:49

Optimatus schreef:Dat geleuter over Zwarte Piet moet gewoon eens ophouden. Al die flapdrollen die over racisme en zo gaan janken, moeten zich eens bedenken dat een oude man zich niet zonder de hulp van de Pieten van zijn kindlievende taak kan kwijten en verder hun mond houden.

Nou, we mogen best gevoelig zijn voor de moeite die sommige mensen kunnen hebben met dit fenomeen. En de figuur van zwarte piet is in de afgelopen paar jaar al enorm veranderd, van domme clown die nauwelijks meer uit kan brengen dan oega boega tot een veel volwassener figuur. Zeker als je naar de officiële intocht op televisie kijkt zie je dat de hoofdpieten steeds meer "manager" worden, en minder "knecht". Wat mij betreft geen verkeerde zaak, want zo behouden we onze waardevolle traditie (Ja opti, ook ik kan traditie waardevol vinden ;-) ), en komen we tegelijkertijd tegemoet aan de mensen die het hier toch moeilijk mee hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2009 13:53

Mortlach schreef:domme clown die nauwelijks meer uit kan brengen dan oega boega

:mrgreen:

Wees nou eerlijk, in een tijdperk waarin de president van Amerika zwart is, kan Sinterklaas toch niet best blank- en zijn slaven zwart zijn? ](*,)

Terug naar “[Religie] - Open forum”