Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor tante-tortel » 16 nov 2009 10:35

Ik denk dat er inderdaad meer komt kijken dat die rok.
Ik moest eens op het schoolplein van mijn kleinzoon oppassen, die school moest het plein delen met een refo school.
Allemaal rok, inderdaad. Maar wat een vuiligheid kwam daar uit de monden!
Ik heb er diverse naar binnen gestuurd om hun mond met zeep te wassen.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 16 nov 2009 10:53

Marnix schreef:Dat mag je vinden, zolang je het persoonlijk houdt en het anderen niet oplegt en hen op basis daarvan beoordeeld :)

Daar heb ik moeite mee, mensen die zeggen of denken: Die draagt een broek dus is het geen echte christen.... dat soort dingen. Daar moeten we van af. Als jij vanuit je overtuiging een rok draagt is dat prima!

Nee eensch, maar met anderen zaken op te leggen kom je zowiezo niet ver denk ik, in alle opzichten. Ik ben het met je eens dat er veel 'rokkies' zijn die denken: die draagt een broek dus is geen echte christen. Maar wat dacht je van andersom? ALs ik zie hoe er gemiddeld hier over rokdragende wordt gesproken.... men vindt het ook maar vreemd. Of zie ik dat verkeerd?

En tante-tortel: ja helaas komt er ook uit de monden van rokdragende mensen lelijke praat. Helemaal waar. Roddel/achterklap en noem maar op. Daarom probeer ik maar bij mezelf te blijven ipv andere mensen na te wijzen. Ik heb aan mezelf al een jaren-taak.
Psalm 25:2 (ber.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2009 11:01

saartje schreef:
Marnix schreef:Dat mag je vinden, zolang je het persoonlijk houdt en het anderen niet oplegt en hen op basis daarvan beoordeeld :)

Daar heb ik moeite mee, mensen die zeggen of denken: Die draagt een broek dus is het geen echte christen.... dat soort dingen. Daar moeten we van af. Als jij vanuit je overtuiging een rok draagt is dat prima!

Nee eensch, maar met anderen zaken op te leggen kom je zowiezo niet ver denk ik, in alle opzichten. Ik ben het met je eens dat er veel 'rokkies' zijn die denken: die draagt een broek dus is geen echte christen. Maar wat dacht je van andersom? ALs ik zie hoe er gemiddeld hier over rokdragende wordt gesproken.... men vindt het ook maar vreemd. Of zie ik dat verkeerd?

Klopt, we moeten elkaar in waarde laten. Ik geloof niet dat de Bijbel oproept of vraagt om rokken te dragen. Maar als mensen dat wel doen heb ik daar niets op tegen, zolang ze er geen wet van maken. Maar dat is natuurlijk wel lastig, als mensen vinden dat dit een Bijbelse plicht is... dan willen ze dat anderen logischerwijs ook opleggen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 16 nov 2009 20:22

ach marnix, ik ben sins 10 mei jongsleden belijdend lid in de gereformeerde gemeente, en loop altijd in een broek, alleen naar de kerk ga ik in een rok uit respekt.
fijn als ik op visite ga heb ik doorgaans gewoon een broek aan, en krijg nooit comentaar.
Dus zo word het niet afgedwongen hoor valt best mee.

groetjes esther.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2009 21:14

Hm, dat verschilt denk ik wel per gemeente / plaats hoor. Ik heb ook wel gehoord van meisjes die van hun oma te horen kregen dat ze naar de hel gingen want ze droegen een broek....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 nov 2009 22:36

Marnix schreef:Hm, dat verschilt denk ik wel per gemeente / plaats hoor. Ik heb ook wel gehoord van meisjes die van hun oma te horen kregen dat ze naar de hel gingen want ze droegen een broek....

Het verschilt zeker per gemeente.
Hier liggen 2 gemeentes naast elkaar met een heeeeel groot verschil.
voor de predikanten bijna een cultuurschok als ze in beide gemeentes preken op een zondag
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 nov 2009 23:03

Tsja ik heb ook gehoord dat er wel eens iemand voor Hoer is uitgemaakt omdat ze doordeweeks toevallig een broek aan had... alleen waren dat wel kinderen van een school....

Triest als men zo iets zegt.

Maar is het niet zo dat je met een broek aan ook heel vrouwelijk kan zijn en is dat niet de essentie dat je er vrouwelijk uitziet... ?

En ja ..ik ben het er ook wel eens mee eens dat een vrouw in een broek er absoluut niet aantrekkelijk uit kan zien ... maar dat geldt eveneens in rok hoor... ligt net aan het model etc...

Joannah

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 00:04

Spons schreef:Tsja ik heb ook gehoord dat er wel eens iemand voor Hoer is uitgemaakt omdat ze doordeweeks toevallig een broek aan had... alleen waren dat wel kinderen van een school....

Triest als men zo iets zegt.

Maar is het niet zo dat je met een broek aan ook heel vrouwelijk kan zijn en is dat niet de essentie dat je er vrouwelijk uitziet... ?

En ja ..ik ben het er ook wel eens mee eens dat een vrouw in een broek er absoluut niet aantrekkelijk uit kan zien ... maar dat geldt eveneens in rok hoor... ligt net aan het model etc...

tsja, er zijn damesbroeken en herenbroeken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2009 14:26

Ik zit wel een beetje met een vlecht in m'n maag... Er staat ergens dat de "vlechting des haars" niet geoorloofd is. Als ik dan langs de Driestar rijd...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 nov 2009 14:36

Optimatus schreef:Ik zit wel een beetje met een vlecht in m'n maag... Er staat ergens dat de "vlechting des haars" niet geoorloofd is. Als ik dan langs de Driestar rijd...

Waar is dat "ergens" ?

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 25 nov 2009 17:09

1 Timotheüs 2:9 - als je de kanttekeningen leest, zie je dat deze tekst niet betekent dat je nóóit je haar mag vlechten, maar dat je je niet overmatig op moet tutten. (vrij vertaald ;))
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 25 nov 2009 17:23

filia schreef:1 Timotheüs 2:9 - als je de kanttekeningen leest, zie je dat deze tekst niet betekent dat je nóóit je haar mag vlechten, maar dat je je niet overmatig op moet tutten. (vrij vertaald ;))

Het lijkt me dat de apostel dan wel gewoon geschreven had, dat dat de betekenis was.
het probleem is dat we iets vrij vertalen naar mate onze traditie het goed of fout vindt.
Wanneer het ons uitkomt.
Vlechtingen van het haar is een vrij specifieke manier van haardracht, hierbij is het haar geen bedekking meer, maar kijk je op de hoofdhuid, Zou het daarom wellicht minder gewenst zijn?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 25 nov 2009 23:25

Joannah schreef:
filia schreef:1 Timotheüs 2:9 - als je de kanttekeningen leest, zie je dat deze tekst niet betekent dat je nóóit je haar mag vlechten, maar dat je je niet overmatig op moet tutten. (vrij vertaald ;))

Het lijkt me dat de apostel dan wel gewoon geschreven had, dat dat de betekenis was.
het probleem is dat we iets vrij vertalen naar mate onze traditie het goed of fout vindt.
Wanneer het ons uitkomt.
Vlechtingen van het haar is een vrij specifieke manier van haardracht, hierbij is het haar geen bedekking meer, maar kijk je op de hoofdhuid, Zou het daarom wellicht minder gewenst zijn?

de mensen die uit princiepe voor lange haren zijn knopen het allemaal op. Nou, dan vraag ik met af waar die langen haren zijn. Ze knopen ze zo hoog op dat het nog korter dan mijn haar is.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 nov 2009 23:32

Volgens mij gaat het in die tekst er gewoon om dat het sieraad van de vrouw niet uiterlijk moet zijn maar innerlijk. Ingetogen leven enz.
Dus hoe ze leeft moet haar sieraad zijn.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2009 13:47

pannenkoek schreef:de mensen die uit princiepe voor lange haren zijn knopen het allemaal op. Nou, dan vraag ik met af waar die langen haren zijn. Ze knopen ze zo hoog op dat het nog korter dan mijn haar is.

En da's nu net mijn grote bezwaar! ALS je dan vindt dat je als vrouw lang haar moet hebben: LAAT HET DAN OOK ZIEN!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”