pannenkoek schreef:Op zijn tijd een wijntje is helemaal niet verkeerd. In de tijd vd Bijbel werd er ook wijn geschonken denk maar aan de geschiedenis van het water in wijn veranderen.
Sterker nog, vroeger kon je beter wijn of bier drinken dan water, want wat dáár allemaal in rondzwom...
Tja roken, helaas doet mijn man het , maar wat versta je onder 'roken als een ketter?' hoeveel pakjes/sigretten zijn dat dan per dag? De mijne rookt er 10/12 of.
10 tot 12 pakjes? Of tien-twaalfde deel van een sigaret?
Maar goed, met alcohol is het met als zoveel dingen: je moet het met mate doen. Alcohol drinken, ook al zijn het twee of drie glaasjes, is niet meteen coma-zuipen. Dat betekent niet dat coma-zuipen geen probleem is, dat is het zeker wel, maar de remedie is verantwoordelijk gedrag aanleren.
Ik mag zelf graag een glaasje whisky drinken, maar met een fles doe ik al gauw een half jaar.
Drankgebruik: geen probleem mee; overmatig drankgebruik daarentegen wel. Alhoewel drankgebruik in het algemeen ook in mijn religie wordt afgeraden, omdat het het gevaar van een glijdende schaal in zich draagt. Je neemt één biertje, je remmingen en zelfbeheersing nemen af, en voor je het weet.... en ja, met een glas whisky op mediteren is inderdaad een hele bijzondere ervaring...