evangelisatie: hoe doe jij dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

evangelisatie: hoe doe jij dat?

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2004 10:26

Jezus roept ons op om te evangeliseren. Hoe pak jij dat concreet aan?

joris

Berichtdoor joris » 06 feb 2004 12:35

ik evangeliseer niet eigenlijk. Ofwel, ik heb het idee dat mijn gaven ergens anders liggen> Wel ben ik meer bezig binnen de kerk: mensen sterk maken zodat zij er op uit kunnen gaan. Misschien dat ik iets ga doen bij de groep die jeugddiensten organiseert. Financieel steun ik dat werk in ieder geval al wel.
En uiteraard steun ik het inpliciet als gemeentelid die actief evangeliseert en kracht ontvangt onderandere door mijn gebed.

ik denk dat ieder zijn 'thema' heeft in zijn leven. Bij mij is dat jeugd en jongeren dus geef ik mijng eld aan jeugd en jongeren. Een ander is betrokken bij ziekte en gezondheid en geeft zijn geld aan doelen als het kankerfonds of astmafonds.

Vin

Berichtdoor Vin » 06 feb 2004 12:38

Ik heb het al zo druk met beter mens proberen te worden.. wie ben ik om dat aan iemand anders te vertellen :?

Ik doe aardig..ofzo.. en eerlijk.

joris

Berichtdoor joris » 06 feb 2004 12:43

Vin schreef:Ik heb het al zo druk met beter mens proberen te worden.. wie ben ik om dat aan iemand anders te vertellen :?

Ik doe aardig..ofzo.. en eerlijk.
jij bent Vin en hebt dus alle recht om dat tegen iedereen te vertellen> om steun te krijgen of ons te laten zien dat wij nit de enige zijn die e rmoeite mee hebben om een goed mens te zijn. :oops:

Vin

Berichtdoor Vin » 06 feb 2004 12:52

Dan is dat mijn thema ok? :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2004 12:52

Precies. Evangeliseren is niet een hobby of zo. Iets wat je in een vrij uurtje in je weekend es ff gaat doen.

Evangeliseren is een levenstijl, 24/7.

Lees eens de gelijkenis van de barmhartige samaritaan. Probeer die samaritaan te zijn! Veel te vaak zijn wij de priester of leviet die met een boog om iemand heenlopen.

Evangeliseren doe je niet in de eerste plaats door mensen op straat aan te spreken, maar door je manier van leven.

13 U bent het zout dat de wereld leefbaar moet houden. Maar als u uw invloed verliest, wat moet er dan van de wereld worden? Weet u waar u dan nog goed voor bent? Om weggegooid en vertrapt te worden. 14 U bent het licht van de wereld; een hoog gelegen stad die straalt in de nacht, kan iedereen zien. 15 Men steekt immers geen lamp aan om er vervolgens een emmer overheen te zetten? Die lamp moet toch op een kandelaar staan en licht geven voor iedereen in huis? 16 Laat daarom ook uw licht voor alle mensen schijnen. Als zij dan de goede dingen zien die u doet, zullen zij uw hemelse Vader eren. (Mattheus 5)

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 06 feb 2004 14:07

Marnix schreef:Precies. Evangeliseren is niet een hobby of zo. Iets wat je in een vrij uurtje in je weekend es ff gaat doen.

Evangeliseren is een levenstijl, 24/7.

Lees eens de gelijkenis van de barmhartige samaritaan. Probeer die samaritaan te zijn! Veel te vaak zijn wij de priester of leviet die met een boog om iemand heenlopen.

Evangeliseren doe je niet in de eerste plaats door mensen op straat aan te spreken, maar door je manier van leven.

13 U bent het zout dat de wereld leefbaar moet houden. Maar als u uw invloed verliest, wat moet er dan van de wereld worden? Weet u waar u dan nog goed voor bent? Om weggegooid en vertrapt te worden. 14 U bent het licht van de wereld; een hoog gelegen stad die straalt in de nacht, kan iedereen zien. 15 Men steekt immers geen lamp aan om er vervolgens een emmer overheen te zetten? Die lamp moet toch op een kandelaar staan en licht geven voor iedereen in huis? 16 Laat daarom ook uw licht voor alle mensen schijnen. Als zij dan de goede dingen zien die u doet, zullen zij uw hemelse Vader eren. (Mattheus 5)

ja, 24/7, helemaal mee eens. je moet continu wat uitstralen.

ik zag pas ergens staan dat wij christenen vaak niet het zout der aarde zijn, maar we zijn het zou in de zoutpot :cry:
vond ik wel een goede om over na te denken, en wat mee te doen

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 06 feb 2004 17:21

Door met mensen te praten, probeer ik iets uit te stralen van Gods liefde. We moeten ze wijzen op een genadig God, die met zondaars van doen wil hebben. Die aan het kruis gestorven is voor zondaars. Maar ook opgestaan opdat zondaars zouden leven. Altijd zouden we hier over iets moeten laten zien aan onze medemensen. We moeten ze wijzen dat er nog plaats is in het Vaderhuis met Zijn vele woningen. Ook dat er plaats is voor hen. Geen mens is te slecht om tot Jezus te komen. We moeten ze aansporen om tot Hem te vluchten.
Evangelisatie is niet alleen tot onze ongelovige buurman, maar ook tegen onze christelijke, ongelovige vrienden en vriendinnen. Evangeliseren is in zekere zin getuigen van het volbrachte werk van Jezus Christus.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 feb 2004 18:44

Wij hebben een gospelduo, tweestemmige zang en gitaar. We zingen oude Amerikaanse gospels die heel vrolijk zijn, of juist heel droevig, maar het gaat altijd over Jezus. Dit is ook een vorm van evangeliseren. Na afloop van een optreden komen er vaak mensen naar ons toe met vragen en complimentjes. Alles in de naam van Jezus!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2004 15:14

Vannacht hield Borkdude met z'n huisgenoten een feest en ik was in gesprek met een christen en een niet-christen. Het gesprek kwam op een hele natuurlijke manier op het onderwerp geloof en ik hoorde het evangelie op een simpele manier uitgelegd worden aan de niet-christen. Ik vond het echt cool zoals die gast dat uitlegde!!! Zo zou ik ook met mensen willen praten, echt het evangelie vertellen. Ik denk dat dat de roeping van elke christen is. Ik ben nu wel weer een stapje verder, omdat ik dus in de praktijk zag hoe je kunt evangeliseren. De reactie van die niet-christen was: ik vind het een moeilijke discussie, maar ik heb er wel veel van geleerd. Ik bid dat God in hem gaat werken...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 10 feb 2004 00:00

Lalage schreef:Vannacht hield Borkdude met z'n huisgenoten een feest en ik was in gesprek met een christen en een niet-christen. Het gesprek kwam op een hele natuurlijke manier op het onderwerp geloof en ik hoorde het evangelie op een simpele manier uitgelegd worden aan de niet-christen. Ik vond het echt cool zoals die gast dat uitlegde!!! Zo zou ik ook met mensen willen praten, echt het evangelie vertellen. Ik denk dat dat de roeping van elke christen is. Ik ben nu wel weer een stapje verder, omdat ik dus in de praktijk zag hoe je kunt evangeliseren. De reactie van die niet-christen was: ik vind het een moeilijke discussie, maar ik heb er wel veel van geleerd. Ik bid dat God in hem gaat werken...
'

Misschien kan deze website je helpen: (hij heeft veel ervaring)
http://www.peter-insite.nl/peter/index.htm

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 01:45

Ik vind 'peter' niet zo goed wat dat 'uitleggen' betreft.

Zoals ik al eerder zei, evangeliseren komt een beetje raar op me over. Ik ben er zelf ook slachtoffer van als mensen denken dat ik niet genoeg geloof of in de kerk zit. Dan 'helpen' ze me wel even.

Denk je dat het goed overkomt als ik als slecht mens mensen het evangelie ga verkondigen? Net als de kruistochten maar dan zonder bloed. Dus ik hoop als mens uit te stralen wat God bedoelt. Als ik ooit 't idee krijg dat me dat lukt dan ga ik wel mensen vertellen hoe het zit.

joris

Berichtdoor joris » 10 feb 2004 06:29

Je moet het ook God latn doen toch, Vin?

Bytheway? Ben je echt zo slecht?

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 06:33

Klinkt 'ontoereikend' beter? :)

Ik ben maar klein

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2004 09:06

Het is denk ik precies zoals marnix zegt. Gewoon leven als een Christen is al evangeliseren. Je niet schamen voor je Christen zijn.
Dus Vin ik denk dat jij dat ook best wel doet.
Iedereen evangeliseerd op zijn plaats waar God hem gesteld heeft.
En als je daarbuiten ook nog tijd hebt en de talenten, dan kun je dus ook nog georganiseerd evangeliseren.
Maar gewoon uitkomen voor je Christen zijn is al een hele prestatie.
Denk maar eens aan bidden voor je eten op je werk b.v.
Niet vloeken, beleefd zijn naar anderen toe.
Niet de boel bedriegen, liegen, eerlijk zijn. Niet naar bepaalde feesten gaan, of meedoen met bepaalde feesten.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Dat is al evangeliseren!

Terug naar “Archief”