Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Snorbaarder
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 dec 2003 14:02
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

Berichtdoor Snorbaarder » 04 feb 2004 16:44

Hallo,

Pas had ik een discussie, of eigenlijk een gesprek met een klasgenoot, hij behoort tot de zevende dagadventisten en viert dus de zondag op zaterdag. Ik wist niet echt duidelijk weer te geven waarom de zondag nu op zondag geviert moet worden en niet op zaterdag (ik weet het mijn, kennis van de bijbel is te beperkt). En eigenlijk wist ik nog minder goed weer te geven waarom zaterdag nu eigenlijk fout is (als dat het al is).
Is er iemand die mij hier duidelijk antwoord op kan geven, of anderzins kan verwijzen naar een topic waar dit al eens besproken is.

Bij voorbaat mijn uitermate hartelijke dank!

Snorbaarder
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 16:47

Zondag is de opstandingsdag van Christus, en die vieren wij om dat te herdenken.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2004 16:49

zaterdag is denk ik niet fout hoor.

maar bijbelse argumenten weet ik ook zo niet
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2004 19:03

Nee volgens mij zijn die er inderdaad niet. Maar maakt de dag uit?

Doortje
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jan 2004 16:00

Berichtdoor Doortje » 04 feb 2004 21:15

Het is volgens mij inderdaad wat Caprice zegt. De Heere Jezus is op de eerste dag van de week. dus de zondag, opgestaan uit de doden en daarom houden we de zondag als rustdag.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 04 feb 2004 23:08

Het is inderdaad zo, dat het op zondag gevierd wordt omdat dit de opstandingsdag van Christus is, maar waarom we ook op zondag de rustdag houden, is omdat dit de eerste dag van de week is. We beginnen de week met een rustdag en doen daarmee energie op voor de rest van de week. Ook horen we op de eerste dag van de week het Woord van God, wat we mee kunnen nemen de rest van de week in.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 05 feb 2004 11:41

Je leest een paar keer dat de discipelen op de eerste dag der week bij elkaar waren. Weet zoals gewoonlijk weer eens niet waar het staat. Ik vind het zelf trouwens allemaal niet zo erg overtuigend.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 05 feb 2004 11:46

Keizer Constantijn de Grote heeft in zijn dagen het christendom tot staatsgodsdienst uitgeroepen en heeft daarbij meteen de zondag officieel tot rustdag gemaakt. Misschien wilden de jonge christenen op zaterdag wel naar de synagoge en wilden ze dan op zondag als christenen bij elkaar komen. Dan is dat door de traditie zo gebleven.
Ken uzelf.



Mijn web-log!

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 feb 2004 11:47

Augustinus heeft het geloof ik ooit ingesteld, er is totaal geen bijbelse ondergrond voor. Ik denk dat de dag niet zo belangrijk is, maar bij de letter van Het Woord hebben de zevende dags adventisten absoluut gelijkt. De sabbat is op zaterdag, niet op zondag...

De tekst is Handelingen 20:7
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

-edit-
FF opgezocht: Constantijn heef in 321 de zondag ingevoerd als rustdag, daarvoor was de sabbat onder christenen ook de rustdag
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 05 feb 2004 14:02

waarom ik op zondag de rustdag vier? dat is het meest praktisch, dan heb ik nl. vrij.... :D

het is geen Bijbels gebod om de rustdag om de zondag te houden, als er een Bijbels gebod zou zijn, dan zou het de zaterdag gelden. volgens mij maakt het in principe helemaal niet uit wanneer je de rustdag houdt, maar het is wel een mooi stukje symboliek om het op de opstandingsdag te doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 05 feb 2004 16:51

De zondag is niet helemaal willekeurig gekozen. Ten eerste wilde men een onderscheid met de Joden, die de rustdag op zaterdag hebben. Ten tweede is de viering van de zondag een oud heidens gebruik.

Jezus is helemaal niet op zondag opgestaan. Hij verbleef 3 nachten en 3 dagen in het graf.

Hij is op vrijdagmiddag begraven, net voor de aanvang van de sabbath. Dat is 1 dag, alhoewel ik een klein gedeelte van de dag niet als dag zie, tel ik het toch maar mee. Wat belangrijk is om te weten dat men de Joodse tijdmeting gebruikt, en niet onze westerse. Nacht, zaterdag, nacht, zondag, nacht, maandag opgestaan. Nu is dit trouwens niet zo heel erg belangrijk, maar dat Jezus op zondag is opgestaan is dus foute aanname mijns inziens.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 17:38

Sabra schreef:De zondag is niet helemaal willekeurig gekozen. Ten eerste wilde men een onderscheid met de Joden, die de rustdag op zaterdag hebben. Ten tweede is de viering van de zondag een oud heidens gebruik.

Jezus is helemaal niet op zondag opgestaan. Hij verbleef 3 nachten en 3 dagen in het graf.

Hij is op vrijdagmiddag begraven, net voor de aanvang van de sabbath. Dat is 1 dag, alhoewel ik een klein gedeelte van de dag niet als dag zie, tel ik het toch maar mee. Wat belangrijk is om te weten dat men de Joodse tijdmeting gebruikt, en niet onze westerse. Nacht, zaterdag, nacht, zondag, nacht, maandag opgestaan. Nu is dit trouwens niet zo heel erg belangrijk, maar dat Jezus op zondag is opgestaan is dus foute aanname mijns inziens.

Christus was vrijdag al gestorven (denk maar aan 'goede vrijdag', waar dat herdacht wordt). In het Jodendom wordt een gedeelte van een dag altijd als hele dag gerekend.

Christus is dus wel degelijk op zondag opgestaan, na 'stille zaterdag'.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 05 feb 2004 18:49

Sabra schreef:De zondag is niet helemaal willekeurig gekozen. Ten eerste wilde men een onderscheid met de Joden, die de rustdag op zaterdag hebben. Ten tweede is de viering van de zondag een oud heidens gebruik.

Jezus is helemaal niet op zondag opgestaan. Hij verbleef 3 nachten en 3 dagen in het graf.

Hij is op vrijdagmiddag begraven, net voor de aanvang van de sabbath. Dat is 1 dag, alhoewel ik een klein gedeelte van de dag niet als dag zie, tel ik het toch maar mee. Wat belangrijk is om te weten dat men de Joodse tijdmeting gebruikt, en niet onze westerse. Nacht, zaterdag, nacht, zondag, nacht, maandag opgestaan. Nu is dit trouwens niet zo heel erg belangrijk, maar dat Jezus op zondag is opgestaan is dus foute aanname mijns inziens.


volgens mij maak je toch een foutje. in mijn Bijbel staat (als ik het me goed herinner :) ) dat Jezus op de derde dag is opgestaan, ik zag daar niets over nachten.

bovendien:
lukas schreef:En op den eersten dag der week, zeer vroeg in den morgenstond, gingen zij naar het graf, dragende de specerijen, die zij bereid hadden, en sommigen met haar


mattheus schreef:En laat na de sabbat, als het begon te lichten, tegen den eersten dag der week, kwam Maria Magdalena, en de andere Maria, om het graf te bezien.


hoewel ik er een hekel aan heb de Bijbel overal als bewijsboek bij te slepen, leek het me in dit geval wel geoorloofd :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 05 feb 2004 19:02

Invincible heeft hier een studie over gemaakt, over die 3 dagen en nachten.
k'Zal hem een seintje geven om z'n bevindingen hier te melden :roll:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 05 feb 2004 22:07

Het 3 dagen en 3 nachten (Matth 12:40) probleem, dolle pret.

Okay: waarom aangenomen wordt dat de opstanding op zondag was heeft mi 3 redenen, meer niet.
> Markus 16:9
> Matth 28 1ste verzen
> Het gesprek met de Emmaüsgangers op een zondag: ‘Doch ook benevens dit alles is het heden de derde dag, van dat deze dingen geschied zijn’ (Luk 24:21) De 3de dag > dus de opstandingsdag.

Markus en Mattheus zijn twijfelachtig vanwege discussie over de plaatsing van de komma resp. twijfel over chronologische volgorde (zie andere evangelien). Het gesprek van de Emmausgangers is mi wat overtuigender.
Dat de vrouwen op zondag naar het graf gingen zegt nix over het moment van de opstanding.

Over de plaatsing van de kruisiging en begrafenis is een ellenlange discussie mogelijk. Feit is dat de Pesach-sabbat (de bewuste sabbat) op iedere dag van de week had kunnen vallen, dus niet perse op zaterdag (zie ook: Ex 12, Lev 23, Num 9, 28, Deut 16)

Daarnaast zijn er zelfs argumenten te noemen om de kruisiging op de sabbat (Pesach-sabbat) te plaatsen. Leuk he.

Ik ben er hier iets dieper op in gegaan. Oplossing op basis van de statenvertaling is er niet, zo ja, schiet me lek.


Desalniettemin is het mi geen reden om de sabbatsviering in zondagsviering te veranderen.

Vragen? Stel gerust.
Groet.

Afbeelding


(PS: die avatars worden met de dag groter... beetje vervelend)
Laatst gewijzigd door Invincible op 05 feb 2004 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten