Jezus en Allah

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor Optimatus » 03 okt 2009 19:59

ostrogoot schreef:Als onreine mag ik de Koran niet eens beet pakken laat staan lezen.

Ik heb inmiddels drie moslims elk een Koran cadeau gedaan en ik die waren verheugd dat een niet-moslim met zo'n cadeau kwam aanzetten. Ook de boekhandelaar, aan wie ik uitlegde waarom ik toch een Koran kwam kopen, vond het erg aardig gebaar en gaf mij een mooi exemplaar voor een lagere prijs. (dit was in Brussel).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 03 okt 2009 22:29

Optimatus schreef:
ostrogoot schreef:Als onreine mag ik de Koran niet eens beet pakken laat staan lezen.

Ik heb inmiddels drie moslims elk een Koran cadeau gedaan en ik die waren verheugd dat een niet-moslim met zo'n cadeau kwam aanzetten. Ook de boekhandelaar, aan wie ik uitlegde waarom ik toch een Koran kwam kopen, vond het erg aardig gebaar en gaf mij een mooi exemplaar voor een lagere prijs. (dit was in Brussel).
Heb je ze, naast de Quran, ook de Bijbel cadeau gedaan?

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 03 okt 2009 22:32

Optimatus schreef:

Ik was in Beverwijk in een moskee te gast en pakte een van de Korans in het Arabisch. Deze werd door een imam uit nijn handen getrokken waarna enige verwensingen volgden. Bij navraag bleek dat ik de koran niet aanraken en inkijken mag omdat ik geen moslim ben. Alleen als ingewijde moslim mag ik de koran lezen en kan deze begrijpen. Dit bevreemde mij ten zeerste. Gelukkig zijn er op internet wel versies van de Koran te vinden, maar dat terzijde...
Nosce te ipsum

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2009 10:21

ostrogoot schreef:Ik was in Beverwijk in een moskee te gast en pakte een van de Korans in het Arabisch. Deze werd door een imam uit nijn handen getrokken waarna enige verwensingen volgden. Bij navraag bleek dat ik de koran niet aanraken en inkijken mag omdat ik geen moslim ben. Alleen als ingewijde moslim mag ik de koran lezen en kan deze begrijpen. Dit bevreemde mij ten zeerste. Gelukkig zijn er op internet wel versies van de Koran te vinden, maar dat terzijde...

Gelukkig zijn niet alle moslims zo orthodox. De meesten vinden het juist erg fijn en prettig als iemand op een respectvolle manier kennis probeert te nemen van wat voor hen belangrijk is. Het klinkt me ook behoorlijk vaag: je mag de koran pas lezen als je moslim bent, maar om overtuigd te raken moslim te worden zou je toch eerst de koran moeten lezen...

Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als je in een tempel een paar Torah-rollen uit de kast zou trekken om eens in te kijken. Die lui gebruiken toch nog steeds dat aanwijsstokje als ze lezen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 okt 2009 11:08

Mortlach schreef:Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als je in een tempel een paar Torah-rollen uit de kast zou trekken om eens in te kijken. Die lui gebruiken toch nog steeds dat aanwijsstokje als ze lezen?

Dan krijg je ook hele kwaaie gezichten! Ze gebruiken daarvoor een zogenaamde jad.

Dat is een zilveren bladwijzer die in de synagoge wordt gebruikt tijdens het voorlezen uit de Thora. Hij wordt gebruikt uit eerbied voor de tekst. Om te voorkomen dat de teksten vervuild raken wordt direct vingercontact vermeden.

Jad betekent 'hand' en de aanwijzer heeft de vorm van een stok met daaraan een handje. Van dit Hebreeuwse woord komt ook 'jatten', als zelfstandig naamwoord voor 'handen' en als werkwoord voor 'stelen'.

Afbeelding
Een thorarol met jad.

Wat betreft de Koran geldt bij moslims dat een vertaling slechts een interpretatie is, dus die mag een ieder vastpakken.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 04 okt 2009 21:58

Mortlach schreef:
ostrogoot schreef:Ik was in Beverwijk in een moskee te gast en pakte een van de Korans in het Arabisch. Deze werd door een imam uit nijn handen getrokken waarna enige verwensingen volgden. Bij navraag bleek dat ik de koran niet aanraken en inkijken mag omdat ik geen moslim ben. Alleen als ingewijde moslim mag ik de koran lezen en kan deze begrijpen. Dit bevreemde mij ten zeerste. Gelukkig zijn er op internet wel versies van de Koran te vinden, maar dat terzijde...

Gelukkig zijn niet alle moslims zo orthodox. De meesten vinden het juist erg fijn en prettig als iemand op een respectvolle manier kennis probeert te nemen van wat voor hen belangrijk is. Het klinkt me ook behoorlijk vaag: je mag de koran pas lezen als je moslim bent, maar om overtuigd te raken moslim te worden zou je toch eerst de koran moeten lezen...

Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als je in een tempel een paar Torah-rollen uit de kast zou trekken om eens in te kijken. Die lui gebruiken toch nog steeds dat aanwijsstokje als ze lezen?

De lui doen niet zo moeilijk met heilige boeken. Als er een bar mitswah is dan wordt de torahrol uit de kast gehaald en over het plein meegesouwd en als je je best doet heb je die rol zo in handen (alleen de mannen dan). Ook kun je in de bieb naast de westelijke muur zo de boeken uit de kast halen en "lezen". Hooguit komt er iemand in een zwart pak naast je staan en vraagt om geld. Zelf vind ik het ook vaag dat je de Koran pas mag lezen als je een moslim bent. Pas na het uitspreken van de belijdenis, waarin je je eigen godsdienst vaarwel zegt, mag je lezen en onderwezen worden. Gelukkig mag iedereen de bijbel lezen.
Nosce te ipsum

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2009 10:02

ostrogoot schreef:De lui doen niet zo moeilijk met heilige boeken. Als er een bar mitswah is dan wordt de torahrol uit de kast gehaald en over het plein meegesouwd en als je je best doet heb je die rol zo in handen (alleen de mannen dan). Ook kun je in de bieb naast de westelijke muur zo de boeken uit de kast halen en "lezen". Hooguit komt er iemand in een zwart pak naast je staan en vraagt om geld. Zelf vind ik het ook vaag dat je de Koran pas mag lezen als je een moslim bent. Pas na het uitspreken van de belijdenis, waarin je je eigen godsdienst vaarwel zegt, mag je lezen en onderwezen worden. Gelukkig mag iedereen de bijbel lezen.

Niet zo moeilijk? Volgens de Thora zijn heidenen onrein en hebben (orthodoxe) Joden geen omgang met hen. Dat is waar Mohammed enkele van zijn regels op baseerde.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 09 okt 2009 22:15

maboc schreef:
Lovely schreef:
maryem schreef:De kopten bijvoorbeeld in Egypte bidden tot Allah, waarmee zij dezelfde God bedoelen als waar wij tot bidden.

Ik zat vanavond te kijken naar Het Gesprek een programma van onze zuider buren. Dat ging over de islam en koran in Egypte. De Kopten kwamen ook aan het woord en zij beaamden te bidden tot Allah maar volgens een leider van de koptische kerk gaat het om een heel andere Allah. Allah is onze God en niet de Allah van de islam.
Sheakespeare zei het al "what's in a name".
Nosce te ipsum

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 18 okt 2009 21:45

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Joannah

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Joannah » 18 okt 2009 22:08

Onze Naam God is ook niet de juiste, "God" heeft zich voorgesteld als JHWH, en dat is de enige juiste Heilige Naam.
De God van Abraham, Izaak en Jakob.
In Oud en Nieuw testament.
En Maryem, hoe haal je het in je hoofd om een valse profeet te volgen, die een meisje van nog geen 10 trouwde en nam, naast nog een paar vrouwen, en bovendien duizenden de keel door liet snijden in Mekka.
Niet echt een mogelijke vervolgstory van de Bijbel en of Tenach, vind je wel? De bijbel past zo perfekt in en bij elkaar, dat is alleen al het bewijs dat dat het enige juiste Woord is, je moet hem leren lezen, en da's echt niet half zo moeilijk als dat boek wat je nu leest.
Er zou na Jezus geen nieuwe profeet meer komen, en hoe kan Jezus water in wijn veranderen en moslims mogen geen alcohol?
Dan kan Hij ook geen profeet geweest zijn in jullie boek.Ook de verdraaing van de waarheid omtrent Izak en Ismael is hemeltergend.
Alleen al de Vloek uit Genesis 16:12 die heden ten dage bewezen is uitgekomen, is genoeg om te zien dat de Bijbel dus de enige juiste bron bevat, zou al genoeg moeten zijn om terug te keren naar de waarheid.
Laatst gewijzigd door Joannah op 19 okt 2009 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 okt 2009 23:34

Joannah schreef:En Maryem, hoe haal je het in je hoofd om een valse profeet te volgen, die een meisje van nog geen 10 trouwde en nam, naast nog een paar vrouwen, en bovendien duizenden de keel door liet snijden in Mekka.
Niet echt een mogelijke vervolgstory van de Bijbel en of Tenach, vind je wel?

Iets andere formulering en respect naar een poster zou wenselijk zijn. Wat jij nu stelt over de Koran, kan ook andersom vanuit de bijbel worden gedaan. Lijkt mij nu niet echt een manier om elkaar te bereiken Al helemaal niet als je een posting begint met: "Maryem, hoe haal je het in je hoofd om een valse profeet te volgen"
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 18 okt 2009 23:54

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 19 okt 2009 07:23

Harm-J schreef:
Joannah schreef:En Maryem, hoe haal je het in je hoofd om een valse profeet te volgen, die een meisje van nog geen 10 trouwde en nam, naast nog een paar vrouwen, en bovendien duizenden de keel door liet snijden in Mekka.

Iets andere formulering en respect naar een poster zou wenselijk zijn. Wat jij nu stelt over de Koran, kan ook andersom vanuit de bijbel worden gedaan. Lijkt mij nu niet echt een manier om elkaar te bereiken Al helemaal niet als je een posting begint met: "Maryem, hoe haal je het in je hoofd om een valse profeet te volgen"

Dit is mijn opinie over een valse profeet en religie, die mensen dwingt.Duizenden eerwraken,ontvoerde kinderen, doodstraf voor eigen familieleden die zich bekeren tot christen, en een hemel die bestaat uit de smerigste seks-orgien, Niets maar dan ook niets heeft dit met geestelijkheid te maken.
Ik heb geen hekel aan Maryem, want zij zal ook wel gedwongen zijn door haar man.Maar voor haar religie/politieke systeem kan ik geen begrip opbrengen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 okt 2009 09:01

Joannah schreef:
Harm-J schreef:

Dit is mijn opinie over een valse profeet en religie, die mensen dwingt.Duizenden eerwraken,ontvoerde kinderen, doodstraf voor eigen familieleden die zich bekeren tot christen, en een hemel die bestaat uit de smerigste seks-orgien, Niets maar dan ook niets heeft dit met geestelijkheid te maken.
Ik heb geen hekel aan Maryem, want zij zal ook wel gedwongen zijn door haar man.Maar voor haar religie/politieke systeem kan ik geen begrip opbrengen.

Het is niet zo heel interessant om een opsomming van excessen uit een andere religie te maken. Zo kan ik als christen ook wel een opsomming maken over het christendom.

Interessanter is het om met elkaar in gesprek te gaan over de dagelijkse dingen in het geloof. En je zult al snel vinden dat je veel gemeenschappelijk hebt. Schijnbaar sta jij er niet voor open om te horen wat er speelt in het leven van een ander. Dat is spijtig maar om iemand, die met goede bedoelingen hier komt (laten we daar van uit gaan), zo verbaal aan te vallen gaat helemaal nergens over. Wat je tentoonspreid is je eigen onvermogen tot empathie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2009 09:36

Joannah schreef:Dit is mijn opinie over een valse profeet en religie, die mensen dwingt.Duizenden eerwraken,ontvoerde kinderen, doodstraf voor eigen familieleden die zich bekeren tot christen, en een hemel die bestaat uit de smerigste seks-orgien, Niets maar dan ook niets heeft dit met geestelijkheid te maken.

Troll!!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”