tante-tortel schreef:Nu, je kunt behoorlijk hard geslagen worden door God. Met Zijn hand.
Ook al moet je die hand figuurlijk zien, de Bijbel zelf maakt de vergelijking naar de aardse vaders die je tuchtigen naar het VLEES.
Dat is dus wel degelijk een pak slaag.
Hmzz... Het is nogal makkelijk om de bijbel ontijd gebonden uit te lezen. (lees: uit te willen lezen, zoals wat iemand het beste uitkomt.) zonder daarbij te kijken naar de context. Kijk eerst eens naar wat staat er in de tekst, cq context. Wat betekende de tekst voor de eerste lezers. Niet, welke tekst kan ik voor eigen gemak, gebruik losweken en voor eigen gebruik hanteren!
Het is zo makkelijk om te kiezen voor de makkelijkste weg, (lees: het geven van een pak slaag als een kind niet wil luisteren, nog los van het feit dat een pak slaag m.i. vele straten verder gaat, dan het geven van een pedagogische tik!) dan dat men de moeite neemt om andere wegen te bewandelen. Men roept zo snel van, het kind wil niet luisteren, ik heb alles al geprobeerd. Misschien is het wel eens goed om eens te willen kijken of je het juiste al geprobeerd hebt, i.p.v de weg van de minste weerstand te bewandelen.
Het blijft m.i. te simpel om als volwassene te stellen, als een kind niet horen/luisteren wil moet het maar pijn voelen. Al helemaal niet om tot een "pak slaag" over te gaan!
Vraag je zelf eens af, wat wil je een kind nu leren met het geven van een pak slaag, dat een kind angst krijgt voor de vader of moeder omdat vader of moeder er dan op los gaat meppen als een kind iets fout doet en of het een normale gang van zaken is. Of wil je een kind leren dat als het iets fout doet er ook andere wegen zijn om een kind iets aan te leren, ja dat vergt geduld van een ouder. Denk je zelf ook eens in hoeveel geduld God met ons mensen heeft, ons ganse leven lang.
Vergelijk God alleen niet met mensen aub!
Vergeet ook niet, dat er sinds de tijd van het opstellen van de bijbel ook Voortschrijdende inzichten zijn gekomen. Nu is er bijvoorbeeld bekend dat als er kindermishandeling plaats vind, (waar een pak slaag m.i. ook onder valt) dat het vaak via het kind overgaat op de komende generatie.
Edit:
In het geval waarbij er het om gaat: dat het vaak via het kind bij volwassen worden overgaat op de komende generatie*, het niet wil zeggen dat het altijd zo is. Ik neem even aan, dat voor elk geval waarbij het wel gebeurt, jij het met mij eens bent, dat het in "elk" geval dat het wel gebeurt, er één te veel is ? Dus waarom dan nog een pak slaag hanteren en het risico willen lopen, dat het kind later als volwassene het gedrag overneemt, of erger, als het zelf kinderen heeft.
*Een wetenschappelijk en bewezen feit.