Vier doden bij woningbrand in Kampen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor CGK<3 » 19 aug 2009 06:32

KAMPEN - Door een brand in een woning in Kampen zijn woensdagmorgen vroeg vier kinderen uit een gezin om het leven gekomen. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente gemeld.

De slachtoffers zijn jongens van een, vier, zes en acht jaar oud. De overige twaalf gezinsleden, waaronder nog tien andere kinderen, konden ontkomen.

Voor hen is opvang geregeld. Ook voor de buurtbewoners staan professionele hulpverleners klaar.

De brandweer heeft het vuur inmiddels geblust. Over de oorzaak van de brand kon de gemeente nog geen mededelingen doen. De burgemeester van Kampen heeft de plek van brand bezocht om zich te laten informeren en zijn medeleven te betuigen.

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor NdW » 19 aug 2009 07:40

Verschrikkelijk, wat een verdriet!
Heel veel sterkte toegewenst voor die familie!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor LeChat » 19 aug 2009 10:49

Inmiddels een uitgebreider bericht op Nu.nl:

Vier doden bij woningbrand in Kampen
Uitgegeven: 19 augustus 2009 07:28
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2009 10:34

KAMPEN - Door een brand in een woning in Kampen zijn woensdagmorgen vroeg vier kinderen uit één gezin om het leven gekomen. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente gemeld.
Doden bij brand Kampenslideshow video De slachtoffers zijn jongens van een, vier, zes en acht jaar oud. Ze werden liggend in hun bed aangetroffen. Vermoedelijk zijn ze in hun slaap overleden.

De overige twaalf gezinsleden, onder wie nog tien andere kinderen, konden ontkomen. Voor hen is opvang geregeld. Ook voor de buurtbewoners staan professionele hulpverleners klaar.

Volgens burgemeester Jan Oosterhof waren alle veertien kinderen en hun moeder in hun huis aanwezig toen de brand ontstond. De vader, een schipper, was op dat moment in de Duitse stad Düsseldorf. Hij is inmiddels herenigd met zijn gezin.

Hulp

Rond half drie in de nacht kwam de melding bij de brandweer in de Overijsselse stad binnen. Een uur later was het vuur onder controle. ''Kinderen uit het gezin hebben hun buren om hulp gevraagd. Toen de brandweerlieden arriveerden, was er al sprake van een uitslaande brand'', zei de commandant van de brandweer in Kampen, Arjen Schepers.

In totaal zijn dertig brandweerlieden ingezet, ook uit omliggende korpsen. Over de oorzaak van de brand kon hij nog niets zeggen. Volgens de burgemeester is de brand waarschijnlijk ontstaan in de trapopgang naar de zolder.

Lichamen

Volgens Oosterhof was de woning wel geschikt voor zo'n groot gezin. ''Het is een particulier huis en ze schikten zich in deze situatie.'' Of de lichamen al geborgen zijn, kon hij niet zeggen. ''De zolderverdieping is moeilijk begaanbaar.'' De technische recherche onderzoekt het pand.

Commotie

De ouders waren aangeslagen door de brand in de wijk. Buurtbewoners werden in de nacht wakker door de vele sirenes. ''Er was behoorlijk wat commotie op straat. De vlammen kwamen boven de daken van de huizen een straat ervoor uit'', zegt een buurtbewoner.

Zijn kinderen gaan naar dezelfde basisschool als die van het getroffen gezin. ''Ik ben vannacht in de kleren gegaan en erheen gelopen, maar al snel was duidelijk dat ik niets meer kon doen.''

School

De school waarop drie van de vier slachtoffers van de fatale woningbrand in Kampen zaten, is woensdagochtend gewoon open. Of er les wordt gegeven, laat de schoolleiding over aan de leerkrachten.

De school heeft besloten geen gebruik te maken van de diensten van Slachtofferhulp. ''Wij als christenen verwerken dit op onze eigen manier'', aldus de directeur. Op de school zitten nog twee kinderen uit het getroffen gezin.


Daar zal ongetwijfeld het nodige commentaar op komen (zoveel kinderen, op zolder, onverantwoord, geen hulp van Slachtofferhulp willen aanvaarden (de school)... Jammer hoor, dat dat altijd zo moet gaan. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor elbert » 19 aug 2009 11:16

LeChat schreef:geen hulp van Slachtofferhulp willen aanvaarden (de school)

Uit het RD begrijp ik dat de school gebruik maakt van de diensten van een andere stichting:
Op de Groen van Prinstererschool waren vanochtend hulpverleners van Stichting Gereformeerde Jeugdzorg (SGJ) aanwezig om psychosociale hulp te bieden aan betrokkenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor LeChat » 19 aug 2009 11:24

Dat is dan dus al het begin van de suggestieve berichtgeving geweest...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor Speedy » 19 aug 2009 12:06

LeChat schreef:Dat is dan dus al het begin van de suggestieve berichtgeving geweest...


Het is helemaal niet suggestief, jij interpreteert het zo. Misschien was op dat moment het niet duidelijk voor de journalist. Als hij vraagt "wordt er gebruik gemaakt van buro Slachtofferhulp?" en het antwoord is "nee" en hij vraagt niet verder .... dan heb je een half bericht en 9 van de 10x heb je dat.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor LeChat » 19 aug 2009 12:11

Een goede journalist vraagt door.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor linde » 19 aug 2009 12:15

Het wordt er zo neergezet dat het wel vraagt om negatieve reacties. (zoals te lezen op Nujij.nl)
Los van dat ik absoluut vind dat ze wel slachtofferhulp hadden moeten accepteren.
Daar zit toch veel meer ervaring dan bij (met alle respect hoor) SGJ.

Heb overigens al een mail naar Nu.nl gestuurd voordat ik dit las :wink: (over bovenstaande)
PaSaP Hoogh!!

mirjan25
Kapitein
Kapitein
Berichten: 822
Lid geworden op: 07 apr 2006 10:18
Locatie: rouveen

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor mirjan25 » 19 aug 2009 13:09

Zo erg zeg... Nou we kunnen al onze meningen er wel op los laten. En alles zal wel onderzocht worden, en zo komt er weer van alles boven tafel enz...

Maar men heeft genoeg aan dit grote verdriet. Onvoorstelbaar gewoon. Opeens 4 kinderen tegelijk verloren.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor hamlap » 19 aug 2009 15:29

Vreselijke gebeurtenissen daar in Kampen.
Ik leef mee met de getroffen familie, en de mensen die om het gezin heen staan.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor Dippie » 19 aug 2009 18:02

Echt geen woorden voor....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor Spons » 19 aug 2009 18:58

Inderdaad heel erg triest, en dan te bedenken dat zoiets heel gemakkelijk voorkomen had kunnen worden door een brandmelder , eigenlijk zou dat verplicht moeten worden in elk huis , nieuwbouw hebben ze al als het goed is (verplicht ) Een oud collega van mij heeft bij de brandweer gewerkt, en je wil niet weten hoe erg brand is.

Helaas is het te laat voor deze vier kinderen :(

mbt geen hulp willen, ze hebben wel hulp gezocht , in eigen kring, maar ik denk dat er wel een heel verschil zit tussen slachtoffer hulp (die dagelijks paraat staan , mbt hele nederlandse bevolking , in tegenstelling tot Ellios met een beperkte eigen kring ) niet dat die niet ervaren zijn maar wel minder ervaring door hun eigen beperkte doelgroep ,

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor Evelien » 19 aug 2009 19:06

Over zo'n brandmelder zegt niet zo heel veel. Toen ik nog thuis woonde ging s'nachts ook het brandmelder af, maar ik heb dat ding niet eens gehoord (terwijl ik pal naast de brandmelder sliep (met alleen een muur ertussen).

Het is enorm erg. Dat dit gebeurd.

Mijn vader werkt op de school waar de oudere kinderen op zitten. Hij kreeg vandaag 3 mailtjes over het overlijden van deze 4 jongens, een moeder van een leerling die overleden is en een broertje van een leerling wat overleden was. Best heftig allemaal.

Riska

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor Riska » 19 aug 2009 19:41

Ik begrijp het niet. Wat wordt er nou toch gezeurd over hulp en dergelijke!
Het is alleen maar heel verschrikkelijk. Je moet er toch niet aan denken dat je vier kinderen verliest en de andere kinderen maar liefs vier broertjes?
Dat is om nooit meer overheen te komen.

Er is maar één ding dat telt: dat er voor deze mensen gebeden wordt en dat ze vlak om zich heen mensen hebben die ze kunnen bijstaan - soms is een naaste buur al meer en beter dan alle professionele hulp bij elkaar...

Oftewel: ons rest alleen maar verbijsterd zwijgen... naast gebed.

mirjan25
Kapitein
Kapitein
Berichten: 822
Lid geworden op: 07 apr 2006 10:18
Locatie: rouveen

Re: Vier doden bij woningbrand in Kampen

Berichtdoor mirjan25 » 19 aug 2009 21:13

Riska schreef:Ik begrijp het niet. Wat wordt er nou toch gezeurd over hulp en dergelijke!
Het is alleen maar heel verschrikkelijk. Je moet er toch niet aan denken dat je vier kinderen verliest en de andere kinderen maar liefs vier broertjes?
Dat is om nooit meer overheen te komen.

Er is maar één ding dat telt: dat er voor deze mensen gebeden wordt en dat ze vlak om zich heen mensen hebben die ze kunnen bijstaan - soms is een naaste buur al meer en beter dan alle professionele hulp bij elkaar...

Oftewel: ons rest alleen maar verbijsterd zwijgen... naast gebed.


mee eens! Al dat gezeur eromheen heb je niks aan...Het is de keus van de school als ze voor Eleos kiezen, en dat kunnen we beter gewoon respecteren ipv te denken dat we zelf een betere keus kunnen maken.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten